Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Konstnärsstödet ökar med tio miljoner

Konstnärsstödet ökar med tio miljoner

Bild: Andre Furtado/Unsplash

 

18 procent - så mycket höjdes ersättningsbeloppet i år.

Den Individuella visningsersättning, (IV), får ytterligare tio miljoner att fördela. Det är en ökning med 18 procent mot förra budgeterade beloppet på 56 miljoner kronor. Så 66 miljoner kan delas ut i år.
Vi är mycket glada för att regeringen lyssnat på bildskaparna! IV går rakt in i den konstnärliga verksamheten och bidrar till mer konst i samhället”, säger Åsa Berndtsson, Bildupphovsrätts ordförande och konstnär i ett pressmeddelande.

Höjningen är ett resultat av den förändringsbudget med anledning av corona som regeringen lagt.

Individuell visningsersättning är ett konstnärsstöd som kompenserar konstnären för en inskränkning i upphovsrättslagen som förbjuder konstnären att kräva ersättning för offentlig visning av sålda verk. Den kan jämföras med ersättningen som tonsättare får när deras musik spelas offentligt eller med författare som får ersättning när deras böcker lånas ut på bibliotek.

Vi är glada för att regeringen lyssnat på oss och verkar förstå hur viktig den individuella visningsersättningen är för bildskaparna. Våra undersökningar visar att en stor del av ersättningen går rakt in i den egna konstnärliga verksamheten och gör att många kan fortsätta skapa. Det är bra att regeringen uppfattar att IV är ett av de bästa sätten att stödja konstnärerna på och att det ger en positivt effekt för hela samhället, den gör att vi alla kan fortsätta ta del av professionellt skapad konst”, säger Åsa Berndtsson.

Här kan du läsa mer om Individuell visningsersättning.



Publicerad 2020-10-04.

56 Kommentarer

esbtse 2020-10-04 14:34  
Är det inte bättre att se till att infrastruktur, polis och sjukvård fungerar innan man slänger våra skattemedel på lyxkonsumtion?
Anders F. Eriksson 2020-10-04 19:39
Begreppet lyxkonsumption känns inte riktigt som att det passar in här - hur menar du?
esbtse 2020-10-04 21:26
Konst och kultursatsningar är lyxkonsumtion för staten. Enligt Maslows behovstrappa skall behov som fysiologi(ex mat), trygghet, säkerhet ha någonstans att bo vara uppfyllda innan man kan börja med själv förverkligande. Översätter man detta till staten så skall man först se till att medborgarna kan äta sig mätta, har någonstans att bo, infrastruktur och polis fungerar, att det inte blir strömavbrott eller vattenbrist, kvinnor inte blir våldtagna att folk inte blir nedskjutna på gatorna, sjukvård och äldrevård fungerar osv.
När dessa punkter är uppfyllda kan man kanske lägga pengar på kultur och konst. Nu gör de tvärt om lägger pengar på oväsentligheter medan infrastrukturen och med den samhället förfaller..
PMD 2020-10-04 22:31
Samhället förfaller inte. Det mesta har blivit stadigt bättre de senaste par hundra åren. Att vissa saker har blivit sämre sen en kort tid tillbaka ändrar inte på den saken.
MattiasL 2020-10-04 23:35
Dessutom tror jag du underskattar hur mycket kulturskapare bidrar med till samhället. Jag vill påstå att kultur inte är lyxkonsumtion utan en nödvädighet för ett samhälle, inte minst när det gäller att skapa trygghet. Att bildskapare får hjälp att överleva är i mitt tycke en billig och bra investering.
Makten 2020-10-05 00:36
För ovanlighetens skull håller jag med Thomas. Vill folk ha konst så är det bara att betala. Uppenbarligen vill inte tillräckligt många det, så varför dela ut pengar till yrken som inte är önskvärda? Men visst, sådan är socialismen: sno från de produktiva och ge till dem som inget av intresse gör.
Sten-Åke Sändh 2020-10-05 00:52
Thomas: Inte ens under Sovjetunionens värsta år upphörde kulturskapandet helt trots krig och ett politiskt förtryck och en likriktning som vi knappt ens kan föreställa oss idag. Har det någonsin funnits något samhällsysstem som varit så inriktat på tung industri som Sovjet och där människors övriga behov ställts så åt sidan? Ändå dog inte litteraturen, musikkomponerandet, baletten eller bildkonsten, trots att politruckerna gjorde vad de kunde för att ta död på det mesta av medborgarnas skaparglädje och behov att uttrycka sig.

Man kan säga mycket om Ryssland, men rysk kultur under de senaste 150 åren står väldigt stark och alla de som exv. hade den stora turen att få se utställningen "Peredvizjniki - Banbrytare i ryskt måleri" på Nationalmuseet i Stockholm före renoveringen, kommer någonsin glömma den. Det var verk både från Tretjakovgalleriet och från S:t Petersburg och massor av ryssar kom till Stockholm då dessa målningar aldrig tidigare visats i ett gemensamt sammanhang. Intresset för detta sociala måleri från mitten av 1800-talet var enormt fortfarande bland dagens ryssar som fortfarande söker en identitet efter den brutala sjuttioåriga marxist-leninistiska parentesen.

Kulturen är och kommer alltid att vara viktig för människorna, för vi förstår instinltivt att det är den som är samhällets verkliga kitt och den som verkligen håller ihop oss på många sätt och vis. Det är den som får många att fortsätta att leva trots i övrigt hemska villkor.

Så även om Maslows behovshierarki är en hierarki - som han såg den, så kommer inte alltid behoven i den ordningen som han beskrivit, vare sig jämt eller för alla.
PMD 2020-10-05 01:19
Martin: Det här handlar om att bildskapare ska få ersättning för bilder som visas offentligt. Ungefär som författare får ersättning för att deras böcker lånas på bibliotek.

Om du är så en sån extremlibertarian att du vill avskaffa biblioteken så är det förstås konsekvent att protestera mot det här också.

Betänk dock att bibliotek är ett sätt att förbättra de intellektuella förutsättningarna för mindre priviligierade barn. En sådan förbättring minskar motsättningar i samhället. Vi har nog med motsättningar redan, tycker jag.
esbtse 2020-10-05 10:15
Gratulerar att du bor i ett säkert område just nu. Tror nog att du elbrist kommer drabba även dej under toppbelastningar samt höga priser. Pris på vatten och avlopp kommer chockhöjas i framtiden då de inte har utfört löpande underhåll och behöver ta igen 40 år av vanskötsel.

Globalisterna i regeringen har nu lovat skänka 100 tals miljarder till EU länder kring medelhavet för att rädda Tyska banker. De belånar dina barns framtid. Så som Sverge fortsätter falla ekonomisk kommer detta lån inte kunna betala tillbaka vilket är meningen då måste man sälja av naturtillgångar och infrastruktur precis son Grekland tvingades göra. Det kommer då bli monopol som ägs av utlandet och historiskt har det medfört kraftiga prishöjningar..
Nils Bergqvist 2020-10-05 11:02
Martin H: Det här gäller redan sålda verk. Sånt som kommuner och landsting etc köpt av bildkonstnärer som utsmyckning i sina offentliga miljöer, vårdcentraler, lasarett, mm. Inget osålt.
Sten-Åke Sändh 2020-10-05 11:06
Sveriges Riksdag skriver:
"Det finns sedan 1930-talet en uttalad ambition att låta en procent av byggkostnaden vid nyproduktion eller renovering av offentliga byggnader och platser avsättas till konstnärlig utsmyckning och gestaltning. "

I Sverige går det en hel del pengar till konstnärer av olika slag även genom instrument som detta. Många konstnärer är med i de offentliga byggprojekten också.

Till de som är helt negativa till att några som helst skattemedel går till stöd till de konstnärer av olika slag som fått rätt blygsamma stöd trots att de i princip idag har corona-yrkesförbud, så kan ni läsa Aftonbladet idag om vad som nu händer i New York. Där har vi en nöjesindustri som just finansieras i princip enbart med biljettintäkter och den har helt kollapsat och det gäller även de stora institutionerna. Folk är rädda för att nöjesindustrin aldrig kommer hämta sig fullt som den såg ut innan coronan efter detta. Jag tror vi måste fundera mer än ett varv över hur vi ska ta oss ur de effekter vi ser i Sverige också.

De konstnärer som slås ut nu kommer vi alla ändå att få försörja om de inte klarar av det själva.
esbtse 2020-10-05 11:37
Vi försörjer dem redan om de lever på offentliga medel, DÅ DE TAS FRÅN DIN SKATT. Dags att ändra skatteutgifterna så att varje skattebetalare vår välja var dennes skatt skall gå till U-hjälp, EU, eller sjukvård och polis. Det går att fixa via appar. Då kan alla som vill undvika att ha en fungerande samhälle ge sina skattepengar till kultursatsningar och meningslös byråkrati.. Och detta kommer från en gråsosse.
Sten-Åke Sändh 2020-10-05 11:48
Nej Thomas all kultur är inte finansierad av skatter. Den klarar sig ofta bra ändå bara den kan få verka. Problemet nu är att den inte kan eller får det beroende på hur man ser det.

Jag kan ju också tycka att det är betydligt bättre om dagens konstnärer utsmyckar offentligt finansierad byggnation än bara uppbär bidrag och inte gör något. När jag tänker på dessa konstnärer så tänker jag bl.a. på Tunnelbanestationernas ofta fantastiska utsmyckning. Den hade aldrig hänt utan offentlig finansiering.
Makten 2020-10-05 12:03
Nils med flera: Då har kommuner och Landsting uppenbarligen betalat för lite från början. Sen är frågan varför de ska utsmycka offentliga byggnader när vi "inte har råd" med så mycket annat som är betydligt viktigare, precis som Thomas nämner. Prio ett bör vara trygghet, sjukvård och skola.

Jag anser att staten ska vara så minimal som möjligt. Det gäller även kommuner. Sluta peta i saker som folk kan sköta själva. Vill ingen betala för konsten så är den inte tillräckligt bra eller för dyr. Eller så har man pungslagit folket med beskattning så till den grad att de inte vill betala för något alls som inte är nödvändigt.
mombasa 2020-10-05 15:29
Det är nu väldigt mycket som bekostas med skattepengar. Sjukvård, omsorg, utbildning, infrastruktur med mera. Det offentliga stödet till bildkonst får nog ses som nålpengar i det sammanhanget. Dessutom kan man tycka att meningen med livet är inte att vandra på savannen i jakt efter nötter och rötter och en eller annan ekorre. Meningen är nog mer av att sitta vid lägerelden och berätta historier, sjunga en stump och kanske rita lite bilder.
MattiasL 2020-10-05 16:54
Det är ju en hel del verksamheter som är på gränsen till att behöva lägga ner. Inte direkt något bra läge för samhället i stort, vilket är en anledning till att stöd nu ges till en rad verksamheter som drabbats av pandemin. Ett exempel är Swedavia som får 3,15 miljarder i stöd.
Sten-Åke Sändh 2020-10-05 18:03
Per: Vi kan passa när det gäller "We shall over come", som du föreslog vid en annan tidpunkt och välja något mer passande såsom: "Bättre och bättre varje dag. Bara glädje hjärtat rymmer, strunt i sorgerna och alla bekymmer......" :-)
Sten-Åke Sändh 2020-10-05 18:44
Jag tror att denna ökning på 10 miljoner även ses som en piss i Nilen av de som kan eventuellt kan söka pengarna. Under pandemin har Magdalena bollat med 100 tals miljarder hit och dit och här och där som aldrig förr och EU med 1000-tals miljarder, vilket är ofantligt mycket pengar i jämförelse med denna lilla symboliska försumbara summa. Det behöver man inte ens ta fram kulramen för att konstatera som normalbegåvad.

Hur denna blygsamma summa så kunnat röra upp sinnena hos vissa, visar väl bara vad vi har hamnat i denna diskussion. Vi sliter håret av varann över petitesser medan momskarusellerna som DN avslöjade för någon vecka sedan tömmer välfärdssystemen på pengar.

Det finns dock ett uttalande som tillskrivits Churchill som nog var för bra för att vara sant. Någon skulle ha ställt frågan varför man inte drog in en del satsningar på kulturen när man behövde satsa allt man hade på försvaret, för att klara av tyskarna. Churchill som ju själv målade i olja tillskrivs då tydligen falskeligen uttalandet: "then what are we fighting for".

Det må vara som det vill med den äktheten men det fångar essensen i det som fått folk över hela världen att offra sina unga i alla dessa krig vi sett bara under vår livstid. Folk motiveras ofta att gå ut i krig för att försvara deras eget sätt att leva även om det ofta handlat om helt andra saker också och vad är det annat än den ett försvar av egna kulturen i grund och botten. Ett stort problem är dock att när man frågar just svenskar om vad som är svensk kultur så är det få som tydligen kan svara på frågan men det kan ju vara väldigt bra för då blir det nog inte så lätt att motivera unga svenskar att gå ut i kriget av det skälet åtminstone.:-)
x-country 2020-10-05 20:28
Thomas m fl: Vi har lagt apstadiet bakom oss!

Har du Thomas reflekterat över vad du använder skattepengar till? Pröva att tänka stort!

Thomas m fl, det ena behöver inte utesluta det andra! Det är fullt möjligt att satsa på vård, omsorg, kultur osv.

Jag säger inte att allt som görs i kulturens namn är rätt men det behöver inte heller vara helt fel. Allt är inte svart eller vitt!

Om kulturen var helfinasierad av börsnoterade företag tror ni då att vi hade haft många av de stora skaparna som levt och verkat i vårt land?
PMD 2020-10-05 21:45
Martin H skrev: "Då har kommuner och Landsting uppenbarligen betalat för lite från början."

Det är väl knappast bättre att kommunen lånar pengar till konsten och betalar ränta på lånet? Jag tror att det bli billigare i längden med det nuvarande systemet.

Nej, jag misstänker att du inte tycker att det är bättre eftersom du vill avskaffa offentliga inköp av konst helt, men är det bara rika människor som ska få tillgång till god konst?

Ju mer konst och litteratur som alla medborgare får tillgång till desto bättre kommer vi att förstå varandra. Offentlig konst och offentliga bibliotek är samma andas barn.
PMD 2020-10-05 22:02
Sten-Åke skrev att Churchill aldrig sa "then what are we fighting for".

Det stämmer enligt Politifact och Spopes. Däremot sa Churchill en gång att “The arts are essen­tial to any com­plete national life. The State owes it to itself to sus­tain and encour­age them….Ill fares the race which fails to salute the arts with the rev­er­ence and delight which are their due.”

Men det var 1938 ...
Sten-Åke Sändh 2020-10-06 00:31
Thomas och Martin:
Jag håller med Jörgen Wedmark fullt ut. Det finns mängder av svenskar som emigrerat till USA genom åren bl.a. lockade av en djupt felaktig kalkyl. Min egen syster var en av dem. Hon bodde där i över 25 år - och dog där också. Många ser bara plus och negligerar ofta minus helt i sådana här diskussioner. Det är som som att bara räkna eventuell högre inkomst och lägre skatter i USA och bara räkna högre skatter och dyrare kamerapriser i Sverige.

Det man glömmer är att det kostar massor för bra utbildning och förskolor om de alls finns i delar av USA, i så fall tvingas en del att betala för nannies om de nu ska jobba. En terminsavgift till ett universitet är mer än många föräldrar klarar av och säkert en källa till många amerikanska föräldrars mardrömmar.

Blir man sjuk vill det till att ha försäkringar, vilket i bästa fall är en löneförmån. Det kan kosta enorma summor att hamna på sjukhus och genomgå stora operationer om man saknar sådana.

Min syster dog 2005 i Nonhodgkins Lymfoma i Columbus Ohio. Det är en lymfkärlscancer som ofta har bra prognos om man bara kommer i tid. Det gjorde inte hon då hon inte hade någon försäkring och bodde i Ohio som inte alls är någon fancy del av USA. Hon kom två år för sent för att ha en sportslig chans och hon kom två för för sent för att hon hon saknade försäkring.

Hade hon varit i Sverige hade hon inte bara varit hänvisad till den hokuspokus med naturmedicin som bokstavligen är livsfarlig för många andra fattiga amerikaner också, för alla som heller inte har råd med eller kan få en försäkring genom en anställning. Livsfarligt blir det då de inte kommer under vård värd namnet i tid. En del får enbart hålla tillgodo med vännernas böner, vilket är vanligare än man tror där. Hon fick dock naturmedicin billigt som hon tragiskt nog och naivt stenhårt trodde på, eftersom hon jobbade på ett just ett sånt där homeopatisktsjukhus som i praktiken mest hindrar folk att komma under riktig sjukhusvård i tid.

Jag sitter med en räkning i handen från Karolinska. På den står det 400 kronor och det var vad en canceroperation som tog tre timmar kostade tillsammans med fyra dagar på sjukhus för min fru. För två-tre år sedan opererade jag båda mina ögon för gråstarr. Det kostade 0 kronor då jag dessutom hade uppnått högkostnadsskydd p.g.a. ett antal undersökningar jag gjort tidigare. För fem år sedan gjorde min fru en stor operation som tog nära åtta timmar och nära kostade henne livet. Även den kostade runt 4-500 kronor.

Jag har undrat vad detta skulle kostat i United Bluff. Där hade vi blivit fullständigt ruinerad. Min pappa blev multisjuk och fick flera strokes och två hjärtinfarkter han överlevde och det kostade inte mer än några hundralappar det med. Han flögs flera gånger in rakt till Södersjukhuset från Skogsön i skärgården. Jag har aldrig hört att det kostade några större summor heller.

Jag har fått två utbildningar på 6,5 år av staten. Den ena till ämneslärare tog 4 år, tre på universitetet och ett på lärarhögskolan. Jag har inte betakat en krona för dessa. Staten betalade för staten tror med rätta att det lönade sig med de investeringarna. Genom det säkerställer man även att begåvningar från mindre bemedlade familjer tas tillvara. Det är en av Sveriges komparativa fördelar.

Sådana här berättelser kan säkert alla i tråden, möjligen med undantag då av Thomas och Martin berätta. Dessa berättelser är ett vittnesbörd om att det sammhällskontrakt som funkat fram till nu i Sverige verkligen fungerat.

I USA skördar man nu Crona-frukterna av en slimmad stat som inte alls garanterar folkets välfärd på samma breda sätt som man gör i Sverige. Där finns sämre skyddsnät och därför går folk till jobben fast de är sjuka, vilket får smittan att formligen explodera just nu. De över 200 000 som dött lågt räknat tills nu är lika många som fyra gånger det totala antalet amerikanska soldater som stupade i Viet Nam-kriget! Så det är bl.a där USA nu betalar ett än högre pris för pandemin än i princip alla andra utvecklade länder.

Sverige har också betalat ett högt pris med alla döda på äldreboendena och mycket tyder på att även det är ett resultat av de dåliga arbetsförhållanden som erbjudits många springvikarier just på äldreboendena. Många av dessa lever trångt i områden som är mer utsatta, eftersatta och nedsmittade än andra. Där har även vår stat ett arbete att ta sig an framöver.
PMD 2020-10-06 01:23
Kort om skandalen med dödligheten på ålderdomshemmen (eller "äldreboenden" som det av någon anledning ogrammatisk heter numera) så beror den på att svenska politiker svalt "new public management" med hull och hår.
esbtse 2020-10-06 16:10
Sten-Åke: Varför blandar du in mig i detta. Jag är gråsosse jag har aldrig trott att USA är bra dock är löner höga för vissa grupper i näringslivet jämfört med Europa. Tråkigt för med din syster. Min mor dog av tarm cancer och hon gick på otaliga undersökningar för ont i sidan i Sverige utan att de upptäckte detta. När hon besökte min syster i England så hittade läkarna sjukdomen på första besöket. Förövrigt har jag en examen från KTH och jag kommer aldrig kunna arbeta ihop de pengar jag förlorade på denna utbildning då lönen under 15-20 år inte har följt index för Ingenjörer jämfört med andra grupper. Jag blir därför fattig pensionär och utbildningen har varit en ren förlust då jag har fått högre pension om jag arbetade som maskinförare.
ztenlund 2020-10-06 16:35
Gråsosse? Då får du nog justera din retorik rätt mycket, för det du brukar komma med leder tankarna till helt anda politiska hemvister.
esbtse 2020-10-06 16:47
Per Danielsson, Komunen tjänar mer pengar på att ändra äldreboenden till migrant bostäder då de då betalas av staten. Därför tror jag att det är ett medvetet val för att tömma dessa.
PMD 2020-10-06 19:17
Äldreomsorgen i Sverige regleras av socialtjänstlagen så en kommun kan inte helt sonika lägga ner alla ålderdomshem.
Anders F. Eriksson 2020-10-06 19:40
Jämför snittlönen och löneutvecklingen för civilingenjörer jämfört med t.ex. journalister, poliser, militär m.fl. så ser du att ingenjörer i allmänhet inte direkt har dåligt betalt även om det förstås finns andra yrken där lönen ökat snabbare. Om du "gått förlust" på din utbildning beror det nog på annat än yrkesvalet.
esbtse 2020-10-06 21:28
Per Danielsson:
Lyssna på Hoa Hoa så får du höra hur kommunerna gör:
https://www.youtube.com/watch?v=vHzk_R_0HgQ
esbtse 2020-10-06 21:50
Jämför mig med andra akademiker grupper inom industrin. Ingenjörer har förlorat 15% jämfört med dessa under senaste 10-15 åren. Tror inte det beror an andra saker utan ett paradigmskifte. Teknik kan man inte leva på längre i Sverige utan man kan ha det som en hobby.
PMD 2020-10-06 22:25
Thomas: Nej tack, jag har ingen lust att lyssna på en Youtubekanal som hör till de "alternativa" högermedia. Om det finns något substans i din referens så kan du gärna sammanfatta den här.

Har Hoa Hoa gjort en statistiskt signifikant undersökning om svensk äldrevård? Är han sociolog?

Jag tvivlar dock inte ett dugg på att äldrevården är rätt dålig på sina håll, kanske överlag. Jag har egen erfarenhet av det. Problemet är alltså att alltför mycket är utlagt på entreprenad utan ordentlig kvalitetskontroll från beställarna (dvs kommunerna).
MikaelSB 2020-10-07 11:19
Thomas, det enda som saknas är att du ska hänvisa till typ Henning Witte eller någon annan konspiratörsnöt hellre än att du försöker artikulera dina egna tankar.

Enskilda anekdoter gör inte en bra, samlad verklighetsbeskrivning.

Jag misstänker att Per är betydligt närmare sanningen; att äldrevården, likt många andra offentliga tjänster, lider av en ivrig privatisering och slapphänt entreprenad. Sedan 90-talet har privatiseringarna legat nära till hands och den politiska mem som råder att privatiseringarna magiskt ska höja kvalitet, öka utbud och sänka [offentliga] kostnader. Tids nog kommer denna 90-talets snabbfix att åldras och hånas nog för att fasas ut och istället bytas ut mot den politiska tanke kring offentlig förvaltning som råder imorgon.
JonasM. 2020-10-04 20:53  
Inte konstigt att det blir dåligt klirr i kassan, konstnärsstödet ökar med 10 miljoner, totalsumman vet jag inte. Man skulle kanske ansöka om en miljon, jag är konstnär och behöver en mille så varför inte?;P
Nils Bergqvist 2020-10-04 23:51
Läs så förstår du! Totalt 66 miljoner står det i texten. Ökat med 10 nu. Och om du säljer något verk som är unikt till en statlig kommunal eller regional (landsting) institution och bolag (ej statliga aktiebolag) samt kyrkor (om det är i lokaler eller områden tillgängliga för allmänheten), så kan du söka pengar för offentlig viningsersättning. Under förutsättning att du registrerat det. Så det är fritt för dig att ansöka om pengar om du säljer något som sedan visas offentligt under dessa förutsättningar. Du kan läsa mer om det i länken i artikeln.
larsborg 2020-10-05 00:05
Ja, så är det, vi är alla konstnärer inom fotokonst, amatörer eller yrkesfotografer, - självklart inte bara kanske, vi kan alla ansöka om bidrag.
En miljon per år, bör räcka.
Sten-Åke Sändh 2020-10-05 01:07
Lars, du lever farligt :-) -men det här var humor.
esbtse 2020-10-05 10:25
Många bäckar små med utgifter medför att man inte har pengar till det nödvändigaste. Det vet alla som är ekonomisk kunniga och inte lever på andra som politiker gör.
Nils Bergqvist 2020-10-05 11:07
Thomas E: Ja det är väl bättre att vi ger våra skattemedel till dom redan bemedlade, som vill renovera sina fina lyxvillor och sedan städa dom. Där behövs hjälpen verkligen, eller hur?
esbtse 2020-10-05 11:27
Tror nog många vaknar upp till en hård verklighet om de inte tar tag i problemen. Det är oftast medelklassen som gör uppror och de har varit skyddade hittills.
Nils Bergqvist 2020-10-05 11:32
Thomas E: Du som tycker att slöseri med dessa pengar. Vad tycker du om detta: Sedan 2009 har .RUT kostat skattebetalarna 34 miljarder kronor och rot-bidragen har kostat skattebetalarna den ofantliga summan av 135 miljarder kronor. Och nyttan med bidragen är ytterst tveksam. I RUT-sektorn kostar varje jobb skattebetalarna 1,5-2 miljoner kr, och i ROT-sektorn får vi punga ut med hör och häpna 7 miljoner kronor per jobb. Källa: Myndigheten för tillväxtanalys. Dyrt och innefktivt med andra ord. De 66 miljoner som går till visningsersättning är i mina ögon knappt nämnvärt i jämförelse med det.
esbtse 2020-10-05 11:49
RUT är till för att överklassen skall kunna skriva av sina hembiträden och har drivits fram av politiker vilka har fjärmat sig från det svenska folket.
ROT har införts för att minska svartjobben vid renoveringar och byggen och jag tror att det avdraget når en bredare del av befolkningen förutom unga som inte har någon stans att bo, men de glömde den svarta ekonomin hos vissa grupper..

Fortfarande gäller det att om man har stora utgifter så ökar man inte på på dessa därför man redan har stora utgifter. Man skall inte konsumera lånade pengar utan tar man lån skall dessa pengar ge avkastning i framtiden. Vill man stödja kultur köp Rembrandt målningar och sälj dessa i slutet av en högkonjunktur med vinst.

I stället för att bygga indrottshallar för ungdomar så kan de låna en yxa och hjälpa till att hugga träd.

Man drar ner på oviktiga delar för att när krisen är över omvärdera vad man skall lägga pengar på.
MattiasL 2020-10-05 13:11
Det är ganska väl studerat hur satsningar på konst gynnar samhället på ungefär de sätt du efterlyser. Samhällen blir tryggare, för folk upplever att de har något att vårda.

https://www.pps.org/article/how-art-economically-benefits-cities
larsborg 2020-10-05 17:34
Sten-Åke, självklart, vad är livet utan lite humor? :-)
esbtse 2020-10-06 16:20
1% skall gå till konst? Använd dessa pengar till att åtgärda sönderfallande avloppsnät och utbyggnad av elnätet. Konstnärer kan lära sig skriva dataprogram och appar som vi andra tvingas göra när arbeten försvinner.
Anders F. Eriksson 2020-10-06 19:46
Ska vi också ta bort alla utbildningar inom konst (vare sig det rör foto eller annan konst) som har mer eller mindre finansiering via skatter? De som vill lära sig kan ju bekosta det själva genom att utveckla appar på fritiden.
esbtse 2020-10-06 21:35
De flästa som läser konst verkar komma från övre delen av samhället. De behöver inte skaffa en utbildning som ger dem mat för dagen utan kan "utveckla sig själva" på samhällets bekostnad. Har inget emot att man har konst som hobby men nu behövs pengarna till infrastruktur. Vidare skall man sluta ge skattemedel till Operna och Dramaten, de kan överklassen betala själva, våra politiker har ju meddelat att det inte finns någon svensk kultur. Lägg pengarna på ett traktormuseum istället om man måste ha kultur.
Anders F. Eriksson 2020-10-06 21:44
Har någon av de kurser du själv gått, Thomas, bekostats av staten helt eller delvis? Du listar ju rätt många på din profilsida.
PMD 2020-10-06 22:36
Om inte Operan för lite understöd så blir det bara de rikaste i Stockholm som kan njuta av opera som framförs där (och Kungliga Operan i Stockholm är den enda operascen som internationella stjärnor kommer till i Sverige).

Folk i landsorten får nöja sig med att se och höra på opera på sin teve. Biljetterna till Operan blir för dyra för allmänheten.

Ett land som inte vårdar sina kulturskatter blir ett utarmat land. Människan lever inte av bröd allena.

Både operakonst och traktorer är kultur värd att vårda.
MattiasL 2020-10-07 01:00
Delar inte din bild att folk som studerar konst kommer från de övre samhällsskikten. Och det är tack vare institutioner som folkhögskolan och allmänt finansierad universitetsutbildning.
När jag pluggade konst var det tvärtom ganska mycket arbetarklass, och dessutom några som var på väg tillbaka från längre sjukskrivning.
Själv får jag nog se mig som i huvudsak solid arbetarklass, men från en bakgrund där konst, litteratur och musik var väldigt uppmuntrat, och dessutom mycket tillgängligt, då samhället satsade mycket på det. Kommunala musikskolan höll mig sysselsatt minst fem dagar i veckan efter skolan. Hade man pröjsat ur egen ficka för allt det där, hade kulturen varit mycket mer en angelägenhet för rika, och det hade varit mer av de perspektiven vi sett. Även ett på ytan superkapitalistiskt samhälle som USA har mycket allmänt stöd till konsten, eftersom det faktiskt gynnar samhället, bland annat genom hur det skapar trygghet, delaktighet och förvaltarskap.
Nils Bergqvist 2020-10-05 19:21  
En del helt orimliga och extrema, för att inte säga helt befängda kommentarer kommentarer här. Så jag avstår att svara vidare. De futtiga bidrag man ger till konst kan väl inte vara så förfärliga att det hotar hela välfärdssamhället? Ta bort slöseriet där det gör verkan istället. Dessa kronor till konstnärerna bidrar ju faktisk även dom till att ge andra jobb, för då kan man köpa material att göra ny konst av. Och det materialet ska produceras. Och dom som vill ha helt konstfria sjukhuskorridorer mm, ni kan kolla nästa gång ni besöker en vårdinrättning. Skulle bi rätt kalt och tomt, för att inte säga otrivsamt.
PMD 2020-10-05 20:19
Behövs det verkligen egna myndigheter för att analysera kultur och tillväxt?
Nils Bergqvist 2020-10-05 21:06
Myndighet för tiillväxtanalys finns ju, men var hittar du en myndighet för kulturanalys?
Nils Bergqvist 2020-10-05 22:20
Det verkar finnas en del olika myndigheter som sagt. Myndigheten för tillväxtanalys hade budget på 62.5 miljoner såg jag. Men dessa analysmyndigheter är ju till för att hjälpa beslutsfattare ta fram underlag för beslut. Hur skulle det se ut om vi tog beslut utan kunskap, kanske något en del vill?
PMD 2020-10-05 22:43
Jag följde din uppmaning om att att bort slöseriet där det gör verkan och föreslog lite tentativt två myndigheter som kostar pengar och som kanske inte behövs.

Analyser av tillväxt och kultur borde väl med fördel kunna göras av fristående aktörer på entreprenad? Om inte så undrar jag vad myndigheten för tillväxtanalys har för extra kompetens som inte konjunkturinstitutet har.

Vad gäller "gör verkan", så kan man väl anställa ganska många sjuksköterskor för 80 miljoner kronor om året?
mats lindfors 2020-10-09 11:33  
Kanske dags att sjösätta Politiksidan.se snart? Jag trodde att Fotosidan handlade om fotografi.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar