Prylnytt
Hasselblad satsar på ett helt nytt spegelfritt mellanformatssystem för att locka nya kunder. Hasselblad X1D-50c är betydligt mindre än H6D-50c eftersom X1D varken har spegel eller optisk sökare.
Förutom att en kamera utan spegel och optisk sökare blir mindre så finns det en annan klar fördel. Mellanformatskameror kräver stora speglar ger vibrationer och orsakar viss skakningsoskärpa.
Det som tidigare lagt hinder i vägen för att utveckla en spegelfri mellanformatare är sensorerna. Det har visserligen funnits spegelfria specialkameror från exempelvis Alpa och Arca, men för att få till en fungerande elektronisk sökare så krävs det snabb utläsning från sensorn utan att den blir överhettad. Det klarar de nya CMOS-sensorerna från Sony, men inte de äldre CCD-sensorerna.
Hasselblad X1D-50c delar sensor med H6D-50c. Det innebär 50 megapixel och sensorstorleken 43,8 × 32,9. En skillnad med H6D-50c är att X1D kan vrida upp ISO ett steg högre, till ISO 25 600. Video kan lagras i full-HD-storlek med 25 bildrutor per sekund.
Det tunnare kamerakroppen innebär att avståndet från bajonett till sensor minskar radikalt. Även vikten minskar. Kamerahuset väger 790 gram och är vädertätat. Hasselblad vill gärna jämföra X1D med Leica M 240/262 som är ungefär lika stor och väger ungefär lika mycket. Vi antar dock att XCD-objektiven är tyngre i genomsnitt.
Kamerahuset har två platser för SD-kort och både inbyggd GPS och Wifi. Det går att ansluta till kameran från en dator med USB 3-kabel.
Blixtskon har samma kontakter som Nikon och TTL-blixtautomatiken är kompatibel med Nikons blixtar.
För att få en kompakt helhet inklusive objektiv har Hasselblad tagit fram två nya objektiv XCD 45 mm f/3,5 och XCD 90 mm f/3,2. De har inbyggd centralslutare. Kortaste slutartid är 1/2000 sekund.
Fler objektiv kommer framöver, ett 30 mm vidvinkel kommer att presenteras på Photokina i september. Ytterligare 12 H-objektiv kan användas med hjälp av en adapter. Ett kul sammanträffande är att de tre första XCD-objektiven har samma brännvidder som objektiven till Hasselblad X-Pan.
Bak på kameran sitter en stor pekskärm som styr de flesta inställningarna i kameran.
Europapriset för kamerahuset är cirka 7 900 euro exklusive moms. Leveransstart i månadsskiftet augusti-september. För objektiven har vi bara USA-priser. De ligger på 2 300 respektive 2 700 dollar. Till kameran säljs även en matchande nyutvecklad väska från Billingham.
177 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Frågan är vad den extra sensor storleken ger i reell användning? 44x32 är ju så klart större, men inte jätte mycket större än 36x24. Spännande i vart fall!
Hasselblad har ljusstarkare objektiv än 80/2,8 om man vill få till kort skärpedjup. Har för mig att de har en 100/2,2.
När man sedan gick över till digitalt har det funnits en mängd olika storlekar på sensorerna.
Den snsor som sitter i X1D är samma som sitter i H6D 50C och H5D 50C. Eventuellt med vissa uppdateringar som Sony gjort rent tekniskt.
Så det är välkänt vad denna sensor kan prestera. Den är bra, till och med mycket bra. Det är förmodligen bara deras nya 100 MP som är betydligt större i mm som är bättre.
Nu skall man nog lugna ner sin prylnisse lite.
Det kommer inte synas i bloggbilder om man använder en X1D eller en Canon 80D. Det syns inte heller några större skillnader i utskrifter om jag använder en Canon 5Ds R med hyfsade objektiv eller en Hasselblad 50C så länge jag printar A2 eller mindre.
Det är när jag printar riktigt stort som Hasselblads fantastiska bildkvalité visar sig.
Om man tar bilder för att ställa ut dem i 70x100 cm eller större så är Hasselblad och mediumformat oslagbara.
Där kan jag packa ihop min 5Ds R och dess objektiv. Varken Canons sensor eller objektiven kan möta den utmaningen.
Så grattis Hasselblad. NI är tillbaka i matchen.
Det enda som hörs och syns tydligt är deras psykologiska behov att rättfärdiga sina dyra inköp.
Bara för att du inte han se och höra skillnad innebär inte att alla andra inte kan det.
Det vore kul att höra dessa herrar kritisera denna kamera nu.
Där är DDR och upplösning en del av systemet. Fast det finns minst lika viktiga egenskaper som avgör till vilka typer av motiv som man med framgång kan använda de olika lösningarna.
Det Hasselblad har idag och mellanformatets stora objektiv, ganska primitiva AF coh låga antal bilder per sekund inte passar till all typ av fotografering. Vem skulle få för sig att fota flygane fågel idag med en Hasselbladare?
Den som släpat runt på en traditionell Hasselbladare och 3-4 objektiv vet att det inte är något man gärna kånkar långt på.
Dessutom är det en kamera man helst skall ha på stativ för att få ut max. Man skall helst komponera bildn först, trycka på knappen för att fälla upp spegeln, låta de kraftiga vibrationerna från spegeln dö ut och sedan ta bilden.
X1D har inga AF punkter på sensorn utan använder precis som också X-PRO1 inte hade och som det klagades bittert över hur långsam den var. Nu har Hasselblad utvecklat en egen AF lösning vi får se om de lyckats bättre än vad Fuji gjorde. Svaret har vi inte förrän den kommit ut på marknaden.
Hasselblad är en utmärkt kamera till rätt motivområden. Fast någon allroudkamera är det inte.
-"Finns det någon bild som inte går att ta med en 5D MkII som går att ta med X1D?"
- Kan man någonsin se skillnad i A4 på att bilden är tagen med en X1D?
Vad gäller om man kan ta bilder med X1D som man inte kan ta med 5D MII så skulle jag nog vända på det. Det finns en hel del bilder du kan ta med en 5D kamera som du inte kan ta med en X1D.
Kan du se om en bild är tagen med en X1D. Svar: Inte en chans.
Jag har testat Hasselblad mot 5D MKIII upp till A2. Inte ens där är skillnaden mer än marginell. På normalt betraktningsavstånd syns den skillnaden inte alls.
Du måste upp i större format för att se en ordentlig skillnad.
Frågan om good enough kan inte diskuteras utan att också nämna till vad.
Man kan kanske ta en liknande bild med en 5D och 85/1.2 etc., men ju större format desto mindre behöver man anstränga sig. Vill man ta platta bilder, så har man oftast mobilen med sig. Magin med större format är just att man kan få kortare skärpedjup på helt andra avstånd än med mindre format.
Frågan är ju hur autofokusen är, det är jag nyfiken på.
Så egentligen borde man ha ett liknande AF system som andra spegellösa kameror har. Det vill säga med AF punkter på sensorn. I så fall måste Sony ha en speciallösning för Hasselblad. Jag har svårt att tro att den hade det från start. Det fanns ju inget behov.
Eller så har Hasselblad R&D kommit på någon annan smart lösning.
Fast frågan är definitivt intressant och det skall bli intressant att se hur man löst det.
Jag är väldigt sugen på att testa den men jag har lyckats hålla mig från att köpa en Leica så det blir nog ingen Hasselblad heller.
Har kameran och objektiven en inbyggd autofokus? Kan man vänta sig något zoomobjektiv i framtiden?
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1557848/hasselblad/hc-50-110mm-f-3-5-4-5?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Fast nu är det mellanformat och gluggfan väger 1.65 kg. Men den är skarp. 56 papp och du har 2,5 kg runt axeln.
The X1D’s rugged body is milled from aluminium to provide a strong and durable build."
Var hittar du att det skulle vara plast?
Alltså - tjockkamerorna ligger INTE i risk för att utrotas, som väldigt många tror (faktiskt även en och annan Canon och Nikon-representant, men de behöver således inte vara hjärtängsliga).
Som du skriver, finns visserligen fortfarande ångmaskiner men de skiljer sig minst lika radikalt från Herons ånkula som spegellösa skiljer sig från tjockkameran. Vi använder fortfarande papper men dagens papper har helt andra egenskaper än de gamla kinesernas. Vi skriver inte längre på det med gåspenna eller ens skrivmaskin.Den sista skrivmaskinstillverkaren slog igen för ett par år sedan. Detsamma kommer att hända kameratillverkare som inte hänger med i utvecklingen av ny teknik. Att Hasselblad nu satsar på spegellöst ökar därför hoppet om att de kommer att finnas kvar i framtiden.
Jag ser det heller inte alls otroligt att dagens ungdomar under sin livstid kommer att ersätta mobiltelefonen med något bättre precis som min generation ersatte fasta tunga bakelittelefoner först med enkla mobiler, sedan med featurphones och nu smartphones. Idag vet vi like lite om vad detta bättre kommer att vara som vi t.ex. 1969 året då vi landade på månen kunde förutse att varenda tonåring idag skulle springa omkring med en smartphones och smartwatches. En ingengör från den tiden hade inte haft en aning om t.ex. LCD eller amoled tekik som används i skärmarna eller modern batteriteknik.
Lika lite som vi då kunde förutse dagens teknik kan vi idag förutse vad som är möjligt i framtiden, vi kan däremot se vissa trender. En sådan trend är att mekanik och rörliga delar ersätts med elektronik, och elektronik ersätts av mjukvara eftersom det vanligtvis är billigare att tillverka. Av den anledningen kommer tjockkameran att dö så fort det blir tekniskt möjligt att ersätta den tillfullo.
Enda anledningen till att den fortfarande finns kvar är att det fortfarande finns en del problem att lösa med autofokus i svagt ljus. Av denna anledning kommer Canon och Nikon som förser våra sportfotografer med snabba kameror att hålla kvar vid spegeln ett tag till, men även de kommer att ersätta den så snart det bara är möjligt för att få lägre produktionskostnader. Hasselblad har inte så många kunder med sportfotografernas behov, så det är därför i högsta grad logiskt att man kommer ut med en spegellös och påbörjar en ny optikserie för spegellösa.
Vi kommer dessutom att vilja ersätta tjockkameran. Anledningen till att många i mitten av förra seklet började använd SLR kameror var att man kunde se precis vad som skulle hamna på filmen. Det blev möjligt att före tagning fastställa skärpedjup och exakt bildutsnitt. Dagens EVF sökare tar det här ett steg längre vi ser nu inte bara det som kommer att omvandlas till bild på sensorn vi ser den faktiska slutgiltiga bilden. De ger möjligheter som inte fanns med SLR teknik. Vi kan se skärpedjupet utan att sökarbilden blir nermörk. Vi får möjlighet till nya hjälpmedel som t.ex. fokuspeaking,och möjlighet att förstora delar av sökarbilden för att exakt kunna ställa skärpan, något som blir allt viktigare efterhand som megapixlarna rasar i höjden och vi behöver kunna arbeta med större precision för att utnyttja de nya högupplösande sensorerna.
För att åtegå till ämnet; roligt att svensk utveckling och tillverkning hänger med.
Riktigt snygg kamera. Både modern och tradition samtidigt. Tycker Hasselblad gjort en fin "Leica"-designkombo gammalt/nytt här, och faktiskt lyckats snäppet bättre (så långt man kan bedöma av enbart foton).
Kul att även Hasselblad blev först med spegellöst mellanformat - stort grattis!
Mycket roligt att se att de återigen ligger i framkanten. :)
Klar vill-ha-faktor på denna!
Hoppas dock att de kommer med någon form av slutare i kamerahuset i en ytterligare modell, eller i någon form av adapter. Hade ju som sagt varit trevligt om det gick att använda tidigare manuell optik på något sätt.
En viktig distinktion är ju vad som kommer finnas för entusiaster som en mindre vanlig företeelse. Och vad som är gängse och dominerande och utvecklas. Jag menar, det kommer alltid finnas folk som skriver på pergament, använder ångmaskiner, fotar analogt eller med glasplåtar, skriver med gåspenna, spelar DVD och CD-skivor, använder väggbundna telefoner.. och så vidare. Men det är ju knappast det vi pratar om, jag menar, analogentusiasterna har ju inte längre någon drös av nyutvecklade spännande kameror att välja mellan, eller hur? Så vad som "alltid kommer finnas kvar" utifrån att några entusiaster håller fast är inte relevant.
Jag är övertygad om att DSLR kommer att försvinna som utvecklingsområde och ersättas av spegellöst. Och sedan kanske något annat. Och skulle vara mäkta förvånad om ungdomarna idag kommer ha mobiler i sin framtid, i dagsläget är ju formatet ett hinder för utveckling som VR och verkligt smart kommunikation och uppkoppling. Apropå sensorer, borde inte snart steg tas mot sensorteknik som gör att en mindre sensor kan ha samma kvalitet och upplösning som en mellanformatssensor? Jag vet, det är inte fysiskt möjligt säger ni. Det sa man ju om drömmen att kunna ha en dator i varje hem en gång i tiden, remember?
Detta sagt av en so,m också är gammal nog för att en gång i tiden ha misstrott PC:n utveckling, mobiltelefoner och mobilkameror, digitala teknikens utveckling osv. Jag har slutat tro att jag kan se in i framtiden och tro att den ser likadan ut som idag :D .
Tror också på en överlevande kameramarknad, men med en rejäl krympning i både volymer och i antalet aktörer/tillverkare (går ur marknad helt, eller köps upp av andra).
Min personliga gissning vilka 10 oberoende kameratillverkare som finns kvar om 5 år: Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, Olympus, Panasonic, Leica, Hasselblad, Phase One. Förhoppningsvis även Ricoh/Pentax (men något mer osäker där).
Vad tror ni andra om marknaden?
- i det ögonblick spegellöst med AF och EVF är ett minst lika bra alternativ som spegel kommer det vara en snabb process till att tjockekameror slutar utvecklas och tillverkas. Trots att Gunnar Karlsson lovar att det inte kommer att hända utom om Sony tar fram en mirakellösning :) . Hur länge från att de första digitalkamerorna började visa samma eller bättre kvalitet än film tog det innan analogkameror slutade utvecklas?
När det gäller tillverkares framtid är det ju intressant. Ju mer elektronik och mindre mekanik, som t ex den komplicerade processen med speglar och mekaniska slutare, desto lättare att tillverka ett kamerahus. Grovt uttryckt, men har jag fel? Om sedan marknaden för objektiv är god så ser jag framför mig att fler tillverkare kan göra bra kamerahus och använda sig av piratobjektiv (jag vet, fel uttryck men det sitter i, hehe). Mest fråga om hur stor marknaden de facto blir i relation till att kamera integreras i fler andra prylar med annat grundsyfte - mobiler, glasögon, vad vet jag. Kul att fantisera i alla fall...
Gamla manuella C-objektiv bör gå att använda bara det kommer en adapter som passar fysiskt. De objektiven har ju inbyggd centralslutare.
@Per: Ja, har läst att Hasselblad bekräftat att detta skall komma lösningar att gå med deras egna optik. Jag tänkte mest på möjligheten att använda manuella MF-objektiv ifrån andra tillverkare som inte har centralslutare i sina objektiv (kan dock förstå om det inte är Hasselblads högsta prioritet).
Då gick debatten het här på FS hur lång tid det skulle ta innan det var EFV på samtliga kameror och speglar ett minne blott.
De flesta gissade efter några få år. Jag drog i med hela 10 år eftersom det är svårt att konkurrera med ljushastigheten.
Idag vet vi lite mer.
15 år senare lanseras det fortfarande helt nya kameror med speglar, och anledningen är exakt densamma - det är svårt att matcha ljusets hastighet och mattskivans upplösning.
Jag gissade att man skulle kunna göra predikterande bildsystem för att kompensera helt för lagget, men det har vi inte sett alls.
Jag har sett några av de bästa EVF-sökare idag och vågar påstå att det kommer att ta MINST 15 år till innan vi har något som är bra nog.
X1D är inte alls avsedd för ex. actionfotografering så den klarar sig alldeles utmärkt med en EVF.
För andra ändamål så är det ibland mycket trevligare (och lättare) att använda spegellöst.
Håller med om att för Hasselblad, som ändå aldrig varit någon bra kamera för action och sport, så känns det helrätt för dom att anamma spegellöst som de gjort här med X1D.
Då är vi väl "framme" då och inte om 15 år till, när du nu ger betyget utmärkt och Hasselblad lanserar nu sin spegellösa, förutom när det kommer till sport.
Hoppas det går bra för Hasselblad. Sånt här bör uppmuntras! :-)
Du behöver nog byta dagstidning:-)
Alltså början på det som lett ffram till H6D och dagens X1D.
Låter som att de tagit rätt beslut i alla fall. Jag tror den här kommer sälja riktigt bra faktiskt.
Vore jag rik så skulle jag själv vara intresserad. Har en Sony a7 som jag i stort är nöjd med, men beskär nästan alltid mina bilder till 4:3 eller snävare, vilket kastar bort en hel del sensoryta.
Jag har x pan kvar men köpte aldrig vidvinkel utan fick låna den från Hasselblad därför kommer jag inte ihåg brännvidden på,vidvikeln.
Vi har inte världens bästa fotbollslag, men vi har ett av världens bästa kameramärken. Plåster på de idrottsliga såren tycker jag.
Hasselblad får en massa frågor från mellanformatsanvändare, som undrar hur X1D KAN VARA SÅ VÄLDIGT BILLIG.
Typ: Är den gjord av lera eller nåt?
Du kan se hela presseventet i Röhsska museet här:
https://www.youtube.com/watch?v=Tah8tiFLBZc
Videon är tagen ur en livestream, så spola fram till 14 min 10 sekunder ungefär (innan detta händer ingenting).
.
Hasselblad vill gärna tillbaka till hur det var för då avancerade amatörer var en stor kundgrupp. X1D kan säkert attrahera en del amatörer. Det är visserligen mycket pengar, men det går att räkna upp en hel del kameror som kostar ungefär lika mycket och som sålt till amatörer. Ex Nikon D3x, Canon Eos-1Ds Mark III, Leica SL mfl.
"Jag är nog en av de få som av historiska skäl har en fot i datatekniken och den andra i foto och video."
Ahh. Ok!
Då är jag med på varför du är så unik.
För vissa regimkritiker i diktaturer som Kina går det ibland lite mindre bra.
Favoritcitat:
"Svenskar tenderar att förbli fattiga eftersom de är så upptagna av att lönearbeta istället för att ägna tid åt att tjäna pengar."
http://mattsclassiccameras.com/walzflex.html
Frågan är dock om detta inte är en slags motsvarighet till Canon M?
Tänkte först att HBL:en är den perfekta porträtt kameran eller flanörs-slungan, men va fan, bländare 3,5 skjuter inga harar direkt. Kort skärpedjup är ett måste för mig men korta tider är ett måste för de flesta. Pressad iso brukar aldrig vara någon estetisk lösning.
Samma budget (plus moms) erbjuder en M med en Noktilux, och då skiter jag faktiskt i dynamiskt omfång, kantskärpa eller om jag kan printa en A1:a eller en A2:a i 300dpi.
Hade jag redan väskan full med HBL gluggar skulle saken vara lite mer komplicerad.
Smaken är som baken...
Annorlunda uttryckt: du kan antagligen höja iso ett halvt eller två tredjedels steg jämfört med vad du använder i en småbildskamera, eller ett och ett halvt till ett och två tredjedels steg jämfört med en aps-c-kamera (som Eos M) och ändå få ungefär samma brus.
Det är sällan något problem att få kort skärpedjup. Tvärtom blir det ofta kortare än jag tänkt eftersom det är småbildformatet som sitter i ryggmärgen på mig.
"RAW formatet är ingen bild utan en datadump från sensorn. Genom att ersätta kamerans interna bildbehandling med en i din dator får du ju bättre kontroll över resultatet."
Tack för informationen!
Skönt att ha dig här som kan upplysa oss andra med dina kunskaper. :)
Jag har kört med mellanformat de senaste 10 åren tillsammans med olika vanliga DSLR och jag kan säga. En gång mellanformat så är man såld.
För alla som undrar vad skillnaden är mellan FF och mellanformat "det kan väl inte vara så mycket bättre". Mellanformat som system är en helt annan liga. Mellanformat är system för det normala, inte något för experiment eller extrema uttryck. Resurserna läggs på ett vanligt normalobjektiv eller ett modest teel. Många mellanformatsfotografer har 2 eller max tre objektiv mer behövs inte.
- För det första så har du minst 14 eller 16 bitars färgdjup det gör det väldigt tacksamt att framkalla bilderna.
- Hudtonerna och färgexaktheten sitter direkt inget pillande, bara köra direkt till produktion.
- Alla objektiv är top-notch oavsätt det är Phase One eller Hasselblad, det är som att välja och vraka bland Zeiss Otus i alla brännvidder. Inget CA, ingen nervös boket etc.
- Centralslutare gör att blixtbilder blandat med befintligt ljus är en enkel match
- Driftsförlitlighet är suverän support i hela världen, och det är enkelt att hyra utrustning om man behöver något udda.
- Kort skärpedjup får du hela tiden men det är inte grejen, utan det är de mjuka tonövergångarna och mättand och djup i filerna som verkligen gör att man uppskattar mellanformatssystemen.
Det är däremot inget för sportfotografer, fågelskådare eller någon som vill har extrema uttryck med perspektivförvrängning etc.
Mellanformat ett perfekt verktyg i studion, modeplåtningen eller det ovärdeliga porträttet som du har åkt runt halva jorden för att plåta.
Om jag minns rätt så har stora sensorn den med 49 bredd än Crop faktor på 1,1 den lilla som denna hade sist jag kollade ca 1,3 dom talen är intressanta om man kommer kunna köra med annan hasselblads optik med adapter. Om tex sitter på en fin distagon 50 mm som motsvarade en vidvinkel på 28 mm på filmtiden då blir den en mer normal optik på denna kamera. Oavsett intresant kamera. Frågan är hur många bilder kameran batteri räcker till? Ingen spegellös har det som främsta gren direkt men man får köpa på sig en handfull antagligen.
Hasselblad har ju med all sannolikhet kollat Sonys planer för den här mindre sensorn. Det finns säkert redan planer på en generation 2. En mycket större sensor till ytan kan säkert inte dessa nya objektiv teckna ut.
Fast antalet megapixel kommer säkert nästa gång vara 100 Mp.
Skall vi gissa på en X2D om 3-4 år?
(Sorry, kunde inte låta bli)
Tragiska månniskor som får sin självkänsla via märkesprylar.
Hur kan denna ohyggligt fula skapelse komma att attrahera andra målgrupper?
Ser ju ut som snabbt designad plastleksak av någon som helt saknar känsla för estetik.
Olika människor har olika prioriteringar, olika behov och olika smak. Att en del tänker lite annorlunda än vad du gör behöver faktiskt inte innebära att de är tragiska eller saknar självkänsla. Bara att de är, tja ... Olika helt enkelt.
Läste på Hasselblads hemsida att blixtsystemet har med deras ord
"Automatic TTL centre weighted system. Nikon™ compatible hotshoe"
Notera att de inte säger att de är kompatibla med Nikons CLS-system, bara att de har TTL och att blixtskon är Nikon-kompatibel. Det kan ju vara så att de bara har en ganska enkel TTL-lösning utan att få med saker som Nikons trevliga styrning blixt-till-blixt. Jag hoppas att det inte är så, men deras formulering är misstänkt vag.
Huset med objektiv är ursnygga. Skall bli intressant att höra hur AF, sökare m.m fungerar.
Tony Northrup har gjort en bra video och en analys som jag till största ställer mig bakom.
Ta en titt. Den är värd tiden.
http://www.mirrorlessrumors.com/tony-northrup-debunks-hasselblad-medium-format-marketing/
Det är mycket teoretiserande om skillnaden på olika format från Tony. Det förutsätter att alla sensorer beter sig lika på pixelnivå för att stämma. Det kommer nog att komma många expert-utvärderingar på nätet. Men jag väntar nog till dom som har testat kameran på riktigt uttalar sig innan jag blir överygad om att dom har "rätt".
Att han klagar på att det bara finns ett begränsat urval med objektiv beror nog på att han jämför med DSLR.
Canon/Nikon har alltid haft mycket fler alternativ än Hasselblad. Det verkar inte ha varit ett problem för generationer av proffsfotografer innan.
HUr många proffsfotografer inom wild life, travelphotography, Sport har du sett använda Hasselblad.
Finns det några är de undantagen som bekräftar regeln.
Hasselblad är ingen allroundkamera. Det är en kamera som är bra för vissa motivområden. Det skall helst inte röra på sig för mycket och snabbt. Det skall gå att ta tid på sig att fotografera planerat. Det skall helst inte behövas en zoom.
Det kommer säkert också gälla D1X. Det finns inga phase detection punkter eller AF punkter på 50 MP sensorn.
Så AF kommer nog mest likna den vi hade med X-PRO1.
Det som jag imponeras allra mest av är deras nya touchscreen och dess ui. Där verkar just nu Hasselblad ha nått längst i hela kameraindustrin.
Fågelfotografer är inte en deras stora marknad idag:-).
Den som väljer Hasselblad är oftast en avancerad fotograf som vet väldigt väl vad som är kamerans och dess systems styrkor och svagheter.
Det är också sällan det är deras enda kamera.
FUJI FILM Medium Format Camera “Definitely More Affordable” than Hasselblad X1D – Trusted Source.
Striden om kunderna i MF hårdnar.
I höst får vi veta vad Fuji hittat på. X-TRANS array?
Till skillnad från Hasselblad har ju Fuji nu över 5 års erfarenhet av spegellöst.
Hoppas på en produktplacering i någon stilig film, skulle se trevligt ut om någon bra skådis sprang runt med den över i axeln i låt oss säga Paris eller London. Grattis Hasselblad!
Rykten är väl inget annat än rykten så vi får väl se men det som jag reagerade på var att det verkar finnas ett stort intresse för att utveckla kameror för just mellanformat. Det behöver ju finnas en definierbar målgrupp och tillräckligt många kunder i den också.
Hoppas att det går bra för Hasselblad med lanseringen av denna kamera.
De två nya objektiven som de släpper ut verkar ju inte helt ointressanta heller.
Klart sugen på denna kamera, dock lite svårt att motivera ett systembyte när man har ett bra system.
Ha begär ....
Skulle jag kunna få något sådant med Mediumformat? Och vilket objektiv? Exempelbild http://farm3.static.flickr.com/2707/5856162831_2dbd0d83f2_o.jpg