Prylnytt
Hasselblad H6D är en ny generation i H-serien med 4K video och 100 megapixels cmos-sensor som de främsta nyheterna. En annan nyhet är pekskärm.
Nyheterna hittar vi i kamerans bakstycke. Den nya 100 megapixel-sensorn är i grunden cmos-sensor från Sony som sitter i Phase Ones senaste modell. En 3-tums pekskärm ska underlätta hanteringen. Vi kan även notera att bakstycket fått en ny sorts kontakt, USB 3.0 typ c, istället för Firewire.
Det går även att ansluta med mini-HDMI om man vill ansluta en extern skärm. I kameran finns inbyggd wifi-funktion. Bilderna lagras på SD- eller CFast-kort.
Med vissa objektiv ska det gå att ta bilder med 1/2000 sekund, mot 1/800 som snabbast i tidigare modeller.
H6D säljs i två versioner 100c och 50c. H6D-100c har max-ISO 6 400 och H6D-50c max-ISO 12 800. Båda kamerorna kan spela in video i full-HD, men det är bara Hasselblad H6D-100c som kan spela in video i 4K.
Sensorn i H6D-100c har storleken 53,4 × 40,0 mm. Måttet för 50c-sensorn är 43,8 × 32,9 mm. Hasselblad uppger det dynamiska omfånget till 15 respektive 14 steg.
Hasselblad H6D-50c kostar 22 900 euro ex moms. Priset för H6D-100c är 28 900 euro ex moms.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Förmodligen är det fler som ser om du köper en dyr bil, dock...
Står det på Hasselblads hemsida, är lite nyfiken på vad exakt det där "RAW video format" betyder..
I mellanformatsvärlden är det vanligt att vända svagheter till en fördel i marknadsföringen. Att mellanformatare jobbar i 16-bitar är ingen fördel, det ger bara onödigt stora filer. Men om man bara har råd att köpa in standardkomponenter så får man köpa in 8- eller 16-bitarskomponenter.
Att kunna lagra komprimerad video är inget hinder för att kunna lagra video okomprimerat. Det går att ha båda alternativet. Min gissning är därför att Hasselblad saknar processorkraft och programmeringskunskap för att komprimera 4K video på ett snyggt och effektivt sätt. Då är det enklare att bara tanka över all data på ett stort minneskort.
Edit: På senare tid har mellanformatarna nått upp till så stort dynamiskt omfång att 16 bitar faktiskt är motiverat.
Så, sätt bakstycket på en tom ram med avtryckare och inställningsvred istället:-) Kanske modulära EVF:er eller nån slags skärm att fästa ovanpå kameran. Borde vara klockrent för arkitektur, modefoto och landskap.
Att Hasselblad och Phase One använder spegelhus beror bland annat på att det tills nyligen varit usel live-view från bakstyckena och att en stor optisk sökare är trevligt vid handhållen fotografering.
Blir troligen en variant på X-PRO2 om man får gissa utifrån hur deras mellanformatskameror för film ser ut.
Sedan kan vi nog förvänta oss att det händer saker i Sverige och Danmark också.
Det stora huset är en klump och väger bara det en hel del.
Skulle inte heller tro att en sådan kamera får ett löstagbart bakstycke.
Det finns mycket att tjäna på en sådan utveckling. Det skulle göra att man sålde fler hus och fler objektiv.
Det finns mycket att hämta i rabatter om man kan få upp volymen.
"... jag undrar nyfiket varför det inte görs mellanformatare som är spegellösa"
Därför att det tekniskt inte är ett lättlöst problem ifall man vill ha både noggrann och någorlunda snabb AF. För att få detta kombinerar man On-Chip PDAF och CDAF. Här behöver man göra ett stort antal små och snabba förflyttningar för VARJE fokusmätning. Till detta passar stegmotorer perfekt. De har störst kraft i håll-läge, och kan mycket snabbt göra små förflyttningar. Men när man behöver flytta linserna lite mer och ökar hastigheten, så tappar de snabbt kraft - den går ner till noll vid full fart. Inte alls vad man vill ha till tunga mellanformatlinser.
Än värre är det för de etablerade MF-tillverkarna som redan har ett antal AF-objektiv ute, som förstås alla förväntar sig ska vara kompatibla. Motorerna i dessa har kraft att flytta tunga linser, men de klarar inte alls bra att göra en massa mycket små förflyttningar snabbt. Vilket inte alls behövs för PDAF-system med separat AF-sensorplatta.
Det är f.ö. i grunden just detta problem som gör det så svårt för Nikon och Canon att komma ut med en bra spegellös FF-kamera. Alla förväntar sig att att deras befintliga objektiv ska vara kompatibla med dessa nya kamerahus. Canons STM-objektiv har förutsättningar att kunna fungera hyfsat, men deras övriga mindre bra. För Nikons del kommer inga objektiv med skruvdriven AF att fungera alls. Den enda möjligheten för skruvdrivna objektiv liksom för längre brännvidder att fungera med spegellösa kamerahus är att kopiera Sonys lösning (adaptrarna LA-EA2 och EA4). Med en av dessa fungerar även ett skruvdrivet A-mount 600/4-objektiv på valfri E-mountkamera (men inte alls med LA-EA1 och EA3, vilka båda har "fritt blås").
.
Det man däremot kan säga att det lär vara fortsatt besvärligare att läsa ut video (i någon form) ur högupplösta sensorer än ur lågupplösta eftersom det är svårt att kombinera hög upplösning och snabb utläsning (utan att skapa brus, får värmeproblem osv).
Det enklaste är ju fortsatt att skapa en sensor speciellt byggd för det videoformat den skall producera, som i A7S/A7S II. Där har man just det antal pixlar som behövs och man slipper krångel med line skipping eller processorkrävande nedskalning.
Paradoxen är väl snarare att det - om vi nu utgår från 4k - är lite extra bökigt att hamna i intervallet mellan de ungefär 12 megapixel som behövs (i en 3:2-sensor) för att läsa ut 4k pixel för pixel och de ungefär 24 megapixel som ger 4k med enkel line skipping av varannan pixelrad. I det intervallet blir ju nedskalning bökigt. Går man över 24 blir de lite mindre bökigt att skala ned givet att man har processorkapaciteten till det, och det blir i praktiken sedan mindre och mindre besvärligt att skala ned med snyggt resultat ju högre upplösning man har. Men också mer processorkrävande.
Det som förvånar mig mest med 4k-video eller video över huvud taget ur den här sensorn är inte upplösningen utan att man får till det med en så stor sensoryta. Att öka ytan gör utläsningen mångdubbelt mer effektförbrukande vilket ju leder till värme och enorm batteriförbrukning, och värre ju snabbare utläsning man vill ha.
Det är tvärt om. 100c har max ISO 12 800, och 50c har 6 400.
http://www.hasselblad.com/medium-format/h6d-100c
http://www.hasselblad.com/medium-format/h6d-50c