Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Mannen som gav oss färger har gått bort

Mannen som gav oss färger har gått bort

Forskaren Bruce Bayer dog nu den 13 november vid 83 års ålder

Bruce Bayer stod för några av de viktigaste uppfinningarna bakom dagens digitalkameror. Bruce Bayer som länge arbetade hos Kodak patenterade 1976 tekniken som de flesta av oss än i dag använder för att få färg i våra bilder.

Både ccd- och cmos-sensorer är i sig själva färgblinda. Det var Bruce Bayers idé att kombinera ett färgfilter framför sensorn och lite smart matematik som gav oss ett jämförelsevis billigt sätt att få digitala färgbilder. Han utformade färgfiltret för att efterlikna hur vår syn hanterar fäger, det är därför det i ett traditionellt bayerfilter finns dubbelt så många gröna pixlar som det finns röda eller blå.

Det klassiska bayerfiltret med hälften gröna pixlar och en fjärdedel vardera av röda och blå.

De höga megapixeltalen i dagens sensorer innebära att vi numera kan experimentera med annorlunda varianter av färgfilter än Bayers grundkoncept. Canon har i perioder använt två nivåer av grönfilter, Fujifilm använder ett helt nytt mönster i färgfiltren till X-Pro-kamerorna. Sony har provat olika varianter med fler färger och varianter där en del pixlar saknar färgfilter.

Men grundtekniken är ändå densamma och nästa gång du tar en bild kan du tänka på Bruce Bayer, har du inte en mycket sällsynt kamera är det hans uppfinning som skapar färgerna du ser i bilden.



Publicerad 2012-11-22.

10 Kommentarer

Peter Eskilsson 2012-11-23 15:33  
Jag ska ta en bild till hans ära, med 50 % grönt och 25% vardera blått och rött. Jag tänker gräsmatta med en röd bil och blå himmelsbakgrund...Med tanke på hur många kameror det finns med hans teknik, så får man nog säga att det var en viktig person för oss fotointresserade.../PE
Svar från Grevture 2012-11-23 17:22
Kul idé :)

Man kan nog om inte annat säga att hans uppfinningar påskyndade utvecklingen av digitalkameror rejält.
Karl2 2012-11-23 17:50  
All heder åt Bruce, men hade inte han kommit på idén, hade någon annan kommit på det.
henpe 2012-11-23 20:01
All heder åt ditt inlägg, men hade inte du skrivit det hade någon annan gjort det... ;-)
tormig 2012-11-24 11:28
Jantelagen verkar ha ett starkt grepp om dig.
Jan Olof Härnström 2012-11-24 09:46  
Ofta är det det enkla som är genialt.
Svar från Grevture 2012-11-24 18:42
Ofta när man skall lösa någon slags tekniskt problem finns det två huvudkategorier av lösningar: Å ena sidan de eleganta, men lite komplicerade, å andra sidan de enkla men arbetskrävande.

Bayerfiltrering och färginterpolering är ett exempel på "enkelt men arbetskrävande" teknik. Det är ur teknisk synvinkel inte någon speciellt sofistikerad lösning, men har man bara gott om både pixlar och beräkningskapacitet så blir resultatet ändå mycket bra.
andersm73 2012-11-27 14:58
Ja; och kanske kan Foveon tillhöra det eleganta men komplicerade? Känner ju till den, men har inte använt någon, tex. Sigma-kamera, men ändå, resultatet verkar bli något varierande...
/A.
andersm73 2012-11-27 15:11
Ja; och kanske kan Foveon tillhöra det eleganta men komplicerade? Känner ju till den, men har inte använt någon, tex. Sigma-kamera, men ändå, resultatet verkar bli något varierande...
/A.
Svar från Grevture 2012-11-27 15:42
Jo, tekniskt sett känns till exempel både Foveon-tekniken eller varianten med en stråldelare (beam splitter) och tre separata sensorer elegantare än en bayerfiltrerande sensor. Men i och med att vi idag ändå för det mesta har mer upplösning i sensorerna än vi praktiskt behöver för vår slutliga bild så ger inte de elgantare lösningarna några tydliga fördelar - men är väsentligt mer komplexa att bygga och hantera.
Jan Olof Härnström 2012-11-27 17:44
Jag tycker det snobbiga är att locka fram alla färger och nyanser ut ett simpelt rutmönster - två gröna en blå och en röd.
cocuyo 2012-11-28 18:33
Ur affärsmässig synpunkt lär väl stråldelartekniken falla, då den ju är alldeles för gammal för att kunna patenteras. Jag har sett exempel från långt innan färgkopplare fanns. Det fanns en fotograf vid Stureplan i Stockholm som använde tekniken för porträttfoto så sent som på femtiotalet. Jag har glömt namnet. Och det var väl den teknik som användes på tevekameror när man hade rör för att ta upp bilden.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar