Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
35 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Visserligen finns vidvinkligare 'pancake', såsom Samsung illustrerat med sitt 20mm f/2.8, Olympus med 17mm f/2.8 och Panasonic med 14mm f/2.5. Fast å andra sidan, så är dessa tre 'pancake'-objektiv för spegelfria systemkameror, ett område som Canon hittills undvikt!
Sen är det knappast en "sweet spot" utan bara ungefär det kortaste som går att göra för en spegelreflexkamera utan att börja knöla till konstruktionen. Spegellösa kameror har inte detta problem och det går att göra extremt små objektiv med mycket vid bildvinkel. Där är det inte ens lönt att tala om "pannkaka" då bajonetten brukar vara så liten att formen inte liknar en pannkaka även om längden är lika kort.
2) Det är faktiskt en "*sweet spot*" eftersom man kan använda minimalt antal linselement och ändå hålla färgbrytningsfelen under kontroll. Objektivkonstruktionen blir därmed symmetrisk och kallas för dubbelt Gauss och är mycket vanlig för bildvinkel motsvarande normalobjektiv. För vidvinkelobjektiv till SLR/DLSR används retrofokuskonstruktioner, vilket gör objektivet djupare, dvs ingen symmetrisk topologi som främjar 'pancake'-uppbyggnad. (Se vidare min kommentar längre ner i tråden).
Normalobjektiv > Dubbelt Gauss > 'Sweet spot' > 'pancake' > QED!!
#2): Jag betvivlar starkt att EF 40/2,8 är en "dubbel gauss" eftersom brännvidden är kortare än registeravståndet och konstruktionen därför inte kan vara symmetrisk. Det är nog snarare en Tessar-liknande konstruktion, vilken oftast är svagt assymmetrisk.
Någon "sweet spot" finns förstås inte om man tänker sig alla sensorstorlekar utan spegel.
Iofs inte riktigt lika små, men definitivt mindre än allt annat. Jag har och använder Pentax DA40 och Pentax DA15 mycket. Helt suveräna små objektiv, helt i metall. Kul att se att fler hänger på trenden.
Hittade i alla fall linskonfiguration om 6 element i 4 grupper på:
http://dc.watch.impress.co.jp/docs/news/20120608_538769.html
Under halva priset av vad Voigtländern 40/2.0 kostar. Canonen har ett steg sämre ljusstyrka, ment den har af. och är förmodligen plastigare.
Ska bli intressant att se hur bra den blir.
Själv så skulle jag kunna tänka mig ett sånt här när jag vill ha kameran lätt. Jag använder ef 35/2 idag vid sådana tillfällen.
Det ser ut att prestera riktigt bra (om man nu nöjer sig med att kika på canons mtf-kurva):
http://usa.canon.com/CUSA/assets/app/images/cameras/lenses/EF40_f2pt8_STM/profile/ef40stm_mtf.gif
Ser t.ex bättre ut än gamla EF 35/2 som jag funderar på att ersätta med pannkakan.
Kommer cannon med en spegellös med kort registeravstånd (som canonet t.ex) så kommer de sannolikt också med nya objektiv som är små,passar utan adapter,har lämpliga brännvidder och som inte tecknar ut ett onödigt stort format.
Ett kamerahus som t.ex 5D är faktiskt inte så bulkigt utan objektiv på, vilket nästan är vad som uppnås med det här objektivet :) Om du har ett huslock och ett bakgre objektivlock kan du sätta ihop dem och hålla dem mot din kamera med ef-bajonett för att få en känsla för hur stor kameran blir. Jämfört med om du har ett 24-70/2.8 eller t.o.m ett relativt litet 35/2 blir skillnaden enorm när det gäller att klämma ned kameran i en väska, jackficka, bära den över axeln under jackan etc.
(kunde man inte önskat mer ljusstyrka ? tänker på panasonic 20 1.7)
kan se den ev kommande spegellösa kameran från canon framför mig, en robust stridsvagn i metall som slår alla m4/3, nex och annat på byggkvalitet och även utseende.
hoppas.. :)
Tänk på att panasonic 20/1.7 tecknar ut ett betydligt mindre format. Canons 40/2.8 har ju faktiskt större absolut bländaröppning. Om du "skalar upp" panasonics 20/1.7 hamnar du på 40/3.4.
Som jag väntat på det objektivet. Helt otroligt.
När jag hade pentax så var deras pannkaka min favorit, även om bildvinkeln blev lite väl snäv med APS-formatet.
Ja, sen bytte jag till canon och 5D2 och fick vänja mig vid heffaklumpsobjektiv. Och precis när man börjat fundera på att sälja av allt och byta till m43 så kommer Canon med en äkta pannkaka.
Bravo! Årets självklaraste köp.
Då gäller det att skärpeinställningsratten inte löper för löst om man ska få lite vettig känsla vid manuelt fokus.
Knepigare blir det med 'pancake'-objektiv för andra brännvidder, just 40mm verkar vara en 'sweet spot'!
Visserligen inte helt omöjligt, viket Samsung illustrerat med sitt 20mm f/2.8, Olympus med 17mm f/2.8 och Panasonic med 14mm f/2.5. Fast å andra sidan, så är dessa tre 'pancake'-objektiv för spegelfria systemkameror, ett område som Canon hittills undvikt!
Men de flesta 28'or och 35'or för SLR/DSLR är inte objektivkonstruktioner av typen dubbelt Gauss. Ofta som en retro-fokus konstruktion vilket gör objektivet djupare än att kunna klassas som en 'pancake'.
Spegelfritt undanröjer det behovet, såsom för den uppräkande trion Samsung (1.5x APS-C), Olympus & Panasonic (2.0x MFT).