Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Tips inför kameraköpet 2015

Tips inför kameraköpet 2015

Vi har besök av reklam- och modefotografen Sara Arnald och diskuterar vilka kamerafunktioner som är viktigast. Eller om behöver du ens köpa en ny kamera?

Göran Segeholm berättar hur man kan tänka kring teknik.

Magnus Fröderberg har undersökt vilka kameror som säljer mest och siar lite om framtiden.


Tidigare avsnitt

Avsnitt 4 om upphovsrätt och priset på en bild.

Avsnitt 3 om stimulerande fotoprojekt och julklappar åt fotografer

Avsnitt 2 om framtidens kameror och TT:s stora fotopris.

Avsnitt 1 om oskäliga villkor för fototävlingar och om att fotoböcker blivit populära.

Du kan även lyssna på Fotosidans Poddradio genom Itunes.



Publicerad 2014-12-31.

31 Kommentarer

esbtse 2014-12-31 19:12  
Har gått från teknik fixerad mot bildfixerad. Jag har krav på att kameran skall klara vissa grundfunktioner och skall vara lätt att använda. Därför byter jag kamera sällan och har två typer av kameror. En system kamera med kvalitets och tilltskift optik och en mer enkel spegellös kamera som är lätt att ta med. Problemet är att kravet på bildkvalitet ökar om man skall publicera bilderna. Jag använder även analog mellanformat fortfarande. Nu är det dags att byta upp system kameran till en D810 dock har jag inte hittat en bra ersättare till min lilla spegellösa kamera..A7R klarar ej av dubbelexponera vilket är en orsak till att jag inte köper denna. Kameran känns inte färdig utvecklad.

Använder även spegellösa kameran till mer experimentella bilder vilket gör att kraven är stora även på denna, helst fullformat i nästa kamera.

Eftersom jag inte lever på fotografi är givetvis kostnaden en begränsning.
Anders F. Eriksson 2014-12-31 19:39
Du är inte tekikfixerad, men menar alltså att upplösningen är viktig för att bilden ska kunna publiceras? I vilka sammanhang då?
esbtse 2014-12-31 20:05
Jag vill ha bra upplösning och lite egenbrus i kameran så att jag själv kan bestämma efteråt hur stor bild fil som behövs.
esbtse 2015-01-01 15:10
Håller inte med i diskusionen om battreri grepp. Den är ett måste för oss som är ute i kyla och fotograferar länge, ex landskap. Dock blir kameran tyngre och klumpigare. Det är svårt att byta internt batteri med stelfrusna fingrar och då får man acceptera en klumpigare kamera..

Behöver dock inte detta på en spegellös kamera då iden med denna är smidighet och att ta liten plats..
Svar från froderberg 2015-01-01 20:00
På alla mina kameror är det busenkelt att byta batteri. Dessutom hålls extrabatteriet varmt i fickan.

De tekniska kraven på bilder som ska publiceras är ofta överdrivna. Oftast är det fotografen själv som ställer de högsta kraven.
unoengborg 2015-01-01 23:57
Håller nog inte heller med om vertikalgreppets onödighet i alla lägen. Normalt sett är det förstås skönt att slippa vikten, men som vänsterögd och högerhänt har jag ganska svårt att hålla tyngre optik som 70-200/2.8 stadigt i hödjformat. Med tanke på att det är ett ganska bra porträttobjektiv, är det ju inte direkt ovanligt att det händer heller. Har man ett tele på 1.5 kg ell mer på kameran spelar några gram extra för ett vertikalgrepp inte så stor roll. Det känns tungt i vilket fall. Fast jag kan förstås hålla med om att en kalibrator och bra skärm nog bör vara ett högre prioriterat inköp, men det är inte detsamma som att vertikalgreppen inte vara nyttiga ibland.
Svar från froderberg 2015-01-02 00:55
Naturligtvis är inte batterigreppen alltid fullständigt onödiga. ;)
netis 2014-12-31 20:59  
Mycket trevlig pod men snälla Göran, försök minska på svordomarna. 😉
Bussmicke 2014-12-31 22:58
Ähh, int' är det väl så farligt.. :)
gors 2015-01-01 11:31
Agneta, jag lovar att försöka.
filip71 2015-01-01 11:00  
Stundtals mycket tankeväckande och reflekterande diskussion. Tyvärr lite väl ofta helt utanför rubricerat ämne och Göran devalverar svordomarnas kraft genom att överanvända dem. Avsnitten om den tysta kameran och behovet av fullformat gör nog att jag väntar med nikon d750 tills jag får se vad för ersättare till d7100 (eller d300) som skulle kunna dyka upp 2015. Intressant med diskussionen vertikalgrepp vs kalibrerad skärm. Tack för ett bra program
gors 2015-01-01 11:31  
Beträffande mängden svordomar – ta det som ett nyårslöfte att jag ska försöka hålla igen en aning framöver. Jag tycker också att det blev i mesta laget.
esbtse 2015-01-01 17:03
Jag upplevde att det inte var störande utan gav liv till debatten.
petterpetter 2015-01-02 09:00  
Jag tycker att dina svordomar har en funktion här, Göran. De förstärker känslan av äkta samtal. Ett samtal där inte allt är tillrättalagt och sagt med en viss avsikt. Spontanitetsfaktorn ökar och gör det intressantare att lyssna på.
gors 2015-01-02 13:28
Tack, uppskattar den återkopplingen (och den från Thomas ovan). Jo, det får inte bli alltför tillrättalagt, podcastens kvalitet är framförallt att den är snabb och spontan. Jag ska försöka hitta en nivå som känns rimlig.
Bengf 2015-01-02 12:58  
Bra pod inslag, Magnus försökte väl att representera amatörerna lite grann, viket var bra. Alla tre vurmar stenhårt för stora tunga kameror, kameratyper alá A6000 framstås som nästan oanvändbara vilket jag tycker är lite olyckligt, ganska små kameror fans ju även under den analoga tiden och som även saknade grepp överhuvud taget. Är det verkligen nödvändigt att fingrarna måste spela som lärkvingar över en mängd knappar vid varje fototillfälle ( vikten av hanterbarhet )- när ändå så mycket görs vid Raw-hanteringen, yrkesfolket använder sig väl av mängden custom inlägg för att snabbt komma till bästa inställning.

//Bengt.
Anders F. Eriksson 2015-01-02 13:16
Ett problem så här års är att knapparna på de små kamerorna är stört omöjliga att hantera med handskar. Ett annat problem är att autofokusen på många spegellösa inte är tillräckligt pålitligt (åtminstone inte med kontrastfokus)
unoengborg 2015-01-02 14:51
Boven är nog inte storleken, utan utformningen. De som designar dagens småkameror verkar inte använda dem själv. Vanliga inställningar på moderna småkameror är ofta pilliga eller dålda i menyer. Som du skriver så fanns det lättanvända småkameror på filmens tid, så varför skulle det inte vara möjligt att göra sådana även idag. Vad är det t.ex.för fel med en bländarring runt objektivet och en slutartidsratt på kamerahuset där man kan se och känna vad som är inställt. Komplettera med liknande rattar för iso, och exponeringskompensation. Detta borde gå in även på en mindre kamera. Rent generellt skulle jag vilja säga att tillverkarna krånglar till det här med fotografering genom att skapa hjälpmedle för att göra det enklare som är svårare att använda än det som skulle förenklas från början. Idag är det inte ovanligt med bruksanvisningar på flera hundra sidor om hur automatiken fungerar, Förr kunde man få in en hel kurs i hur man gjorde samma sak manuellt på mindre än 10 sidor.
Bengf 2015-01-02 16:28
Det du säger afe är visserligen mycket sant, som tur är har vi inte vinter året runt, och jag menar så klart inte att den lilla kameran kan ersätta dom stora hela tiden, ämnet är ändå intressant, Yaschika ( felstavat ) hade två fina små T4 och T5 som var populära bland yrkesfolk, Poden hade ett inslag om att den perfekta kameran inte finns, och att man lätt kan snöa in på vissa prestanda, för att någon känd fotograf svär så det osar över vissa brister som väldigt många aldrig funderar över, jag erkänner själv att jag också irriterat mig över fel av gruskorns storlek ibland men dämpat mig under senare år. Tänk bara om 7DMKII hade haft 14,0 i DR vid iso 100 så förstår ni vad jag menar. Lilla kameran blir alltid en kompromiss som många gånger ändå kan räcka långt, det går att spika med en hammare från Ö&B också.
Kant 2015-01-02 18:52  
Intressant samtal om teknik. Trist att de förlöjligar Rapid remmen som en vilda väster grej - att snabbt skjuta från höften. Att jag har den är enbart för att det är jäkligt bekvämt. Den hänger där den hänger och glider inte hela tiden ner som vanliga gör. Klart fördel då vanliga remmar kan ge axelproblem etc. Synd att ni inte diskuterade denna detalj seriöst.
gors 2015-01-02 20:02
I podden pratar vi alla utifrån våra personliga uppfattningar, och vi gör inte anspråk på att vara särskilt objektiva. Ändå tycker jag att Magnus förtjänstfullt lyfter fram rapidremmens ergonomiska kvaliteter när han påpekar att hans doktor föreslår att han använder en sådan.

Själv är jag lite tveksam till det rådet. Jag har testat rapid vid ett par tillfällen, och när jag gör det blir det så att kameran hänger på kroppen mest hela tiden. Jag blir mindre benägen att ställa ifrån mig det kamerahus som jag inte använder för ögonblicket, för fästet på kamerans botten gör det så vingligt, och remmen är så ostyrig. När man fotograferar inomhus finns det ofta möjlighet att ställa ifrån sig en kamera, vilket torde vara ännu bättre ur ett ergonomiskt perspektiv.

Jag kan tänka mig att om jag vill ha en relativt tung kamera lättillgänglig hela tiden under längre vandringar, då kan säkert rapid vara ett bra val. Problemet är väl att ingen av oss tre har haft det behovet.

Om vi gör ett särskilt inslag om kameraremmar någon gång så ska jag se till att försöka få med någon som gillar rapidremmens konstruktion, så att vi får det belyst ur alla håll.
filip71 2015-01-08 21:52
Rapid-remmen är bekväm men kameran dinglar helt okontrollerat. Prova en Peak Design Slide där du kan fästa remmen i stativgänga OCH den vanliga öglan. Dinglet är därmed helt borta och du kan fortfarande sätta kameran på ett stativ. Dessutom kan man plocka av remmen på tre sekunder. Priset är tyvärr lite högt för en rem men jag tyckte det var värt det... Och med snabbplattan under kameran så måste man tänka sig för när man ställer i från sig kameran så man inte repar underlaget.
petterpetter 2015-01-03 10:40  
Subjektiva åsikter är alltid mer intressant och underhållande än objektiva testresultat. Speciellt om åsikterna är tydligt subjektiva.
charlesson 2015-01-03 10:44  
Jag tror att jag har hittat den optimala kameran för tillfället trots att den är spegellös X-T1 den har alla inställnings som en kamera ska ha helt manuella utan att behöva gå in i någon meny.KANSKE INGEN KAMERA FÖR SNABBA RÖRELSER MEN EN BRA BRUKSKAMERA.Att hålla i denna känns helt sanslöst bra och vikten är perfekt
Anders F. Eriksson 2015-01-03 16:29  
Göran: angående slutarfördröjning så är det såvitt jag vet endast just A7R som måste bete sig som du beskriver i podden. Andra spegellösa kameror kan köra med elektronisk förstaridå och behöver alltså inte först stänga den fysiska slutaren (inklusive A7, A7 II och A7S - den sistnämnda behöver inte fysisk andraridå heller). Vissa av Fujis kameror kan också numera köra med helt elektronisk slutare och alltså minimal fördröjning.

Jag har använt A6000 sedan april och håller inte riktigt med om volymen på kameran, men däremot går det inte att konfigurera den följande autofokusen så den är inte det minsta pålitlig i många sammanhang tyvärr (eftersom den själv väljer var den vill sätta fokus).

Batterigrepp använde jag också tidigare - just för att det ser proffsigare ut. Nu "måste" jag i princip använda proffshus i vissa sammanhang; ska man fotografera t.ex. Lidingöloppet och fånga så många löpare som möjligt blir det uppåt 20 000 exponeringar under en dag, och dels behövs batteritiden och dels får man jäkligt ont i alla möjliga kroppsdelar av att hålla i kameran och trycka av så många gånger under en dag. Däremot behöver kameran inte vara så där värst bra i sig - en gammal 1D Mk II ger tillräcklig bildkvalitet (så länge ljuset inte tryter) :)

Det finns många kriterier som avgör vad som är bra prylar, och som ni också konstaterar finns det tyvärr inte någon generellt bästa kamera ...
Bengf 2015-01-04 09:37
Tittade nyss på SAR där Gary Fong demonstrerar A6000 och följande fokus i skidbacken, vad jag kan se så bestämmer han visst vad han vill sätta fokus på. han ställer in AFC och wide-fokus plus då Lock-on fokus, visar flera exempel hur han låser fokus på en gubbe och sedan så följer han gubben hela vägen ner, även när någon kommer framför under färden så hoppar fokusen tillbaka till den han först satte fokus på. Så visst bestämmer man vem man vill sätta fokus på. Nu är det inga fartdårar precis som åker utan vanliga inte allt för snabba åkare. har märkt dessa kommentarer vid flera tester av A6000 att den skall liksom själv skall räkna ut vad man vill sätta fokus på, har testarna helt enkelt missat Lock-on funktionen det ser inte bättre ut. Jämförelser med D4s och 1DX vill jag inte höra av utan nu är det en spegellös kamera som inte kostar skjortan och en vanlig konsument kamera av plast som ej ger anspråk på premiumklassen.
Anders F. Eriksson 2015-01-04 10:53
Jag har naturligtvis testat Lock-On AF, och den är inte snabb eller exakt tyvärr.
bebi 2015-01-04 06:33  
Intressant att lyssna men även att läsa kommentarerna. Har en bestämd känsla av att utvecklingen av kameror idag inte styrs av de professionella användarna utan av amatörerna.
Det är ett fåtal proffs som använder kameror om man jämför med den stora massan av olika slags amatörfotografer.
Hur fördelningen är bland de olika amatörerna är vet jag inte men gissar att naturfoto hamnar högt upp och det är där som jag tror pengarna finns.
Medelålders användare som köper på sig ordentlig utrustning.
Tunga objektiv och batteripack osv.... var kreativiteten hamnar i förhållande till teknik kan nog vara på den undre delen hos de många.
För min egen del så har fullformataren tagit sin plats för skärpedjupet när man använder tele och den stora fina sökaren bland annat.
Bengf 2015-01-04 17:17  
Kör väl en vända till när det var så fint främmande i poden, batterigrepp eller ej kan bli lurigt om man glömmer bort att värstingkamerona har sina redan inbyggda, eller om någon vill köra tunga objektiv med en mellanstegskamera med mycket klenare grepp, provade en gång sportkameran MKIV greppet var långt men för grunt, djupet på greppet glöms ofta bort, är djupet för dåligt hamnar kameran konstigt i handen och fingrarna slår i objektivet. Kameratillverkarna behöver lära sig av pistolskyttarna omsorgsfulla modulering av pistolkolven för vilsamt grepp, är samtidigt kameran inte tillräckligt bred så faller inte eller tummen in på ett bra sätt, väljer man en liten kamera så går det inte att ha samma krav utan många gör det för att man har tröttnat på att bära tungt och kanske inte har fågelfotografering som största hobby. Den lilla klenkamerans sämre grepp vägs ofta upp av en lättare kamerakropp åtminstone till en viss del.
olind 2015-01-23 10:22  
Det pratades en del om fotoremmar i detta avsnittet. Vem har tips på enkla fotoremmar utan massa extra? Svarta eller i läder. Gärna en modell för kompaktkameran och en för den lilla systemkameran :)
gors 2015-01-23 11:04
Mina favoritremmar hittills är från Domke, svarta och enkla i olika bredder. Är dock osäker på om de fortfarande finns på marknaden, har haft mina i minst tio år.

Dock satte Filip Sebek (tack!) på ett spår som leder fram till en nyproducerad rem som ser intressant ut. Filip tipsade om företaget Peak Designs "Slide". Den är för grov för min smak, men det visade sig att de har en tunnare rem som heter "Leash" Det coola med den (och den grövre) är snabbfästena. Man kan ta av remmen på en sekund, typ, och kvar på kameran hänger bara en liten plastskiva. Ser ut att vara perfekt för mig, beställde precis en från Cyberphoto för att prova.
Svar från froderberg 2015-01-23 11:11
Bland pressfotografer har Think Thanks kameraremmar blivit populära. De är av hög kvalitet och har gummering på båda sidor. De är relativt smala och diskreta. Säljs av www.atphototech.se och Scandinavian Photo.
olind 2015-01-23 15:33
Tack för tipsen! De såg fina ut men jag behöver nog nått ännu diskretare och tunnare. Jag kör med en liten SLR med 2 olika fasta objektiv så mina saker väger nästan inget.

Jag använder en sånhär gammal på en av mina kameror

http://www.rockycameras.com/pentax-leather-slr-camera-strap-249-25999-p.asp

och ett svart skosnöre på den andra. Jag kan väl inte säga att jag litar jättemycket på något av dem längre dock...

Nått så enkelt vill jag ha :)
cyan 2015-02-01 19:25  
Det var väldigt negativt om hastigheten på spegellösa kameror.
Jag har kameror både med och utan spegel. Nu när Samsung NX1 kom
känns det som spegellöst klarar att ta snabba bilder vilken ingen av mina tidigare klarat. Läste att spegelreflexkameror kanske så småningom blir historia. Jag ser i dagsläget fördelar med bägge.

Fler avsnitt

Föregående 1 2 3 ... 15 Nästa 
Föregående 1 2 3 ... 15 Nästa 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar