Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
26 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Just det ja, glömde jag nämna att Larry Hansen är en fullblodsidiot ? :)
Sedan får det ju inte bara handla om design - en dyr kamera måste även ha ett innehåll. Svårt att säga varför Leica lyckas med detta koncept, men inte Hasselblad.
Zeiss har ett helägt dotterbolag i Japan som håller i alla japanska aktiviteter, nämligen Carl Zeiss Co., Ltd. i Tokyo. Zeissingenjörer från detta bolag är till exempel ständigt närvarande hos Cosina för att övervaka tillverkningen av Zeissobjektiv. Det verkar högst osannolikt att man plötsligt skulle överlåta tillverkningen av Zeissobjektiv helt på Sony.
Ha det gött!!!!!!!
Men det har ju gått att sälja mobiltelefoner med både guld och diamanter på så varför inte? Vad som förvånar är att Hasselblad använder sitt renommé till sådant.
Däremot är det knappast något fel på Hasselbladsprylar optiken är hur bra som helst men marknaden har krympt. Jag tror som jag skrev för länge sedan att dom hade behövt komma med ett större utbud byggt en grym ff dslr kamera men optik i världsklass som inte legat så mycket dyrare i pris än canon/Nikons toppsegment för jag tror att den hade kunnat dra in en större mängd kunder speciellt dom som inte behöver en digitla mellanformatare utan klarar sig med med ff dslr.
Felet dom kanske gjorde var att sätta hasselblads logga på sony prylar jag tror inte folk är så intresserade av det utan dom skulle breddat sortimentet men en high end ff dslr som dom själva tagit fram.
Nu klarade visselriggen Hasselblad det bättre men marknaden har krympt så det är tuffare idag o jag själv kör ff dslr o skulle hyra bladare om något jobb kräver det. Det kanske går åt samma håll som filmindustrin där hyrs oftast rubbet in till filmningen. Jag var snubblande nära att köpa hasselblad för några år sedan men valde Nikon D3x med lite zeiss optik istället sedan bytte man tegelstenen mot D800.
Pentax har aldrig haft ambitionen att vara ett proffsmärke. Det är därför varken deras 645- och 67-kameror hade utbytbara bakstycken. Kamerorna var tänka för hobbyfotografer med höga kvalitetskrav. Den höga försäljningen av 67-kameror i Norden stack ut och japanerna undrade varför. De blev mycket förvånade när de hörde att 67:an var populär bland modefotografer.
Jag tror du har rätt i att Hasselblad alltför länge hängde fast i sitt samarbete med Kodak och deras alltmer föråldrade teknologi för sensorerna. Idag är väl Kodak i stort sett borta från sensormarknaden, och alla andra foto-relaterade marknader - för den delen.
Tänk på att tillverkningen av stora sensorer (större än småbild, däribland mellanformatssensorer) i huvudsak drivits av helt andra spelare än traditionella kameratillverkare (som Hasselblad). De som satsat pengar i den utvecklingen har snarare varit forskningsvärlden, industri (t.ex. för mättekniska ändamål), militär och mer udda kameratillverkare som Microsoft (googla på "ultracam eagle"). Hasseblad har helt enkelt mer eller mindre tvingats köpa de sensorer de haft råd med från den världen.
I det perspektivet är det mycket intressant att Sony bokstavligen och bildligen kastat en livlina till mellanformatstillverkare som Hasselblad och Pentax med sin cmos-sensor. Kul och hoppas de fortsätter på den linjen.
Hade dom satsat i rätt tid så hade dom säkert kunnat varit kvar inom proffssegmentet men dom tog inte ens steget till ff utan stod o velade.
Hasselblad hade säkerligen kunnat tagit fram en ff dslr om ledningen hade trott på den nu flummade dom ut med ett knäppt samarbete med sony o satte en hasselbladslogga på en kamera som är totalt ointressant från början.
det va öppet mål o det missa.
Att, som du skriver "...se till att deras 90tals sortiment skulle finnas i ett digitalt alt" hade krävt en satsning de helt enkelt inte hade varken ekonomi eller teknisk kunskap till.
Tänk på att väldigt mycket av den kunskap och skicklighet (att bygga meknaiskt tillförlitliga kameror) som byggde Hasselblads ursprungliga framgång väldigt snabbt blev inaktuell i och med digitaliseringen.
Tänk också på att de flesta mellanformatstillverkare har försvunnit helt och hållet. Och på att andra företag med liknande kunskapsprofil - som Leica - var ganska nära att misslyckas de med.
Hasselblad hade kunnat agera smartare än de gjorde, men faktum är att flera andra tillverkare misslyckts mycket mer, mycket snabbare. Så något öppet mål, nej det har de definitivt inte haft.
Det jag menar att det fanns tecknink som det kunde utvecklat och fungerat hjälpligt till deras V system i ett tidigt skede för behållt kunder. Det hade också en småbildskamera vid namn x pan som säkert skulle gå att få till digital. för att hålla sig på banan.
Behållt design och kundkrets.
Visst har Leicas väg fram till nu varit något knagglig men det har satsat och hållit på sitt varumärke. Men ett märke likt Hasselblad.
Jag upplever att det funkat riktigt bra för leica och är än idag en väldig åtråvärd kamera.