Annons
Artiklar > Belgiskt konstcentrum med fokus på fotografi visar AI-fotografi

Belgiskt konstcentrum med fokus på fotografi visar AI-fotografi

t.v Une Histoire parallèle, 2022-2023 / Brodbeck et de Barbuat - t.h Cherry Airlines, 2024 / Pascal Sgro

 Brodbeck et de Barbuat / Pascal Sgro

Fotosidanmedarbetaren Göran Segeholm flyttar från Metas plattformar till Bluesky och i ett av hans första inlägg där undrar han över om det bara är viktigt att AI-bilder ser ut som fotografier för att platsa i en fotografisk salong?

“Tanken tycks vara att alla bilder som ser ut som fotografi kan passera som fotografi? Men är inte det att reducera fotografi till en estetik, och inte längre se det som en specifik teknik?“ skriver Göran Segeholm på BlueSky.

En av kuratorerna, Michel Poivert, beskriver utställningen på Hangar så här (fritt översatt):

“Vem är rädd för artificiell intelligens? Fotografer kanske – men inte alla! När det gäller AI förblir fotografi en förebild. Den fotorealistiska kvaliteten hos AI-genererade bilder påminner oss om att produktionen av visuella data drivs av fotografier lagrade i digitala minnen. Även om de inte längre själva tar bilder kan fotografer fortfarande skapa med hjälp av de entiteter som hålls i reserv.

Bortom folktron om hyperfejkar (deepfakes), som AI-genererade bilder ofta reduceras till, utforskar fotografer teknikens potential att föreställa sig världen.“

Det är 18 promptografer som ställer ut och alla utforskar olika saker i sina projekt. 

Foto: Pascal Sgro - Cherry Airlines, 2024

Pascal Sgro - Cherry Airlines, 2024. I det här fotografiska projektet återbesöker Pascal Sgro 1950-talet genom skapandet av ett fiktivt flygbolag: Cherry Airlines. Under denna tid symboliserade flygresor framsteg och elegans, och Sgro återskapar denna period genom nostalgi och fiktion. Varje bild är återskapad med hjälp av AI, vilket suddar ut gränsen mellan verklighet och uppfinning. Cherry Airlines speglar det samtida samhället, där jakten på lyx sker på bekostnad av planeten.

Utställningen hänger till 15 juni.



Publicerad 2025-02-11.

16 Kommentarer

Finn Calander 2025-02-11 15:15  
AI-genererade bilder är INTE fotografi och bör absolut inte ställas ut i fotografiska sammanhang. AI-genererade böcker (texter i bokform) är INTE litteratur och bör inte "ställas ut" i litteratursammanhang (som t.ex. bokmässan). AI-"Migrant Mother" är för dj-vlig och borde ha refuserats direkt. Flygplansbilden är väl ok, men platsar ICKE i ett fotogalleri.

Kapten Stofil
Frekeman 2025-02-11 20:45
Håller helt med dig, Finn. AI-bilder som liknar fotografi borde tigas ihjäl. Förstår inte varför Fotosidan skriver om skiten om jag ska vara ärlig. Och att de väljer att skriva "Foto: Pascal Sgro - Cherry Airlines, 2024" gör ju inte saken bättre. Det är inget foto. Ska det vara så svårt att förstå?
mats lindfors 2025-02-12 00:20
Håller fullständigt med Fredrik: Förstår inte varför Fotosidan skriver om skiten om jag ska vara ärlig.
Kemal Sahacic 2025-02-11 16:22  
Det är inte så lätt som du kanske tror Finn Calander. Man ska skilja mellan AI-genererade och AI-assisterade bilder eller texter. Det finns ett stort grått område i mitten.
Finn Calander 2025-02-12 14:42
Jag avser AI i form av promtografi, dvs. sådana bilder som artikeln tar upp.
Wolfgang 2025-02-11 16:54  
Dorothea Langes ikoniska foto "Migrant Mother" speglar ett livsöde av en mänsklig katastrof under den Stora depressionen. När man dessutom vet bildens historia och dess bakgrund, så är AI-plagiatet så känslokall och historielös att det skriker om det!
Nils Bergqvist 2025-02-11 17:24  
ai kan säkert vara bra konst, om det är det i detta fallet vet inte jag? Men en sak är säker, ai-genererade bilder som görs för att likna fotografi är inte fotografi. Precis som en ai-genererad bild som efterliknar akvarell, inte är en akvarell. Det går ju alldeles utmärkt att skiva ut både fotografier som redigerats till akvarelliknande utseende, och ai-bilder som gjorts för att likna ajvarell, på ett akvarellpapper så att de blir svåra att skilja från äkta vara med bara ögat. men det gör dom inte till akvareller för det. Har ai använts, bör det framgå i presentationen, även hur det använts, ai-assisterade eller helt ai-genererade bilder? Konstnärer brukar ange tekniken för sin konst, det är självklarheter för dom vad man kan se när man läser bildlistorna på gallerier.
alf109 2025-02-11 23:51  
Dorothea Langes ikoniska bild borde man haft vett att låta vara ifred! Men detta sätter fingret på ett problem som kanske är ännu tydligare inom musiken. Man använder fritt en massa fotografer eller musikers eller för den delen författares verk för att låta AI generera "egna" skapelser baserade på dessa. I musikfallet som kanske är det tydligaste är det sedan de som äger de stora streamingplattformarna och liknande som i sin tur tar betalt för min konsumtion. Vips så har man gjort sig av med ersättningen till alla alla de som genom sin musik/bilder/texter "bidragit" till att skapa de AI-genererade "verken". Ytterst handlar det om att flytta inkomstmöjligheterna från artisterna och ner i fickorna på de som äger de olika plattformarna som förmedlar de AI skapade "verken" och andra som inte har något med skapande att göra.

Jag tycker alltså att frågan om "äkthet" ofta döljer det som jag ser som ett större problem, alltså människors möjlighet att försörja sig på skapande konstnärlig verksamhet.

PS. På Facebook som exempel måste man gå in och fylla i ett formular om man inte vill att de skall kunna använda det man lägger upp där som input till att träna AI. Hur är det här på fotosidan? Jag tror att fotosidan också är kopplat till META så det skulle vara fint med ett klargörande från red. angående detta. Med andra ord, kan de bilder jag publicerar här på fotosidan användas av någon för att träna AI?
Svar från David Elmfeldt 2025-02-12 08:05
Fotograf-duon förklarar sitt projekt så här:

Brodbeck et de Barbuat/ Une Histoire parallèle, 2022-2023

Une Histoire parallèle explores the impact of modern creative tools on photography, highlighting their ability to shape visual history and influence our perception of reality.

The artists assembled a selection of 250 photographs summarizing the history of the medium (style, techniques, periods), which they then translated into a series of prompts to query AI (MidJourney) in its first version from 2022. The algorithm generated outputs that uncannily resemble the original prints while incorporating errors that the artists deliberately preserved.
Deras utbildning och utställningar hittar man här https://www.hangar.art/brodbeck-et-de-barbuat
Svar från David Elmfeldt 2025-02-12 08:09
Ang att träna på AI på bilder. Meta införde policyn för att styra hur Metas egen AI-modell skulle få använda allt uppladdat i Metas plattformar. https://www.fotosidan.se/cldoc/ai/sa-hindrar-metas-ai-fran-att.htm.

Vi har inga planer på att skapa en egen AI-modell som bygger på uppladdade bilder på Fotosidan.
alf109 2025-02-12 17:46
Tack för klargörandet av fotosidans kopplingar till Meta, jag hade missat det. När det gäller mitt övriga tänkande runt AI så handlar inte kritiken i första hand om just detta projekt, som jag inte är insatt i. Däremot den större frågan vad det kan resultera i på längre sikt, vilket redan märks inom musiken. Jag tycker att debatten ibland missar målet, som jag upplever det.
mombasa 2025-02-12 10:33  
Och så som så ofta, det där med fingrar i övermått, både här och där. Något som ofta undgår AI-promptörerna.
JohanLundberg 2025-02-13 10:27
Japp. Problemet är att de snart inte är fallet. Vi är just nu i sekund ett av AI-skapade bilder. Inom väldigt kort tid kommer det vara fullständigt omöjligt för en människa att avgöra om det är verklig bild eller ett resultat av en prompt.
janc 2025-02-12 13:09  
Det jag har svårast att förstå är varför inte "promptografin" kan ses som en konstart i sig på samma sätt som alla andra varianter av datorgrafik? Varför ska man nödvändigtvis försöka pressa in den inom ramen för fotografi? Det finns målande konstnärer som med sin teknik kommer så nära en fotografisk bild att skillnaden inte är uppenbar - men jag är övertygad om att det inte står "Fotograf XXX" på visitkortet...
Nils Bergqvist 2025-02-13 13:46
Klokt sagt, håller med.
janc 2025-02-12 13:20  
I texten ovan står det "...Varje bild är återskapad med hjälp av AI, vilket suddar..." Innebär det att Pascal Sgro har "promptat av" redan existerande fotografiska bilder från 50-talet? Upphovsrätten i så fall..?

Samma med "Migrant mother" - det måste väl betraktas som ett rent plagiat?
Kemal Sahacic 2025-02-12 18:41
Alla länder har sina egna lagar. I USA är helt tillåtet att måla av ett foto. Bob Dylan gjorde det utan några problem. Utifrån vad Högsta domstolen i Sverige har uttalat i ett liknande fall, är det förmodligen tillåtet för konstnären att sälja kopior av tavlan utan fotografens tillstånd.
Benganbus 2025-02-13 12:08  
Det här med AI försvinner inte om Fotosidan inte skriver om det! ;) Det finns i så fall annat i fotoväg som Fotosidan inte borde skriva om! ;) Nåja nu är det som det är, tyvärr vad gäller AI i vissa fall! Men jag tycker att information som berör oss fotografer är bra!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto