Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag gillar att förstå hur tekniska saker fungerar men behöver vägledning :). Martin är verkligen en mästare på att förklara teknik på ett språk som får mig med på banan. Har han skrivit något lite mer övergripande i ämnet så länka gärna.
Dels har jag en misstanke att Canon lite av kommersiella skäl inte riktigt vill dra på med toppnivå på tekniken i vad de definierar som enklare kameror. De verkar föredra att ha en hyfsat tydlig intern hackordning där en del funktioner, och hur avancerade funktionerna är, styrs av vad i produkthierarkin kameran befinner sig. Kort sagt: de har ofta varit ganska ovilliga att sätta avancerade funktioner i billigare kameror.
Men de större skälen tror jag handlar om tekniska avvägningar. De dubbla pixlarna för Dual Pixel AF kan nog en viss roll, även om de bildmässigt normalt läses ut två och två så finns det troligen en viss overhead (i synnerhet effektmässigt) i att utgå från fler pixlar. Men jag skulle också kunna tänka mig att man rent allmänt (oberoende av antalet pixlar) kan ha en sensorteknik som drar mer effekt i utläsning, till exempel att man jobbar med lite högre drivspänningar än i Sony-baserade sensorer (en ren spekulation från min sida). Kombinationen gör att de därmed får en mer svårhanterlig balans av värmeutveckling och batteriförbrukning än vad man får med Sony-baserade sensorer. Dessutom finns det mycket som tyder på att de är mindre benägna än just Sony att riskera överhettning (något som ju då och då inträffat med video i Sony-kameror). Vad jag förstått på kommentarer från Canon-folk så verkar de se det som helt oacceptabelt att en kamera inte kan videofilma så länge som den får (de berömda 29 minuterna och 59 sekunderna) pga överhettning. Något som i synnerhet Sony och kanske även andra verkar ta lättare på.