Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Hasselblad H6D-100c: 4K-video och 100 megapixel

Hasselblad H6D-100c: 4K-video och 100 megapixel

Hasselblad H6D är en ny generation i H-serien med 4K video och 100 megapixels cmos-sensor som de främsta nyheterna. En annan nyhet är pekskärm.

Nyheterna hittar vi i kamerans bakstycke. Den nya 100 megapixel-sensorn är i grunden cmos-sensor från Sony som sitter i Phase Ones senaste modell. En 3-tums pekskärm ska underlätta hanteringen. Vi kan även notera att bakstycket fått en ny sorts kontakt, USB 3.0 typ c, istället för Firewire.

Det går även att ansluta med mini-HDMI om man vill ansluta en extern skärm. I kameran finns inbyggd wifi-funktion. Bilderna lagras på SD- eller CFast-kort.

Med vissa objektiv ska det gå att ta bilder med 1/2000 sekund, mot 1/800 som snabbast i tidigare modeller.

H6D säljs i två versioner 100c och 50c. H6D-100c har max-ISO 6 400 och H6D-50c max-ISO 12 800. Båda kamerorna kan spela in video i full-HD, men det är bara Hasselblad H6D-100c som kan spela in video i 4K.

Sensorn i H6D-100c har storleken 53,4 × 40,0 mm. Måttet för 50c-sensorn är 43,8 × 32,9 mm. Hasselblad uppger det dynamiska omfånget till 15 respektive 14 steg.

Hasselblad H6D-50c kostar 22 900 euro ex moms. Priset för H6D-100c är 28 900 euro ex moms.



Publicerad 2016-04-07.

22 Kommentarer

Christer2 2016-04-07 19:27  
Önskar att jag hade en dyr bil som jag kunde sälja för att kunna köpa denna "bladare". Men skulle någon se någon skillnad på mina "kreationer"?
apersson850 2016-04-07 21:37
Hehe, det är nog billigare att köpa kameran direkt, inte gå omvägen via en bil.
Förmodligen är det fler som ser om du köper en dyr bil, dock...
Anders F. Eriksson 2016-04-07 21:54
Den är ju i alla fall sisådär 200 000:- billigare än PhaseOnes motsvarighet - rena lågpriskameran alltså :)
Bimbo 2016-04-07 22:15  
Många bra förbättringar, på specen iaf. Någon som har hört/läst om de har förbättrat autofokusen nånting jämfört med H5D? Där finns det ju mer att önska på H5D iaf, tycker den flackar och inte hittar fokus aningen för ofta när man tycker att den borde fixa det. Kollade Karl Taylors video med färgburkarna och det är ju (som vanligt) inte nån särskilt heltäckande recension med pros and cons utan mer en hallelujakör/reklamfilm. Som kund/användare vill man ju gärna höra talas om eventuella brister också, men det är tyvärr väldigt svårt att få tag i info om sånt gällande HB har jag märkt.
Tell 2016-04-07 22:18  
"When you simply need the highest quality, the H6D-100c can also capture UHD (4K) video in Hasselblad’s proprietary RAW video format."
Står det på Hasselblads hemsida, är lite nyfiken på vad exakt det där "RAW video format" betyder..
Svar från froderberg 2016-04-07 23:04
Jag skulle tro att det betyder att filmen lagras okomprimerad, så som många gör med extern recorder via HDMI. Det ger enorma filstorlekar, men all data finns kvar att jobba med.

I mellanformatsvärlden är det vanligt att vända svagheter till en fördel i marknadsföringen. Att mellanformatare jobbar i 16-bitar är ingen fördel, det ger bara onödigt stora filer. Men om man bara har råd att köpa in standardkomponenter så får man köpa in 8- eller 16-bitarskomponenter.

Att kunna lagra komprimerad video är inget hinder för att kunna lagra video okomprimerat. Det går att ha båda alternativet. Min gissning är därför att Hasselblad saknar processorkraft och programmeringskunskap för att komprimera 4K video på ett snyggt och effektivt sätt. Då är det enklare att bara tanka över all data på ett stort minneskort.

Edit: På senare tid har mellanformatarna nått upp till så stort dynamiskt omfång att 16 bitar faktiskt är motiverat.
Tell 2016-04-08 13:56
Men det ger väl enormt massa data också som ska skyfflas över till var den nu ska lagras? Hinner kameran/usb/lagringsmediet med det? Är ju iaf enorma fördelar när det gäller bildkvalle om all raw-data finns kvar, så egentligen vore det ju gött om alla kameror kunde göra en sån grej, men har väl alltid tänkt att det finns slaskhalsar för att det ska vara möjligt. Så har Hasselblad fått bort det på nåt sätt?
Svar från froderberg 2016-04-08 17:20
Ja, mycket data blir det. Men kamerorna har CFast-kort som kan lagra över 250 MB/s. Att komprimera datan är däremot klurigare och något som Hasseblad tycks ha problem med.
reim 2016-04-11 09:24
Komprimering lär vara skitsvårt, ja, och dessutom antar jag att patentskydd kan ligga i vägen.
Makten 2016-04-09 12:56  
Hoppas inte detta ses som gnäll, men jag undrar nyfiket varför det inte görs mellanformatare som är spegellösa. De här kamerorna används ju knappast till fartfylld fotografering och det bör alltså inte behövas en sensor med snabb utläsning, eller för den delen snabb AF. Med tanke på hur klumpiga de är så hade man kunnat spara en del utrymme, för att inte tala om kostnad. Antar att det är extremt hög precision i spegeln hos en mellanformatare som använder fasdetekterande AF-sensorer i botten av huset, om det ska duga med så hög upplösning och de krav fotograferna rimligen ställer.

Så, sätt bakstycket på en tom ram med avtryckare och inställningsvred istället:-) Kanske modulära EVF:er eller nån slags skärm att fästa ovanpå kameran. Borde vara klockrent för arkitektur, modefoto och landskap.
Svar från froderberg 2016-04-09 15:10
Jodå. Det finns spegelfria mellanformatare också, exempelvis Alpa och Sinar.

Att Hasselblad och Phase One använder spegelhus beror bland annat på att det tills nyligen varit usel live-view från bakstyckena och att en stor optisk sökare är trevligt vid handhållen fotografering.
Flash Gordon 2016-04-09 20:27
Det finns inte ännu några kända märken. Fast Fuji lär ha en på gång. Släpps nog till Photokina.
Blir troligen en variant på X-PRO2 om man får gissa utifrån hur deras mellanformatskameror för film ser ut.
Sedan kan vi nog förvänta oss att det händer saker i Sverige och Danmark också.
Det stora huset är en klump och väger bara det en hel del.
Skulle inte heller tro att en sådan kamera får ett löstagbart bakstycke.
Det finns mycket att tjäna på en sådan utveckling. Det skulle göra att man sålde fler hus och fler objektiv.
Det finns mycket att hämta i rabatter om man kan få upp volymen.
Calle S 2016-04-09 22:57
Snabb utläsning och säker, snabb AF är välkommet även på en sådan här, modeplåtisar gillar sånt. Och bladaren är fortfarande väldigt vanlig i modevärlden. Just autofokusen har fått en del kritik på äldre modeller.
FlyerOne 2016-04-11 02:11
Martin H skrev:
"... jag undrar nyfiket varför det inte görs mellanformatare som är spegellösa"

Därför att det tekniskt inte är ett lättlöst problem ifall man vill ha både noggrann och någorlunda snabb AF. För att få detta kombinerar man On-Chip PDAF och CDAF. Här behöver man göra ett stort antal små och snabba förflyttningar för VARJE fokusmätning. Till detta passar stegmotorer perfekt. De har störst kraft i håll-läge, och kan mycket snabbt göra små förflyttningar. Men när man behöver flytta linserna lite mer och ökar hastigheten, så tappar de snabbt kraft - den går ner till noll vid full fart. Inte alls vad man vill ha till tunga mellanformatlinser.

Än värre är det för de etablerade MF-tillverkarna som redan har ett antal AF-objektiv ute, som förstås alla förväntar sig ska vara kompatibla. Motorerna i dessa har kraft att flytta tunga linser, men de klarar inte alls bra att göra en massa mycket små förflyttningar snabbt. Vilket inte alls behövs för PDAF-system med separat AF-sensorplatta.

Det är f.ö. i grunden just detta problem som gör det så svårt för Nikon och Canon att komma ut med en bra spegellös FF-kamera. Alla förväntar sig att att deras befintliga objektiv ska vara kompatibla med dessa nya kamerahus. Canons STM-objektiv har förutsättningar att kunna fungera hyfsat, men deras övriga mindre bra. För Nikons del kommer inga objektiv med skruvdriven AF att fungera alls. Den enda möjligheten för skruvdrivna objektiv liksom för längre brännvidder att fungera med spegellösa kamerahus är att kopiera Sonys lösning (adaptrarna LA-EA2 och EA4). Med en av dessa fungerar även ett skruvdrivet A-mount 600/4-objektiv på valfri E-mountkamera (men inte alls med LA-EA1 och EA3, vilka båda har "fritt blås").
.
bentelkalb 2016-04-11 08:36  
Där föll ju argumentet som många har att det inte går att ha 4k på högupplösta kameror.....
Svar från froderberg 2016-04-11 09:31
Om du utgår från fler pixlar har du förutsättningen att få bättre detaljåtergivning. Antalet pixlar är ju inget mått på upplösning utan bara ett redskap för att uppnå upplösning. Man kan grovt säga att man kan ta bort hälften av pixlarna utan att förlora i upplösning. Så att skapa 4K video från en sensor med många pixlar kan vara en fördel jämfört med en sensor som ger pixel för pixel.
Grevture 2016-04-11 12:58
Det argumentet borde ju ha dött ganska grundligt redan med A7R II ...

Det man däremot kan säga att det lär vara fortsatt besvärligare att läsa ut video (i någon form) ur högupplösta sensorer än ur lågupplösta eftersom det är svårt att kombinera hög upplösning och snabb utläsning (utan att skapa brus, får värmeproblem osv).

Det enklaste är ju fortsatt att skapa en sensor speciellt byggd för det videoformat den skall producera, som i A7S/A7S II. Där har man just det antal pixlar som behövs och man slipper krångel med line skipping eller processorkrävande nedskalning.

Paradoxen är väl snarare att det - om vi nu utgår från 4k - är lite extra bökigt att hamna i intervallet mellan de ungefär 12 megapixel som behövs (i en 3:2-sensor) för att läsa ut 4k pixel för pixel och de ungefär 24 megapixel som ger 4k med enkel line skipping av varannan pixelrad. I det intervallet blir ju nedskalning bökigt. Går man över 24 blir de lite mindre bökigt att skala ned givet att man har processorkapaciteten till det, och det blir i praktiken sedan mindre och mindre besvärligt att skala ned med snyggt resultat ju högre upplösning man har. Men också mer processorkrävande.

Det som förvånar mig mest med 4k-video eller video över huvud taget ur den här sensorn är inte upplösningen utan att man får till det med en så stor sensoryta. Att öka ytan gör utläsningen mångdubbelt mer effektförbrukande vilket ju leder till värme och enorm batteriförbrukning, och värre ju snabbare utläsning man vill ha.
LLcoolL 2016-04-12 17:18  
"H6D-100c har max-ISO 6 400 och H6D-50c max-ISO 12 800."

Det är tvärt om. 100c har max ISO 12 800, och 50c har 6 400.

http://www.hasselblad.com/medium-format/h6d-100c

http://www.hasselblad.com/medium-format/h6d-50c

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar