Photokina 2016
Fotosidans reporter har pratat en lång stund om Hasselblad X1D med produktchefen Ove Bengtsson. Vi pratade även lite om företaget Hasselblad och vad som hänt där de senaste 15 åren.
Ove Bengtsson beskrev att när danska skannerföretaget Imacon tog över Hasselblad 2004 inleddes en gradvis flytt av företaget från Göteborg till Köpenhamn, men att den trenden sedan vänt och idag är det bara en mindre grupp som är kvar i Danmark, kärnan av verksamheten är nu helt klart tillbaka i Göteborg. Han beskrev också stora förändringar med nya VD Perry Oosting, där en stor skillnad är mycket tydligare mål för verksamheten.
Ove Bengtsson, produktchef på Hasselblad och som arbetat i företaget sedan 1982.
Det märks tydligt att Ove Bengtsson inte har mycket till övers för en del av de saker Hasselblad gjort de senaste åren, eller som han sa, har gjorts i Hasselblads namn. Han sa rent ut att de bränt sig rejält på äventyret med de italienskt designade Lunar och Stellar. Det där var inget som kärn-Hasselblad var inblandat i, betonar han.
Desto gladare blir han när vi byter ämne till X1D. "Den har vi designat själva" säger Ove med eftertryck. Han skrattade när jag berättade att en Fotosidan-medlem kallat det Bauhaus-design, men poängterar att de strävat efter en ren och avskalad design.
Det var roligt att äntligen få känna på en X1D, även om det bara var under en kort intervju. Kameran ligger bra i handen, den elektroniska sökaren är högupplöst och trevlig, även om det märks att dess uppdatering inte är supersnabb - där begränsas den av utläsningen från den stora sensorn. Du har tydliga inställningsrattar både fram vid pekfingret och bak vid tummen.
Idén till X1D kom upp under arbetet med H5D och de nya CMOS-sensorerna. Han beskrev också att de länge varit tveksamma till elektroniska sökare som de upplevde hade för dåliga prestanda, men att de börjar bli bra nu. Valet att göra X1D spegelfri kändes naturligt med den nya tekniken och i synnerhet eftersom de ville bygga en förhållandevis liten och kompakt kamera. X1D väger ju måttliga 750 gram utan objektiv. Samma tanke ligger bakom beslutet att de nya objektiven inte lyser ut så man kan använda den större sensorstorleken som 100 megapixel-sensorn har. Att designa för den storleken hade gjort både kamera och objektiv en hel del större.
Vi gillar detaljer som att du låser ratten för exponeringsläge genom att trycka in den i kamerahuset, och sedan trycker en gång till för att komma åt den igen. Snyggt och smart.
En grundidé med X1D är att bredda kundgruppen, att göra en kamera som också kan köpas av icke-proffesionella fotografer som avancerade entusiaster. Men den blir också ett trevligt komplement för befintliga kunder. Ove berättade att under V-systemets topperiod hade man ungefär 50/50 av professionella under och entusiaster, dit är det långt kvar, men de vill i alla fall i den riktningen.
De nya objektiven har optimerats för att fungera med kontrasdetekterande autofokus. Det går ju att använda H-objektiv med adapter, men just när det gäller autofokus blir det svårt att garantera prestanda: Kontrastdetektering jobbar på ett så annorlunda sätt att fokuseringen i äldre bjektiv inte alltid blir så bra. Men en fördel med spegelfritt är att man kan bygga bra fokuseringshjälpmedel för manuell fokus, X1D har till exempel att du kan få förstoring så snart du vrider på foksringen.
X1D har ett läge där den visar en tydlig info-skärm, något de flesta kameratillverkare har börjat med och som är genuint hjälpsamt.
När jag frågade Ove om de tagit upp behovet att på sikt få fasdetektering i sensorerna med Sony så svarade han med ett skratt att Sony är mycket väl medvetna att det efterfrågas. Vi pratade även lite allmänt om att Sony med sina CMOS-sensorer gjort hela mellanformatssegmentet en stor tjänst. "Men de ser väl en marknad", menade Ove och påpekade att de här sensorerna inte är billigare att köpa än CCD-sensorerna man använt innan.
Pekskärmsgränssnittet känns modernt och genomtänkt utfört. Själva pekfunktionen är snabb och lätt att använda. Du har traditionella menyer, men även ett anpassningsbar snabbmeny som vi ser här. Du kan enkelt byta vilka funktioner du kommer åt via den här skärmen.
Men det är ibland också jobbigt att vara beroende av en enda fabrik för leveranser. Sonys fabrik för sensortillverkning i Kumamoto i Japan skadades som bekant i en jordbävning i våras och hela kamerabranschen har känt av de förseningar det lett till.
För Hasselblad har det inneburit försenade leveranser av både 50- och 100-megapixels-sensorer och mindre volymer när leveranser väl kommit. Den här typen av tillverkning är otroligt komplicerad och det tar lång tid att justera in allting efter reparationerna. Det är inget som går att skynda på, menade Ove, men det är förstås oerhört frustrerande för Hasselblad att inte kunna leverera beställda kameror.
Så här ser en 50-megapixels mellanformatssensor ut. Alltså ungefär som alla andra sensorer, fast större. Du ser även den nya XCD-fattningen och dess kontakter.
Men tillbaka till X1D, Ove Bengtsson berättade att de verkligen försökt tänka nytt från grunden när de designade kameran. Både när det gäller den yttre utformningen, men också i saker som hur de använder pekskärmen. Totalt sett handlar det om något de kallar "pleasure of handling", att en när man har ett verktyg som känns bra är det lättare att uppnå bra resultat.
Här kom vi osökt in på en annan stor snackis under Photokina. Fujifilms GFX. Ove Bengtsson sa att det var lite kul hur Hasselblad och Fujifilm i grunden delar grundidén om en spegelfri mellanformatskamera, men sedan gjort helt olika bedömningar av hur man utformar själva kamerorna. Fujifilm har packat sin kamera full med funktioner, Hasselblad har försökt skala bort och skala ned och få en så enkel och renodlad kamera som möjligt. Bägge idéerna har sina poänger. Vi komer säkert ta kunder från varandra menade Ove.
Vi frågade hur man kom att välja att göra blixtsystemet i X1D Nikon-kompatibelt. Ove Bengtsson beskrev hur Hasselblad samarbetat mycket med Metz, men även med Sunpack, för att göra blixtar till sina kameror. Han påpekar att Hasselblad ändå är ett ganska litet företag och att blixtar inte är någon av deras kärnområden. Så nu för X1D kontaktade de helt enkelt Nikon. Ove menar att det kändes naturligt att välja något som var beprövat och välkänt. De får nu tillgång till ett stort färdigt system som användarna har förtroende för. Plus att de får tillgång till ett stort utbud av tredjepartsprodukter, ett lockande exempel är Profotos TTL-styrning.
Blixtsko á la Nikon. Det här känns smart, Hasselblad är ingen blixttillverkare och genom att välja ett av marknadens mest etablerade blixtsystem får de med en gång en massa beprövade funktioner och når dessutom ett enormt utbud av tredjepartstillbehör.
Vi pratade till sist lite kort om konceptkameran V1D 4116 som Hasselblad nyligen presenterade. Ove Bengtsson poängterade att det här bara är ett koncept och något de visar upp för att se och avläsa reaktioner. Den har den större 100-megapixelssensorn, men läser bara ut en kvadratisk bild på 75 megapixel, något som ryms inom bildcirkeln för de nya XCD-objektiven. Det hela är förstås en throwback till gamla V-systemet, men som sagt också ett sätt att visa upp nya idéer.
Läs alla artiklar från Photokina 2016 här!
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Så får man bortse ifrån Lunar och diverse plastiga mobiltelefontillbehör... :)
Skulle vara roligt om något liknande konceptkameran blev en tillgänglig produkt!
Fast det är inte lätta tider att tjäna pengar för ett litet företag.
Här en första utvärderingen av X1D mot GFX 50S. Lite väl positiv i riktning Hasselblad enligt min mening.
https://www.slrlounge.com/comparing-fujifilm-gfx-50s-hasselblad-x1d-first-glance/
Hoppas Hoppas detta blir en succé !!
/Stephan