Fler avsnitt
Fotosidan Poddradio 142 - AI i fotovärlden (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Vad är Artificiell Intelligens egentligen och hur påverkar den oss som jobbar med bild? I detta avsnitt dyker vi ner i den fascinerande och omtvistade världen av AI och fotografi. Tillsammans med retuschören Eric Asp utforskar vi hur artificiell intelligens påverkar branschen, både vad gäller kreativa möjligheter och utmaningar.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #141 - Makromästaren John Hallmén
Fotosidan Poddradio
En natt i mitten av juli cyklar jag till Nackareservatet i Stockholm för att träffa makrofotografen John Hallmén. Under några timmar fotograferar vi och samtalar om allt från teknik och prylar till fotografiska metoder. Här kommer sommarens makrospecial som slow-podd, perfekt för hängmattan.
Läs mer...
4
Fotosidan Poddradio #138 - Juridiska frågor om fotografi (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Sliter du med snåriga avtal i din fotografiska verksamhet? Behöver du ett juridiskt bollplank i samband med en tvist eller har en fråga om lag och rätt kring fotografi och fotograferande? I detta avsnitt träffar jag Svenska Fotografers Förbunds egen jurist Astrid Nymansson.
Läs mer...
1
31 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Använder även spegellösa kameran till mer experimentella bilder vilket gör att kraven är stora även på denna, helst fullformat i nästa kamera.
Eftersom jag inte lever på fotografi är givetvis kostnaden en begränsning.
Behöver dock inte detta på en spegellös kamera då iden med denna är smidighet och att ta liten plats..
De tekniska kraven på bilder som ska publiceras är ofta överdrivna. Oftast är det fotografen själv som ställer de högsta kraven.
//Bengt.
Själv är jag lite tveksam till det rådet. Jag har testat rapid vid ett par tillfällen, och när jag gör det blir det så att kameran hänger på kroppen mest hela tiden. Jag blir mindre benägen att ställa ifrån mig det kamerahus som jag inte använder för ögonblicket, för fästet på kamerans botten gör det så vingligt, och remmen är så ostyrig. När man fotograferar inomhus finns det ofta möjlighet att ställa ifrån sig en kamera, vilket torde vara ännu bättre ur ett ergonomiskt perspektiv.
Jag kan tänka mig att om jag vill ha en relativt tung kamera lättillgänglig hela tiden under längre vandringar, då kan säkert rapid vara ett bra val. Problemet är väl att ingen av oss tre har haft det behovet.
Om vi gör ett särskilt inslag om kameraremmar någon gång så ska jag se till att försöka få med någon som gillar rapidremmens konstruktion, så att vi får det belyst ur alla håll.
Jag har använt A6000 sedan april och håller inte riktigt med om volymen på kameran, men däremot går det inte att konfigurera den följande autofokusen så den är inte det minsta pålitlig i många sammanhang tyvärr (eftersom den själv väljer var den vill sätta fokus).
Batterigrepp använde jag också tidigare - just för att det ser proffsigare ut. Nu "måste" jag i princip använda proffshus i vissa sammanhang; ska man fotografera t.ex. Lidingöloppet och fånga så många löpare som möjligt blir det uppåt 20 000 exponeringar under en dag, och dels behövs batteritiden och dels får man jäkligt ont i alla möjliga kroppsdelar av att hålla i kameran och trycka av så många gånger under en dag. Däremot behöver kameran inte vara så där värst bra i sig - en gammal 1D Mk II ger tillräcklig bildkvalitet (så länge ljuset inte tryter) :)
Det finns många kriterier som avgör vad som är bra prylar, och som ni också konstaterar finns det tyvärr inte någon generellt bästa kamera ...
Det är ett fåtal proffs som använder kameror om man jämför med den stora massan av olika slags amatörfotografer.
Hur fördelningen är bland de olika amatörerna är vet jag inte men gissar att naturfoto hamnar högt upp och det är där som jag tror pengarna finns.
Medelålders användare som köper på sig ordentlig utrustning.
Tunga objektiv och batteripack osv.... var kreativiteten hamnar i förhållande till teknik kan nog vara på den undre delen hos de många.
För min egen del så har fullformataren tagit sin plats för skärpedjupet när man använder tele och den stora fina sökaren bland annat.
Dock satte Filip Sebek (tack!) på ett spår som leder fram till en nyproducerad rem som ser intressant ut. Filip tipsade om företaget Peak Designs "Slide". Den är för grov för min smak, men det visade sig att de har en tunnare rem som heter "Leash" Det coola med den (och den grövre) är snabbfästena. Man kan ta av remmen på en sekund, typ, och kvar på kameran hänger bara en liten plastskiva. Ser ut att vara perfekt för mig, beställde precis en från Cyberphoto för att prova.
Jag använder en sånhär gammal på en av mina kameror
http://www.rockycameras.com/pentax-leather-slr-camera-strap-249-25999-p.asp
och ett svart skosnöre på den andra. Jag kan väl inte säga att jag litar jättemycket på något av dem längre dock...
Nått så enkelt vill jag ha :)
Jag har kameror både med och utan spegel. Nu när Samsung NX1 kom
känns det som spegellöst klarar att ta snabba bilder vilken ingen av mina tidigare klarat. Läste att spegelreflexkameror kanske så småningom blir historia. Jag ser i dagsläget fördelar med bägge.