ANNONS. Som Plus-medlem kan du styra hur mycket du vill se dessa annonser
Annons
Artiklar>Tamron får 20 miljoner för varumärkesintrång
Tamron får 20 miljoner för varumärkesintrång
Nyheter
En domstol i Holland har fällt H.P. Ruitenberg och fyra bolag i Crown-koncernen till att betala Tamron två miljoner euro i skadestånd för varumärkesintrång.
Bakgrunden är att flera bolag i koncernen har ägnat sig åt så kallad gråimport av Tamrons fotoutrustning.
Gråimport innebär att man kringgår den vanliga importören som står för ett visst varumärke i ett land och därför kan köpa in produkterna till ett bättre pris. Det är tillåtet att handla på detta sätt i EU, det är dock inte tillåtet att importera varor från ett land utanför EU och sedan sälja varorna inom EU utan den officiella importörens tillåtelse.
Domen mot H.P. Ruitenberg och fyra av hans bolag i Crown-koncernen föll den 30 juni.
Tamron rekommenderar nu att deras återförsäljare endast köper företagets produkter från tillförlitliga källor, eftersom man avser att vidta förnyade juridiska åtgärder om man upptäcker ytterligare handel med gråimport av Tamronprodukter.
Jag kan inte förstå varför man inte går över till gemensam prissättning i hela världen, jag vet många andra branscher där man har fått marknadsanpassa priser, dessutom aktuella kampanjer kör man samtidigt i hela världen, med andra ord sänkt priset så slipper man gråimort och kampanjkrig och vi behöver inte handla utomlands. Det är klart inte hela sanningen, små återförsäljare har förmodligen inte samma inköpspriser som en stor ÅF eller kedja, mycket handlar om volymer så klart. Detta gäller inte bara Tamron utan fotomarknaden som helhet.
Helt rätt tycker jag. Som producent skall man kunna kontrollera hur sina produkter når marknader och på vilka sätt de exponeras.
Tamron måste kanske prisa sig in på större marknader som Kina och USA för att ha någon chans mot de stora drakarna. Den stora volym där ger inga stora vinster i bolaget men är viktiga för att säkra intäktsmassa för att kunna betala produktionen samt R&D. Sen tjänar de dem stora pengarna på mindre marknader som Holland eller Sverige. Inget konstigt med det.
Gemensam prissättning.. Vilken valuta skall vi knyta mot då? Skall objektiven kosta som en nyare Golf i Vitryssland eller som en limpa bröd här? Det är alltså inget konstigt att en produkt (som just denna) är en mängdvara i USA eller Kina men en lyxvara i Vitryssland eller Bangladesh.
Med tanke på att Tamron är tillverkare av s.k piratoptiker och på 70' talet själv gjorde varumärkesintrång av alla tänkbara o otänkbara slag för att tränga sig in på marknaden, framstår detta som något löjligt.
Pirat blir det väl bara så länge man tillverkar en produkt och säljer den som ett original ex. Canon objektiv. Jag skulle kalla Tamron, Sigma etc objektiven för eftermarknadsprodukter. Men knappast pirat...
Pirat blir det väl bara så länge man tillverkar en produkt och säljer den som ett original ex. Canon objektiv. Jag skulle kalla Tamron, Sigma etc objektiven för eftermarknadsprodukter. Men knappast pirat...
Jag tycker det där är skit.. Så mycket skitsnack om EU är bra, tycker det är rena kartell fasoner att en aktör ska ha ensamrätt på en marknad & kunna sätta sina överpriser hur mycket dom vill =(
.. Jag vet hur det var med NGK tändstift för några år sedan, då dom som sålde dom i sverige, gav sig på Biltema som sålde till normala priser..
Inte undra på att allt är dyrt i den här delen av världen när den fira konkurransen blir satt ur spel :((
Generalagenterna för respetive fabrikat räknar in kostnaderna för
garantierna på sålda varor.
Den "grå" markanden har andra spelregler och det får vi som konsumenter står för.
Har mycket dålig erfarenhet av den "grå" marknadens garantivillkor.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tamron måste kanske prisa sig in på större marknader som Kina och USA för att ha någon chans mot de stora drakarna. Den stora volym där ger inga stora vinster i bolaget men är viktiga för att säkra intäktsmassa för att kunna betala produktionen samt R&D. Sen tjänar de dem stora pengarna på mindre marknader som Holland eller Sverige. Inget konstigt med det.
Gemensam prissättning.. Vilken valuta skall vi knyta mot då? Skall objektiven kosta som en nyare Golf i Vitryssland eller som en limpa bröd här? Det är alltså inget konstigt att en produkt (som just denna) är en mängdvara i USA eller Kina men en lyxvara i Vitryssland eller Bangladesh.
Kul att ha fått ett tydligt svar.
.. Jag vet hur det var med NGK tändstift för några år sedan, då dom som sålde dom i sverige, gav sig på Biltema som sålde till normala priser..
Inte undra på att allt är dyrt i den här delen av världen när den fira konkurransen blir satt ur spel :((
garantierna på sålda varor.
Den "grå" markanden har andra spelregler och det får vi som konsumenter står för.
Har mycket dålig erfarenhet av den "grå" marknadens garantivillkor.