Prylnytt
Nikon visade idag upp sin nya D7000, en modell som placerar sig mellan D90 och D300s. Dessutom visade de upp två nya proffsobjektiv och en ny blixt som ersätter gamla SB-600.
Så här sista veckorna inför Photokina har det presenterats mycket nyheter från alla möjliga håll. Bland annat har Pentax presenterat sin nya kamera K-r, Canon har berättat om sin nya Powershot G12, Samsung har visat upp sin andra spegellösa NX-kamera, NX100 och Olympus har presenterat sin nya toppmodell E-5. Inga av de här kamerorna har dock fått någon officiell visning här i Sverige där det gått att ställa frågor och klämma på grejerna. Men vi lär återkomma till dem i vår rapportering från Photokina som börjar nästa vecka.
Nikon körde däremot med kort varsel en pressvisning för sin nya kamera, D7000, två nya objektiv, AF-S 35/1,4 och AF-S 200/2 VR II plus en ny blixt SB-700. De hade en D7000 att känna på och svarade på frågor om de andra nya prylarna.
Nikon D7000
Utseendemässigt är nya D7000 mycket lik D90, men den är tyngre och känns greppmässigt mer som en krympt D300s. En förklaring är att D7000 till stora delar har ett magnesiumchassi så som hos den dyrare D300s. Men det är långt ifrån det enda den fått ärva av sitt storasyskon. Faktum är att funktionsmässigt är D7000 mer lik D300s än D90. Det är alltså ingen direkt ersättare till D90 som Nikon tagit fram, och både D90 och D300s kommer att fortsätta säljas parallellt med D7000. Riktpriset för D90 kommer att sänkas första oktober, men som Johan Kling, Sverigechef på Nikon sa:
- Den sänkningen har nog de flesta handlare redan tagit ut.
Den mest uppenbara nyheten med D7000 är den nya sensorn på 16,2 megapixel. Här brukar det ofta uppstå nyfikenhet kring vem som tillverkat sensorn, och Nikon produktspecialist Lasse Pettersson uttryckte det så här:
- Nikon har som vanligt ritat och bestämt hur de vill att sensorn skall fungera, sedan är det också som vanligt en extern sensortillverkare som bygger den, i det här fallet Sony.
Den nya sensorn har ett känslighetsområde mellan 100 och 6400 iso, med två höglägen som då innebär 12800 och 25600 iso. Precis som hos D300s kan du plocka ut antingen 12- eller 14-bitars råfiler, men i D7000 sänks inte hastigheten när du kör i 14-bitarsläge. Kameran kan ta bilder i upp till 6 bilder/sekund. Enligt mycket enkla mätningar med inte allt för snabba minneskort som Lasse Pettersson själv gjort så verkar bufferten rymma runt 9 råfiler (12 eller 14 bitar) eller runt 100 jpeg-bilder i Fine-kvalitet. Det här är dock med ett förserieexemplar och som sagt inte med snabbast möjliga minneskort.
Kamerans processor har uppgraderats och både blivit snabbare och strömsnålare. Hos D7000 får du trots mindre batterier (EN-EL5) än hos både D90 och D300s ut drygt 1000 bilder per laddning. Slutar- och spegelmekanismen är uppgraderad och har testats, i kamerahus, till 150000 exponeringar. Dessutom har slutaren ett lite annorlunda och mer dämpat ljud än sina föregångare, utöver det har kameran ett speciellt tystläge då hastigheten sänks för att dämpa ljudet ytterligare. Blixtsynktiden är 1/250 med full styrka, 1/320 med reducerad blixtstyrka och med en extern blixt kan du köra ännu snabbare tider med FP Fast Sync.
Autofokusen är ny med 39 fokuspunkter, varav nio i mitten är av korstyp. Du kan även välja att köra med 9 eller 21 punkter. Dessutom har D7000 en nyare variant av den 3D-autofokus som dök upp med D3 och D300. Här tar autofokusen hjälp av den nya RGB-sensorn med 2016 bildpunkter (D90 har 420 punkter, D300s och D3-kamerorna har 1005 punkter) för att följa motiv.
