Nyheter
pressrelease från fujilfilm
Ny standard för diafilm genom Velvia 100F och Astia 100F
Fujifilm fortsätter att utveckla filmer och emulsionsteknik. De helt nya proffsfilmerna Fujichrome Velvia 100F och Astia 100F representerar omvälvande framsteg. Dessa diafilmer har förutom tre registrerande färgskikt också kontrollerande och registrerande färgskikt, MCCL, Multi-Color-Correction Layer-teknik. Till effekterna av dessa hör väsentligt bättre färgåtergivning och bättre blandljusegenskaper.
Nya Velvia 100F Professional ger ultrahög färgmättnad med ISO 100 känslighet. Astia 100F Professional sätter ny standard för finkornighet samt återgivning av hudtoner och färger. Dessutom ger de bägge filmerna bättre pressningsegenskaper, bättre bildresultatet vid skanning och fördubblad färgbeständighet. Fujichrome Astia 100F och Velvia 100F ger fotograferna nya möjligheter att få ut ännu bättre bildresultat.
Årets Diafilm och världens finkornigaste diafilm
EISA har utsett Velvia 100 till ”Årets diafilm” 2003-2004. Motiveringen är att Velvia 100F sätter ny standard för diafilmer genom att ha samma höga färgmättnad som Velvia 50 och till och med ännu finare korn. Med nya kontrollerande färgskikt får filmen naturligare färgåtergivning.
Med RMS-värdet 7 för kornighet har Astia 100F finare korn än någon annan diafilm. Astia 100F utmärks av väl balanserad återgivning av hudtoner och lägre kontrast än Velvia 100F. De bägge nya diafilmerna är gjorda för olika användningsområden, men nya färgkopplare i bägge filmerna hör till det som ger ytterligare nya, gemensamma fördelar.
Färgskikt som härmar människans öga
När vi ser grönt ljus subtraherar ögat automatiskt "röda" delar som finns i detta ljus, vilket gör det möjligt för oss att skilja mellan subtila gröna färgnyanser. Denna renodling av grönt utnyttjar Fujifilm sedan tidigare i negativa färgfilmer genom användning av ett fjärde färgskikt. Reala var första färgfilmen med denna teknik. Fujifilm kallar denna teknik för Reala-teknologi eller fyrskiktsteknik.
Fujifilm har lovordats för fyrskiktstekniken. Den får negativa färgfilmer som Reala och Superia att återge färger mer som det mänskliga ögat ser dem. Förbättringen genom det fjärde skiktet i negativ färgfilm gäller det gröna våglängdsområdet och kallas för ”Green-Color-Correction Layer” då tekniken används i Velvia 100F och Astia 100F.
Nu har denna teknik att renodla filmens färgregistrering vidareutvecklats för hela färgspektrum. Den radikala förbättringen genom att återge färgerna som ögat ser dem över hela spektrum kallas Multi-Color-Correction Layer, MCCL. Den utnyttjar ”negativ spektral känslighet” för andra delar än grönt först genom ”Red-Color-Correction Layer”.
Det är första gången Red-Color-Correction Layer används i diafilm för att särskilja olika toner av rött, orange och rosa. I motsatt riktning jämfört med det gröna korrektionsskiktet håller filmerna ned responsen på delar av grönt ljus med långa våglängder.
I linje med detta har Fujifilm som en del i Multi-Color-Correction Layer också utvecklat ett nytt ”Blue-Color-Correction Layer”, som minskar känsligheten för grönt när filmen ska registrera olika nyanser av blått. MCCL-tekniken ger renare färgåtergivning i både rena färger och färgblandningar som purpur och mossgrönt. Den ger också förbättrad färgöverensstämmelse i lysrör
Sigma teknik för finaste kornigheten
Bokstaven ”F” i filmernas namn står för ”Fine grain”, en teknik som såg dagens ljus med Fujichrome Provia 100F. Denna teknik har utvecklats ytterligare till Multi-Structured Sigma Crystal teknik, som effektivt leder fotonerna till filmens ljuskänsliga beståndsdelar. Resultatet blir en förbättrad latent bild, högre filmkänslighet och tydligt finare korn. Finkornigheten för Velvia 100F uttryckt i RMS-värde är 8. Ju lägre tal desto finare korn. Astia 100F har RMS-värde 7, vilket är världsrekord i finkornighet för en diafilm.
Hemligheten bakom vackra hudtoner
Astia 100F har utmärkt fin hudtonsåtergivning tack vare nya färgkopplare i kombination med MCCL-tekniken. Egenskaperna optimeras genom exakt styrning med hjälp av mellanskikt. Dessa så kallade Interlayers ger HTILE, Highly-Tuned Inter-Layer Effect, och blir transparanta efter framkallningen.
Renare färger med bättre beständighet
Med Velvia 100F och Astia 100F introducerar Fujifilm nya rena, stabila och högeffektiva färgkopplare. De ger renare färger i såväl grundfärgerna gult, magenta och cyan som i blandningar genom att reducera sekundär färgabsorption.
Nya gulkopplare reducerar magenta absorption, som annars är en av orsakerna till orena färger i gult. Den nya generationen magenta färgkopplare, använda i Fujifilms fotopapper, utnyttjas efter ytterligare förbättring för första gången i diafilm. Den minskar absorption av gult och cyan för att ge extremt ren magenta.
Ett annat Fujifilm patent gäller nya cyankopplare, som för första gången används i diafilm. Den nya cyankopplaren minskar starkt magenta och gult för att ge ren cyan.
Fördubblad färgbeständighet
Genom de nya färgkopplarna är färgbeständigheten för Astia 100F och Velvia 100F mycket bättre än andra färgfilmers. Detta gäller vare sig bilderna förvaras i mörker eller utsätts för ljus. Simulering pekar på hundra års färgbeständighet även vid hög luftfuktighet. Det är i det närmaste en fördubbling mot andra filmtyper.
En viktig effekt av dessa färgkopplare är att deras effektivitet kräver mindre mängder tillsatser vid emulsionsgjutningen. Detta spar naturresurser och minimerar miljöpåverkan.
Bra pressningsegenskaper
Velvia 100F och Astia 100F har utmärkta pressningsegenskaper från ett halvt stegs underframkallning till ett stegs överframkallning. Inom detta område förändras nästan inte alls kontrasten eller färgbalansen. De nya Fujichrome filmerna lämpar sig väl för skanning.
Filmformat
Fujichrome Velvia 100F och Astia 100F finns i rullfilmsformaten 135, 120. De kommer i 220: Velvia 100F kommer även i blad.
11 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Otroligt bra film!
mvh
Jonas
(svårläst men bilderna säger ju en hel del). Enligt Ken Rockwell så är det "Velvia 100" som är den bättre, och mera "Velvia 50"-lik. "Velvia 100F" är den sämre http://kenrockwell.com/tech/velvia100f.htm
Vet du något om detta?
Undrar Anders
"ultrahög färgmättnad" vad betyder det??
Kräver dessa speciell framkallning eller går de att köra "normallabb"?
Vad hände med 50ISO, blir det ingen ny där?