Annons
Artiklar > Piezography från Cone Editions

Piezography från Cone Editions

När jag byggde mitt digitala mörkrum insåg jag att det skulle bli svårt att få samma kvalitet på mina svartvita utskrifter som på kopiorna jag hade framställt i mitt traditionella "kemiska" mörkrum. Framförallt beroende av att de flesta bläckstråleskrivare är optimerade för färgutskrifter. Därför skaffade jag mig ett "Piezography-kit" från Cone Editions i USA. Kitet innehåller bläckpatroner med pigmentbläck i svart och gråtoner som ersätter färgbläcket i skrivaren. Här är mina erfarenheter efter ett års användande av systemet.

Höga förväntningar

Mina krav på de svartvita utskrifter jag såg framför mig var alltså höga. De skulle ge samma bildkvalitet som en väl genomarbetad kopia från mörkrummet. Dessutom ville jag att utskriften skulle kunna stå emot tidens tand utan att blekas eller förändras på annat sätt. Den sistnämnda punkten är naturligtvis svår att kontrollera på en nyligen utvecklad teknik som bläckstråleutskrifter, och jag tror inte att det ännu är realistiskt att förvänta en utskrift som håller lika länge som en selentonad traditionellt framställd kopia gör. Men det  pigmentbaserade bläck som används i Piezography kan antas tillhöra de mest permanenta bläckstråleutskrifter som finns idag. Till sist var det naturligtvis också viktigt att kostnaderna inte blev för höga.

Anledningen till att jag till slut fastnade för Cone-Editions ”Piezography-BW ICC” (www.piezography.com) var att de, vid tidpunkten för mitt köp (sent 2003), kunde möta mina krav. Sedan dess har tekniken för svartvita utskrifter gått snabbt framåt. Framförallt har Epson genom sina skrivare 2100 och 4000 med UltraChrome-bläck tagit ett stort kliv framåt på området. Om jag skulle välja system idag skulle jag säkert ha tittat noga på dessa skrivare innan jag bestämde mig.

Med Piezography ersätter man skrivarens originalpatroner med 100% pigmentbaserat bläck vlket innebär att bläcket består av partiklar som fäster på pappret medan färgämnesbaserat bläck färgar in pappret. Pigmentbläck ger längre hållbarhet eftersom pigmenten är i fast form och kemiskt stabilare än färgämnesbaserat bläck. Nackdelen är att pigmentbläcket lättare fastnar i munstycken och rent allmänt är svårare att hantera. En annan nackdel är att man med pigmentbläck inte kan skriva ut på blankt papper. Det fastnar helt enkelt inte. Detta bekymrade mig en hel del i början eftersom jag gillar den halvblanka yta man får på ett lufttorkat fotopapper (barytpapper) av hög kvalitet. Efter att ha använt systemet ett år stör detta inte mig alls längre. Dels finns många skrivarpapper med väldigt fin yta som är mycket vacker, och dels kan man montera utskrifterna bakom glas få ungefär samma effekt som ett blankt fotopapper ger.

Kitet kan köpas för en mängd olika Epson- och Canonskrivare men tyngpunkten ligger på Epson. Kitet levereras med ICC-profil för den skrivare du har valt och läggs in i din PC eller Mac bland övriga profiler och används av (valfritt) bildbehandlingsprogram, skrivarens mjukvara osv. Själv ville jag ha möjlighet att skriva ut i A3-format och köpte en begagnad Epson 1200 för ändamålet. Redan nu vill jag nämna att det inte är praktiskt att växla mellan Piezography-kitet och skrivarens originalpatroner i färg om man vill göra färgbilder. I praktiken måste man ha en skrivare enbart för sina svartvita utskrifter.  

 

Innehåll i kitet

Piezography-kitet innehåller följande

  • CD-ROM med ICC-profiler för skrivaren, de olika bläcken (se nedan) och 20 olika papper.
  • Bildfil med gråskala för testutskrift och bildfil att användas vid rengöring av skrivarmunstycken.
  • Patron med svart bläck (Museum Black eller Portfolio Black)
  • Patron med grått bläck (Warm Neutral, Cool Neutral, Selenium Tone eller Carbon Sepia)
  • Rengöringspatroner till skrivaren
  • Två ark av sex olika papper som systemet stödjer
  • Bruksanvisning (i pdf-format)
  • Quick Start Guide

Skillanden mellan de svarta bläcken är att Museum Black är 100% pigmentbaserat för längsta hållbarhet medan Portfolio Black innehåller 92% pigment. Resterande 8% består av färgämnesbaserat bläck. Detta gör hållbarheten något kortare men ger en ½ till 2/3 bländarsteg djupare svärta. Med Portfolio Black löper man också risken att med tiden få vissa färgskiftningar i skuggorna. Jag har använt Portfolio Black men inte märkt några färgskiftningar på bilder som har stått framme i nästan ett år. Det grå bläcket finns i olika toner. I övrigt är det ingen skillnad mellan dem. På Piezographys hemsida finns exempel på skillnaden. Jag har använt Cool Neutral och Selenium Tone. Cone-Editions tillhandahåller även CIS (Continous Ink System) där bläcket levereras i flaskor som med slangar ansluts till skrivarhuvudena. Detta ger bättre ekonomi om man skriver ut stora volymer.

 

I praktiken

Att beställa varorna på Cone-Editions hemsida var inga problem. Även leveransen gick smärtfritt. Det är lätt att installera profilerna i datorn. Att installera patronerna i skrivaren är lite mera omständligt. Innan patronerna installeras måste skrivarens munstycken rengöras. Detta gör man med de medföljande ”spol-patronerna” enligt anvisningar i bruksanvisningen. Man monterar spol-patronerna och skriver ut en testbild tills denna är fri från färg. Normalt behövs endast en genomspolning.

Därefter monterar man patronerna med svart repsektive grått bläck. Innan man börjar skriva ut måste man dock göra en del inställningar i sitt bildbehandlingprogram. Om man har Photoshop är detta bara en fråga om att följa de utförliga instruktionerna som följer med paketet. Inställningarna är ganska omfattande och kräver att man är nogrann. Det är många parametrar som skall ställas in och små missar här kan ge utskrifter som ser hemska ut.

OK, är det nu äntligen dags för den för den där perfekta utskriften? Ja, nästan. Det första man bör göra är att skriva ut den gråkils-bild som följer med CD:n och kontrollera att man har ”alla toner med sig”. Jag rekommenderar även att man har en kalibrerad skärm. Jag väntade alldeles för länge med att kalibrera skärmen. Jag använde jag ”Adobe Gamma” för att kalibrera skärmen men det fungerar inte så bra. När jag väl köpte en Colorvision Spyder2 PRO och kalibrerade skärmen med den förbättrades utskriftsreultatet markant. Det är underbart att få en utskrift om är i det närmaste identisk med det man ser på skärmen.

Min första Piezography-utskrift blev inte bra! Riktigt dålig, faktiskt. Skuggorna blockerades fullständigt och gråskalan var alldeles för grov. Samtidigt som de mörkaste gråtonerna i bilden var helsvarta fattades det svärta ända upp till mellangrått. Jag kämpade ett antal timmar med detta men var snart tvungen att kontakta Cone-Editions kundsupport där jag fick utförlig och mycket bra hjälp. Cone Editions är ett relativt litet företag där man uppenbarligen värderar sina kunder. Felet visade sig bero på att jag inte hade den senaste verionen av drivrutinen till skrivaren. Som sagt, små missar i inställningar och konfiguration få mycket tydliga konsekvenser. När jag laddat hem och installerat senaste drivrutinen från Epson försvann problemen. 

Innan jag går över till att kommentera kvaliteten på utskrifterna vill jag ta upp en återkommande kritik mot den här typen av bläck. Många som testat kit av det här slaget beklagar sig över eviga stopp i skrivarmunstyckena på grund av att bläcket kletar igen munstyckena. Jag hade lite problem med detta initialt, men om man följer de enkla instruktioner som man hittar på supporten på Cone-editions hemsida är det min erfarenhet att det här problemet är överdrivet. Varje gång jag slår på skrivaren för att skriva ut bilder använder jag Epsons skrivarmjukvara (Nozzle check) för att kolla så att alla munstycken fungerar . För det mesta gör de det och om det är något munstycke som är igensatt räcker det oftast med en eller två rengöringscykler för att allt skall fungera igen. Igenmurade munstycken har inte varit ett problem för mig och ändå står skrivaren still ganska mycket. De enda tillfällena då munstyckena inte fungerar helt tillfredsställande är då jag byter patroner och det kommer in luft i systemet. Här måste jag låta skrivaren stå (avslagen) i ca 12 timmar för att luftbubblorna skall försvinna från munstyckena. Inga problem för mig som inte är proffs och beroende av att skrivaren alltid fungerar. Å andra sidan skulle jag som proffs sannolikt ha använt CIS och då hade det här problemet nog inte existerat.

 

Bildkvalitet

Nu till de riktiga väsentlighterna. Hur ser bilderna ut? Mycket bra! Men det förutsätter att du har en bra bildfil att skicka till skrivaren. Eftersom du på utskriften ser skillnad på en gradationsskillnad på 1% (t.ex mellan 90% svart och 91% svart) syns alla fel du gjort vid inskanning eller efterbehandling tydligt. Men detta gäller även i det traditionella mörkrummet. Med ett bra negativ är det lätt att kopiera en bild med perfekta gråskala från djupa skuggor till det allra ljusaste grått. Ett negativ som inte är rätt framkallat kan man kämpa med väldigt länge. Jag använder en Epson 3200 flatbäddskanner som för det mesta kan leverera bra filer men som trots allt inte alltid ”ger pixlar med högsta kvalitet”. Jag har också gjort några bilder där jag använt lånad digitalkamera för att skapa bildfilerna och det går märkbart lättare att göra snygga utskrifter med den.

 

”Kathy´s” Portland, Maine, 2001. 20 cm x 20 cm, Film T-Max 100. Negativ (6x6) inskannat med Epson 3200, utskriven på  Epson Matte Paper Heavyweight med Epson 1200 med Piezography BW ICC (Cool Neutral) och därefter inskannad med Epson 3200 utan efterbehandling. © Fredrik Persson, 2001

Bilden ”Kathy´s” är ett typiskt exempel på den kvalitet som Piezography kan leverera. Systemet har inga problem med att ”hålla ihop” bilden även om utskriften är relativt stor. Tonomfång och gråskala är utmärkta med djup i svärtan och god detaljrikedom i högdagrarna. Det som inte framgår av en skärmbild är den något annorlunda karaktär som Piezography ger jämfört med en traditionell kopia. Det är många som beskriver karaktären som liknande den man får vid platinum-tryck, alltså god detalj- och valörrikedom men med något lägre djupsvärta än en traditionell lufttorkad kopia från ett mörkrum. Svärtan ger trots det något sämre värdet jämfört med riktigt fotopapper ett väldigt ”svart” intryck eftersom det matta pappret inte reflekterar ljus som ett blankt papper. Jag vill inte lägga in några skillnader i kvalitet i det här omdömet, det är mer fråga om att mentalt ställa om sig från ett uttryck som är van vid sedan länge, till ett nytt uttryck.

“London”, Canon 20D Raw. Utskriven på Epson Matte Paper Heavyweight med Piezography Selenium Tone på Epson 1200.  37 x 24,5 cm. © Patrik Persson, 2004 (Fotografen har lämnat sitt medgivande till publicering i denna artikel) 

Utsnitt av“London”

Utsnittet ovan är skannat från en utskrift av den översta bilden. Även här tycker jag att systemet gör bra ifrån sig. På utskriften ser man nyanser i den mörka partiet på skulpturen men jag tror inte att det kommer att framgå på skärmbilden du ser. Värt att notera är de fina övergångarna mellan ljust och mörkt. Något som inte går att åstadkomma om man använder en färgskrivare i ”svartvit” läge. Något färgstick – som man lätt får när man använder färgskrivare i ”gråskale” läge – finns naturligtvis inte heller. Det finns ju inget färgbläck i skrivaren.

För tydligheten skull vill jag nämna att den översta bilden inte är en inskannad papperskopia utan själva bildfilen. Kopian var för stor för att få in i skannern. Eventuella skillnader i ton mellan bilderna har alltså sin förklaring i detta.

Kostnader

Kostnaden för ett startkit (köpt från USA) för Epson 1200 är ca 270 dollar. Patronerna kostar ca 35 dollar styck oavsett om det är sv/v eller gråtonspatroner. Till detta kommer frakt, moms och tull vilket med dagens dollarkurs ger ett totalpris på knappt 3000 kronor för kitet. Jag har inte räknat hur många utskrifter man får per patron, men jag upplever dem som ganska dryga. Här bör man dessutom hålla i minnet att olika papper kräver olika mycket bläck och påverkar antalet utskrifter/patron. Om man gör en budget för ett sådant här system skall man ta med i beräkningen att man i praktiken måste ha en dedikerad skrivare för sv/v. Min begagnade Epson 1200 kostade 1500:-. Jag anser inte att det är nödvändigt att köpa en fabriksny skrivare för Piezography-systemet. En äldre skrivare (det finns gott om dem på marknaden) duger gott. Se bara till att den inte är sliten mekaniskt. Systemet ställer höga krav på att mekaniska precisionen i skrivaren är bibehållen.

Papperspriserna tänker jag inte gå in på i detalj, men jag vill nämna att Epsons Matte Paper Heavyweight är ett bra allroundpapper för vardagsbruk. Det kostar ca 520:- för en 50 pack Super A3 vilket ger en kostnad på drygt 10 :- per ark vilket jag tycker är konkurrenskraftigt med tanke på storleken. Cone Editions säljer papper från bl.a. Hahnemühle till riktigt bra priser. Idag fick jag hem en låda med 50 ark Hahnemühle ”William Turner” i Super A3 (13 x 19 tum). Ett högkvalitetspapper med vikten 310g/kvm. Jag betalade 174 USD. Priset i Sverige är minst det dubbla.

Summering

Jag kan rekommendera Piezography. Det ger mycket fina utskrifter och har – enligt uppgift från tillverkaren – mycket god arkivbeständighet. Den initiala kostnaden är relativt hög, men när systemet väl är installerat skiljer sig inte kostanden för förbukningartiklar nämnvärt från normala förbrukningskostnader för en bläckstråleskrivare. Med dagens dollarkurs är den faktiskt snarare lägre. Innan du köper Piezography bör du veta att du gärna får ha viss vana av Photoshop (eller annat bildbehandlingsprogram). Det skadar inte heller om du har en grundläggande förståelse för ICC-profiler och färghantering i datorn. Om du inte har det får du vara beredd på att du måste lägga lite tid på att lära dig detta (vilet iofs är roligt). Du behöver inte oroa dig över du måste köpa grejorna från USA eller att du inte får support efter köpet. YFO är svensk generalagent men verkar inte saluföra Piezography i någon större omfattning längre.

Länkar för dig som vill läsa mera.

http://www.piezography.com

http://www.luminous-landscape.com/reviews/piezo.shtml

http://www.inkjetmall.com/store/info/pdf/Cusodio.pdf



Publicerad 2005-01-30.

9 Kommentarer

Stabben 2005-01-30 20:33  
Betyg: 5
Mycket intressant artikel. Kul att höra lite erfarenheter från detta spännande system.
Leif Eliasson 2005-01-30 21:56  
Betyg: 5
Mycket intressant - ska testa detta.
greggan 2005-02-01 03:52  
Betyg: 5
Jag har tidigare undersökt marknaden för liknande system och har då funnit http://www.refill.nu/cobra/CFS.htm
som har ett liknande system för B&W som heter quadtone.
Jag har ett par vänner som har goda erfarenheter av det här företaget och dess CFS system för fotobläck Mvh/Stefan
jurgur 2005-02-01 15:26  
Betyg: 5
Välskriven, uttömmande och mycket intressant artikel. Kommer troligtvis inte själv att investera i detta kit (jag har ingen Epson-skrivare), men det var intressant att läsa om.
FrankPluto 2005-02-07 10:13  
Betyg: 5
Bra artikel, jag har tittat på dessa system på webben men har tvekat beroende på att jag inte förstått skillnaden mellan olika bläckfärger. Annars är det ju enda sättet att få riktigt bra s/v utskrifter på skrivaren.
Mvh Frank Mortensen
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar