Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Poddradio: Fokus på Canons nya spegelfria

Poddradio: Fokus på Canons nya spegelfria

Nu snackar vi om Canon i allmänhet och nya EOS R i synnerhet.

Du kan lyssna på Fotosidan Poddradio i fältet ovan eller i flesta poddspelare. Sök på "Fotosidan Poddradio".

Direktlänk till avsnitt 74 för nedladdning.

Medverkande i detta avsnitt: Magnus Fröderberg och Martin Agfors



Publicerad 2018-12-19.

4 Kommentarer

gamleJ 2018-12-20 16:55  
Tack för en intressant pod. Jag undrar om dualpixel är boven i dramat kring Canons massiva crop i eos R gällande 4K och att 120 fps endast fungerar i 720p?
Svar från froderberg 2018-12-20 17:40
Förklaringen till beskärningen är att Canon läser ut pixel till pixel. Därför blir ytan mindre i Eos R och 5D Mark IV än i 1D X Mark II som har glesare pixeltäthet. Ju tätare pixlar desto mindre 4K-yta.
gamleJ 2018-12-20 19:06
Ok, är ute på djupt vatten här men hur löser då Nikon och Sony sin 4K utan crop?

Jag gillar att förstå hur tekniska saker fungerar men behöver vägledning :). Martin är verkligen en mästare på att förklara teknik på ett språk som får mig med på banan. Har han skrivit något lite mer övergripande i ämnet så länka gärna.
Grevture 2018-12-21 13:20
Jag skulle gissa att det nog inte handlar om en stor bov i det dramat, utan flera mindre :)

Dels har jag en misstanke att Canon lite av kommersiella skäl inte riktigt vill dra på med toppnivå på tekniken i vad de definierar som enklare kameror. De verkar föredra att ha en hyfsat tydlig intern hackordning där en del funktioner, och hur avancerade funktionerna är, styrs av vad i produkthierarkin kameran befinner sig. Kort sagt: de har ofta varit ganska ovilliga att sätta avancerade funktioner i billigare kameror.

Men de större skälen tror jag handlar om tekniska avvägningar. De dubbla pixlarna för Dual Pixel AF kan nog en viss roll, även om de bildmässigt normalt läses ut två och två så finns det troligen en viss overhead (i synnerhet effektmässigt) i att utgå från fler pixlar. Men jag skulle också kunna tänka mig att man rent allmänt (oberoende av antalet pixlar) kan ha en sensorteknik som drar mer effekt i utläsning, till exempel att man jobbar med lite högre drivspänningar än i Sony-baserade sensorer (en ren spekulation från min sida). Kombinationen gör att de därmed får en mer svårhanterlig balans av värmeutveckling och batteriförbrukning än vad man får med Sony-baserade sensorer. Dessutom finns det mycket som tyder på att de är mindre benägna än just Sony att riskera överhettning (något som ju då och då inträffat med video i Sony-kameror). Vad jag förstått på kommentarer från Canon-folk så verkar de se det som helt oacceptabelt att en kamera inte kan videofilma så länge som den får (de berömda 29 minuterna och 59 sekunderna) pga överhettning. Något som i synnerhet Sony och kanske även andra verkar ta lättare på.
gamleJ 2018-12-21 14:49
Se där då var jag bara ute och cyklade lite lagom:). Tack för bra förklaring.

Fler avsnitt

1 2 3 ... 15 Nästa 
1 2 3 ... 15 Nästa 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar