Bildpolicyn är solklar: Inget får läggas till eller tas bort i en bild. Ändå publicerade DN nyligen en känd manipulerad bild.
Bilden som föreställer ett iranskt missiltest publicerades 2008 av tidningen Sepah News som står den iranska militären nära. För att dölja att en missil inte avfyrades klonades en avskjuten missil från en annan del av bilden in.
Och apropå totalt hämningslös manipulering så kika på Benettons nya reklamserie med kändisar som pussas hej vilt med varann oavsett kön religion och ålder. Lova bara att aldrig handla där! Titta efter Unhate ner t h.
Fast det är ganska stor skillnad på redaktionellabilder och reklambilder! De flesta reklambilderna är manipulerade medan tidningar har en noll tolerans mot manipulerade bilder. Jag personligen tror att det bara är en tidsfråga innan vi översvämmas av manipulerade tidningsbilder, tekniken är här och den blir bara bättre och bättre så förr eller senare blir någon så pass bra på att manipulera att det blir svårt för bildredaktionerna att upptäcka manipuleringen.
Man behöver iofs inte photoshop för att manipulera foto, räcker med rekvisita och bra skådespelare så kan man tom få den tråkigaste dagen i mellanöstern att bli händelserik! http://zombietime.com/reuters_photo_fraud/
Måns, Benetton har genom åren varit mästare på att plocka fram geniala och över hela världen omtalade kampanjer. De har inte alltid älskats av folket men de har haft ett enormt genomslag i media. Precis som tanken var. Nu har även Påven protesterat mot att förekomma i kampanjen – där han ses kyssa en imam. Just den delen har dragit in (förmodligen för att inte Benetton vill stöta sig för mycket med den ultrakonservativa Vatikanen). Men tack vare Påven och Vatikanens protester så har det väckt gehör över hela världen.
Det är reklam/marknadsföring när det är som bäst.
Personligen så tycker jag det är rätt trevligt med en kampanj som har "UNHATE" som tema.
Juridiskt är det ju dock lite intressant huruvida Bennetton går iland med det här. Enligt Svensk lagstiftning så måste ju de avbildade personerna godkänna publicering i reklamsammanhang. Nu är förmodligen badwillen at stämma nån i en "UNHATE" kampanj större än vinsten. Ni som kan juridiken internationellt: Vad gäller....?
Skit samma, men det är klart att den manipulerade bilden är tagen något senare än den som skallvara i original.
Rketterna är något högre (och för den 3:de raketen mycket högre)
/Don
Ganska lätt att avslöja denna typ av manipulation.
Jag vinklar min skärm framåt och tillbaka.
På så sätt såg jag tydligt att det är något skumt med bilden.
Visst är den inklippta raketen blåare runt omkring.
"Misstag kan naturligvis inträffa, men varför låg bilden tillgänglig hos AFP?"
Tveksamt om den låg hos AFP vi tillfället. Bildbyråerna brukar snabbt radera dem och skicka ut rättelser till prenumeranterna.
Mera sannolikt är det att DN hade bilden kvar i deras bildsystem från det att den första distributionen gick ut. Att hämta individuella bilder via AFPs system på webben är väldigt dyrt och har man den redan liggandes i sitt bildarkiv tar man den därifrån. Den kostnaden är försumbar.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Troll...
http://www.benettongroup.com/en/home.htm
Man behöver iofs inte photoshop för att manipulera foto, räcker med rekvisita och bra skådespelare så kan man tom få den tråkigaste dagen i mellanöstern att bli händelserik!
http://zombietime.com/reuters_photo_fraud/
Det är reklam/marknadsföring när det är som bäst.
Personligen så tycker jag det är rätt trevligt med en kampanj som har "UNHATE" som tema.
Juridiskt är det ju dock lite intressant huruvida Bennetton går iland med det här. Enligt Svensk lagstiftning så måste ju de avbildade personerna godkänna publicering i reklamsammanhang. Nu är förmodligen badwillen at stämma nån i en "UNHATE" kampanj större än vinsten. Ni som kan juridiken internationellt: Vad gäller....?
Rketterna är något högre (och för den 3:de raketen mycket högre)
/Don
Jag vinklar min skärm framåt och tillbaka.
På så sätt såg jag tydligt att det är något skumt med bilden.
Visst är den inklippta raketen blåare runt omkring.
Tveksamt om den låg hos AFP vi tillfället. Bildbyråerna brukar snabbt radera dem och skicka ut rättelser till prenumeranterna.
Mera sannolikt är det att DN hade bilden kvar i deras bildsystem från det att den första distributionen gick ut. Att hämta individuella bilder via AFPs system på webben är väldigt dyrt och har man den redan liggandes i sitt bildarkiv tar man den därifrån. Den kostnaden är försumbar.