Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Tuffare säkerhetskontroll för kameror på flyget

Tuffare säkerhetskontroll för kameror på flyget

TSA, myndigheten som bland annat ansvarar för säkerhetskontrollerna på amerikanska flygplatser, vill att kameror i fortsättningen skall tas fram och kontrolleras separat på samma sätt som vi idag gör med bärbara datorer. 

Transport Security Administration, TSA, har gått ut med ett pressmeddelande att de i fortsättningen kräver att alla elektronikprodukter större än en mobiltelefon placeras i en egen behållare när de skall röntgas under säkerhetskontrollen. Den nya processen är redan igång på tio amerikanska flygplatser och kommer gradvis införas på allt fler.

Så har du en eller flera kameror i handbagaget kommer du i fortsättningen behöva ta fram dem och lägga dem i en egen plastbytta utan något under eller över dem på samma sätt som du idag gör med bärbara datorer.

Nu gäller det här flygplatser i USA där TSA sköter säkerhetskontrollerna. Men det är nog inte osannolikt att liknande regler på sikt införs här i Europa och i världen i stort - flygsäkerhetsmyndigheter i olika delar av världen brukar försöka ha likartade regler.

Det är inte vanligt, men det händer ibland redan idag att säkerhetspersonal här i Europa vill ha kameragrejer framplockade ur handbagaget under säkerhetskontrollen. Att se dem separat från andra föremål i bagaget gör det enklare att bedöma bilderna de ser på sina skärmar.



Publicerad 2017-07-28.

30 Kommentarer

jag&bilden 2017-07-28 01:57  
Det är tröttsamt med all säkerhetsteater.
Mycket silande av mygg och sväljande allt annat.
PMD 2017-07-28 02:13  
Objektiven då? Det är nog lättare att få in en rejäl bomb i ett stort telezoomobjektiv än i en kamera ...
horvendile 2017-07-28 09:19
Ja, men det kan påverka bokehn negativt.
Svar från Grevture 2017-07-28 11:42
Av vad jag har hört från säkerhetsfolk när jag pratat med dem så är de a) generellt mest bekymrade över saker som har inbyggda batterier och b) röntgar du ett ett objektiv ser du ganska lätt om det har något inuti som inte hör hemma där, det är svårare med en kamera som ju har en massa mer delar i olika material, vilket sannolikt är skälet att de vill se på dem separat.

With that said ... Av de två gånger jag blivit ombedd att ta fram fotoprylar och få de röntgade separat så ville de bara ha kamerorna ena gången och kameror + objektiv + mikrofon + enbensstativ + sladdar separat andra gången - de öppnade dessutom locken på kameror och objektiv och kikade på dem manuellt.
Jonas Nimmersjö 2017-07-28 10:14  
Det har hänt mig ofta ... I Amsterdam har (hade) de skyltar som visar att kameror ska läggas separat i backarna när man passerar kontrollen in till Schengen ...
De öppnar (öppnade) öven alla objektiv för att se igenom.
Strutchopper 2017-07-28 10:32  
I Frankfurt måste man plocka ut alla objektiv, kameror, fjärrutlösare mm. Ett himla jobb när man har många grejer med sig.
Svar från Grevture 2017-07-28 11:51
De kanske redan har infört en sådan regel på egen hand. Senast jag fick plocka fram fotoprylar var 2015, och det var just på Frankfurt. Kommer inte på rak arm ihåg om jag passerat Frankfurt igen sedan efter 2015 ...
andreassofus 2017-07-28 10:40  
Det är väl ingen nyhet? Har hänt mig också, Dessutom har dom bett mig att plocka bort objektivet från kamerahuset så dom kunde kolla inne i kameran, även öppna objektivlocken på dom andra objektiven så dom kunde kolla där med. Detta var i Italien.
Svar från Grevture 2017-07-28 11:47
Det är ingen nyhet att det händer då och då, men det är en nyhet att det (i USA och potentiellt i Europa) blir obligatoriskt :-)

Senast jag råkade ut för att få lägga ut kamerorna separat var 2015 och senast före det var 2013 tror jag. Så två gånger på de senaste 5 åren och kanske 50-60 passager av röntgenkontroller i Europa och USA.
Christer Törnkvist 2017-07-28 11:14  
Hände mig på väg till Lofoten. De höll på tappa mitt Hasselbladhus i golvet. Den låg i en plastback och när hen lyfte backen var den tyngre än de trodde och alltihopa, tappde balansen och kameran satte fart mot golvet. Dock räddade kollegan upp situationen. Puh.
RickErik 2017-07-28 11:21  
Reser man från Oslo lufthavn så är det praksis de sista 3 åren. Måste ta ut alla kameror och allt glas ur säcken...
pysse 2017-07-28 12:22  
asch
det tar 2 minuter att göra

inget problem alls
Lellekidd 2017-07-28 16:33
...gånger 550 passagerare ( turister med kameror ) = 1100 minuter ( > 18 timmar ) extra väntetid...
Svar från Grevture 2017-07-28 19:43
Lennart: Det mesta av upp- och nedpackandet gör man ju medan man ändå köar, så det är ju ofta mer att man har något att pyssla med medan man ändå står där och hänger.

Det som brukar försena i säkerhetskontroller är snarare människor som är dåliga på att läsa, förstå eller acceptera de anvisningar som finns och som behöver röntgas 4 gånger innan de tömt fickor på metallföremål eller som skall diskutera i 5 minuter med personalen om varför de inte få ha med sig en läskflaska/fickkniv eller vad det nu är.
PMD 2017-07-28 22:31
Man kan inte gärna packa upp sin kamerautrustning förrän man har en plastback tillgänglig att lägga den i. Det brukar vara 2-3 personer som samtidigt kan lägga saker i plastbackar.

Det som kommer att göra den här nya rutinen uthärdlig är väl snarare att det inte brukar vara speciellt många passagerare som har med sig en stor fotoväska full med utrustning.

Medhåll om bristen på att förstå instruktioner och onödigt diskuterande, men även idiotin med att ta av sig byxbälte och skor saktar ner flödet genom säkerhetskontrollen. Lyckligtvis tillämpas inte denna dumhet på Arlanda, men tyvärr på många andra ställen.
Svar från Grevture 2017-07-28 23:54
I de flesta säkerhetskontroller jag har köat till (och de är fler än jag vill tänka på :) är ju dels en kö fram till stället där man packar i plastbackarna, i den kön är det ju som du säger ingen större idé att plocka fram så mycket prylar.

Men sedan går det ofta rätt långsamt att packa i backarna och sedan får man köa för att få gå igenom röntgenporten eller vad man skall kalla den. Det är de två senare stegen jag mest syftade på. Min poäng är att lägga en minut extra på att packa upp fler saker nog ytterst sällan kommer att öka den totala tiden, varken för mig eller någon annan - det innebär mest bara att jag har lite mer att pyssla med medan jag ändå står där och önskar att det var färre personer framför mig :)
PMD 2017-07-29 00:06
Det brukar vara rätt bra fart när man väl har kommit till plastbackarna, tycker jag. Jag brukar inte direkt ha gott om tid att lasta backarna med jacka, mössa, byxbälte[1], laptop, laptopväska, kabinbag, återförslutbar plastpåse, etc, medan personen bakom mig otåligt väntar på sin tur.
:-/

[1] Jag vill helst vänta så länge som möjligt med att ta av mig bältet för att minimera risken att tappa byxorna.
Svar från Grevture 2017-07-29 00:14
Per, säger bara: bälten med plastspännen rular ... :-)
PMD 2017-07-29 01:27
Jodå, det har jag insett, men det hjälper inte ett dugg när säkerhetskontrollanten envist ignorerar min upplysning om att bältet är av plast. :-(

Säkerhetsteaterns värsta problem är att kontrollanterna inte har något incitament att vara trevliga mot sina "kunder" eftersom vi inte är deras kunder. Dvs det är inte vi passagerare som kontrolleras som betalar deras lön. Det här är ett klassiskt problem som inte bara finns i det här sammanhanget.

Därmed inte sagt att det inte finns trevliga säkerhetskontrollanter. Jag träffade en sådan i Berlin häromåret som lät mig ta med en flaska Tokaj genom säkerhetskontrollen när jag tvingades mellanlanda i Berlin på väg hem pga dimma och inställda flyg. Jag var bokad på en direktflight från Budapest och då var det ju inga problem att handla vin på avgångsflygplatsen. I Berlin (Tempelhof, har jag för mig) måste jag byta terminal, vilket förstås innebar en ny säkerhetskontroll. En snäll kontrollant förstod dock mitt dilemma.

Coca-cola-flaskan var jag dock tvungen att slänga i soptunnan. :-)
PeterWem 2017-07-29 09:06
Du betalar redan 40 kr i "lön" via din biljett. Det ska förstås också täcka annan utrustning.
PMD 2017-07-29 11:47
Jag har inte beställs tjänsten, men tvingas ändå betala för den. Det är inte vad jag normalt kallar ett kundförhållande till tjänsteutövaren. Säkerhetspersonalen får sin lön oavsett om jag går igenom kontrollen eller inte, och oavsett om de är artiga och trevliga mot mig eller inte.

(För säkerhets skulle vill jag nog påpeka att jag inte har någon patentlösning på problemet. Det är som sagt välkänt och uppstår lite då och då i olika sammanhang utan att någon lyckas lösa det tillfredsställande).
PeterWem 2017-07-29 12:31
Som med polis, du betalar även om du inte beställt tjänsten.
Michael f8 2017-07-29 16:10
Vill bara påpeka det att få flyga är ingen mänsklig rättighet men man kan välja det färdsättet.
Du beställer hög/högre säkerhetskontroll åt dig själv och dina medpassagerare i samband med biljettköpet, ett avtal skulle jag vilja säga.

Det finns fortfarande bil, båt, eget litet chartrad flygplan (max 10 pax?), om man ogillar säkerhetskontrollen.

Om jag får välja mellan två identiska flighter där en är av den vanliga säkerhetskontrollen och en med en 'snäll' och 'trevlig' säkerhetskontrollant som gör avsteg gentemot rutin, för denne helt okända människor, vet jag vilken Flight jag väljer.

Det finns en poäng och förklaring till att de är lite lågmälda och 'stela' i beteendet.
PMD 2017-07-29 23:53
Peter,

Så varför är poliser i allmänhet vänliga, artiga och trevliga medan säkerhetskontrollanter ofta inte är det (undantag finns, som sagt var)?

Michael,

Det finns ingen anledning för säkerhetskontrollanter att vara otrevliga eller "stela". De bör kunna vara artiga och vänliga utan att göra avsteg från säkerhetsrutinen.
PeterWem 2017-07-30 00:06
En subjektiv bedömning som torde vara svår att uppmäta.
Svar från Grevture 2017-07-30 00:13
Per, orsakerna är nog många, men jag undrar om inte de huvudsakliga kan sammanfattas med en kombination av låg lön, allmänt taskiga arbetsförhållanden (dåliga arbetstider, att de själva övervakas m m) och alldeles i synnerhet att de ofta och regelbundet blir utskällda eller i alla fall avsnästa av trötta, stressade och irriterade resenärer.

Jag har själv råkat ut för några genuint otrevliga säkerhetskontrollanter, men jag har faktiskt mycket oftare sett dem bli behandlade som skit av resenärer.

Grundproblemet är att säkerhetskontrollanter är ett nödvändigt ont som ingen (passagerare, flygbolag, luftfartsmyndigheter) egentligen vill ha, men vi nog (de flesta av oss) inser behövs. Det är en situation som i praktiken är designad att skapa vantrivsel och irritation hos i stort sett alla inblandade.
PeterWem 2017-07-30 00:24
"taskiga arbetsförhållanden (dåliga arbetstider, att de själva övervakas m m)"
Det där varierar stort beroende på flygplats. Tag en guidad rundtur någon gång om du får möjlighet.
PMD 2017-07-30 13:12
Peter, det behöver inte mätas. Det rådal väl hyfsad konsensus i samhället om vad artighet och trevlighet innebär?
PMD 2017-07-30 13:17
En stor skillnad mellan poliser och säkerhetskontrollanter är att poliser ingriper mot misstänkta brottslingar, och vi övriga som är hederliga och ärliga behöver oftast inte råka ut för polisingripanden, medan säkerhetskontrollanter betraktar alla passagerare som potentiella terrorister (det är vad deras jobb går ut på).
Surgeon 2017-07-29 19:58  
Samma i Frankrike, kom precis hem från Nice och blev ombedd att lägga upp kameror och gluggar i lådan, ser inte problemet, det tar en minut att ta ut kameror och gluggar från väskan,
jag&bilden 2017-07-30 23:40
Nice har varit bland de slappaste och minst restriktiva flygplatserna jag besökt genom åren.

För två veckorna sedan när vi flög hem därifrån dumpade jag min fyllda kameraryggsäck i en låda och allt var frid och fröjd.

Dock topsades väldigt många personer och väskor. Händer, bälten samt inuti väskor swabbades frenetiskt och analyserades.
Så jakten på icke tillåtna molekyler har trappats upp markant.

På väg ner dit däremot var Arlanda kinkigare och på jakt efter något organiskt i min väska. Godis eller litiumpolymer frågade jag men det visste han inte eller ville inte vara på.
Tre skanningar utan resultat och till slut gav de upp och bad mig fortsätta.
Anders F. Eriksson 2017-07-30 16:10  
På Heathrow kollade de min A6000 i säkert 20 minuter. Den skulle topsas och allt möjligt, och de frågade upprepade gånger om den har GPS (det har den inte), då det tydligen var något som såg konstigt ut på röntgen.
PMD 2017-07-30 17:25
Hade du (halv)långt svart skägg också? :-)
Anders F. Eriksson 2017-07-30 17:32
Nä, jag hade faktiskt besökt en barberare någon dag innan :)
Ratatoskr 2017-07-31 01:15  
De som tror att detta och kameror ökar säkerheten kan och vet inget om säkerhet, och om hur terrorister och brottslingar fungerar. Det är enbart en falsk känsla av säkerhet som de okunniga suger åt sig.
Det värsta är att majoriteten tror på allt dom blir lurade av myndigheter och styr därmed hela mänskligheten in i en fruktansvärd framtid där framtida styrande har all makt, all kunskap om alla människor. De vet vilka som tycker "rätt" och tycker "fel", vilka som gör "rätt" och vilka som gör "fel". Ena ledaren tycker du gör rätt, andra ledaren tycker du gör fel. Beroende på vilken ledare som styr och ställer så kan du bli eliminerad eller prisad.
Historia kan lära oss mycket, men vi verkar aldrig lära oss av den alla fall.
Alla som bara accepterar denna nya värld där allt och alla ska kontrolleras gör sig medskyldiga till den fruktansvärda framtid vi är på väg in i.
Dr No 2017-07-31 01:52
Exakt. Flygplatssäkerhet är många ggr rent trams då storleken på tandkrämstuben hos en 80 årig tant är viktigare att kontrollera än en identiteten på en 20 åring med helskägg med IS tröja på väg till Turkiet.

Detta skapar bara massa problem och hittills finns det inte ett enda bekräftat fall där någon smugglat med en bomb i sin 70-200/2.8. Vill de öka säkerheten kan de ju börja med att kontrollera pass och hålla koll på vem som faktiskt flyger. Förbjuda handbaggage vore oxå ett sätt.
PMD 2017-07-31 02:09
Jag tror att ett förbud mot handbagage inte skulle vara speciellt populärt hos folk som besöker den här webplatsen. :-)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar