Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio 142 - AI i fotovärlden (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Vad är Artificiell Intelligens egentligen och hur påverkar den oss som jobbar med bild? I detta avsnitt dyker vi ner i den fascinerande och omtvistade världen av AI och fotografi. Tillsammans med retuschören Eric Asp utforskar vi hur artificiell intelligens påverkar branschen, både vad gäller kreativa möjligheter och utmaningar.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #141 - Makromästaren John Hallmén
Fotosidan Poddradio
En natt i mitten av juli cyklar jag till Nackareservatet i Stockholm för att träffa makrofotografen John Hallmén. Under några timmar fotograferar vi och samtalar om allt från teknik och prylar till fotografiska metoder. Här kommer sommarens makrospecial som slow-podd, perfekt för hängmattan.
Läs mer...
4
Fotosidan Poddradio #138 - Juridiska frågor om fotografi (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Sliter du med snåriga avtal i din fotografiska verksamhet? Behöver du ett juridiskt bollplank i samband med en tvist eller har en fråga om lag och rätt kring fotografi och fotograferande? I detta avsnitt träffar jag Svenska Fotografers Förbunds egen jurist Astrid Nymansson.
Läs mer...
1
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Stadsmuseeum har ställt ut hennes bilder - kolla in dem! Här med en inledande text: http://www.stadsmuseet.stockholm.se/Utforska/Samlingar/Fotografier/Fotosamlingar-och-fotografer/Ragnhild-Haarstad/
Mer om Haarstad och utställningen finns i Gaudeamus:
(http://www.gaudeamus.se/2009/04/stockholm-som-pressfotografiskt-motiv/):
"Vem var då SvD:s första kvinnliga pressfotograf? Få känner igen henne vid namn, än mindre till utseende, men hennes bilder väckte sensation på sin tid. Dokumentärfotografen Ragnhild Haarstad, bland annat utbildad vid Fotoskolan i Stockholm under Christer Strömholms ledning, började först som kopist i slutet av 1950-talet men övergick successivt till fotograferandet. Det var reportaget om en söndagsskola i Bromma som blev startskottet i hennes karriär och hon fick både första sidan och sitt namn utskrivet – något som fotografer sällan uppmärksammades med. Haarstad lockades även med sin Leica till de större händelserna, bland annat när Essingeleden invigdes 1966. Som första kvinna i Sverige emottog hon den prestigefyllda utmärkelsen Årets fotograf 1971. Men Haarstad fick kämpa hårt för att bli accepterad både på och utanför arbetsplatsen då hennes fotografiska kunskaper ofta ifrågasattes på grund av hennes kön. I den kommande utställningen kan du få en djupare inblick i hur det var att göra karriär inom en så mansdominerad bransch, eller ta en titt i Haarstads arbetsdagbok."
Man hittar också information i SvD, denna artikel från förra årets utmärkelser:
http://www.svd.se/prisregn-over-svds-fotografer-i-arets-bild-5WmE
"Också när utmärkelsen årets fotograf delades ut första gången 1971 gick priset till SvD:s Ragnhild Haarstad, som på Svenska Dagbladet blev Sveriges första fast anställda kvinnliga fotograf 1960. Hon är den enda kvinnan som fått utmärkelsen årets fotograf. Men hon hade kvällspasset och fick inte ledigt för att gå på festen eftersom hennes manliga kollegor skulle gå"
10 av hennes bilder i SvD:
http://www.svd.se/forsta-kvinnliga-pressfotografen-fyller-80-ar#sida-10
Haarstad fyller 81 den 30 mars - varför inte intervjua henne i en Podd!?
http://www.svd.se/svd-fotografen-som-skrevpresshistoria/om/kultur
"Ragnhild Haarstad var inte bara murbräcka när en manlig bastion intogs. En annan förändring hon både sett och bidragit till är synen på bilden i tidningen, där fotograferna gick från att ta kort på gubbar som skakar hand till att förmedla sin upplevelse av handslaget - alltså subjektiv fotografi."
Det är pinsamt att jag inte mindes det här, med tanke på att jag intervjuade Ragnhild Haarstad för tio år sedan.
Vi får väl se om vi kan återkomma i ämnet.