Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon Df - en ljuskänslig retrokamera

Nikon Df - en ljuskänslig retrokamera

Nikon hakar på retrotrenden och gör en systemkamera med design som är inspirerad av klassiska Nikon-kameror som FM, FA, FE och F3. Sensorn klarar högre ISO än D610 och D800.

Nikon har alla skäl att göra en retroinspirerad kamera. Nikons F-bajonett gör att gamla objektiv ända från 50-talet och framåt kan användas på deras spegelreflexkameror. Många gillar att använda äldre Nikkor-objektiv och en del säljs fortfarande.

Nikon Df ser ut och handhas som en analog kamera. För att förstärka den analoga känslan saknar Nikon Df videofunktion. Men Nikon är inte mer bakåtsträvande än att Df kan användas med wifi-adaptern WU-1a.

Detta är inte den första retro-kameran från Nikon. Coolpix A kan också sägas anspela på äldre tiders formspråk. Nikon har även nytillverkat kameror med äldre design: Nikon S3 Millenium och Nikon FM3A.

Df uppges stå för Digital fusion, men f:et kan också syfta på f-bajonetten. De flesta analoga systemkameror från Nikon har haft ett f i namnet.

Likt Nikon D4 har Df en småbildssensor på 16 megapixel och som kan ställas in på riktigt höga ISO-värden. Max-ISO är 204.800.

Likt Nikon D600 klarar Df att ta 5,5 bilder per sekund med 1/4000 sekund som snabbaste slutartid. En annan likhet är 39 autofokuspunkter.


Givetvis kan Nikon Df ger ljusmätning och viss automatik med AI och AI-S objektiv, det vore tjänstefel annars. Även objektiv utan Ai (Automatic indexing) fungerar. I menyn kan man välja mellan Ai och "non-Ai". Ai-kopplaren intill bajonetten måste kopplas ur.

Tillsammans med Df lanseras en version av AF-S 50mm f/1,8 med en design som påminner om de manuellt fokuserade AI och AI-S objektiven.

Nikon Df väger 760 gram med batteriet EN-EL14. Vikten är 90 gram lägre än en D610. I Sverige kommer Df endast att säljas i paket med 50mm f/1.8 Special Edition. Det rekommenderade priset är 28.290 kronor. Den 28 november rullar leveranserna igång.


Till skillnad mot de gamla analoga kamerorna är Df vädertätad.



Publicerad 2013-11-05.

73 Kommentarer

Strömqvist 2013-11-05 07:06  
Galet snygg! Det var första gången jag faktiskt blev sugen på en digital Nikon.
Ulrica Holm 2013-11-06 15:10
Håller med! :-)
Tomas Töråsen 2013-11-05 07:19  
Fyfasen så snygg!
Blir det autofokus med mina moderna nikonobjektiv på denna?
scrappy 2013-11-05 07:29  
Väldigt spännande kamera men ack så dyr. Blir det ca 25000kr med moms och allt? Tråkig trend att inte mindre kameror blir billigare.
oyegie 2013-11-05 08:40
Kanske större efterfrågan och serietillverkning i stort antal hade kunnat pressa ner priset en aning.
unoengborg 2013-11-05 08:44
Blir det 25 000 så har den väl blivit billigare, närmaste alternativ till den här borde väl vara Nikon Nikon D4, om vi tänker på ljuskänsligheten.
genkakuzai 2013-11-05 07:50  
Riktigt snygg indeed! Enda jag är lite besviken på är avsaknaden av någon slags funktion som förenklar manuell fokus.
PMD 2013-11-05 16:29
Att "mattskivan" inte är utbytbar och saknar någon form av fokuseringshjälpmedel (mikroprismor eller snittbild) gör att kamerans användbarhet med manuella objektiv skjunker drastiskt. Förmodligen är en Sony A7(r) bättre för det ändamålet.
Don Haka 2013-11-05 08:36  
Dyr, men snygg!
Det står inte i texten vilket format det är på sensorn. På bilden står det Fx men det kan vara bra att skriva ut också.
Fredrikpersson 2013-11-05 13:44
Det står i artikeln att den har en "småbildssensor". "Småbild" var tidigare den utbredda benämningen på 24x36mm formatet (alltså det Nikon nu kallar FX).

F
Don Haka 2013-11-05 16:58
Tack, jag vet.
Det stod inte när jag läste artikeln i morse utan ändrades väl senare.
Benganbus 2013-11-05 08:52  
Måste tyvärr medge, att kameran e snygg!
Mycket snygg!
Tyvärr... ;)

Ps. Hoppas Nikon nu inte får för jag att göra en digital Nikon SP!
Som ser ut som den riktiga Nikon SP, de vore inte alls bra! ;)
ojanson 2013-11-05 23:19
Nej, det vore verkligen inte bra. ;-)
sallle 2013-11-05 09:18  
Härligt snygg den är Nikon Df. Och med den otroligt fina D4a-sensorn. Kolla även in de fina tillbehören, B-väskan i ljust läder CF-DC6 och läderrem AN-SPL002. Oj vad snyggt!
Bara de inte förstör det här nu med långa lev.tider på hus och även tillbehören. Det minskar iaf min köplust avsevärt..
Men jag vill även tacka Nikon för att de gör den här kameran. Har längtat efter den här.
joakim d 2013-11-05 09:24  
Varför har den en million knappar och rattar? Det ser inte direkt lättanvänt ut.
unoengborg 2013-11-05 09:58
Mycket enklare med ett rejält lättåkomligt fysiskt reglage än att behöva leta efter vanlig använda funktioner i någon meny.
joakim d 2013-11-05 10:36
Det var lite det som var min poäng, när det är så många blir det inte speciellt lättåtkomligt. Åtminstone inte alla. Å andra sidan har jag ju bara sett den på bild än så länge så den kanske fungerar bättre i verkligheten än vad det ser ut på bild.
Mrdoderhult 2013-11-05 09:30  
Läcker som få... :-)
dyr som F*n 28K
Tröstar mig med att jag tar lika bra eller dåliga bilder med den kamera jag har idag...
MrKarisma 2013-11-05 09:31  
Du väljer själv vilka rattar du vill använda, du kan självklart köra helautomatiskt om du vill, men det är knappast dessa människor denna riktar sig till, även om extremt många såna kommer köpa den ändå av outgrundlig anledning :)

Snyggaste digital-kameran som någonsin gjorts, utan tvekan. Grattis Nikon!
Mamaya 2013-11-05 09:37  
Snygg kamera, men varför krångla till det och köpa en ny sådan retrokamera när man kan fota med en gammal analog Nikon? Tror jag ska skicka min Nikon FM på reparation och börja använda den igen :-)
Svar från froderberg 2013-11-05 09:43
Jag ser en klar fördel med Df: D4-sensorn. Bra att det inte ska behövas en stor och dyr D4:a för att komma upp i ISO över 25.600. Och så högt kommer varken Kodak T3200 eller Ilford Delta 3200 i ett gammalt hus ... ;)
Linmajon 2013-11-05 19:29
Fota analogt igen? Tjaa...det är ju en helt annan diskussion. Själv har jag inte särskilt stor lust att gräva fram min gamla FE med framkallningsdosa mm. helt utan vidare, möjligen av nostalgiska skäl men något alternativ till digitalfoto är det inte på långa vägar, i synnerhet inte om man har krav på den bildkvalitet dagens teknik kan erbjuda.
majortom 2013-11-05 09:43  
Plötsligt fick jag ett sjukt köpbegär...

Som sagts, en galet snygg kamera
JazzBass 2013-11-05 09:57  
Riktigt snygg. Och mindre än min D700. Men habegäret minskar av att den saknar en vettig mattskiva för manuell fokusering, som jag har i min D700. Hoppas det går att byta mattskiva och att Katzeye tar fram en bra sådan, som den jag har i min D700.

Skulle också ha önskat mer än 16 MP för den typ av foto jag helst sysslar med, men om den tecknar avsevärt bättre än min D700 på isotal över 6400 så kanske man skulle slå till ändå, sen då den kommit ner lite i pris...
spotnick 2013-11-05 10:05  
Många bra artiklar om kameran här: http://photographylife.com
alfin 2013-11-05 10:09  
Synd att de inte lyckades göra huset något smalare. Men visst ser den fräck ut!
anden2 2013-11-05 10:11  
Oj marknadens snyggaste kamera å jag som har bytt till Canon, shit!
jkm 2013-11-05 10:21  
Ha ha! Ja det är ju själva fan att denna skönhet kommer nu när när man sålt av hela sin nikonutrustning inklusive några sköna Ai-s gluggar. Att det skulle ta sån tid för Nikon att fatta intresset för en sån här pjäs...
Många gamla fotonördar kommer att hala upp lädret, jag lovar!! Själv får jag hålla tillgodo med min Fuji XE-1 a... Ha det gött!
Birdman 2013-11-05 10:25  
Är det bara jag som tycker att det är är totalt onödigt...förstår verkligen inte grejen.
Strömqvist 2013-11-05 10:34
Ja, det är bara du. :)
D Gulliksson 2013-11-05 10:40
Känslan..

Jag fullkomligt älskar att fotografera med mina AI/AI-S gluggar. Gedigen byggkvalité . Helt enkelt skönare att fotografera med när man har mer tid. Kan man dessutom använda dessa på ett kamerahus av samma stuk så kommer det förmodligen höja välbefinnandet ännu mer.
Lesenrot 2013-11-05 11:37
Håller med dig, med en mycket mindre insats kunde Nikon ha petat in en D6x0 sensor i D800:an eller en D7100 sensor i en D300s
Det hade varit kameror att köpa...
UGJ 2013-11-05 13:42
Jag förstår grejen men tycker inte att Nikon har lyckats något vidare. Saknar den elegans som jag tycker många gamla Nikon-kameror hade.

Min gamla Canon 20D känns snyggare och mer retro...
AK53 2013-11-05 11:42  
Läcker, läcker, läcker...
Lucanus 2013-11-05 11:45  
Kamerans ljusmätning tillsammans med Nikons äldre objektiv AI och AI-S tyder på en mycket viktig sak - att Nikon kommer att hålla sig till kompatibilitet med gamla objektiv ett tag till.
Antipodian 2013-11-05 11:59  
Väldigt tjusig kamera så länge den får ha kläderna på.
Utan gummiklädsel liknar den en D600 http://d1ax9dx3gero0.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/11/Nikon-Df-camera-body.jpg :-(
jonasy 2013-11-05 12:00  
Tyvärr, det här är en retro-kamera från marknadsavdelningen och inte från utvecklingsavdelningen. Den ser riktigt klumpig ut, gillar rattarna men ärligt talat är de ju helt onödiga, de flesta kör väl ändå aperture priority + auto ISO och får då nöjjet att använda gummihjulet på baksidan ... för Nikon var för snål för att trycka dit en bländarring på "specialobjektivet" vars special består av en silverfärgad rand. Det är fan skamligt. Nikon kan ju göra riktiga retrokameror, titta på FM3A.

Och hur tänkte de att man skall man kunna fokusera gamla objektiv med en mattskiva gjord för AF?? Vilken fördel har jag av denna kamera med gamla objektiv? Inga!! En Sony A7 är bättre för Nikons gamla manuella objektiv, och dessutom rejält mycket mindre. Och billigare.

Nikon kunde gjort mycket för att underlätta entusiaster, som att:
* Kapa storleken betydligt
* Underlätta manuell fokusering
* Om ni gör ett specialobjektiv, snälla, gör det på riktigt och inte med en klick silverfärg

Men det är dyrt och krångligt, så de ger oss detta istället, eftersom de råkade ha för många D4 sensorer på lagret. Rejält besviken.
Johan Pihl 2013-11-05 13:32
Jonas: Du tycker alltså att det är onödigt att ha en ratt för t ex slutartider, och är samtidigt förbannad för att det inte finns en bländarring på objektivet? Och du tar för givit att rattarna på kamerahuset är onödiga, då de flesta ändå inte använder dem. Hur vet du det? När Nikon gjorde analoga kameror använde många ratten för slutartid att exponera med. På de digitala kamerorna har, vad jag vet, Nikon aldrig haft en ratt för slutartid, då är det väl inte så konstigt att de flesta kör med bländarförval, dvs slutartidsautomatik? Själv tillhör jag dem som vill ha en ratt för slutartiderna, men du tycker alltså att Nikon gör fel som tillverkar kameror som även såna som jag vill ha? Förövrigt är det väl inte rattarna som gör kameran "klumpig"? Utan avstånded mellan objekiv och sensor, ett problem som du har i alla SLR/DSLR. För att komma runt det måste du göra ett spegellöst kamerahus. En digital Nikon S3 eller SP kanske?
Johan Pihl 2013-11-05 12:02  
Snygg kamera, schyssta rattar!
Nils-Erik Eriksson 2013-11-05 12:17  
Bra analyserat ock kommenterat Johan Ytterfors. Håller med dig till fullt ut.

Mvh NE
UGJ 2013-11-05 13:40
Håller också med, känns inte aktuellt med en ny kompis till mina gamla Ai-objektiv.
acar 2013-11-05 12:21  
Kul diskussion här. Något av en lyxprodukt är det väl men alla rattar och knappar ger ändå funktionella fördelar. Jag skulle gärna äga en men vet att den skulle hamna på hyllan och att OM-D får följa med ut istället. För det är verkligen en stor kamera och det av flera skäl: dels rattarna och knapparna, dels spegeln, dels skärmen. Därför är den inte direkt jämförbar med Nikon FM2, Olympus OM m.fl. Man kan inte få allt! Men en spegellös kamera i FM2-dräkt och med bästa tänkbara digitala sökare, ny fattning och en medföljande adapter för alla F-objektiv hade onekligen varit ett spännande alternativ. Om nu något sådant är möjligt, vill säga.
hbengtsson 2013-11-05 12:51  
Snyggt! Hoppas nu att dom gått på samma retrospår på insidan när dom tog fram färgfiltret så den känns analog även i bildfilerna. Ett riktigt fett CFA filter, tunnt AA och en analog film-approach typ X100 skulle vara trevligt.
fotografmanuelek 2013-11-05 12:55  
Jag köpte i dagarna en XPRO1, sen kom denna ut. Jag kör för övrigt Nikon sedan tidigare och var ute efter en smidigare kamera att ha med mig "alltid". Efter att ha sett denna är jag inte besviken på att mitt val föll på Fuji istället för denna då den ser ut att bli minst lika klumpig och stor som mina andra DSLR-hus.
För mig hade ett köp av Df inneburit att jag skulle byta min 800E vilket jag inte vill. XPRO1an ger mig istället något annat, ett komplement.

Prismässigt och storleksmässigt är den helt ointressant för min del men det gör ju inte ha-begäret mindre. Den är snygg och säkerligen en fantastisk kamera.
MrKarisma 2013-11-05 13:02  
Håller definitivt med Johan Ytterfors, men utseendet gillar jag skarpt.
Gården 2013-11-05 13:03  
Snygg, vill gärna ha !

Men varför ska man bli tvingad att köpa den med kit-gluggen ?
Vill inte ha den, jag har min Sigma 50/1,4
FlyerOne 2013-11-05 13:50
Hehe, men det vore väl en "style clash" som heter duga! Rena helgerånet...
.
koxa 2013-11-05 13:40  
Tycker designen är rätt misslyckad. Fujifilm X100 och Olympus E-M5 är de enda lyckade retrodesignkamerorna i modern tappning. Om detta är Nikons svar på Sony A7/A7R så ligger Nikon redan på mattan. Det är inte så märkligt att Nikons aktiekurs har sjunkit med nästan 50% sedan maj månad. Jag skulle inte ta i den aktien med tång.
Calle S 2013-11-05 13:46
Den är säkert mycket, men knappast ett svar på Sony A7/A7R.

För övrigt, jag fotograferar och är ointresserad av aktier:-)
FlyerOne 2013-11-05 13:55
Håller med dig, Calle. Df är såvitt jag kan se definitivt inte på något sätt ett svar på A7/A7R.

Tvärtom, jag tror att det kommer att bli hart när omöjligt att hitta två kameror där respektive design-team har tittat åt så DIAMETRALT OLIKA håll som när det gäller Df resp. A7/A7R... :-)
.
Grevture 2013-11-05 15:10
Så din slutsats är att den misslyckade designen och det faktum att Df inte vänder sig till samma målgrupp som A7A7r har fått Nikons kurs att dyka med 50% sedan i maj? Ganska starkt jobbat av en kamera som lanserades i morse :-)

Sedan håller jag i sak med dig om designen. Ser ut som en Nikon FA som blivit medelålders och suttit för länge i TV-fåtöljen och ätit chips och druckit öl (och blivit lite bullig på kuppen).

Nikons svar på A7 heter nog snarare D600/D610 och lanserades ursprungligen för ett år sedan, deras svar på A7r heter D800 och lanserades för ett och ett halvt år sedan. Sedan tycker jag personligen att Sonys svar på de Nikon-modellerna, dvs A7 och A7r, är spännande med sin kompakta och renodlade design och smarta funktioner. Sitter här just nu med en A7r och det är en mycket spännande kamera.

Df är en nostalgitripp medan A7/A7r är moderna kameror - rätt olika saker.
koxa 2013-11-05 15:28
Nej Martin, min slutsats är inte att Nikons aktie har gått ner nästan 50% pga denna kameran (det är väl rätt uppenbart?). Aktiekursen speglar investerarnas tro på bolaget och vad de kan prestera i framtiden. Dock är det ju intressant att aktiekursen sjönk med 2% idag vid släppet av den nya kameran, inget vidare mottagande av marknaden ;)
Varför jag drog in aktiekursen i resonemanget beror på att jag själv arbetar med börshandel, och det mest ärliga omdömet får man om man sneglar på aktiekursen och inte om man frågar Nikon fanboys ;)

Sedan är väl A7/A7R inte helt "moderna kameror" när det kommer till design. De har ju tom pentaprisma-bulben ovanpå huset (fast kameran inte har någon pentaprisma). Så jag skulle nog säga att Sony har en del retrodesign i sina A7/A7R också..Design är ju dock väldigt subjektivt, en tycker si och en annan så. ;)
Fredrikpersson 2013-11-05 14:02  
Inget snack om att kameran är snygg (precis som förlagorna) och att det är rätt att ta fram ett hus till alla f-objektiv som ligger och samlar damm, men jag är trött på all denna retro.

Jag uppskattar 60-talsdesign och köper gärna en originalkamera bara för att den är snygg och att man kan göra analoga bilder när man är på det humöret, men jag har svårt att övertyga mig själv om att köpa en "vanlig" digital SLR med gammaldags kostym. I mina ögon kan det kan aldrig bli något annat än en pastisch av en analog Nikon F som Nikon tagit fram för att den appelerar till så många och kommer att sälja bra. Inget fel i det men vore det inte intressantare med en riktigt bra, nyskapande kamera med samtida design (precis som Nikon F var när den kom för 50 år sedan).
Multiflex 2013-11-05 15:55  
29.000kr med 50mm 1,8. God natt!
koxa 2013-11-05 17:10
Ja kameratillverkarna har verkligen fantasipriser på många av sina produkter. Bra av Sony att försöka bryta den trenden med sin A7 som ju kostar omkring 14500:-, så den kanske man kan komma över för runt 7-8000:- om några år. Bara att hoppas att mina nuvarande hus håller bättre än min Canon 40D som gav upp efter ca 3000 exponeringar. Tycker att en modern systemkamera borde kunna hålla i minst 10 år iallafall. Väldigt mycket slit och släng filosofi inom all elektronik idag. När man läser här på fotosidan så får man ju uppfattningen att folk byter kameror endast för att det kommit ut en ny kamera, lite märkligt tycker jag.
Benganbus 2013-11-05 16:47  
Vad gäller kommentarer och läsningar, så verkar kameran i alla fall vara intressant! ;)
Och att den e dyr, den kommer att bli billigare!
Och som alltid,
"dom skulle ha gjort den så och så i stället...." ;) ;)

Jag som inte kommer att köpa nå'n Nikon Df, varken nu eller senare, tycker i alla fall att Nikon gjort en bra och smart grej!
Tror kameran kommer att säljas bra!
/B

Ps. Tycker Nikon Df e klart snyggare än Sony Alpha 7 i alla fall!
jkm 2013-11-05 18:37  
Den här kameran engagerar FS folket, kul! Har varit runt på lite olika sajter och läst o kollat under dagen och känner mer o mer att det här var kanske inte vad jag ville ha från Nikon ändå. Ser den inte lite, ähum, skojig ut?? Som om ett barn fått leka ingenjör ungefär. Nä det borde varit möjligt att bygga en smidigare/enklare/billigare/råare/snyggare FX variant typ gamla FM 2 an, eller?? Ha det gött!
BugEyes 2013-11-05 19:09  
Det här var ärligt talat den fånigaste kamera jag sett. Om Nikon ska släppa sin utmärkta sensor i en billigare förpackning så var väl detta sämsta sättet. Kunde ha blivit Nikons perfekta allround för fotografer och rika hobbyister men det här är pajaskonster.
par 2013-11-05 20:33  
Tycker den ser riktigt trevlig ut tillsammans med gamla manuella objektiv. Baksidan kanske Nikon kunnat göra något mer av. Nu känns den ungefär likadan som på övriga modeller av senare datum. Hade även förväntat mig något ytterligare stöd för manuell fokusering med tanke på profileringen mot Nikons lite äldre manuella objektiv. Nu tycker jag i och för sig det fungerar ganska bra på min D800E och tidigare D700 med hjälp av fokus-indikatorn (pricken i nederkant). Kör ofta manuell fokus även med AF-objektiv vid fotografering på stativ.
Känns som det blir svårt att motstå denna till min samling av gamla manuella Ai och Ais gluggar även 800:an fungerar utmärkt också:-)
NiclasSthlm 2013-11-05 21:48  
Lite intressant att göra en retrokamera och inte göra den retroliten. Men den svarta varianten är snygg, silvriga alldeles för plottrig.

Men kommer den sälja? Ja. Det räcker man viskar "vintage" nu för tiden så slänger folk sina amexkort efter en.
connyconny 2013-11-05 22:41  
hahaha, jag håller på att bajsa på mig av skratt!! 28K för en strippad D600 (förmodligen med samma oljestänks problem på sensorn oxå) bara för att den har retro-look. OTROLIGT FUL kamera! kommer ju se schizofrent ut med alla objektiv med modernt utseende dessutom! LOL på den som köper denna! :DDD
alfred k 2013-11-05 22:59  
Äntligen!

Skitsnygg speciellt om man jämför med min D3 & D4.

Tänk om ändå "vårt" fina Hasselblad kunde fatta lite.
Visst 3 kommentarer gillar inte denna retrodesign men resten.
Den blir en hit :-)
Linmajon 2013-11-05 23:07  
Det är inte ens meningen att ALLA ska gilla kameran och vilja köpa den så sluta gnäll och köp nåt annat. Likaså om ni inte har råd. Den är inte dyrare än vad F3 var när den kom som också den kostade en dryg svensson-månadslön.
Jag gillar den skarpt men kör nog på med min 5D och x100s ett tag till men man vet aldrig säkert...
Hoppas man kan klämma på den på fotomässan om ett par veckor?
Fredrik Klintberg 2013-11-06 00:40  
Sentimental porr!!!
En digital Marelyn. Den lilla displayen på ovansidan för dessutom tankarna till de mulliga Contax:arnas tid. Fan vad jag saknar Contax, och nåt att sätta min 20mm Ais på.
Zablocki 2013-11-06 01:52  
En gubbkamera att hänga runt halsen!
Nikon gör fel. Sony gör rätt. Canon tittar på.
Niobium 2013-11-06 08:48  
Alla som undrar ang. manuell fokus;
Alla andra Nikon DSLR när man kör manuell fokus, håll ner avtryckarknappen till mittenläget, vrid på fokusringen, längst ner i statusfönstret tänds en "boll" för att markera att objektet som befinner sig inom fokusmarkeringen i sökarfönstret nu är fokuserad.

Märkt med 7 i nedastående bild;

http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/assets_c/2010/12/nikon_d7000_viewfinder-display2-thumb-500x196-7701.jpg
tormig 2013-11-06 08:52  
Oj vilken enorm klump med hysteriskt många knappar. Synd att de inte vågade följa retrotanken fullt ut och gjorde en digital FM/FE/F3. Dvs ingen autofokus, bara några enstaka knappar extra (ISO kanske). Rent av ingen display heller eller en som bara visar histogram. Nu är det ngt slags frankensteins monster med diverse bitar från lagerhyllan, ett hopkok av befintliga D### i en grotesk retroförpackning.
Tomas Töråsen 2013-11-06 09:01
Grotesk är väl ändå en överdrift?
Jag kommer personligen inte köpa denna pga priset o vad den erbjuder, nöjd med min D800. Det är ju lite av en lyxvara för folk som inte riktigt vet vart dom ska göra av pengarna.

Men om det är en trend att göra kamerorna snyggare, steg för steg så är väl det bra? Ingen kan väl påstå att dom moderna dslr'erna är snygga eller? Jag förvarar mina moderna kameror bakom stängd lucka medans mina gamla analoga för stå o pryda bokhyllan. Men smaksak är såklart just en smaksak.
tormig 2013-11-06 17:25
Jamen titta på bilden där den står bredvid en Nikon FA, ser ju som en Pentax 6x7 i jämförelse. Och på den kunde de i alla fall motivera storleken pga av den stora sensorn, jag menar filmen.
Schuss 2013-11-06 11:14  
Jag får en magkänsla att detta är en bra andrakamera till min D4 (använder D700 & D800 som backup just nu, inte perfekta för ex. bröllop med svagt ljus). Frånsett designen ser jag praktiska fördelar i att ha en D4-sensor i en liten kamera, dessutom mycket billigare än att skaffa en D4 till. Upplys mig gärna, har jag missat något? Det skall bli intressant att få känna på arbetsflödet med den.
Ratatoskr 2013-11-06 21:18  
ROFLMAO, Snygg?
Tänk att alla ska gå retro på allt. Alla är som hypnotiserade av allt som är retro. Alla apar efter.
Ni kan få köpa mina FE kameror från den tiden och samtidigt ta mina utsvängda brallor och platådojor så kan ni gå omkring och vara retro till max.
Löjligt.
Funktionaliteten av modern teknik satt åt sidan för "retro". Tycker den ser ful ut. Det va snyggt på den tiden men kantig design är fult och inte skönt att hantera. Alla rattar är mycket jobbigare att hantera än de moderna systemen. Info LCD så liten att den knappt kan ge någon info alls vilket är viktigt i de flesta eller många fotografers arbetssituationer.

För vanliga vardags snubben kan kameran kanske fungera OK.

Lovar att alla som köper denna inte kommer vilja använda den särskilt länge. Bara en modegrej där alla fjantar efter och sen vill ingen visa sig med den när modet på retro kamera är över.

Tekniken under det klumpiga skalet är såklart bra.
Svar från froderberg 2013-11-06 21:28
Å andra sidan finns det ju både D610 och D800 som alternativ för dem som inte bara går på utseendet. Nikon räknar inte ens med att sälja den här i några större volymer jämfört med D610 och D800.
cowboy 2013-11-06 23:53  
Visserligen tycks folk gilla kameran, men om 28' (Scandinavian Photos webbpris för hus och objektiv) verkligen är det pris man kommer att landa på när den värsta hypen väl lagt sig så undrar jag om inte Nikon felbedömt folks betalningsvilja.
Jag tror heller inte det är så klokt att bara sälja ett kit bestående av kamerahus + normal; om Nikonfolk har gamla objektiv liggande så är det ofta en normal man har.
Det blir intressant att se hur den kommer att sälja!
Solution 2013-12-27 13:16  
Det finns en hel del tyckande och tänkande om denna kamera. Jag vet hur det är att fota med Df. Min sambo och jag är ännu i vår linda att använda denna fantastiska och underbara kamera med sin enorma ljuskänslighet.

Den är inte bara snygg utan också lättviktig. Vi testar våra olika objektiv med resultat som är allt annat än vad vi är vana vid. Vid användning av högt ISO finns en uppenbar skillnad och med min kompetens gör att jag har svårt att förklara. Jag hoppas kunna lära mig. Priset, är vad som erbjuds och med detta den kvalitet som ges. Tycka vad man vill men retro-stilen är en liten del av priset för det är kvalitet det handlar om.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar