Mässa
Nu har Photokina kommit igång på riktigt och Fotosidan är förstås där och ställer frågor, klämmer på prylar och försöker hitta några kul och udda prylar.
Det här är femte gången jag är på Photokina, men det är lika överväldigande varje gång. Det är trängsel, en kakofoni av röster, montrar och små scener överallt med allt från lindansare till trickcyklister eller en hårt sminkad modell. Det är stora bildskärmar överallt med videoklipp, med stillbilder, det är prylar på längden, bredden och tvären: kameror (förstås), objektiv, stativ, kulleder, fotoväskor, blixtsystem, reflektorer och andra ljusformare, fotoböcker, bildskärmar, ledlampor av alla de slag och enbart utbudet av videotillbehör är så enormt att man blir yr i huvudet.
Canon
Det var mycket trångt i Canons monter, det märktes att Eos 7D Mark II väckt mycket uppmärksamhet. Jag pratade lite med Anders Sävås och Niklas Andersson-Steen. Vi började med G7X och Anders beskrev tanken bakom den.
- Vi ville ha en liten kamera med väldigt bra prestanda. Mindre än G1X och bättre än S120, med bra ljusstark optik men så minimal som möjligt.
Niklas påpekade att både Powershot G-serien och Powershot S-serien varit framgångsrika och att G7X kan beskrivas som en G-modell i fickvänligare format. De menade att entumssensorn ger en bra kompromiss mellan sensoryta och möjlighet till liten kompakt optik. Det går att få bakgrundsoskärpa utan att paketet med kamera och objektiv blir så klumpigt. När kompaktkameramarknaden som helhet har krympt kraftigt säljer fortfarande påkostade kompakter bra.
Canon G7X
Jag frågade om lagringsenheten Cross Media Station som Canon berättade om på måndagens presskonferens. Anders Sävås berättade att den kommit som en överraskning för dem också och att han därför inte kunde berätta så mycket om den. De hade inte ens någon enhet i sin monter att visa upp ännu. Men det handlar om busenkel lagring som kan hämta in bilder från kameror via wifi. Ställ till exempel en G7x ovanpå en Cross Media Station och de etablerar kontakt med nfc och bilderna i kameran laddas in i enheten. Inga sladdar, inget plockande med minneskort. Du styr enheten via en fjärrkontroll och den kan visa bilder via hdmi.
Det märks att Canon satsar hårt på wifi och att göra wifi enkelt att använda. Anders Sävås berättade att alla nya Canon-kameror med wifi kommer ha stöd för Irista, Canons molntjänst för bildhantering. Du registrerar kameran första gången de ansluter, sedan är det bara att ladda upp, redigera och dela. Ser man på G7X så har den en smartfon-knapp, tryck på den, namnge kameran, sedan upprättas automatiskt kontakt med Camera Window-appen i telefonen. Tanken är både Irista och Cross Media Station är en del i en tanke att förenkla hela kedjan i bildhanteringen. Det skall vara lätt att ta, skicka, redigera, lagra, skriva ut och visa bilder eller skapa fotoböcker direkt från Irista.
Dubbla kortfack i Eos 7D Mark II, ett sd-kortfack, ett cf-kortfack
Jag frågade om stm-tekniken, om alla nya objektiv från Canon kommer att få den. Anders Sävås menade att den säkert kommer finnas i många men inte i alla. Stm-tekniken är mycket bra på at ge den mjuka fokusrörelse man vill ha i objektiv för videofilmning. Däremot kan man fortfarande få snabbare fokus i till exempel stora teleobjektiv med traditionella fokusmotorer. Men de i gengäld lätt bli lite ryckiga för video.
Nya EF 400 mm f/4 DO IS II USM är spännande, men varför har det bara blivit tre DO-objektiv hittills? Enligt Anders Sävås är dels tillverkningen av själva DO-linselementen enormt komplex och dels är det helt enkelt svårt att designa så här kompakta objektiv. Att krympa storleken leder lätt till kraftig kromatisk abberation, ljusspridning och färgblödning.
EF 400 mm f/4 DO IS II USM och Canon Eos 7D Mark II
Fundering: Canon har fått mycket positiv respons på Eos 7D Mark II, på G7X och på de nya objektiven, kanske i synnerhet EF 400 mm f/4 DO. Det som däremot är ganska slående är frånvaron av nyheter kring Eos M. När jag frågade om den spegelfria marknaden så blev svaret det lite undvikande att den "har varit en utmaning". Men de var noga att påpeka att de satsar vidare på Eos M. Det är väl inte osannolikt att Canon helt enkelt upplever att är mer givande det just att prioritera de delar av kameramarknaden som de vet fungerar. När kameramarknaden som helhet krymper är det nog ganska rationellt att i första hand satsa där man ser att man kan tjäna pengar.
Wacom
Jens Kellersmann på Wacom
Jag hade en intressant pratstund med Jens Kellersmann på Wacom är välkända för sina ritplattor och digtaliseringspennor. Det här är produkter som är standard hos de som arbetar med retusch och populära bland fotoentusiaster. Deras kanske mest kända produkter är ritplattorna Intous och Intous Pro. Men de har även mer eller mindre avancerade ritpennor för surfplattor, till exempel Bamboo Stylus eller Bamboo Fineline. De har även avancerade pekskärmar i Cintiq-serien. Sådan är inte så vanliga för retuschörer, att rita direkt på skärmen innebär att man lätt skymmer det man arbetar med. Däremot är de omtyckta bland animatörer och designers.
På Cintiq-skärmarna ritar du direkt på skärmytan
Så hur ser framtiden ut? Hur kommer vi jobba med redigering om tio eller tjugo år?
Jens Kellersmann menar att det finns en tydlig trend mot allt mer upplösning, men att den utvecklingen just nu bromsas av att en del företag (han nämnde inte Adobe vid namn) är dåliga på att anpassa användargränssnitten i sina program så de fungerar med höga skärmupplösningar.
Markerar text på en surfplatta med Bamboo Stylus
Vi kommer troligen se mer av inmatning via olika penn-lösningar. Jens Kellersmann pekade på Microsofts satsning på Surface Pro där de fokuserar mycket på pennan som inputenhet. Kort sagt, vi kommer troligen se mycket verktyg för att rita, skissa och skriva för hand i bärbara enheter. Jens Kellersmann nämnde att appen Bamboo Paper varit extremt framgångsrik och laddats ned enorma mängder. Wacom satsar på smarfon/plattor eftersom de ser att många arbetar med sådana enheter.
Men Jens Kellersmann framhöll flera gånger att de inte ser pennor och plattor som konkurrenter till tangentbord och mus. De kan komplettera tangentbordet, men aldrig ersätta det.
Sony
Jag fick en snabb rundtur i Sonys monter. Bland annat klämde vi lite på den tämligen brutala FE PZ 28-135 mm f/4 G OSS. Det här ett objektiv framtaget med tydligt sikte på videovärlden. Det märks på finesser som konstant brännvidd under fokusering, att fokus inte ändras under zoomning, att du kan byta riktning på zoomringen, stöd för externa fokuseringsverktyg och steglös bländare. Du har tyst och mjuk motorzoomning i variabel hastighet med en SSM-motor. Men enligt Sony är objektivet också väl anpassat för den mycket högre upplösningen hos stillbildskameror som A7R.Priset blir runt 2500 Euro, och objektivet blir tillgängligt i januari.
FE PZ 28-135 mm f/4 G OSS är en rätt rejäl pjäs
Jag klämde även på den nya Vario-Tessar T* FE 16-35 mm f/4 ZA OSS. Kort brännvidd, långt namn. Det här är ett objektiv många nog väntat på, nu har Sony en trevlig serie med 16-35/4, 24-70/4 och 70-200/4. Objektivet känns inte överraskande gediget och trevligt. Skön manuell fokusring, lagom trög zoom.
Vario-Tessar T* FE 16-35 mm f/4 ZA OSS har ett mycket användbart omfång
I kategorin galna produkter kommer Sony QX-1 rätt högt på listan. Det här är ett lite klumpigt bakre objektivlock för Sony E-objektiv med en inbyggd aps-c-sensor. Den har en snabb trådlös uppkoppling och just ingenting mer. Inget grepp, inga knappar, rattar, reglage eller ens bildskärm. Kort sagt, ett bakre objektivlock med en bildsensor. Du arbetar med kameran från appen Playmemories i en mobiltelefon eller surfplatta.
Sony är tydliga med att de inte räknar med att det här skall bli en storsäljare, de verkar mer se på den som en slags försöksballong. Släpp ut den och se vad reaktionerna blir. Idén kan verka knäpp, men börjar man till exempel tänka på att sitta i ett gömsle och fjärrstyra en sådan här utrustad med ett vidvinkel så börjar idén kännas lite intressant. Eller om du vill ha en extremt lätt men ljuskänslig kamera i en quadrokopter eller liknande.
Sony QX-1 med ett 70-200 mm f/4
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag har egentligen bara en fråga =P bild 3 där man ser minneskortsfacken. Varför en tid på 640 och iso 6400? Behövs det mer än 1/160 och iso 1600 för den bilden? Förlåt, jag är bara uttråkad =)
Verkligt svar: jag hade glömt att ställa om kamera från fotograferingen innan :-)
Den här har jag läst tio ggr nu! :)
Vad gör dom därborta? ;)
B)
'Objektivet känns INTE speciellt gediget och trevligt.'
Föreslår insättning av två kommatecken för att undanröja tvetydigheten:
"Objektivet känns, inte överraskande, gediget och trevligt." :-)
"Vi utvärderar kontinuerligt vårt modellprogram och tar in all information från kunder om önskemål. Exakt hur det kommer att se ut är inget vi kan uttala oss om."
Typ.
Kort sagt, kameratillverkare svarar extremt sällan på frågor om möjliga kommande modeller. De har fått sådana frågor så många gånger att de numera är mycket skickliga på att svara artigt utan att säga det minsta :-)
Man få tänka på att det för dem oftast vore kontraproduktivt att börja prata om nya modeller innan man sålt klart de man redan har. Det finns föstås undantag från detta, men de är sällsynta.