Nyheter
Carl XVI Gustaf har fyllt 70 år. I samband med det har Nationalmusei Vänner överlämnat en gåva; åtta porträtt föreställande kungen och medlemmar av kungafamiljen ingår nu i Statens porträttsamling på Gripsholms slott.
Gripsholms slott har världens äldsta nationella porträttgalleri, det är också ett av de större och omfattar ungefär 4500 verk, främst oljemålningar. Nu fylls samlingen på med mer fotografi. Nationalmusei Vänners gåva är bilder tagna av fyra svenska fotografer; Dawid (Björn Dawidsson), Bruno Ehrs, Thron Ullberg och Mattias Edwall.
Foto: Thron Ullberg
Thron Ullberg ses som en av Sveriges ledande porträttfotografer. Han väljer oftast storformatskamera och traditionella negativ som sedan bearbetas digitalt. Thron jobbar mycket med porträtt åt magasin och kampanjer.
Han berättar för Fotosidan att det skiljer en del att porträttera kungafamiljen mot andra porträttuppdrag.
– Det finns det ett större entourage runt kungen, vilket kräver än mer förberedelse än vanligt. Du är också mer begränsad än vanligt, men det kan vara kul på sitt sätt.
Vad är den största utmaningen?
– Den stora utmaningen ligger alltid i att ta bra bilder oavsett vem som ska porträtteras och i fallet med Kungen handlar det även om att hinna etablera en kontakt under en begränsad tidsram.
Får du respons från kungahuset på dina bilder?
– Nej, men under fotograferingen så visade Kungen ett stort intresse för hur vi hade satt ljus och vilka miljöer som hade valts inför tillfället.
Foto: Bruno Ehrs
Bruno Ehrs arbetar med egna projekt och jobbar för tidningar, magasin, böcker och gör även reklam. Han har haft ett tjugotal egna utställningar i Sverige och utomlands och gett ut ett par böcker.
Han har anlitats av kungafamiljen för officiella porträtt och gjort förlagor till frimärken som avbildade det svenska kungaparet.
Bruno Ehrs har ett par gånger har fått uppdraget att göra officiella bilder av kungen, drottningen och kungafamiljen. Bilderna användas i många sammanhang, som till svenska ambassader runt om i världen, frimärken, gåvor, till tidningar med mera.
– Här hamnar jag samtidigt i en fotografisk tidsaxel, med namn som Jaeger, Lennart Nilsson, Hans Hammarskiöld med flera. Jag tror att många förstår mig att uppdragets karaktär skapar både ambitionen att försöka göra någonting riktigt bra, och att samtidigt övervinna rädslan att inte klara av att kunna göra sitt bästa. Där jag tror det är viktigt att varje fotograf tillåts att prägla bilden med en personlig estetik, berättar han för Fotsidan.
Hur gick du till väga när du tog porträtten av de kungliga?
- Mitt uppdrag har varit att försöka göra en modern bild skildrat med en klassisk estetik. Porträttet av den kungliga familjen valde jag att göra i Gustaf III´s Antikmuseum på slottet i Gamla Stan i Stockholm. Ambitionen var att försöka göra en nedtonad, sammanhållen bild i svarta, gråa och vita nyanser. Som ett svart/vitt fotografi fast i färg. Notera att kungen lägger handen på drottningens arm, en idé jag fick från min fru Yvonne.
Han berättar att det är ganska svårt att hitta lämpliga platser som bakgrunder till porträtten.
– Jag vill att miljön skulle vara vacker och stilig och förmedla en kunglig espri, samtidigt som speglar, möbler och tavlor inte fick dra uppmärksamheten bort från personen i bilden. På ett par av porträtten som jag gjorde på Drottningholm och på slottet i Gamla Stan föll jag för avsatserna i trapphusen, som både var eleganta och samtidigt gav plats åt de kungliga.
– Ljussättningen är ganska enkel, här försökte jag bara imitera och förstärka det dagsljus som naturligt fanns i rummet, säger Bruno Ehrs.
Mattias Edwall jobbar både med stillbild och filmfotografi. Mattias började sin karriär som assistent åt Annie Leibovitz och Patrick Demarchelier. I mitten på 80-talet kom han tillbaka till Sverige och jobbade med reklamfilm och musikvideor.
Ett av hans mer uppmärksammade projekt är arbetet med att skildra Cirkus Cirkör i boken Cirkus som kom 2013.
När han ska jobba med ett porträtt arbetar han grundligt och förbereder med skisser. Han har bland annat porträtterat Prins Carl Philip.
Foto: Dawid
Dawid (Björn Dawidsson) slog igenom stort i början på 80-talet med utställningen Rost på Fotografiska museet.
Det är lätt att dra paralleller mellan Dawid och Man Ray; bland annat genom tekniken fotogram som innebär att föremål läggs direkt på kopieringspapperet. Dawid är mest känd för sina verk av objekt, men har tagit en hel del porträtt. Bland dem syns ett av kungen 2005 som blev förlaga till ett frimärke.
12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Som ett exempel på hur ett hovporträtt KAN utföras - kolla in Zorns finstämda porträtt av redan då svårt sjuka änkedrottning Sophia (som dog blott fyra år efter porträttet målades). Hänger på Waldemarsudde och ger garanterat gåshud när man ser det live:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drottning_Sophia_(m%C3%A5lning)
Högra sidan är hederssidan när det gäller alla personer och det är där hon skall stå. Det borde en proffsfotograf veta.
Det finns ett flertal porträtt på kungafamiljen som är tagna i andra sammanhang och som fyller en annan funktion, till exempel till tidningsintervjuer. De bilderna kan ha en annan stil och ett helt annorlunda tilltal än dessa.