Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Facebook börjar ta betalt för att visa dina inlägg

Facebook börjar ta betalt för att visa dina inlägg

Om du använder Facebook Pages som en viktig kanal för att nå ut till dina kunder så kan det bli kostsamt, för Facebook har börjat ta betalt för att visa dina inlägg.

I början av oktober så har Facebook släppt en ny logik för hur inlägg för en sida visas för de som gillar sidan. Tidigare så har inlägget inte haft några begränsningar för hur det visas (förutom på samma vis som med andra inlägg, vissa har högre prioritet) men nu är det snart slut med det. Istället så kommer dina inlägg rejält begränsas och istället bygga på den budget som du ger till Facebook för att marknadsföra inlägg.

Amerikanska fotografer rapporterar att från att nått 70-80% av de som gillat sidan, har antalet som sett inläggen gått ner till ett tiotal visningar.

Den nya funktionen finns bara för sidor med mer än 400 gilla-markeringer.



Publicerad 2012-10-18.

39 Kommentarer

Leif Eliasson 2012-10-18 13:32  
Upp som en sol ner som en pannkaka - facebook will die
IronDavid 2012-10-18 13:42
Ingenting kommer eller kan döda jättar som facebook...

Det är just därför dom kan utnytja sin makt på detta vis!
Ingenting är gratis, och är det gratis så kostar det för att
få "det" att funka... De är bara så det är, gilla läget! : )

MVH /David.
Martin_Oberg 2012-10-18 15:22
"Ingenting kommer eller kan döda jättar som facebook..."

Det där är ett livsfarligt antagande när man är jätte. Har dödat storföretag förr.
johannes_wl 2012-10-19 14:27
"Ingenting kommer eller kan döda jättar som facebook..."

Nej, fråga bara Myspace och Alta Vista.
Scholss 2012-10-19 18:59
"Ingenting kommer eller kan döda jättar som facebook..."

Ja eller Lehman Brothers..
PMD 2012-10-25 00:29
Eller Kodak.
fotograf-magnus-stalberg 2012-10-18 13:53  
Frågan är hur många som känt till att minst två tredjedelar av en sidas "gillare" aldrig får chans att se en uppdatering. När Facebook nu ytterligare förändrar räckvidden nedåt är det alltså en förändring på en redan tydlig begränsning.

Jag gissar att de allra flesta som uppdaterar sina sidor gör det i tron att deras inlägg publiceras i gillarnas flöden. Sedan hoppas man att så många som möjligt ska se. I verkligheten har det dock bara varit var tredje gillare som exponerats för inlägget. Nu blir det alltså ännu färre - om man inte betalar.
MrDip 2012-10-18 14:04  
Tur att Google+ finns, inte så stort nu men det växer.
Bussmicke 2012-10-19 00:38
Väck inte den Björn som sover...
JEkelund 2012-10-18 14:17  
Detta är inte speciellt konstigt tycker jag.

Lite som "Sponsrade länkar" på google, men betalar för visningar.

Känner inte många som jobbar gratis och känner inte till många ställen där man kan annonsera och marknadsföra sig gratis. Vad kostar det att stå på mässor, vara med på gulasidorna eller liknande?

Så om Facebook börjar ta betalt av företag och där dyker upp reklam mellan inläggen tycker jag är helt ok. Det är trotts allt gratis för privat personer och det har facebook lovat att det skall fortsätta vara.

Jens
Christer Lindh 2012-10-18 14:36
Håller med om resonemanget, Facebook Pages har blivit ett viktigt marknadsföringsverktyg för företag så inte konstigt alls Facebook vill skära mellan där.

Tyvärr drabbar detta ju även mer ideella sidor som fått många likes. Snyggast vore om man som användare kunde välja vilka av dem man gillat som man tycker kan få skicka alla uppdateringar till en utan att det kostar sidägaren något. Ett "supergilla" typ. Gissar att en del sådana sidor nu skapar Grupp istället.
Användarnamn:Morot 2012-10-18 14:18  
Såhär borde dom göra för alla användare, ifall man var tvungen att betala för sina statusuppdateringar så skulle man bli av med alla skitkommentarer och instagrambilder
Makten 2012-10-18 15:23
Ett enklare sätt är att inte ha flera hundra "vänner" varav två tredjedelar man aldrig träffat.
Användarnamn:Morot 2012-10-19 09:44
sant. tyvärr funkar inte det för mig...
johannes_wl 2012-10-19 14:28
Dölj "vänner" som spammar då? Eller filtrera bort bilder, eller whatever :)
Användarnamn:Morot 2012-10-21 01:54
Haha jag tog bort hela skiten istället :D
JazzBass 2012-10-18 14:38  
Egentligen är det inte konstigt att man vill begränsa mängden gratisreklam företag kan göra på Facebook via sina sidor. Men jag hoppas dock innerligen att Facebook gör skillnad på ideella föreningar och rena affärsverksamheter med främsta syftet att göra reklam och vinst! Att bara kallt dra en gräns vid 400 likes utan att se till syftet med sidan, befolkningsmängder etc skulle vara ytterst beklagligt. Nån som har koll på det här?
VisualD 2012-10-18 15:03  
Det är nog bara en av sviterna efter börsnoteringen. Efter prisraset på aktien börjar nog aktieägarna bli otåliga och vill se se minsta tecken på utdelning.
Morphen 2012-10-18 18:30
Där har du anledningen.
Kundnytta brukar man prata om, men vi användare är inte kunden utan produkten som säljs...
Mats Alfredsson 2012-10-18 16:48  
Jag har själv nära 1100 gillare på min sida på FB-sida och har inte märkt någon minskning i intresset bland mina gillare. Tvärtom de senaste veckorna utan att ha köpt sponsrade länkar. Hela grejen handlar ju mest om att intresset på FB ökar hela tiden, vilket gör att de inlägg man gör idag snabbt försvinner i mängden, att man helt enkelt har mer att konkurrera med jämfört med tidigare. Nu ger FB oss en möjlighet att köpa en plats högt upp i flödet. Positivt om man nu har valt att använda den här kanalen för marknadsföring.
Jag ser inte Google + som ett alternativ, det skull definitivt minska möjligheten att nå ut brett.
Mats Alfredsson 2012-10-18 17:17  
Klippt från FB:s hjälpcenter angående marknadsföring av separata sidinlägg. Vad man gör är att erbjuda en möjlighet att synas högre upp i feeden. Genom att komma högre upp är det fler som kommer att se det, eftersom alla inte orkar bläddra neråt:

Om jag inte marknadsför mitt inlägg, kommer andra ändå att se det?

Ingenting har ändrats gällande hur dina inlägg delas med de personer som gillar din sida.

Det är många aktiviteter på gång på Facebook och de flesta ser bara en del av dem i nyhetsflödet. De kan missa saker när de inte är inloggade på Facebook. Om de har många vänner och sidor kan antalet händelser överstiga visningskapaciteten i nyhetsflödet.

Även om du inte marknadsför ditt inlägg kan många av de personer som är kopplade till din sida ändå se det. Om du däremot marknadsför ett inlägg, ökar du den potentiella räckvidden så att en ännu större andel av din sidpublik och vännerna till dem som interagerar med ditt inlägg kommer att se det.
fotograf-magnus-stalberg 2012-10-19 11:15
Ett inlägg som publiceras på en sida som personer gillar ses som mest av en tredjedel av gillarna. Alla som gillar ser det alltså inte. Facebook har en algoritm som hanterar det där. Grundregeln är att ju fler som gillar en sida, desto färre i procent ser ett inlägg gjort på den.
Svar från David Elmfeldt 2012-10-19 12:10
@Magnus. Är det verkligen så? Var kan man läsa mer?
Mats Alfredsson 2012-10-19 13:57
Magnus, jag säger inte att du har fel. Min egen erfarenhet säger dock något helt annat. Jag har aldrig haft så många som sett och gillat mina inlägg som jag har idag. Utan att betala för det. Har en sidan med ca 1100 gillare. Är medveten om att många inte ser mina inlägg för att de försvinner i feeden. Har dock gjort ett antal stickprovskontroller bland mina gillare och de har alltid hittat inlägget när de bläddrat neråt. Som i så många andra sammanhang handlar det o m att ha en strategi för hur man hanterar sociala medier. Min nyckel är aktivitet på sidan minst en gång per dag, men aldrig mer än tre (då finns det risk att jag tröttar ut besökaren). Ju mer aktiv jag själv är och hur mer intressanta inlägg som kommer in desto större intresse från omvärlden.
Mats Alfredsson 2012-10-19 14:12
Vill bara fylla på med en sak till. Ett av mina senaste inlägg hade setts av drygt 600 personer. Kan knappast stämma att bara en tredjedel ser det.
Svar från David Elmfeldt 2012-10-19 19:52
Jag undrar om det kan vara så att FB inte släppt på strypningen i Sverige (men däremot släppt på möjligheten att Promota)? Jag upplever ingen skillnad i hur Fotosidans inlägg publiceras (jag hittar alltid dem när jag kikar i mitt privata flöde). Däremot vittnar många i USA att det är betydande strypning (och att den där 1/3 regeln inte heller verkar gälla).
Annika Ahnlund 2012-10-24 12:20
Det har blivit en enorm strypning av flödet sedan senaste ändringen av algoritmerna! Det ser man som administratör lätt på siffrorna för hur många personer som sett inlägget.

Jag driver en sida med ca 3200 gillare. Tidigare sågs varje inlägg av i genomsnitt hälften av dessa (1000-2000 beroende på hur många som gillat och kommenterat inlägget förstås). Nu handlar det i stället om i genomsnitt ca 700 personer. Mindre än hälften så många alltså.

Har testat att betala olika avgifter för att se hur det ökar visningarna. Från billigaste 34 kr = ca 1200 visningar till dyraste varianten, som visades för 5500 personer tack vare viral spridning också.

Sedan är det precis som Magnus säger färre som ser inläggen ju fler gillare sidan har. Har man färre gillare är ju dessa också ofta mer aktiva med att gilla och kommentera - vilket också höjer visningsgraden. Därför blir det heller inte relevant att kolla sitt eget flöde eller fråga en vän om man syns i dennes flöde. Vännen har ju säkert gillat och kommenterat mer än andra och ser därför fler av ens inlägg.
xandx 2012-10-18 18:13  
Så här har det varit rätt länge och om man använder tjänsten så når man inte bara de som gillar ens sida. Vi har gjorde detta rätt länge nu då jag är med och driver några nattklubbar i Malmö och på alla våra event har vi använt denna tjänst och det fungerar bra.
benkar 2012-10-19 18:59  
"Det finns inga gratisluncher". Innebörden är att ingenting är gratis...

Leverantörer av tjänster börjar ofta med att låta tjänster vara gratis, locka till sig folk, sedan tar man betalt.

Förstår inte varför någon endaste blir förvånad...

Är ju bara att se på reklamlänken här ovan -"Får mer ut av Fotosidan. Plusmedlemskapen börjar från 119 kr"

/B
Lennart S 2012-10-19 19:16  
Ingen är odödlig! minns uttrycket "upp som en sol ner som en pannkaka"
at1981 2012-10-20 09:18  
Hej!


Jag hoppas innerligt inte en enda människa vill betala Facebook för denna tjänst. Sedan skall man inte gynna dem med inkomster på allt annat meningslöst man kan spendera pengar på via deras sajt.

Av mig har de inte och kommer aldrig få en enda krona!


MVH Alexander!
Airfoil 2012-10-20 10:09  
Får inte en enda krona av mej heller.
Är inte och kommer inte att bli medlem på Facebook.
Jag saknar behovet av fejan.
xandx 2012-10-20 14:19
Är du inte på Facebook så finns du inte! :-D
Airfoil 2012-10-20 22:51
Är det verkligen sant? Jisses så skönt!
Vanheden 2012-10-21 17:14  
Ser att jag som privatperson nu får upp möjligheten att marknadsföra när jag postar en länk. 40,55kr skulle det kosta för att det, nån halvkul youtubevideo, skulle hamna lite bättre till i nyhetsflödet hos mina vänner.
edit: kanske har varit så ett tag rent av, har dock inte sett något om det tidigare
Pagajviftaren 2012-10-24 22:34  
http://www.svt.se/nyheter/sverige/facebook-stoppar-uppdateringar-om-du-inte-betalar
Man kan tydligen gå runt det, om den som tryckt på "Gilla" själv ber om att uppdateringarna ska visas. Kommer fyra minuter in i filmen.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar