Prylnytt
Sony har under de senaste veckorna presenterat inte mindre än fem nya kameror. Tre av dem är systemkameror och två är kompaktkameror. Alla fem har cmos-sensor, men sedan tar likheterna snabbt slut. Vi besökte Sony och kikade på nyheterna och hörde Anders Tegnér, produktchef för kameror hos Sony Sverige, berätta om dem.
Sony har nu ett imponerande utbud av systemkameror, åtta modeller från den billigaste A230 till flaggskeppet A900. De tre billigaste, A230, A330 och A380 har ccd-sensorer, men från A500 och uppåt i näringskedjan så är det cmos-sensorer som gäller. För de som undrar: Den nu äldsta modellen A700 är alltså fortfarande kvar i sortimentet.
Sony A850Att beskriva Sony A850 är ganska enkelt: Det är en billigare variant av A900 med lite enklare sökare och långsammare serietagning. I övrigt är allt lika. Tanken från Sony är att erbjuda en billigare modell med 24x36-sensor. Det lägre priset får man genom att ge upp två saker hos A900 som är dyra att bygga men som förmodligen spelar ganska liten roll för många köpare.
Nu har det redan uppstått en hel del diskussion om att prisskillnaden mellan A850 och A900 är för liten. Men enligt Sony är tanken att prisskillnaden i slutändan skall hamna runt 6000 kronor. Håll i minnet att Sonys cirkapris för A900 är 33000, inte de 28500 som är ett vanligt pris i handeln. Vi får se var A850 i praktiken hamnar ute hos handlarna.
Men om vi glömmer prisdiskussionen för ett ögonblick så är A850 en kamera som nog kan tilltala många. Redan A900 ger enkelt uttryckt mycket pixlar för pengarna och A850 följer den tanken ännu tydligare. Vår misstanke är att för många spelar den sänkta seriehastigheten till 3 bilder/sekund ingen direkt roll. Samma med den marginellt försämrade sökaren med 98 procent bildtäckning mot 100 procent i A900.
Sony A500 och A550De bägge kamerorna i 500-serien lägger sig logiskt nog som ett mellansteg mellan de avancerade instegskamerorna i 300-serien och den ännu mer påkostade A700. "Bildkvalitet och snabbhet" var den slogan Anders Tegnér använde om de två nya kamerorna.
Bägge kamerorna har cmos-sensorer med samma typ av flerstegs brusreducering direkt i sensorn som introducerades med A700 och som även finns i A850/A900. Tanken är att ta bort brus dels i den analoga signalen före A/D-omvandlingen, dels direkt efter digitalomvandlingen och sedan när bildfiler skapas av kamerans processor. Summan av det här har ger kamerorna en maximal känslighet på 12800 iso.
Om vi tar lite snabba sifferdata så har A500 en sensor på 12,3 megapixel och A550 en på 14,2 megapixel. Bägge kamerorna klarar 5 bilder/sekund när du kör med den optiska sökaren, 4 bilder/sekund med live view. Men A550 klarar en bildserie på 14 råfiler i full fart där A500 bara klarar 6 bilder. A550 har dessutom ett extra snabbt läge där den tar 7 bilder/sekund, men då tappar du autofokus och exponeringsautomatik - kameran kör på med de inställningar den hade när bildserien startades.
Precis som sina småsyskon A330 och A380 har A500 och A550 live view via en separat videosensor i sökaren. Det här gör att du kan köra live view med spegeln nedfälld och använda den vanliga snabba autofokusen. För den som vill fotografera på fri hand med skärmen som sökare är det här en bättre lösning än de som övriga märken använder.
Hos övriga märken är det kamerans egen bildsensor som sköter filmandet vid live view. Nackdelen är då att spegeln måste vara uppfälld och du får lita till en bedrövligt långsam kontrastavkännande autofokus. Men det här systemet har ändå en stor fördel: för den som till exempel fotograferar makro eller studiobilder på stativ kan du ställa in fokus med extremt stor noggrannhet. Det som visas på skärmen i live view är den bild kamerasensorn ser, inte vad en separat videosensor med ett annat skärpedjup ser.
Nu har Sony faktiskt smugit in den här senare typen av live view i A500 och A550 som komplement till deras egen variant. När du trycker på knappen "MF check LV" så fälls spegeln upp och den bild du ser på skärmen är exakt vad sensorn ser. Du kan dessutom zooma in 7x eller 14x för att verkligen se exakt var skärpan hamnar. I det här läget får du fokusera manuellt, men eftersom själva tanken är att ge möjlighet till eget finlir så känns det naturligt.
Både A500 och A550 har vinklingsbara skärmar på 3 tum, men där den i A550 har 921000 bildpunkter mot 230000 hos A500.
En annan funktion som ofta diskuterats som en möjlighet och som nu dyker upp i A500 och A550 är Auto HDR. När du aktiverar Auto HDR tar kameran i praktiken två olika exponeringar och lägger samman hög- och lågdagrar från dem till en bild med ett påtagligt ökat dynamiskt omfång. Tekniken fungerar givetvis måttligt bra på rörliga motiv, men den är inte känsligare än att den fungerar på frihand om bara motivet är rimligt stilla. Det tar runt 10 sekunder för kameran att skapa en färdig HDR-bild från de två exponeringarna.
Både A500 och A550 har ansiktsigenkänning där kameran identifierar ansikten i bilden och anpassar fokus och exponering efter dem. Du kan dessutom aktivera så kallad smile shutter, att kameran tar en bild när personen du siktar på ler tillräckligt.
Precis som alla andra systemkameror från Sony så har A500 och A550 stabilisering inbyggd i kamerahuset.
Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1Hittills har det varit sällsynt med cmos-sensorer i kompaktkameror. När man bygger cmos-sensorer med så små pixlar som i en kompaktkamera uppstår problem. Enkelt uttryckt har elektroniken som sitter runt varje ljuskänslig pixel tagit för mycket plats och skymt ljuset.
Det här är ett skäl att man i dagsläget oftast bygger kompaktkamerasensorer med ccd-teknik. Med ccd blir det mindre elektronik runt de ljuskänsliga pixlarna, det är så att säga färre saker som skymmer sikten.
Vad Sony ny gjort är enkelt uttryckt att de vänt på cmos-sensorn så elektroniken hamnar på baksidan istället. Det låter ju som en uppenbar lösning, men har i alla fall hittills varit inneburit en mycket dyrare tillverkning. Själva tanken i tekniken är ingalunda ny, den har använts länge för dyra specialsensorer för till exempel astronomiskt bruk.
Men nu börjar tekniken även dyka upp i andra sammanhang. Ett annat företag, Omnivision, har börjat bygga pyttesmå cmos-sensorer för mobilkameror med den här tekniken. Sony presenterade sin variant av tekniken, Exmor R-sensorn, för drygt ett år sedan. Nu har Sony börjat använda Exmor R, först i en av sina videokameror och nu alltså i de två nya kompaktkamerorna, Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1.
Sony har gått ut med att DSC-WX1 och DSC-TX1 skall vara extremt ljuskänsliga. Men faktum är att de vid normal fotografering har ungefär samma iso-känsligheter som andra ccd-baserade kompakter. Den verkliga nyheten är snarare att Sony nu kan bygga kompaktkameror som är lika ljuskänsliga trots att de har cmos-sensorer.
Så varför allt detta besvär med att skapa en sensor som bara är lika ljuskänslig som en normal ccd-sensor? Saken är att cmos-sensorer har andra stora fördelar. Bland annat kan man läsa ut bilddata från dem i helt andra hastigheter än från en ccd. Både Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1 klarar att ta bildserier med 10 bilder/sekund i full storlek, 10,2 megapixel, vilket är snabbare än de flesta systemkameror klarar. Visserligen kan du bara ta just tio bilder innan buffertminnet tar slut, men ändå.
Vi misstänker att Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1 kan bli mycket populära hos er som vill ta bilder av snabba händelseförlopp.
Dessutom ger den här hastigheten andra möjligheter. Både Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1 kan ta panoramabilder. Du svänger långsamt runt och kameran tar en sekvens av bilder som den sedan fogar ihop till ett stort högupplöst panorama - direkt i kameran. Både Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1 har dessutom ett läge där du tar sex bilder i mycket snabb följd och sedan läggs de samman till en bild där brus rensas bort. Resultatet blir extremt goda lågljusegenskaper, i alla fall så länge motivet håller sig någorlunda stilla.
Bortsett från de nya sensorerna är Cybershot DSC-WX1 och DSC-TX1 ganska normala kompaktkameror. Cybershot DSC-WX1 är lite större med en traditionell utfällbar optik och ovanligt mycket vidvinkel, 5x zoom, motsvarande 24-120 mm. Cybershot DSC-TX1 är en plattare modell där optiken inte sticker ut alls, 4x zoom motsvarande 35-140 mm.
Många har frågat sig när Exmor R-tekniken dyker upp i systemkameror. Saken är att tekniken i dagsläget helt enkelt inte bidrar med något speciellt på sensorer med så stora pixlar som i våra systemkameror. Det är först när systemkamerornas sensorer har många gånger fler pixlar än idag som det blir någon fördel att bygga sensorerna på det här dyrare sättet.
Tillgänglighet och priserAlla kamerorna kommer enligt Anders Tegnér att komma ut i handeln under oktober, möjligen kan A850 dyka upp lite tidigare än de övriga.
Priserna här är uppskattade cirkapriser från Sony, erfarenhetsmässigt brukar priserna i handeln hamna lite lägre.
Sony A850: 27000 kronor
Sony A500: 9000 kronor
Sony A550: 10000 kronor
Cybershot DSC-WX1: 4600 kronor
Cybershot DSC-TX1: 4200 kronor
SammanfattningSony har presenterat en hel rad riktigt intressanta nyheter:
- A850 är i praktiken en billigare variant av A900 vilket lär uppskattas av många. Har goda möjligheter att bli marknadens billigaste fullformatare.
- Två snabba systemkameror med möjlighet till höga iso lär tillfredsställa alla som vill fotografera action i dåligt ljus. Dessutom har A500 och A550 förenat fördelarna hos två olika live view-lösningar vilket känns smart. Dessutom kul med inbyggd HDR och vinklingsbara skärmar.
- Två snabba kompaktkameror med cmos-sensorer ger möjligheter till ovanliga finesser som 10 bilder/sekund och att lägga samman snabba exponeringar i svagt ljus.
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Återkommer med mer detaljerad specifikation senare ;-)
Jag var faktiskt lite förvånad att de inte hade lagt in "MF check LV" även på A850 - det är som sagt en mycket bra hjälp när man jobbar med makro eller liknande där man har tid på sig och exakt fokus är viktigt.
Dessutom innebär ju den funktionen också i någon mån att det nu finns infrastruktur i A500/A550 som öppnar upp för att filma med huvudsensorn.
För alla som tror att A900 är brusig.
Ser ni ens skillnad mot D3x?
Måste säga att jag ser faktiskt extremt stor skillnad...
(Jag är ändå ett sony-fan.)
Bruset i tidigare modeller får ni jättegärna diskutera i något lämpligt forum :)
Japp! Dock så kan jag konstatera att bruset i a500:an är grymt bra jmf med tidigare sonymodeller. Det är så stor skillnad så man tappar nästan hakan (iaf i jpg kvalité).
Jag har en teori om att det beror på att dom köpte upp noiseninja företaget om jag inte har fantiserat ihop det.
Det här att bearbeta bilddata till resultat är ingen enkel teknik och tillverkarna lär sig nya saker hela tiden.
Samma utveckling syns även hos råkonverterare, det är ofta en kul upplevelse att konvertera om gamla bilder man tagit för flera år sedan - resulatet blir synbart bättre med nyare versioner av programmen.
Jag tycker A500 och A550 ser mycket spännande ut rent funktionellt. Om de sedan dessutom ger synbart bättre bilder direkt ur kamerorna kan de bli mycket framgångsrika.