Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...






















40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja, jag vet inte riktigt. Jag har redan tre som jag inte använder.
Nä, något som är modernare än en Spotmatic vore roligare. Med inbyggd motor, matrismätning, ögonfinnande autofokus, ansiktsigenkänning och bra följande AF.
T.ex.
Skämt åsido, så händer det ändå mycket nu. Kurser i analogt, mm och intresset har ökat och nu ser det ut som det ska bli som med vinylen. Mycket görs ju fortfarande på vinyl medan cd-skivan verkar död. Sen detta med att gamla kameror börjar anta fantasipriser, trots att de inte ens är servade, gör att detta kan bli lönsamt. Bristen tillförlitliga analoga kameror, tillsammans med det ökande intresset för film och analogt, är väl en anledning till att man börjat fundera på det här?
Pentax.. bara det
Funderar lite på vilken målgrupp handlar det om.
Vi som äldre numer men som hade analoga kameror och har blivit nostalgiska. Eller är det en yngre generation foto intresserade som önskar bli mer analoga i en snart spegelfri värld?
I andra filmen berättar killen från Pentax om det.
Tittade och mannen på filmen berörde det.... "Oldtimers och young"
Men lite kul blir det nog att se hur den tas emot
Förstår din poäng men skall du ha en i väl fungerande skick blir det lite knivigare. Majoriteten av de analoga systemare jag fått tag på har visat sig haft mer eller mindre problem med elektronik, slutare och annat. Klassiskt problem på Minoltas kameror runt 70-80 att kondensatorer och annat börjar ge med sig, brände mig en del på det. Smartast är väl att gå på de helmekaniska men även de behöver ofta lite vård för att fungera perfekt.
Så mja, tror det kan finnas en viss efterfrågan men... många tusenlappar för dem kan jag inte tro någon vill lägga.
Samtidigt går en Olympus Mju II-kompaktkamera för flera tusenlappar nu för tiden. Tror jag betalade max 200 spänn för BÅDA mina jag haft innan de gick och blev trendiga.
Blir intressant att se vad för något de åstadkommer.
Jag antar att de flesta som söker sig till analoga kameror är tämligen ointresserade av automagiska dito, så då är just mekaniska begagnade kameror det mest relevanta. Och såna brukar hålla riktigt bra, även om man kan behöva byta ljustätningar och liknande.
Hur som helst är det ju en rätt jäkla smal nisch och jag fattar inte varför ett företag som Ricoh/Pentax som redan har uppenbara problem, satsar på något sådant. Chansen att tjäna pengar på detta verkar minimal.
Det säljs massor av nya LP-spelare trots att det finns massor av begagnade.
Allt är inte logiskt och jag tror att Pentax kan sälja om folk tycker att kameran är attraktiv.
Jag håller med om var Martin skrev om helt mekaniska kameror, men begagnade sådana för film har stigit markant i pris de senaste 2-3 åren. Kanske inte till den prisnivå där en nytillverkad skulle finnas, men en helt ny kamera är ju för det mesta betydligt pålitligare än en 50-60 är gammal kamera och lite extra kan nog många tänka sig att betala för det
Själv tycker jag att en filmkamera med modern teknik vore roligare, och då syftar jag främst på autofokus. Inbyggd motor behövs dock inte för min del. Jag tar tillbaka vad jag skrev tidigare om det.
Begagnade analoga kameror har antagit fantasipriser senaste tiden. Visst, har du tur kan du hitta en billigt på loppis, om den fungerar. Men på auktionssajter som ebay och tradera är det inte direkt billigt, i alla fall inte för fungerande saker, som ändå ganska snart behöver service. Mekaniska kameror är kanske mera långvarigt hållbara, men behöver oftast slutarrengöing ändå.
Det är rätt lätt att löda ur kondensatorn ur Minoltas kameror och löda in en ny, de flesta har den under täckplåten i nederkant som sitter med två skruv. Och de flesta husen har bara en kondensator. Det finns hus, t.ex X700 som har två kondingar och den andra sitter under filmreturveven på elektronikkortet som ligger där och den är lite krångligare att nå.
Magnus: Jag vill påstå att vinylspelare är en extremt liten nisch, så på sätt och vis är det en vettig jämförelse. Och vad jag vet är det inga större elektronikbolag som sysslar med sånt eftersom kundunderlaget är så mikroskopiskt.
Martin: Technics (Panasonic) har återupptagit tillverkningen av klassiska SL-1200.
https://www.referenceaudio.se/produkt/technics-1200g
@Martin
Det är möjligt att de flesta föredrar gamla mekansiska kameror men personligen föredrar jag moderna kameror med autofokus osv. Gillar min Canon 1V som känns modern ännu.
Jag skulle inte tveka att köpa en Canon 1V MK2 om Canon skapade en sådan med senaste autofokusen från 1DX MK3, moderna batterier, slutare, spegelmekanism osv. Lite fler bilder/s med för skojs skull, 9 med servo af är lite slött ;) Skulle kunna tänka mig att betala en 25-30k för en sådan kamera.
Nu lär väll knappast Canon eller Nikon ge sig på detta då de inte vill supporta EF och F monteringarna så länge till, annars vetti tusan om de inte hade skapat någon ny analog i någon variant.
Magnus: Det är väl ungefär att jämföra med Leicas "nysläpp" av M6, vars försäljning förmodligen är en piss i Nilen jämfört med de digitala M-kamerorna. ;-)
Jimmy: Kan inte låta bli att undra varför du vill fota med film om du har nytta av sådana kameraegenskaper. I vilket sammanhang skulle det vara fördelaktigt med den utrustningen? Tre sekunder för en rulle film verkar....lite dyrt. Och opraktiskt. :-))
”Technics (Panasonic) har återupptagit tillverkningen av klassiska SL-1200.”
Det är en mer eller mindre helt nykonstruerad spelare och alltså inte den gamla (som jag äger i Mk2~version), om än konceptuellt nära den äldre. Du länkar också till den dyraste varianten som kom först, men det finns billigare varianter, om än inte direkt billiga.
1200:orna tillverkades rätt länge dessutom, så de nyaste är betydligt nyare än de flesta kameror för film. Och rätt svåra att ta kål på. I princip lades Technics ned, men för ett antal år sedan skakade Panasonic liv i märket igen, inte bara för skivspelare.
Tillägg; Ska vi vara noga så har jag en 1210:a, dvs den gråa och inte silvriga.
Jimmy Nordström,
Den senaste filmkameran från Nikon var F6 och den är inte så pjåkig. Den introducerades några år senare än Canon EOS-1V och får väl då anses vara lite modernare, men den har inte speciellt mycket bättre prestanda (sämre på några punkter).
F6 kom dock för 18 år sen, så mycket av tekniken i den är föråldrad vid det här laget (precis som för EOS-1V).
Det är dock delvis den här sortens kamera som skulle kunna locka mig om det kom en helt ny filmkamera från någon tillverkare. En med riktigt bra autofokus, alltså. 9 bilder per sekund vore dock onödigt. Ett tumvred för filmframmatning duger för mig så en moderniserad Minolta 9000 skulle vara lockande.
Jag får nog hålla med i att inte heller jag ser detta som en trolig räddning för Pentax, de behöver nog ta klivet över till spegellöst de med i någon form.
Ändå intressant att de var hyfsat tidigt ute med sin K-01, men den hade ju knappt någon av fördelarna av en spegellös sett till storlek etc. Möjligtvis ett för tidigt kliv in i den världen och för oengagerat.
Aja, ser gärna att Pentax kan överleva på något vis, de har ofta varit lite "roligare" i sina erbjudanden.
Där har du en poäng, men Pentax har ingen erfarenhet av filmtillverkning. Däremot kan deras projekt öka efterfrågan en del så att de få filmtillverkare dom finns kvar kan investera i ökad kapacitet och kanske helt nya linjer? Samt underhålla de linjer som finns så att de kan producera mer.
En annan trend som uppstått nyligen är att fota selfies med gamla digitalkompakter på några få Mpix, så att det ser pixelerat och med allmänt kasst dynamiskt omfång som de tidigaste digitalkamerorna producerade. Helst sådana som kan "bränna" in datumet och tiden i digitalbilden också. Ska man vara hipp nuförtiden så ska man ha en sådan kamera hängandes runt halsen. Och det ska vara en modell med kul/snygg design som många var back in the days.
Så när får vi se sådana "low end" digitalkameror i nytillverkning?
Jag fotograferar nästan 100% film fortfarande och framkallar själv. Svartvit småbild betalar jag mellan 35-50kr rullen för, laddar själv och köper 30m rullar. Kodak 5222 och Orwo UN54 samt P400. Mellanformat finns dock inte i metervara och svårt att rulla upp på spole själv, men går inte åt jättemycket bilder i 4x4, 6x6 och 6x7, som jag tar på 120.film. 5222 är dyrare nu i småbild men ändå ganska billig som råfilm. Orwo skitbillig och mycket bra film, köper direkt från deras shop på nätet. Färgfilm är dyrare men går att få tag på billigare i metervara också för den som kan ladda själv. Man behöver heller inte dra 1000 exponeringar på samma gång. Tycker ofta det räcker med en småbildsfilm på 36 eller en mellanformat på 12 när man är ute och letar bilder. Sen dom som det här riktar sig till, mycket ungdomar som vill prova film och gillar bilder på film, de tar nog inte så mycket, utan en rulle då och då. Behöver inte bli dyrt i så fall. Sen finns något som heter prioritera. Den som fastnar lite mera för detta är troligen beredd att betala också tror jag. Och då kommer man in på att göra som jag, köpa råfilm och ladda själv. I svartvitt är det fortfarande väldigt billigt på det sättet, Orwo och Foma ligger lägst i pris. Men vill man ha Kodak blir det dyrare, Ilford ligger väl mittemellan.
Jag hade eget sv/v mörkrum och laddade film själv i kassetter från råfilm för 40 år sedan. Vad kostar en egenladdad 36 rulle med tillhörande neg framkallning numera?
(behöver inga printar då jag i så fall skannar negativen)
Jag skrev, för mig 35-50kr. Kodak och Ilford dyrare. Har gratis framkallare i mängder (pulver) som jag fick för 15-20 år sen. Räcker nog 5 år till. Annars vanlig D76 kostar ca 7kr rullen vanlig spädning 1+1, om man köper 3,8l förp hos Photax. Tmax fix koncentrat kostar 115kr för 1l, räcker till 100filmer, blir lite mer än en kr per film. Så kring 8 kr för framkallning om man gör det själv. Stoppet 65kr för en flaska som ger 5l färdigt och det kan användas ganska många gånger så inte många ören för det. Ungefär samma åtgång/kostnad för en 120-film.
Varför inte en modern variant av Asahiflex? :-)
Det är mer Fujifilms bord. Pentax kommer med en kompaktkamera och en spegelreflex för småbild.
Det här e de väl inte nån som läser nu....
Du slipper inte bildbehandling på pcn, men sen kan man fota av bildskärmen. Stativ, mörkt rum och rätta vinklar mellan kamera och skärm (tex tumstock från golv till mitten av skärm och sensor).
Eller fota av en utskrift.
Jag tycker ett skärmfoto bör ge en hygglig bild.
Jag tror fler kommer att fotografera analogt. Folk tröttnar på att alla kan slita fram mobilen och fotografera allt och alla. På att se samma manipulerade bilder av onaturligt plastiga personer. Det finns en glädje i att dra grejerna rakt ur kameran och få nöja sig med det.