D7000 har två platser för SD-kort som dessutom klarar SD HC och SDXC. Precis som hos storasyskonen kan du välja att först fylla det ena, sedan det andra kortet, att alla filer skrivs på bägge eller att då har råfiler på kort 1 och jpeg-filer på kort 2. Det här är en välkommen förbättring, minneskort är billiga numera och att ha dubbla ger trygghet.
D90 var den första systemkameran på marknaden med video, men dess videofunktion har fått utstå en hel del berättigad kritik. I D7000 har Nikon åtgärdat det mesta i kritiken. Maxupplösningen är nu 1080p med 24 bilder/sekund, du kan även få 30 bilder/sekund om du går ned till 720p. Precis som i D3100 har du ett AF-F-läge som ger följande autofokus både under filmning och i Live view. Filformatet är mov, komprimeringen H.264 och nu kan du filma i upp till 20 minuter i sträck oavsett bildkvalitet. Lasse Pettersson hade gjort lite snabba tester och fem minuter i 1080p verkade bli runt 700 megabyte, medan fem minuter i 720p blir ungefär 400 megabyte.
Enligt Lasse Pettersson skall bildkvaliteten i videoklippen vara mycket bättre både vad det gäller jaggies och jello, två problem som D90 led av. Skall vi döma av videokvaliteten hos D3s och även i tidiga filmsnuttar från D3100 som dykt upp så verkar det som om Nikon lärt sig hur de skall undvika de här sakerna. Du kan även ändra iso och slutartid manuellt under filmning och bländaren innan ett filmklipp påbörjas. Äntligen hyfsad manuell kontroll alltså. Kameran har ingång för stereomikrofon. Kameran har enkla inbyggda funktioner för redigering där du kan sätta start- och slutpunkter för klipp. Det vi fortfarande saknar är lite snabbare lägen med 50 eller 60 bilder sekund för den som vill göra snygga slowmotion-sekvenser.
Övrigt smått och gott: Den inbyggda blixten kan styra två grupper av externa blixtar. Sökaren är av pentaprismatyp och skall ge 100 procents täckning, en förstoring på 0,94x och du kan lägga in flera olika rutmönster i sökarbilden. D7000 har samma typ av autoiso som hos D3-kamerorna och även inbyggd intervalltagning som hos sina dyrare syskon. Kameran kan arbeta med gps-enheten GP-1 och med den trådlösa sändaren WT-4.
D7000 har ett eget batterigrepp, MB-D11 som antingen tar ett extra EN-EL5 eller sex AA-batterier. Precis som MB-D10 så sticker inte det här batterigreppet in i kameran, kamerans interna batteri tas inte ut. Du kan välja vilket batteri som skall förbrukas först. Batteripacket ger inte högre hastighet så som hos D300s. D7000 har en ratt där du väljer fotoläge, A, M, S och vidare. Där finns nu också två lägen du själv definierar, U1 och U2, där du kan ställa in både tagningsläge, exponeringsmetod och typ av vitbalans och snabbt växla mellan dessa.
Pris och tillgänglighet
D7000 skall finna tillgänglig den 29 oktober och då kosta 11890 kronor. I paket med 18-105 skall den kosta 13990 kronor, i paket med 16-85 skall den kosta 17290 kronor och i paket med 18-200 skall den kosta 18390 kronor. Riktigt när MD-D11 dyker upp visste de inte än, och de gissade att priset hamnar någonstans runt 3500 kronor. Som vanligt lär priserna i praktiken bli lägre i handeln.
Nikon AF-S 35/1,4
En annan mycket efterlängtad Nikon-nyhet är AF-S 35/1,4 som ersätter Nikons lindrigt sagt föråldrade Ai-s 35/1,4. Som Lasse Pettersson uttryckte det:
- Äntligen, det var 40 år sedan sist.
Nikon hade inget exemplar att visa upp, men det skall utseendemässigt, byggmässigt och storleksmässigt vara mycket likt AF-S 24/1,4. Konstruktionen är tio linselement (varav ett asfäriskt) i sju grupper. Det skall även ha samma fina oskärpeteckning som 24:an. Det har nanocoating, nio bländarlameller, närgräns på 0,3 meter, en filterdiameter på 67 millimeter och väger 600 gram.
I sitt pressmaterial pratar Nikon också om att objektivet skall ha teckning av nattscener och i synnerhet ensklida ljuspunkter som påminner om det klassiska Noct 58/1,2. Det skulle i så fall bland annat innebära att objektivet skall vara extremt välkorrigerat för coma.
Pris och tillgänglighet
AF-S 35/1,4 skall finnas i handeln 19 november och då kosta 18890 kronor. Som vanligt lär priset i praktiken bli lägre ute i handeln.
Nikon AF-S 200/2 VR II
Nikon har även uppgraderat AF-S 200/2 med bättre nanocoating, ny uppdaterad VR och ett A/M-fokusläge. Det här är samma typ av uppgraderingar som tidigare i år AF-S 300/2,8 och AF-S 200-400/4 fått.
Pris och tillgänglighet
AF-S 200/2 VR II skall finnas i handeln 1 oktober och då kosta 57790 kronor. Som vanligt lär priset i praktiken bli lägre ute i handeln.
Nikon SB-700
För lite drygt två år sedan uppgraderades den tidigare toppmodellen SB-800 till den klumpigare men också påtagligt förbättrade SB-900. Nu går mellansyskonet SB-600 genom samma process och ersätts av SB-700. Den nya blixten har en lite aning lägre ledtal än sin föregångare, 28 mot 30. Men allt annat har förbättrats påtagligt. Den nya blixten har inbyggd reflektorzoom för 24-120 millimeter. SB-700 har fått kommandoläge och kan styra 3 grupper (sin egen och två andra grupper). Precis som SB-900 kan du välja utlysningsmönster, jämnt, normalt och mittvägd.
SB-700 har det nya och betydligt smidigare användargränssnittet som dök upp med SB-900, och precis som sitt storasyskon är den vädertätad. Det finns en damask att sätta över blixtfoten ifall du fotograferar i fuktig miljö. Uppladdningstiden ligger på ungefär 2,5 sekunder med NiHM- eller alkaliska batterier, ungefär 3,5 sekunder med litiumbatterier. En skillnad mot SB-900 är att överhettningsskyddet arbetar på ett annat sätt. Där SB-900 dundrar på i full fart tills överhettningsskyddet slår av blixten helt så dras hastigheten hos SB-700 ned när den börjar bli för varm. Den stoppar alltså inte alldeles, den blir bara långsammare.
En sak där SB-700 känns smartare än stt dyrare storasyskon är att den får med två färgade diffusorer för glödlampsljus och lysrörsljus. De här är betydligt smidigare och enklare att plocka av och på än de tunna färgfiltren som medföljer SB-900. Givetvis kan även tunna filter användas. Använder du de medföljande filtren känner blixten av vilket du har monterat så kameran kan vitbalansera korrekt.
Pris och tillgänglighet
SB-700 skall finnas i handeln 26 november och då kosta 3190 kronor. Som vanligt lär priset i praktiken bli lägre ute i handeln.
Lite funderingar
Den kanske största nyheten är på ett sätt att D90 och D300s kommer att finnas kvar i sortimentet ett tag till. Nikon verkar hålla på och ompositionera sin modeller och det skall bli intressant att se vilken typ av efterföljare D5000 får. Men en kanske ännu större fråga är det här innebär för ersättare till D300s. Om man spekulerar känns två scenarier hyfsat troliga: 1) D300s var den sista kameran i sitt slag och D7000 blir toppkameran i DX-sortimentet. 2) Det kommer en ännu mer utpräglad proffsvariant med DX-sensor, kanske rent av ett fullstort hus som D3-kamerorna. Men en sådan lär i så fall troligen dröja ett år eller så tills nästa generation av yrkeskamerorna presenteras.
Hur det än blir med framtida kameror så kan det vara mer konstruktivt att fundera över de kameror som faktiskt finns. Skall man mycket kortfattat sammanfatta D7000 så känns det som en D300s med förbättrad sensor och bättre video inklämd i ett vädertätat D90-hus och till ungefär det pris D90 hade när den introducerades. Ingen dum kombination av egenskaper. D90 har precis som sina föregångare D70 och D80 varit en massiv försäljningsframgång för Nikon. Det känns inte osannolikt att D7000 kan sälja rätt bra den med.
Bland de övriga nyheterna så är den nya SB-700 kanske mest spännande. SB-700 är på många sätt en mer avancerad blixt än sin föregångare, men prisnivån verkar bli ungefär densamma. Trevligt att den nu kan agera kommandoblixt, det har känts dyrt för många att behöva köpa en SB-900 för att få den funktionen.
Nya AF-S 200/2 VR II är en försiktig modernisering av ett inte allt för gammalt objektiv. Ingen som äger den nuvarande modellen lär byta, och det har knappast varit Nikons avsikt. Här är nog budskapet nog snarare att Nikon vill att deras yrkeskunder skall ha tillgång till bästa möjliga teknik när de väl köper nytt eller byter ut ett objektiv. Nu har hela ligan av stora teleobjektiv (200/2, 300/2,8, 400/2,8, 500/4, 600/4 och 200-400/4) fått modern bildstabilisering och A/M-läget för fokus.
Nya 35/1,4 lär däremot få både yrkesfotografer och en del entusiaster att offra lite av plånboken. Bland till exempel bröllopsfotografer har många sneglat avundsjukt på Canons kvartett av fasta ljusstarka objektiv (24/1,4, 35/1,4, 50/1,2, 85/1,2). Nu har Nikon fixat eller uppgraderat tre fjärdedelar av den kvartetten, återstår bara en motsvarighet till Canons 50/1,2, ett normalobjektiv med mycket bra skärpa fullt öppen och med underbar oskärpeteckning.
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
1) Nikons DX toppmodell skulle ta steget tillbaka till att ha Autoläge, 20 scenmodes, sämre AF-system med färre punkter och färre korslagda sådana, sänkt bps från 8 till 6, sämre buffert, sämre handhavande med tex avsaknad av AF-on knapp mm?
2) Nikon skulle ge upp kampen med Canon 7D, Pentax K-5 och kommande efterträdare för Sony A700 med ryktade 18 MP i high end APS-C-segmentet?
3) Fotografer som har D300(s) "uppgraderar" till D7000 eller ger upp DX för D700 trots behov av räckvidd?
4) Efterfrågan saknas på en D400 med 16-18 MP, 8 bps, helt nytt AF-system, 1080p video, kraftigt förbättrad buffert mm`?
Något Dx-seriehus lär det inte bli tal om men det skulle förvåna mig om Nikon ger upp DX-fighten och lämnar walk over genom att avveckla D300s utan en D400.
/Daniel
En sak som kom fram när Nikon lanserade D700 var att de tydligen fått lite mutter från proffsfotografer som arbetat med D3 och D300 parallellt. När D300 presenterades kallade Nikon själva den "baby-D3" och menade att den var ett bra komplement. Men, många som då körde dem parallellt blev frustrerade över att de hade så olika avtrycksfördröjning, spegelblackout osv. De var helt enkelt för olika. Det kan tänkas att när Nikon väl kommer med en D4 så kommer också en verklig baby-D4, med DX, men i hantering och timing verkligen lik den större kameran.
Dock kan jag se den som en väldigt bra kamera för de som ska ta steget upp från d3000,d5000 och D90
"Som vanligt lär ovanstående riktpriser i praktiken bli lägre i handeln."
i stället som nu efter varje prisuppgift. Det blev lite väl många gånger :-D
Michael - Som är ovanlig -
Jag dubbelkollade med Nikon, och ledtalet för bägge är angivet för FX (35 mm), så nya SB-700 är verkligen en smula ljussvagare än SB-600.
Jag var nog lite oklar. Vad jag egentligen menade var att båda är angivna för 35 mm, men SB-600 zoomar mellan 16-85 mm medan SB-700 zoomar mellan 24-120 mm. Maximalt ledtal för SB-700 (vid max zoom) bör alltså vara högre än för SB-600.
Du har testat?
Ingen 25 vid 1080 vilket alltså INTE går hand i hand med Europa.
Ingen 50p eller 60p för slow motion.
Bländare kan enbart ställas in INNAN man börjar spela in.
Enbart H264 inspelning.
Kunde vara bättre specar!