Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sanders bilder bröt med piktorialismen och anknytningen till måleriet och hans många bilder med olika yrkes- och samhällsroller var redovisande och sakliga samtidigt som de var berättande och berörande. Bilden ovan på sekreteraren från Westdeutsche Rundfunk är ett bra exempel på Sanders skicklighet. Bilden är arrangerad (tagen med storformatskamera på stativ) men ger ändå lite av snapshotkänsla. Bilden togs 1931 och titeln "Die Elegante Frau" verkar vara ett efterhandstillägg. Jag har inte sett någon bild av Sanders där han lagt in några subjektiva värderingar i bildtiteln.
Bland andra Sara Danius har skrivit om August Sander i sin bok "Husmoderns död och andra texter".
August Sanders son Günther förvaltade sin fars bildskatt efter A Sanders död 1964. Günter Sander var en skicklig kopist och ängnade under 70-talet mycket tid åt att kopiera faderns negativ. De flesta av de (silvergelatin-)kopior av Sanders bilder som idag finns på museer och i privata samlingar är kopierade av Gunter S.
Gerd Sander, Günters son, var en framgångsrik gallerist som förvaltade sin farfars bildarv med ett mera kommersiellt fokus. Gerd S överlät på 1980-talet samlingen med Sanders bilder till en stiftelse i Tyskland. Det är denna stiftelse som nu hävdar att de innehar upphovsrätten till de bilder som Julian Sander (Gerds son och tillika framgångsrik gallerist) ville göra NFTs av.
Jag kan inte hitta några uppgifter om att stiftelsen faktiskt har stämt Julian Sander (eller hans galleri) som det sägs i texten, men om det har skett så kan en sådan rättsprocess vara också av allmänt intresse eftersom den kan hjälpa till att belysa upphovsrättens hantering av NFTs.
/F