Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Unikt ljusstark vidvinkelzoom för fullformat

Unikt ljusstark vidvinkelzoom för fullformat

Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är det senaste tillskottet i Sigmas kvalitetsserie Art. Sigma utlovar "hisnande bildkvalitet".

Sigma säger sig vara inspirerade av framgångarna för den ljusstarka normalzoomen 18-35 mm f/1,8 DC HSM Art som är anpassad för aps-c-sensorer. Trots det begränsade zoomomfånget har det objektivet blivit populärt hos bland annat videofotografer.

Många reportagefotografer jobbar främst med brännvidder inom området 24 till 35 millimeter och det är antagligen dessa som Sigma har som främsta målgrupp. Andra målgrupper kan vara entusiaster som är måna om bildkvalitet eftersom Sigma tycks jobbat en hel del med att ge hög bildkvalitet. Sigma själva utlovar "hisnande bildkvalitet".

Konstruktionen innehåller hela 18 linselement i 13 grupper. Det finns två asfäriskt slipade linselement och sju linselement av SLD-glas. Ett linselement är i FLD F-glas – F Low Dispersion, vilket ska ge prestanda motsvarande flouritglas.

Sigma lovar även snabb och tyst fokusering samt bra motljusegenskaper.

Det är ännu oklart när objektivet kommer att börja levereras och vad priset blir. Vi vet däremot att vikten blir mäktiga 940 gram och att det kommer att levereras med fattningar för Canon, Nikon och Sigma. Det går att byta fattning i efterhand.

Objektivet diskuteras i Fotosidans forum.

Kuriosa: Ljusstarka vidvinkelzoomar är inget nytt, men på vad som anses som ljusstarkt har förändrats över tid. I februari 1978 lanserades Canon FD 24-35 mm f/3,5 SSC Aspherical. Då var vidvinkelzoomar nytt och f/3,5 ansågs ljusstarkt. I dag brukar en zoom med ljusstyrka f/2,8 anses som ljusstark. Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är ännu ett helt steg ljusstarkare.



Publicerad 2015-06-19.

17 Kommentarer

Der Steppenwolf 2015-06-20 04:28  
Sigmas 18-35 har visat sig vara bättre på en DX kamera än Nikons FF fasta f/1.8 objektiv (se testet nedan) så denna tror jag kommer ha en fantastiskt bildkvalitet och egentligen vara 3 fasta objektiv i en.
Ännu en gång gör Sigma det som CaNikon inte kan eller vill. Det CaNikon har gjort senaste 10 år är bara höjt priser på sina objektiv medan tredjepartstillverkare har stått för innovation. Underliga men härliga tider vi lever i.

https://www.youtube.com/watch?v=nQHi8L0athY
Anders F. Eriksson 2015-06-20 21:51
Nikon 14-24, Canon 11-24, Canon 200-400, Nikon 300/4 VR är några snabba exempel på att Canon och Nikon inte direkt ligger på latsidan ...
Der Steppenwolf 2015-06-21 20:26
@Anders F. Eriksson

14-24 är 12-13 år gammal. Dom andra objektiv du nämnde kan jag hålla med om men du måste erkänna att man har inte jobbat ihjäl sig på CaNikons sida samt att för varje uppdatering av deras objektiv har priset närapå fördubblats...Mjölkning av deras kunder kallar jag det.
Och Nikon är för fan roligast av alla, dom har för närvarande minst 8 f/3.5-5.6 DX zoomar ute :D
apersson850 2015-06-22 16:23
Canon EF 8-15 mm f/4L fisheye USM är ännu ett exempel på nytänkande från det hållet.
Men visst, som tredjepartstillverkare är man ju inte förstahandsval (förstås), så det är klart att sådana måste försöka märka ut sig genom att vara duktiga. Annars försvinner de in i lågprisgrötens töcken, eller helt och hållet.
Anders F. Eriksson 2015-06-22 21:06
14-24 kom 2007
Palletheking 2015-06-20 20:06  
Klart intressant objektiv som rymmer tre väldigt viktiga brännvidder för mig.
lumor_ 2015-06-21 17:22  
Zoomomfånget är för litet för att vara nödvändigt. Hellre en fast 35mm med ännu större bländaröppning. Lätt att beskära ner till 24mm-utsnitt för de bilder där det passar bättre.
Svar från froderberg 2015-06-21 17:38
Sigma har redan en 24:a och en 35:a med större bländaröppning. Som reportagefotograf kan jag förstå tjusningen med en ljusstark 24-35-zoom. Det är inom det brännviddsområdet som många reportagefotografer jobbar. Kraftigare vidvinklar än så är inte så populära idag. Och jobbar man med två kamerahus kan man ha en 50:a eller 85:a på det andra huset.
Der Steppenwolf 2015-06-21 20:21
Med tanke på bildkvaliteten hos Sigmas 24,35,50 ART och med tanke på att denna är f/2 och inte f/1.4 och har så pass liten zoomomfång så är jag övertygad om att påstående om "hissnande bildkvalitet" är ingen överdrift. Kan knappast vänta tills ni på FS lägger vantarna på en exempel. Vill ha faktor är förbaskad hög !
lumor_ 2015-06-26 00:19
Menar ju förstås tvärt om med sifforna...
lumor_ 2015-06-26 00:30
Varför zooma det lilla i stället för att ha en 24mm-glugg och beskära? Zoomfunktionen gör mest att objektivet blir större, tyngre och mindre ljusstarkt. Det är ett väldigt smalt segment man riktar in sig på. Det är bara de som tycker att zoomfunktionen är viktig trots dess lilla omfång och inte väljer 24-70mm 2.8 där zoomomfånget faktiskt ger något.
reim 2015-06-21 22:39  
När ni gör en test av linsen så småningon, skrutinera gärna fokuseringen lite extra. Det råder inga större tvivel om att skärpan är på topp, den lär vara i paritet med 18-35/1.8 och 50 mm Art. Och då är det skarpt!

Dock har både 18-35 (självupplevt) och 50 mm (läst om det här) problem med autofokusens träffsäkerhet. Och som reportagefotograf är det nog inte kul att komma hem med 10 användbara bilder av 100 knäppta.
A I Nikolis 2015-06-22 13:24
Nu kan jag inte tala för just 18-35 eller 50. Däremot så har jag 35 1.4 (Nikon) vilket är mitt mest träffsäkra objektiv vad gäller AF, där de andra är Nikon originalobjektiv. För Canon vet jag inte exakt hur det ligger till. Man kan i alla fall hoppas att 50 och 18-35 håller samma prestanda!
reim 2015-06-22 14:05
Intressant Alexander!

Det kan säkerligen variera mellan olika kameratillverkare hur väl Sigma lyckas komma överens med dem. I mitt fall är det Canon det handlar om och det gäller även den 50 mm-recensionen jag refererade till (Jeroen Hartings recension här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=24423). Jag är i stort fortfarande nöjd med 18-35 ändå, dels p.g.a. skärpan och dels för att det är sällan jag använder full öppning. Men då är jag inte reportagefotograf som ska dokumentera ett dynamiskt förlopp i halvdunkelt ljus...

Det vore ypperligt om AF-prestanda kunde jämföras mellan olika fabrikat på hus i det framtida testet. Hur det presterar på ett Sigma-hus vore riktigt intressant; det bör ju funka bäst ihop med ett sådant. Kanske är svårt att få till, eftersom ni då behöver få tag i exemplar med olika fattning, men man kan ju alltid önska! :)
Johannes Bojesen 2015-06-22 11:23  
Ett vidvinkelzoom för FF med en boken som påminner om mellanförmat låter riktigt läckert. Särskilt om skarpan blir rejält vass - och det gör den säkert.

Spenande...
Der Steppenwolf 2015-06-22 15:20
Ren nyfikenhet, varför skulle denna objektiv ha bokeh som "påminner om mellanförmat" ?
Johannes Bojesen 2015-06-22 16:13
På grund av bländare 2 som gir mer oskarp bakgrund än 2.8
Ser jättesnyggt och proffsigt ut med vidvinkel och kort skärpedjup samtidigt.
dudek53 2015-06-29 14:54  
Klockren lins att använda vid filmning. Sigma har hittat fram bra med sina art lenses.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar