Prylnytt
Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är det senaste tillskottet i Sigmas kvalitetsserie Art. Sigma utlovar "hisnande bildkvalitet".
Sigma säger sig vara inspirerade av framgångarna för den ljusstarka normalzoomen 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art som är anpassad för aps-c-sensorer. Trots det begränsade zoomomfånget har det objektivet blivit populärt hos bland annat videofotografer.
Många reportagefotografer jobbar främst med brännvidder inom området 24 till 35 millimeter och det är antagligen dessa som Sigma har som främsta målgrupp. Andra målgrupper kan vara entusiaster som är måna om bildkvalitet eftersom Sigma tycks jobbat en hel del med att ge hög bildkvalitet. Sigma själva utlovar "hisnande bildkvalitet".
Konstruktionen innehåller hela 18 linselement i 13 grupper. Det finns två asfäriskt slipade linselement och sju linselement av SLD-glas. Ett linselement är i FLD F-glas – F Low Dispersion, vilket ska ge prestanda motsvarande flouritglas.
Sigma lovar även snabb och tyst fokusering samt bra motljusegenskaper.
Det är ännu oklart när objektivet kommer att börja levereras och vad priset blir. Vi vet däremot att vikten blir mäktiga 940 gram och att det kommer att levereras med fattningar för Canon, Nikon och Sigma. Det går att byta fattning i efterhand.
Objektivet diskuteras i Fotosidans forum.
Kuriosa: Ljusstarka vidvinkelzoomar är inget nytt, men på vad som anses som ljusstarkt har förändrats över tid. I februari 1978 lanserades Canon FD 24-35 mm f/3,5 SSC Aspherical. Då var vidvinkelzoomar nytt och f/3,5 ansågs ljusstarkt. I dag brukar en zoom med ljusstyrka f/2,8 anses som ljusstark. Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är ännu ett helt steg ljusstarkare.
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ännu en gång gör Sigma det som CaNikon inte kan eller vill. Det CaNikon har gjort senaste 10 år är bara höjt priser på sina objektiv medan tredjepartstillverkare har stått för innovation. Underliga men härliga tider vi lever i.
https://www.youtube.com/watch?v=nQHi8L0athY
14-24 är 12-13 år gammal. Dom andra objektiv du nämnde kan jag hålla med om men du måste erkänna att man har inte jobbat ihjäl sig på CaNikons sida samt att för varje uppdatering av deras objektiv har priset närapå fördubblats...Mjölkning av deras kunder kallar jag det.
Och Nikon är för fan roligast av alla, dom har för närvarande minst 8 f/3.5-5.6 DX zoomar ute :D
Men visst, som tredjepartstillverkare är man ju inte förstahandsval (förstås), så det är klart att sådana måste försöka märka ut sig genom att vara duktiga. Annars försvinner de in i lågprisgrötens töcken, eller helt och hållet.
Dock har både 18-35 (självupplevt) och 50 mm (läst om det här) problem med autofokusens träffsäkerhet. Och som reportagefotograf är det nog inte kul att komma hem med 10 användbara bilder av 100 knäppta.
Det kan säkerligen variera mellan olika kameratillverkare hur väl Sigma lyckas komma överens med dem. I mitt fall är det Canon det handlar om och det gäller även den 50 mm-recensionen jag refererade till (Jeroen Hartings recension här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24423). Jag är i stort fortfarande nöjd med 18-35 ändå, dels p.g.a. skärpan och dels för att det är sällan jag använder full öppning. Men då är jag inte reportagefotograf som ska dokumentera ett dynamiskt förlopp i halvdunkelt ljus...
Det vore ypperligt om AF-prestanda kunde jämföras mellan olika fabrikat på hus i det framtida testet. Hur det presterar på ett Sigma-hus vore riktigt intressant; det bör ju funka bäst ihop med ett sådant. Kanske är svårt att få till, eftersom ni då behöver få tag i exemplar med olika fattning, men man kan ju alltid önska! :)
Spenande...
Ser jättesnyggt och proffsigt ut med vidvinkel och kort skärpedjup samtidigt.