Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Porträtt av konstnären i transsexuell förvandling, Esse-Li Esselius
Utställning
På galleri Gallery Steinsland Berliner visar konstnären en serie polaroidfotografier med härstamning från sent 70- tal. Serien bär titeln Porträtt av konstnären i transsexuell förvandling och består av självporträtt som har manipulerats på olika vis under bildernas framkallningsprocess.
Läs mer...
Test: Panasonic Lumix GH7 – för filmaren och hybridfotografen
Fotosidan testar
Plus
Panasonic Lumix GH7 är en kamera som främst riktar sig till den som arbetar med rörlig bild. Med nyheter som fastdetekterande autofokus, möjlighet att spela in ProRes RAW internt och med stöd för 32-bitarsljud tillika en mängd olika videoupplösningar och bildhastigheter är GH7 ett attraktivt val för videoentusiasten.
Läs mer...
Ett liv i högdager, Hans Hammarskiöld
Utställning
För precis ett sekel sedan föddes Hans Hammarskiöld (1925–2012), en av Sveriges mest framstående fotografer som var verksam i sex decennier och gjorde stor internationell succé. Lagom till hundraårsdagen öppnar nu Hans Hammarskiöld – Ett liv i högdager på Fotografiska Stockholm.
Läs mer...
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"Jag tycker vare sig det är annorlunda eller kraftfullt med transsexuella sprutnarkomaner som ligger utslagna i Tjernobyls ruiner. Det är en axelryckning, ungefär. Jag har sett det 1000 gånger."
Anledningen till att det dokumenteras är ju inte för att vara annorlunda som fotograf, utan för att de situationerna faktiskt finns och utspelar sig på riktigt, fortfarande, men det är ju jobbigt att ta till sig när vi lever och har det så gott ställt här.
Ett problem i detta är kanske att konst blandas samman mer med denna typen av dokumentära fotoprojekt då konsten konsumeras utifrån att den ska vara tillfredställande för den som konsumerar den medans det dokumentära projektet görs för att skildra ett ämne snarare än att vara konst, men för att finansiera sitt leverne får man hänga sitt dokumentära projekt i de fina gallerierna.
Personligen kan jag hålla med om att ibland känns det som om alla skall plåta utslagna och utstötta individer det är iofs väldigt få som gör det bra men det är många som känner sig kallade.
Kommer att tänka på Anna von Brömssen's reportage om Sebbes sista dagar i livet, vilket berörde mig så pass mycket att hela hushållspappersrullen tog slut efter att jag sett bildspelet. Men då har jag också en son som legat för döden några gånger och hennes bilder hittade den där undanstoppade rädslan.
Är det inte så att om vi själva inte kan relatera till svåra bilder så har de inte den riktiga genomslagskraften och blir egentligen bara tekniskt bra komponerade bilder? Bara en reflektion.