ANNONS
Annons
Artiklar > Uppdaterad: Nikon släpper teaser-video om kommande spegelfri kamera

Uppdaterad: Nikon släpper teaser-video om kommande spegelfri kamera

Rykteskvarnen kring Nikons kommande spegelfria system har surrat intensivt senaste året. Och Nikon hjälper gärna till, nu senast med ett lite lagom retsamt vagt videoklipp som ändå ger en del ledtrådar.

Ryktena har varit många och då och då har Nikon hjälpt till att så att säga hålla grytan kokande med lite vaga officiella uttalanden, som under CP+ i våras då Kimito Uemura, med den imponerande titeln Nikon Imaging Japan Executive Officer, bekräftade att utveckling pågår för fullt.

Nu har man släppt en så kallad teaser-video som du kan se här. De första 70 sekunderna är mest lite specialeffekter, men under de sista 20 sekunderna kan man se siluetten av en kamera. 

Våra tankar om kameran

Utifrån ryktesfloran och det vi ser nu kan vi tillåta oss vissa spekulationer:

Det har ryktats om en objektivfattning med större diameter än nuvarande F-bajonetten, och av bilderna att döma verkar detta inte osannolikt. Och det verkar rätt uppenbart så att bajonetten har ett kortare registreringsavstånd än nuvarande F-bajonetten - vilket ger möjligheter till rätt tunna kamerahus. Men det är också en bekräftelse på att Nikon verkligen gör en helt ny bajonett, vilket nog de flesta ser som självklart, men en del har haft idéer att Nikon skulle fortsätta med F-bajonetten.

Nikons F-bajonett har ju ett av de största registreringsavstånden (avståndet mellan objektivfattning och sensorplan) bland småbildskameror och även en ganska trång objektivfattning. Bägge sakerna krånglar och fördyrar till designen av i synnerhet extrema objektiv. Stämmer ryktena kring den nya bajonetten verkar de ha åtgärdat bägge sakerna med råge.

Kameran har en konventionellt mittplacerad sökare och ett rejält grepp till höger. Det verkar finnas ganska gott om rattar och andra yttre reglage. Ett tag under förra året blev det liv i rykteskarusellen när en Nikon-chef - möjligen på grund av ett översättningsfel - verkade påstå att man siktade på att bygga en "kul" kamera. Något som oroade många. Nikon är bra på att bygga konventionellt designade och ergonomiskt väl fungerande kameror. Medan "kul" saker har aldrig varit deras starka sida. Men det mesta i designen som syns i videon verkar tyda på att man håller sig till beprövad design. Ett någorlunda rejält grepp kan vara ett tecken på att man vill undvika dålig batterikapacitet. 

Kameran ser inte pytteliten ut, det gör säkert en del besvikna, medan andra drar en suck av lättnad. Sony gör ju redan extremt kompakta småbildskameror, det finns som vi ser det ingen anledning för Nikon att tävla med dem om att ha det minsta kamerahuset. Det känns mer troligt att de håller sig till det de känner sig säkra på att de gör bra: Bygga kameror med bra hantering. Och då har man plats för ett stort sökarokular, ett rejält batteri och en stor objektivfattning. Och det i ett paket som ändå är mindre och lättare än deras nuvarande kameror. Kort sagt, man vill bygga mindre och lättare kameror, men mycket tyder på att man inte försöker bygga minst och lättast.

Vi misstänker att andra kan dra andra slutsatser än vi. Har du någon fundering är det bara att kommentera.

Uppdatering 2018-07-25: 

Nikon har idag släppt ett pressmeddelande där de konkretiserar några få detaljer om den kommande spegelfria kameran. Det är en småbildskamera (FX, på Nikon-språk), den har en helt ny objektivfattning, och det kommer finnas en adapter för många olika ("a wide variety of") befintliga F-objektiv. Det kan tyda på en adapter som inte bara stödjer de ännu ganska få E-objektiven (med elektronisk bländare) utan även de med mekanisk bländare. 

Uppdatering 2018-07-27:

Nikon har gått med att den nya kameran kommer att lanseras den 23 augusti 2018 klockan 12.00 ET (06.00 svensk tid).



Publicerad 2018-07-23.

57 Kommentarer

PMD 2018-07-24 00:46  
Nikon har försökt sig på "kul" saker. Här är ett par länkar till "Nikon Fun Fun LensSet"

https://imaging.nikon.com/history/story/0052/index.htm

https://imaging.nikon.com/history/story/0054/index.htm
Minoltacollector 2018-07-25 18:53
Det är faktiskt för att sensor-tillverkning för Sony har varit så lönsamt, alltså; att sälja sensorer till andra kameratillverkare som de har skapat ett helt eget bolag för tillverkningen av sensorer.
Det låter kanske galet när man har en så stor dominans, men Sony resonerar att de låter dem vara fristående för att inte sensor-kunder ska tro att Sony har fördel av att vara ägare av även tillverkningen, det lockar fler kunder och eftersom det redan påpekats så beställer kunderna specifikationerna helt själva, vilket gör att Nikon med Sony-tillverkade sensorer kan tweaka och få ut mer ur dem, om speccarna är bättre naturligtvis.
Det kommer inte innebära att exakt samma sensor hamnar i Sonys kameror heller.
https://www.engadget.com/2015/10/06/sony-image-sensor-company/
joakim d 2018-07-24 10:01  
Jag ser gärna en kamera som är lite större än Sony a7 serien om jag med det får bättre ergonomi. FF är ett måste för att jag ska vara intresserad men en ny objektivfattning stör mig inte, det ska i så fall bli intressant och se vad de kommer med för objektiv.
Jag förutsätter att om kameran har en ny fattning så har Nikon också tagit fram en högkvalitativ adapter och att den finns tillgänglig från start.
En intressant marknadsföringskampanj vore om Nikon inkluderade adaptern när man köpte kameran som en gest mot nuvarande Nikonfotografer.
Funktionsmässigt så kommer en sådan här kamera naturligtvis jämföras med senaste modellerna från Sony och Nikon måste nog redan från början ha en kamera som står sig väl i den konkurrensen även om den inte behöver vara bra på samma saker.
Svar från Grevture 2018-07-24 10:09
Joakim: Jag tror du sammanfattar ungefär vad ganska många tänker.

När de gäller adaptrar kan det tänkas att man väljer att ha (minst) två modeller: A) En mycket enkel som fungerar med alla E-objektiv (de med elektronisk bländare som dykt upp senaste åren), det behöver ju i princip bara vara ett rör med kontakter åt vardera hållet. Och B) en med en inbyggd mekanism för att hantera bländaren i objektiv med mekanisk bländare, det här blir ju en mer komplicerad adapter och därmed dyrare. Skall de skicka med en med kameror (som en sådan kampanj du föreslår) skulle jag gissa att det blir en adapter enligt A ovan.
PMD 2018-07-24 23:20
En adapter får gärna ha en motor för skruvfokus. :)
Svar från Grevture 2018-07-24 23:27
Per: Vi kan väl kalla det för adapteralternativ C :)

Nu tror jag inte en sådan adapter skulle vara en speciellt hög prioritet för Nikon, men det vore onekligen en kool pryl.
PMD 2018-07-25 02:25
Sony har ju en (eller snarare två) sådana adaptrar och Nikon har väl fler skruvfokuserade objektiv än Minolta/Sony?
alfin 2018-07-24 10:30  
Jag tycker fattningen ser osedvanligt stor ut. Det kanske är en Nikonversion av X1D och GFX? Då slipper de helt jämförelser med Sony's spegellösa FF och behöver inte kannibalisera på sina DSLR:er. Vad snopna ni skulle bli!
Svar från Grevture 2018-07-24 10:46
Det skulle nog onekligen väcka en del förvåning :-)

Min personliga åsikt: Inget är omöjligt, men det känns osannolikt.

Dels är sådana sensorer faktiskt rejält mycket dyrare och det skulle bli mycket svårt att få till en lönsam kameramodell med så stor sensor med ett försäljningspris under 50 000 kr vilket skulle innebära att det mest blev en nisch-kamera.

Man kan ju säga att Nikon redan har provat att sätta i en ovanlig sensorstorlek i spegelfria kameror, och med tanke på hur bra det experimentet gick så misstänker jag att de den här gången väljer att hålla sig till sensorformat som det bevisligen går att sälja stora volymer av :-)

Sedan vill de nog ha ett sensorformat där det via en rimligt enkel adapter går att utnyttja så många som möjligt av deras befintliga objektiv.
snakebunk 2018-07-24 14:16
En möjlighet är väl att man gjort öppningen ordentligt stor bl.a. för att hålla dörren öppen för större sensorer i framtiden. Jag tycker det vore smart.
froderberg 2018-07-24 14:42
Det är inte omöjligt, men det är nog sannolikt att man gör det för att vara öppen för olika slags objektivlonstruktioner, precis som Canon gjorde när de lanserade EF-fattningen 1987.
PMD 2018-07-24 23:22
En anledning för Nikon att hålla sig till småbildsformatet är att de då kan återanvända den optiska konstruktionen hos många (men knappast alla) av sina befintliga objektiv.
snakebunk 2018-07-25 04:30
Det är ju aldrig ett problem att ha större sensor än objektiven klarar, och en fördel är att man slipper välja mellan landskap och porträtt när man fotar. Men det blir säkert vanlig småbild, åtminstone i de första modellerna.
PMD 2018-07-25 12:55
Det är kanske inte ett stort problem, eftersom man kan klippa bort de mörka hörnen, men vad vore poängen?
Man behöver också någonting i sökaren som visar hur mycket objektiven tecknar ut.
snakebunk 2018-07-25 15:28
Menar du vad poängen är att kunna använda sina gamla objektiv på en ny kamera, eller vad poängen är med en stor sensor?
lonian 2018-07-25 20:51
Gissar att funderingen var vad anledningen är att ha en stor sensor som ej utnyttjas, torde ju bara bli dyrare att producera.
snakebunk 2018-07-25 21:32
Ja, det verkar ju onödigt. Det jag menade var att det inte är något problem att använda fullformatsobjektiv på kameror med en större sensor och att det till och med kan vara en fördel eftersom man kan beskära friare. Men den stora vitsen kommer såklart när man köper nya objektiv anpassade till den större sensorn. Det är ungefär som att det inte är något problem att parkera en liten bil i ett stort garage men den stora vitsen kommer när man har köpt en stor bil. Är ni med, eller ska jag ta det en gång till? :)
PMD 2018-07-26 01:27
Problemet är väl att man måste beskära för att inte få kraftig vinjettering i hörnen.

Jämför med hur det kan se ut när man använder ett DX-objektiv på en FX-kamera (i FX-läge). Oftast blir det svarta hörn, vilket alla kanske inte tycker är så fint i alla lägen.
snakebunk 2018-07-26 09:56
Det är ju superlätt att fixa med en crop-inställning på kameran. Med evf slipper man dessutom se mer än man vill.

Jag tycker vi släpper det här nu. Ämnet lär återkomma om Nikon faktiskt gör något större än full-/småbildsformat.
Ventures 2018-07-26 11:42
Är det inte läge nu att släppa den gamla f-fattningen? En större öppning ger ju möjlighet till enklare konstruktioner (läs objektiv) för att leda in ljuset till sensorn.
Om det går att använda f-mount mha en adapter blir ju alla nöjda.
Men det kanske bara är en dekorring vi ser i filmen.
MikaelSB 2018-07-26 17:58
Hans,
Nikon har gått ut med ett pressmeddelande där de bekräftar en adapter:

"Additionally, an F-Mount adapter is being developed that will enable the use of a wide variety of F-Mount NIKKOR lenses with the new camera."
https://www.nikonusa.com/en/about-nikon/press-room/press-release/jjkjhg6g/Nikon-Announces-Development-of-Next-Generation-Full-Frame-Mirrorless-Camera-and-NIKKOR-Lenses%E2%80%94Featuring-a-New-Mount%E2%80%94That-Pursue-a-New-Dimension-in-Optical-Performance.html

Att släppa F-fattningen närmaste tiden vore ett misstag. Bättre att vara den lugna spelaren som introducerar ett nytt format, eller åtminstone fattning, utan att skaka om båten för mycket. De köpstarkaste kunderna till Nikon lär nog inte ha speciellt stort överseende med att Nikon "dödar" en så inarbetat fattning utan vidare.
MikaelSB 2018-07-24 14:40  
Utifrån spekulationerna än så länge verkar det vettigt. Att göra en spegellös kamera med ordentlig ergonomi och batteritid skulle ge Nikon något av ett eget område på marknaden utan att i tid och otid behöva tävla med Sony i duellen att göra pyttesmå kamerahus.

Lanseras kameran med någon form av Nikon F-kompatibilitet genom adapter, åtminstone E-objektiven, så tror jag det kan bli en attraktiv produkt från första början.
Urr 2018-07-24 17:10  
Själva filmen är ju bara snömos. Om än vackert.
Photoorb 2018-07-26 00:01
Håller med. Kunde nästan vara typ tvättmedelsreklam.
PerKr 2018-07-24 23:49  
Folk beklagar sig över storleken men glömmer hur absurt stora dagens objektiv är. Det här är inte ett kompakt alternativ till en DSLR, det är en kamera som ska ersätta dagens DSLR. Kompakta alternativ kommer säkert så småningom (de behöver ju en ersättare till Df).
Gissar att de släpper en adapter som påminner om Sonys LA-EA3 men med inbyggd AF-motor.
sceptic 2018-07-25 11:17
Jag tror detsamma; Nikon har nog insett att fördelarna med spegellöst överväger nackdelarna.
EVF ger så mycket mer info än en OVF någonsin kan ge och är numera inte brusiga, lågupplösta och med låg refresh rate. Fasdetekterande AF funkar uppenbarligen utmärkt direkt på sensorn och man slipper en fladdrande spegel som snart måste börja imitera en kolibrivinge om den ska hänga med i FPS-racet. SLR:er bromsas av sin mekanik, helt enkelt.
MikaelSB 2018-07-25 11:43
Jonas,
Jag har däremot mycket svårt att se att Nikon skulle sluta med sina spegelreflexkameror. Det påminner lite om i datorvärlden där det talades om redan för snart tio år sedan hur SSD, alltså icke-mekaniska lagringsenheter, skulle göra de mekaniska hårddiskarna obsoleta. Tio år senare och de två olika produkterna lever vidare sida vid sida och lär göra en överskådlig tid framöver.

Det du nämner som de spegellösa kamerornas stora fördel bidrar ju också till formatets i särklass största nackdel: den korta batteritiden, då elektroniken ständigt är igång på ett helt annat sätt än i en spegelreflexkamera. Något som jag upplever ofta dribblas bort i diskussionen mellan amatörer.
PerKr 2018-07-25 12:44
De har väl om inte annat sett att det är ditåt marknaden är på väg. Angående information man får i en EVF upplever jag den stundom som störande, all information tillsammans med de brister som har funnits hittills har tagit fokus från fotograferandet. Inte alltid, men tillräckligt ofta. Det får vägas mot de fördelar man får när man tar bort spegelmekanismen.
PMD 2018-07-25 13:23
Med en bra EVF kan man välja en del på vilken information man vill se i sökaren.
Photoorb 2018-07-26 02:19  
Rent allmänt tycker jag att det är lite intressant att Nikon (och kanske Canon) som har envist framhärdat spegelreflexkameran och den optiska sökarens fördelar helt plötsligt svänger till spegelfritt och EVF.
Hade dom fel förut eller har marknaden tvingat dom?
Svar från Grevture 2018-07-26 02:42
Ehum ... :)

Nikon har byggt spegelfria digitala systemkameror sedan 2011, Canon sedan 2012.

Under första halvan av 2018 är det Canon som har störst andel (31 %) av marknaden för digitala spegelfria systemkameror i Japan (som är den marknad där spegelfritt har tagit mest marknadsandelar, se https://photorumors.com/2018/07/22/bcn-ranking-japan-canon-is-1-in-the-mirrorless-market-for-2018)

Så det här med spegelfria systemkameror är inte precis något Canon och Nikon plötsligt upptäckt nu i år :-)

Men, jag antar att du egentligen syftar på att de till skillnad från Fujifilm, Olympus, Panasonic och Sony hittills inte satsat på spegelfria pro- och entusiastkameror?

Saken är att de fortfarande tjänar bra med pengar på att sälja spegelreflexkameror i pro- och entusiastklassen. Och att det är först senaste två åren de fått någon ekonomiskt sett märkbar konkurrens (från spegelfritt) om detta lönsamma område.

Ur ett företagsekonomiskt perspektiv har de helt enkelt inte haft något påtagligt skäl att erbjuda spegelfria pro- och entusiastkameror förrän ungefär nu (plus/minus ett år eller så).
alf109 2018-07-26 03:00
En annan anledning kan också vara att ganska många fortfarande föredrar en spegelreflex framför en spegellös. Jag gör det själv eftersom jag fortfarande anser att verkligheten blir bättre sedd "genom ett fönster" än "på en TV". Jag säger inte att jag har rätt och andra fel utan bara att det handlar ganska mycket om vad man personligen anser funkar bäst för det man håller på med.
MattiasL 2018-07-26 03:29
Så är det för mig med. Så mycket av dagen tillbringas vid olika skärmar, och hur bra de än är, så känns det vilsammare för ögonen med en bok av papper och en optisk sökare. Sen läser jag böcker på läsplatta för att spara pengar och plats, och använder spegelfria kameror för viktens skull.
Photoorb 2018-08-10 03:54
Så klart har du rätt Martin. Jag tänkte mer på entusiast och pro segmentet. Jag borde ha varit tydligare.
esbtse 2018-07-26 11:05  
Är fast i de optik jag har. Ointresserad av att lägga pengar på nya Nikon optik. Skall jag köpa en ny optik så blir det en 400mm/2.8.
iSolen.se 2018-07-26 12:23
Adaptern kommer sannolikt bli väldigt bra så du behöva inte köpa nya objektiv.
esbtse 2018-07-31 19:26
Få se om den är köpvärd, jag har problem med DOF knappar på mina två Fuji spegelösa kameror och som landskapsfotograf är det nödvändigt.
Wunder 2018-07-27 19:39  
Hatar teasers!
Photoorb 2018-09-08 02:30  
Och Nikon har helt plötsligt insett fördelarna med IBIS. Canon gör det inom närmsta åren.
Svar från Grevture 2018-09-08 02:48
Varför skulle Nikon plötsligt ha insett det? För att de byggt in det i ett system de började designa för fem-sex år sedan?
MikaelSB 2018-09-08 10:06
Vad menar du? Vad skulle Nikon ha gjort fram tills ett nytt kamerasystem? Installera en stabiliserad sensoranordning i kameror med F-bajonetten? Nog för att Nikons tekniker är duktiga - men de är inte magiker. Som jag förstår det kan Pentax installera sensorstabilisering i sin K1-serie mycket tack vare en vidare fattnings/bajonett.
PMD 2018-09-08 12:51
Pentax K-fattning har exakt samma diameter som Nikons F-fattning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
PMD 2018-09-08 12:55
Jag tror att att Canon kommer att "inse" fördelarna med IBIS enbart om försäljningen av EOS R går extremt dåligt.
MikaelSB 2018-09-08 21:21
Aj aj, du har givetvis rätt.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar