Fler avsnitt
Hårda tider för fotografer - hur ser framtiden ut?
Fotosidan Poddradio
Kan en vandrare också bli hemmablind? Göran Segeholm träffar Mats Andrén som är på tillfälligt besök i Stockholm, men egentligen<br>
ägnar sin tid åt att vandra över halva jorden. Hittills har han tillryggalagt 14 000 kilometer <br>
<br>
Dessutom: Många fotografer misströstar över dagens<br>
ekonomiska villkor, då allt färre får anställningar och allt fler arbetar som s<br>
tändigt konkurrensutsatta frilansar. Hur kan fotograferna möta den situationen?
Läs mer...
2
Starstruck – om konsten att ta kändisporträtt
Fotosidan Poddradio
Som fotograf hamnar du förmodligen förr eller senare i ett läge där den som står framför kameran är mycket mer van vid situationen än du. Från att ha varit ”den som vet”, när du fotograferat din familj och dina polare, så förvandlas du i ett slag till nybörjare. Kanske blir du nervös. Kanske uppstår en dragkamp om vem som ska styra bilden – en kändis som vet exakt vad hen vill, eller du som har din egen idé.
Läs mer...
29 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Superb allround optik.
Sannolikt skulle det landa på 35;an.
Jag hade som många andra också valt 35 mm. Mitt lätta och plastiga Canon 35/2 tar ungefär hälften av alla bilder som tas.
Jag tycker att det här med normalobjektiv är mycket intressant då jag har fotograferat en del med mellanformat, som oftast har helt andra sidförhållanden än småbild. Det "normalaste" jag kan tänka mig är ett 80-millimetersobjektiv på 6x6 (vilket egentligen är 56x56 mm). Detta ger ungefär samma bildvinkel i sidled som 50 mm på småbild, men den brutala skillnaden är att man får samma sak i höjdled! Därför känns objektivet betydligt vidvinkligare och dessutom sjukt mycket lättare att komponera med. Man behöver inte välja om man ska vrida kameran. En effekt av detta är att man sällan behöver luta kameran särskilt mycket nedåt eller uppåt och därför får man mycket låg "perspektivdistorsion" (alltså lutande linjer). Det i sin tur leder till att det blir svårt att se om bilden är tagen med vidvinkel eller tele och betraktaren får ett slags transparent upplevelse av motivet.
50 mm på småbild har aldrig tilltalat mig. Inte för att det är för snävt, utan just för att man får med för lite i höjdled. Ögat och hjärnan må vara lite mer aktiva på bredden än på höjden, men 3:2-sidförhållandet känns ändå som en grav begränsning av hur jag uppfattar världen. En trevlig kompromiss är sidförhållandet 5:6 som man får av 6x7-film.
Om jag bara måste välja ett objektiv på småbildsformat så blir det 35 mm. Då får jag oftast med liiite mer än vad jag vill, som sen kan beskäras bort. Dessutom kan jag få en kvadratisk normalruta motsvarande vad en Hasselbladare med 80 mm ger. Tyvärr måste jag slänga bort massor av bildsensorns yta och det förbannar jag alla kameratillverkare för. Det är trams och vansinne att hänga fast vid 3:2 när det knappt ger någon som helst fördel. Bah!
35x24 mm har en diagonal på 42,4 mm. Tror jag det att 50 mm känns trång i jämförelse.
24x16 mm har en diagonal på 28,8 mm. Här är det ännu värre om man tror att 35 mm är "normal".
Någon som behöver en EF 500/4 IS II och så vidare......;)
/Stephan
Canon 24-105L
/ Massoud
Mångsidigast av det jag haft i min ägo är nog dock 45 mm på Pentax 645. Vidvinkel utan vidvinkelkänsla.
Jag skulle antagligen sakna mitt teleobjektiv rätt mycket om jag bara fick ha ett objektiv, men det blir nog normalzoomen jag väljer i alla fall.