Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Nec Spectraview 552, 55 tum bildredigering

Nec Spectraview 552, 55 tum bildredigering

NEC introducerar den kalibrerbara proffsskärmen Spectraview 552 med en bilddiagonal på 55 tum.

Spectraview 552 har en bildyta som mäter 1209 x 680 millimeter, är byggd kring en S-PVA-panel med 1920x1080 bildpunkter. Kontrastförhållandet är upp till 4000:1 och ljusstyrkan upp till 400 candela/m2 när skärmen är kalibrerad. Den har en 10-bitars LUT, automatisk kalibrering (hårdvarukalibrering) med hjälp av programvaran Spectraview Profiler PD. Färgrymden täcker inte riktigt Adobe RGB, men skall ungefär täcka Iso Coated.



Spectraview 552 uppfyller standarden IEC 61966-4 som garanterar en jämn visningsyta plus att den klarar energiklassningen Energy Star 5.1. Skärmen kan matas via dvi-d, hdmi och Displayport.

Nec arbetar mycket med skärmar för offentliga miljöer, som reklam eller skyltning. Spectraview 552 har fått en del teknik från den världen, till exempel stöd för plug-in-enheter enligt NEC/Intel OPS-standarden. Du kan till exempel stoppa in den lilla insticksdatorn N8000-8330 så skärmen blir en självständig dator som kan nås och styras via nätverket.

Huvudtanken med en sådan här skärm är förstås inte att ha den på ett skrivbord - den har inte ens en traditionell fot. Enligt Dick Bender på Aifo så är målgruppen snarare studiofotografer, tryckerier eller reklambyråer. Det finns ett behov av kunna se färgkorrekta bilder i rejäl storlek, till exempel när en fotograf eller reklambyrå skall välja och diskutera bilder med sina kunder.

Pris och tillgänglighet: NEC Spectraview 552 säljs nu och kostar 32500 kronor plus moms.



Publicerad 2012-11-21.

22 Kommentarer

timofej 2012-11-21 16:18  
Bildredigering? Duger 1920x1080 bildpunkter till något annat än till rörlig bild?
Atropine 2012-11-21 16:46
Agreed. Den upplösningen fördelat på 55" känns långt ifrån optimalt för redigering, men den funkar säkert fint för att visa upp bilder och video på. Tycker den mest är att betrakta som en TV med bättre färgåtergivning än brukligt. Sen har den tunna svarta kanter och det ger alltid ett plus i kanten i min bok.
Svar från Grevture 2012-11-21 17:16
Då är det inte många procent av bildskärmarna ute i världen som duger för annat än rörlig bild :-)

Det är faktiskt mycket få av de bildskärmar som säljs idag som har så speciellt mycket mer än 1920x1080 bildpunkter. Vi har en del skärmar med 1920x1200 (ganska marginell skillnad), ännu färre med 2560x1440, 2560x1600 eller 2880x1800 bildpunkter. Men de tre sistnämnda storlekarna är faktiskt rätt sällsynta fortfarande.

Nu är (som påpekas i texten) den här skärmen inte avsedd att användas på ett skrivbord utan snarare i situationer där man behöver ha skärmen en bit ifrån sig. Till exempel att man står och fotar med direktkopplad kamera i en studio eller att man skall gå igenom bilder tillsammans med en grupp människor.

Hur användbar en upplösning är beror som bekant i hög grad på betraktningsavståndet.
Atropine 2012-11-21 18:51
Förvisso. Det var själva "-redigering" i rubriken som stack. Skärmen är säkert ett kalashjälpmedel i de exempel du nämner, men på 55" hade man gärna sett lite fler pixlar. Fast det är mest av akademisk betydelse då jag inte är spekulant på den. :)

Själv sitter jag med två 24" på 1920x1200px och saknar ändå lite yta då menyer och paletter växer en del på höjden när man jobbar med många lager och masker. Men så jobbar jag med grafik och är lite skadad kanske.
ekfeldt 2012-11-21 21:05
Jag tänkte testa Eizos 27".
Inte för att man någonsin kommer att bli nöjd men med den får jag undan lite verktyg.
Det där med att ha en skärm till bildyta och en till verktyg låter bra men är det ergonomiskt?
Atropine 2012-11-21 22:05
Kan bara tala för mig, och jag gillar det inte. Blir för mycket flackande med blicken när man byter mellan skärmar hela tiden trots att man är inne i samma applikation. Den enda applikation jag kommer på där det fungerar bra att jobba över två skärmar är Lightroom, men där är en av skärmarna endast en visningsyta och inget mer. Och där kommer väl denna 55" eventuellt in som ett alternativ. Det enda problem jag ser med det är att 55-tummaren måste ställas en bit längre bort än skärmen man jobbar på, och jag misstänker att det blir tröttsamt att ha skärmar på olika avstånd.
Per_tissen 2012-11-22 08:08
Att ha skärmarna på olika avstånd kräver ju en lite speciell miljö i "kontoret" men har å andra sidan fördelen att ögat får fokusera om och i synnerhet för lite äldre ögon kan det vara väldigt nyttigt att flytta fokus. Dessutom medger ju en större skärm betraktningsavstånd som kanske gör att man slipper terminalglasögon lite längre upp i åldern. Sen kan man kanske diskutera om fåfänga/bekvämlighet är värt över 30 tusen ex moms:-)
Svar från Grevture 2012-11-22 12:29
@Per Wikström: Du tar upp ett intressant fenomen. För sisådär 20 år sedan kunde det kosta enorma belopp att hjälpa någon med riktigt dålig syn att kunna läsa en tidning eller att arbeta vid en dator.

Idag finns det billiga TV-apparater på 30, 40, 50 tum osv som ger jättebokstäver och faktiskt fungerar även för någon med synskador, starr eller bara väldigt gamla och trötta ögon. Ett fenomen som inte direkt blir mer ovanligt i samhället.

På sikt kanske vi kan få fler sådana som dessutom kan visa korrekta färger till vettiga priser. Vi får hålla tummarna.
Przemek Carlsson 2012-11-21 21:20  
Hade hoppats på iaf 4K. Själv är man bortskämd med en 30" med 2560x1600 i upplösning.
Anders F. Eriksson 2012-11-21 22:22  
Var många här som hakar upp sig på ordet "bildredigering" i rubriken. Som framgår av texten är den förstås inte tänkt för att redigera bilder, utan för att kunna visa färgrätta bilder i stort format i olika sammanhang.
Atropine 2012-11-22 13:27
Skriver man "bildredigering" i rubriken är det väl inte konstigt att man fastnar på det trots att något annat står längre ner i texten?
Der Steppenwolf 2012-11-22 02:03  
HTC har precis släppt en telefon med 5 tums skärm som har samma upplösning, nya Ipad har högre upplösning...
Denna skärm duger för att se om färgerna är bra och inget annat.
Svar från Grevture 2012-11-22 12:06
Och hur bra fungerar en sådan HTC eller en Ipad på fem meters avstånd? :-)

Saken är att ibland behöver man granska - och rent av redigera - en bild som av olika skäl kan behöva synas på avstånd eller i ett helt rum. Som en studio. Eller i en konferensrum. Eller på ett tryckeri. Visst, det är en ovanligare användning än att ha skärmen på en meters avstånd, men det innebär inte att behovet inte existerar.
Bimbo 2012-11-22 08:44  
Instämmer i kören. Bildredigering - nej. Bildvisning på längre avstånd - ja.

Om man en gång har blivit bortskämd med hög skärmupplösning så vill man aldrig köra lägre. Jag har suttit på 2560x1440 sedan 2009 och kommer absolut inte köra något lägre, inte att jobba med bilder på iaf.
Grevture 2012-11-22 12:21  
En allmän observation ...

Jag ser här i kommentarerna ett återkommande fenomen som ofta syns när lite mer udda eller specialinriktade prylar dyker upp. Väldigt många verkar se på en ny produkt, inse att den inte passar deras personliga sätt att arbeta, och dömer då snabbt ut produkten som ointressant eller rent av dålig.

Olika människor arbetar på lite olika sätt, då är det väl ändå bra om det finns olika lösningar som passar de olika arbetssätten?

Självklart skall man få ifrågasätta hur bra eller användbar en pryl är, men det som förbryllar mig är ändå hur negativt många verkar resonera. Jag personligen tycker det är kul när det bland alla standarlösningar dyker upp mer ovanliga idéer som löser lite ovanligare problem :-)

Personligen önskar jag att fanns fler och mer prisvärda skärmar i sådana här storlekar med enkelt kalibrerbara färger eftersom jag gärna vill kombinera TV med visning av bildspel.
Anders F. Eriksson 2012-11-22 12:27
Är du förvånad? ;)
Svar från Grevture 2012-11-22 12:45
@Anders: Ja lite faktiskt. Att några reagerar på eller ifrågasätter att en ovanlig produkt är dyr får man nog räkna med. Men att så många verkar missa att det alls kan finnas ett sådant behov ... Lite förbryllande.

Här och var är ju resonemangen lite underliga. Ungefär att det inte finns ett behov av stora lågupplösta skärmar eftersom det finns små högupplösta. Det är ju lite som att hävda att långa teleobjektiv är onödiga eftersom det finns vidvinklar. Man har olika saker för olika ändamål. Sedan är ju förstås behovet (sett till försäljningsvolymer) av stora lågupplösta skärmar mindre än det av små högupplösta, men det ena utesluter faktiskt inte det andra.
Anders F. Eriksson 2012-11-22 13:08
Annars finns det ju stort OCH högupplöst också - t.ex. LG:s nya 84-tummare med 3840 x 2160 pixlar, fast då blir säkert inte färgerna lika rätt :)
Der Steppenwolf 2012-11-22 13:28
"Väldigt många verkar se på en ny produkt, inse att den inte passar deras personliga sätt att arbeta, och dömer då snabbt ut produkten som ointressant eller rent av dålig"

Och på vilket sätt är det fel? Jag har inte skrivit att ingen borde köpa den, bara att JAG aldrig skulle göra det eftersom JAG behöver upplösning.
Ska jag applådera en produkt som inte passar mig eller mitt arbete? Varför?

"Jag personligen tycker det är kul när det bland alla standarlösningar dyker upp mer ovanliga idéer som löser lite ovanligare problem"

Mer standard än gammal Full HD går faktiskt inte att hitta i butiker idag, så din resonemang om att det är kul när lite ovanligera produkter kommer ut är jag till 100% med på men denna skärm är så långt borta från en ovanlig idé som det går att komma enligt mig iaf :)
Anders F. Eriksson 2012-11-22 14:34
Du kanske missade det där med hårdvarukalibrering? Det är inte sååå himla vanligt på 55-tummare ...
Samuel Svensson 2012-11-22 13:43  
Perfekt för den som bara tittar på webb-tv och vill slippa radio-tv-tjänst-avgiften. På 30 år kommer man ju också spara pengar :)
Num Vistbacka 2012-11-22 15:37  
EPIC FAIL! 1920x1080 är allt för lite för bildredigering på så stor skärm. Minst WQHD, men det är nog för lite också enlgit mig. Varför inte gå hela vägen igenom och slänga in 4K? Priset är ändå redan i fantasi-området....

Men super bra TV skulle denna bli; mycket bättre bild än bilden från en skärm för foto/film-redigering går inte att få.
Svar från Grevture 2012-11-22 16:22
Jag blir lite nyfiken ... Hur tänkte du nu? :-)

Du har aldrig reflekterat över att arbetsavståndet möjligen styr behovet av upplösning? Ta en titt på upplösningen hos större skyltar och vepor om du inte tror mig.

Det här är - vilket framgår av texten - ingen skrivbordsskärm. Den är tänkt att användas i de situationer när man ser på bilden från gissningsvis 3, 4 eller kanske 5 meters håll. Då räcker upplösningen lika bra som upplösningen hos alla miljoner skrivbordsskärmar med 1920x1080 och mindre.

Priset är dessutom - tro det eller ej - oväntat lågt för den här kategorin av bildskärm.
Num Vistbacka 2012-11-22 18:09
Sant, men jag skulle gärna ha sett denna som möjlig arbetsskärm också. Skulle den ha haft hög upplösning skulle den rendera multi-skärmsuppsättning som helt onödig (bortsett att man står ut med värmen den alstrar). Och man kunde ha samma skärm som både TV och arbetsskärm för datorn. :P

Dessutom ger det nog bättre rättvisa att visa bilder tagna med 16+ mpxl på 55 tum i 4K än i vanlig HD. Det är på gränsen att det blir pixelerat med så få pixlar på så stor yta. Dessutom börjar HD bli gangska lågupplöst i dagens standarder.

Och priset missade jag mig på. Jag läste 32 500 euro. :P
Svar från Grevture 2012-11-22 19:35
Jag tror att vi på sikt kommer att se allt högre upplösningar även på stora skärmar. Mycket helt enkelt för att tillverkarna enkelt vill kunna visa 3D med HD-upplösning och då är ett enkelt sätt att utgå från en panel med rejäl upplösning. En sidoeffekt av detta som blir en fördel för oss fotomänniskor är att vi kommer att få både stora skärmar och projektorer med för oss mer användbara bildstorlekar. Troligen till att börja med runt 4K (3840x2160) vilket i alla fall innebär från 2 till 8 megapixel.

Ok, 32500 Euro hade nog jag också tyckt varit dyrt :-)
Essen 2012-11-22 18:39  
Förstår Martin Agfors frustration när personer som Elvir Redzepovic m.fl. verkar tro att åsikter som bygger på spekulationer och antaganden efter personliga preferenser är av allmänt intresse.I stället för att föra en saklig diskussion om produkten får man vada genom uppmärksamhetssökande inlägg som minst bevisar att den allmänna läsförståelsen och grundläggande moraliska värderingar är en utdöende art i många fall.

Ber om ursäkt för avsteget från artikeln men Martin har täckt in de funderingar jag hade kring produkten rätt bra så...
Der Steppenwolf 2012-11-23 01:55
Du får mer än gärna påpeka vart jag har brustit i saklighet (använd citeringfunktionen tack) för jag vill gärna veta det.
Om du läser min inlägg igen, sakta denna gång så ser du att jag gav min åsikt utifrån mina behov.
Ingenstans har jag skrivit att du, eller Martin för den delen måste hålla med eller inte köpa skärmen.
Du får mer än gärna också påpeka VART kommer "moraliska värderingar" in i bilden (pun intended) i en teknisk diskusion om en dataskärm ???

Att Martin tycker att skärmen verkar vara "banbrytande" på nåt sätt håller jag inte alls om och det står jag för.
Verkar vara VÄLDIGT lågt i tak här, man kanske borde isf ta bort kommenteringsfunktionen eller lägga upp en varning att man inte ska kommentera om man inte håller med redaktionen.
Essen 2012-11-24 17:22
Orkar inte dissekera mitt inlägg för att peka på vilka sätt du lyckats vantolkat innehållet men lite eftertanke från dina sida fungerar nog minst lika bra.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar