Annons
Artiklar > Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Sätt spännande ljus utan krångel.
Med led-paneler blir det lätt. 

De allra flesta har förmodligen någon gång sett de där vackra gamla svartvita porträtten från Hollywoods glansdagar. Fantastiskt ljussatta bilder där ibland tiotals ljuskällor har använts för att framställa filmstjärnorna så tjusigt som möjligt. Det många inte känner till är att porträtten är fotograferade med så kallat B-ljus, alltså lampor med ett fast sken.

På den tiden handlade det om stora och otympliga ljusriggar som dessutom blev extremt varma - idag går det att jobba på liknande sätt fast med Led-paneler. Ljuskällor som främst är framtagna för att användas som videobelysning, men som även fungerar utmärkt för stillbildsfotografering.

Små paneler ger ett hårt ljus med skarpa skuggkanter. Det passar utmärkt för att efterlikna den klassiska film noir-ljussättningen som var populär i amerikanska gangsterfilmer under 1940- och 1950-talet. 

Led-paneler avger i praktiken nästan ingen värme alls och är därför överlag väldigt lätthanterliga. Och till skillnad från traditionell fast belysning har de inte ett gulaktigt ljus utan ett neutralt vitaktigt sken. På avancerade modeller går det till och med att ställa färgtemperaturen efter hur du själv vill ha den. Något som är bra då de flesta numera fotograferar i färg.

Att fotografera med Led-paneler har sina klara för- och nackdelar. Den kanske främsta fördelen är enkelheten. Du behöver inga radiosändare eller annan kringutrustning ifall du vill jobba med flera ljuskällor samtidigt. Till skillnad från blixtar är Led-paneler dessutom väldigt lätta att förstå sig på. Det enda du egentligen behöver behärska är ett av och på vred som i regel också ställer styrkan på ljuset, liksom reglaget för färgtemperaturen – om panelen har den funktionen. Du behöver alltså inte rota i avancerade menyer eller brottas med knepiga inställningar.

Bortsett från det rent tekniska så har Led-paneler också en annan stor fördel. Du ser omedelbart med blotta ögat hur ljuset faller vilket innebär en direkt återkoppling när du flyttar ljuskällan, riktar den åt ett annat håll, ändrar styrkan på ljuset eller sätter på ett färgfilter framför panelen. Så för den som är nybörjare när det kommer till ljussättning kan det vara en bra sak att börja med Led-paneler för att på ett enkelt sätt lära sig ljusets egenskaper.

Det är både enkelt och roligt att ”ljusmåla” med Led-belysning. Genom att använda lång slutartid på kameran och sedan lysa på motivet med olika färgfilter framför panelen går det att skapa spännande effekter.  

Men nackdelarna då? Jo, det finns ett gäng som kan vara bra att känna till. De vanligaste Led-panelerna är trots allt inte lika ljusstarka som exempelvis vanliga kamerablixtar, så det kan ibland vara svårt att få ljuset att räcka till. Speciellt om du fotograferar utomhus under dagtid - då kan du bara använda de största, dyraste och mest kraftfulla panelerna (eller flera tillsammans). Mindre varianter funkar i det fallet enbart i kraftig skugga på riktigt nära håll och som upplättningsljus.

Du kan heller inte frysa rörelser på samma sätt som med en blixt där du har nytta av den korta brinntiden. För att undvika rö­relseoskärpa behöver du helt enkelt komma upp i ganska snabba slutartider vilket i sin tur betyder att du måste jobba på högre iso-tal när du använder Led-paneler. Men detta är egentligen inget jätteproblem då dagens kameror ger väldigt fina bildfiler även på höga iso-tal.

Endast fantasin sätter gränser för vad som går att göra. Med en billig Led-ficklampa kan du måla mönster i luften. I den här bilden används också en panel med blåfilter för att belysa träden i bakgrunden. 

Slutligen, eftersom Led-paneler har ett fast sken så går det också åt mera ström än med blixtar. Det betyder att du behöver vara utrustad med ett rejält lager batterier. Framförallt om du använder många lampor eller är ute på fältet och fotograferar. Här blir det lätt lite småmeckigt med alla laddare och extrabatterier att hålla reda på. Räddningen kan vara att köpa nätaggregat för anslutning till ett vanligt vägguttag (om du är i närheten av ett sådant när du fotograferar), eller specialanpassat batteripack som räcker länge. Det kan vara värt de extra pengarna ifall du kommer att använda dina Led-ljus ofta.

Panelerna består beroende på storleken av dussintals och upp till hundratals små lysdioder.När det gäller den här modellen går det att ändra färgtemperaturen. Därför består panelen av rader med blåa och gula dioder som växlar i styrka beroende på hur du ställer reglagen. 

Högre ISO än vanligt
Led-paneler kräver i regel att du behöver använda högre ISO än med blixt. Det beror dels på att blixtar ofta är starkare och på att led-ljuset inte fryser rörelser på samma sätt som blixtljus. Om du inte har antiskak eller är extremt stadig på handen behöver du i regel ligga på åtminstone en 125-dels sekund för att inte risken för skakningsoskärpa ska bli allt för stor. Tänk också på att även om du inte rör på kameran så kan motivet röra på sig.

Ersätter inte blixt rakt framifrån
Att använda en panel fastsatt i kamerans blixtsko är inte något att rekommendera. I alla fall inte om du tänker fotografera människor. Att rikta ett fast sken mot någons ansikte upplevs nämligen som ganska störande och de flesta grimaserar oangenämt i det läget. Det blir med andra ord inga speciellt smickrande porträtt. En vanlig kamerablixt är i det läget att föredra.

Tänk på att mjuka upp ljuset
Precis som vid blixtfotografering blir ljuset hårdare med små ljuskällor än med stora. Något som resulterar i kraftigare och skarpare skuggor. Eftersom de vanligaste panelerna är ganska små kan ljuset behöva studsa mot en reflektor eller mjukas upp genom exempelvis ett paraply ifall du vill ha ett mjukare ljus.



Publicerad 2018-08-13.

4 Kommentarer

Anders F. Eriksson 2014-10-04 19:25  
Jag gillar den första "film noir-bilden", men föredrar generellt blixtar för den här typen av fotografering.
KonstHåkke 2014-10-05 13:49  
Det blir bättre och bättre. Eftersom jag även tecknar och målar, så går det inte riktigt med blixt (om man inte är jädrans snabb). Traditionellt var det naturligt ljus från takfönster eller möjligen fönster mot norr som gällde, men uppe i Norrbotten vintertid kan det bli problem. Men det är bökigt med flertalet halogen med där sammanlagda antalet watt medför att propparna rycker. Och så är det varmt ljus på flera sätt: oftast allt för få Kelvin för att det ska passa och allt för höga Celsius när det gäller att kunna plocka undan utrustningen snabbt. Men jag har börjat använda billigare utrustning med kraftiga 5500K "energilampor". Och det fungerar bra för både detta och fotografering. Nackdelen med både halogen och dessa är att man inte kan reglera styrkan på ljuskälla. Traditionellt målade man inte i 5500K direkt solljus utan kanske 10000-20000K ljus från blå himmel (eller svagt 2000K oljelampljus). Och stor "softbox" är ofta ett måste för mjukt ljus.
Jag såg faktiskt en Hollywood inspelning – precis utanför min bostadsdörr – när jag bodde i USA för en 17-18 år sedan ("The Game", scenen där Michael Douglas springer ut från en tvättinrättning och tar en taxi). Lamppanelerna var stora som två ihopsatta pingisbord. Vet inte vad det var för belysning. Jag har för mig att jag tyckte det var för blått ljus för att vara halogen. Men jag kan inte begripa hur de kunde få det att se ut som kväll, när det var på eftermiddagen. Och hur de kunde trolla bort de kanske tre hundra personer som stod och tittade på och få det att se ödsligt ut – det lbegriper jag inte heller.
Anders F. Eriksson 2018-08-13 21:23  
Favorit i repris?
froderberg 2018-08-14 08:36
Ja, det finns många bra äldre artiklar som förtjänar mer uppmärksamhet.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar