Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
31 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Använder även spegellösa kameran till mer experimentella bilder vilket gör att kraven är stora även på denna, helst fullformat i nästa kamera.
Eftersom jag inte lever på fotografi är givetvis kostnaden en begränsning.
Behöver dock inte detta på en spegellös kamera då iden med denna är smidighet och att ta liten plats..
De tekniska kraven på bilder som ska publiceras är ofta överdrivna. Oftast är det fotografen själv som ställer de högsta kraven.
//Bengt.
Själv är jag lite tveksam till det rådet. Jag har testat rapid vid ett par tillfällen, och när jag gör det blir det så att kameran hänger på kroppen mest hela tiden. Jag blir mindre benägen att ställa ifrån mig det kamerahus som jag inte använder för ögonblicket, för fästet på kamerans botten gör det så vingligt, och remmen är så ostyrig. När man fotograferar inomhus finns det ofta möjlighet att ställa ifrån sig en kamera, vilket torde vara ännu bättre ur ett ergonomiskt perspektiv.
Jag kan tänka mig att om jag vill ha en relativt tung kamera lättillgänglig hela tiden under längre vandringar, då kan säkert rapid vara ett bra val. Problemet är väl att ingen av oss tre har haft det behovet.
Om vi gör ett särskilt inslag om kameraremmar någon gång så ska jag se till att försöka få med någon som gillar rapidremmens konstruktion, så att vi får det belyst ur alla håll.
Jag har använt A6000 sedan april och håller inte riktigt med om volymen på kameran, men däremot går det inte att konfigurera den följande autofokusen så den är inte det minsta pålitlig i många sammanhang tyvärr (eftersom den själv väljer var den vill sätta fokus).
Batterigrepp använde jag också tidigare - just för att det ser proffsigare ut. Nu "måste" jag i princip använda proffshus i vissa sammanhang; ska man fotografera t.ex. Lidingöloppet och fånga så många löpare som möjligt blir det uppåt 20 000 exponeringar under en dag, och dels behövs batteritiden och dels får man jäkligt ont i alla möjliga kroppsdelar av att hålla i kameran och trycka av så många gånger under en dag. Däremot behöver kameran inte vara så där värst bra i sig - en gammal 1D Mk II ger tillräcklig bildkvalitet (så länge ljuset inte tryter) :)
Det finns många kriterier som avgör vad som är bra prylar, och som ni också konstaterar finns det tyvärr inte någon generellt bästa kamera ...
Det är ett fåtal proffs som använder kameror om man jämför med den stora massan av olika slags amatörfotografer.
Hur fördelningen är bland de olika amatörerna är vet jag inte men gissar att naturfoto hamnar högt upp och det är där som jag tror pengarna finns.
Medelålders användare som köper på sig ordentlig utrustning.
Tunga objektiv och batteripack osv.... var kreativiteten hamnar i förhållande till teknik kan nog vara på den undre delen hos de många.
För min egen del så har fullformataren tagit sin plats för skärpedjupet när man använder tele och den stora fina sökaren bland annat.
Dock satte Filip Sebek (tack!) på ett spår som leder fram till en nyproducerad rem som ser intressant ut. Filip tipsade om företaget Peak Designs "Slide". Den är för grov för min smak, men det visade sig att de har en tunnare rem som heter "Leash" Det coola med den (och den grövre) är snabbfästena. Man kan ta av remmen på en sekund, typ, och kvar på kameran hänger bara en liten plastskiva. Ser ut att vara perfekt för mig, beställde precis en från Cyberphoto för att prova.
Jag använder en sånhär gammal på en av mina kameror
http://www.rockycameras.com/pentax-leather-slr-camera-strap-249-25999-p.asp
och ett svart skosnöre på den andra. Jag kan väl inte säga att jag litar jättemycket på något av dem längre dock...
Nått så enkelt vill jag ha :)
Jag har kameror både med och utan spegel. Nu när Samsung NX1 kom
känns det som spegellöst klarar att ta snabba bilder vilken ingen av mina tidigare klarat. Läste att spegelreflexkameror kanske så småningom blir historia. Jag ser i dagsläget fördelar med bägge.