Nyheter
Canon uppger att Visual Service, som utfört service i egenskap av auktoriserad canonverkstad, har kommit på ekonomiskt obestånd. För att inga kunder ska drabbas av en eventuell konkurs avslutar Canon samarbetet med Visual Service.
Serviceärenden kommer att fördelas mellan Canon Europas regionala center för norra europa (Canon RCC i Mölndal) och andra regionala centra.
– Redan idag sker en hel del av servicen i Tyskland, uppger Niklas Andersson-Steen på Canon Svenska AB.
Om Canon kommer att teckna avtal med några andra verkstäder i Malmö och Stockholm kan inte Niklas Andersson-Steen svara på i dagsläget.
Inlämning av Canon-produkter till auktoriserad verkstad kan göras på följande platser:
Göteborg
Canon RCC (Inlämning och inskick)
Krokslätts fabriker 16
431 37 MÖLNDAL
Telefon: 031-720 3480
[email protected]
Stockholm
Assist Workshop Stockholm (inlämning över disk)
Hammarbybacken 43
12145 Johanneshov
[email protected]
Telefon: 013-356250
Fax: 013-356255
Måndag - torsdag 8.00-11.30 & 12.30-17.00
Fredagar 8.00-11.30 & 12.30-16.00
Linköping
Assist Workshop Linköping (inlämning och inskick)
Roxviksgatan 8
58273 Linköping
Telefon: 013-356250
Fax: 013-356255
[email protected]
Måndag - fredag 10.00-12.00 & 14.00-16.00
Torsdag 10.00-12.00 & 14.00-17.00
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja, för oss Nikonister som bor i Sthlm. Övriga i landet måste skicka sina pryttlar med allt vad det innebär i tid, kostnad och annat omak.
Nu ser det ut som att Canotisterna i Mölndal som har tur på motsvarande vis, då övriga har att skicka sina prylar.
En ganska trist utveckling detta. Har själv "drabbats" av detta i och med att Zeiss tog sina meckar å skruvmejslar å lämnade Frihamnen i Sthlm och stack till Tyskland. Nu tar det typ en månad att få sin kikare rengjord och ev. justerad, alltså ett ingrepp som kanske tarvar 1-2 timmar.......?
/Oscar
/M
Jag tycker att det är klokt gjort av Canon. Om Visual Service går i konkurs kan alla möjliga konstiga saker hända.
Jag har just nu min PSh.S-100 i Stockholm för rep. får se vad som händer med den.
Det är svårt att veta varför deras verksamhet inte är lönsam. Vi vet exempelvis inte hur prispressad Canons ersättning till verkstaden för garantireparationer är. Vi känner inte till hur mycket de måste investera i dyra maskiner och så vidare.
Orsakerna är nog enklare än så: Dels är det, tvärt emot vad många tror, betydligt färre fel på moderna kameror så trots den enorma ökningen av antalet kameror är det ändå färre som repareras idag. Dels handlar det om att reparationer och service kräver allt dyrare specialutrustning som gör att det funkar bättre med färre stora verkstäder än många små. Som jag har förstod saken så var detta ett av de viktigaste skälen (ihop med pensionering) som fick Lasses att slå igen. Skulle de fortsatt skulle de ha behövt investera väldigt mycket pengar i utrustning.
Instämmer också med utrustningen som sannolikt är väldigt dyr. Vet tex att när Canon 5D3 lanserades så krävdes en helt ny kalibrerings-utrustning med tillhörande kunskap. I början fick man skicka ner 5D3 (och 1DX?) till RCC.
Sen kanske jag kan tycka att det borde finnas gott om underlag för att ha ett servicecenter åt Canon i rullning i sveriges huvudstad. Exakt vad som ligger bakom en riskerad konkurs (?) får framtiden utvisa.
Nu spekulerar jag men det är väl för övrigt en inte helt spikrak historia bakom företaget? Det hette ju Intervision innan, blev dom uppköpta vad Visual Service? Det behöver ju inte betyda ett jota men nu med facit i hand så undrar man ju lite...