Mässa
Elektronikmässan CES i Las Vegas är proppfull av nya prylar. Vi har kollat in vad som visas inom foto- och bildområdet. Häng med på en tur runt mässan.
Första intrycket av CES är, inte helt överraskande, överväldigande. På onsdagen när mässan öppnade för allmänheten var det bilköer utanför med mc-poliser i korsningarna, strida strömmar av besökare till fots som fyllde upp alla trottoarer och lediga ytor på flera kvarters avstånd.
Väl inomhus är det kö att åka i rulltrapporna, kö vid säkerhetskontrollerna in i varje enskild hall, kort sagt, trängsel överallt. I år hade de skärpt just säkerheten och det var - tack och lov - tvärförbjudet att ha med sig resväskor eller rullväskor in i hallarna. Plus att jag två gånger träffade bombhundar, en av dem visade för övrigt ett lite obehagligt intresse för mina skor. Men det berodde tydligen bara på att de såg ungefär ut som hans favorittuggleksak.
Utan karta är man räddningslöst vilse på CES, men de hade både en hjälpsam app för att navigera mässan och en smart funktion där man via deras webb kunde skapa sina egna kartor med markeringar för just de montrar man är intresserad av.
Så här stora mässor är ganska utmattande: Du har stora montrar i enorma hallar, hög musik och överallt människor som via högtalare förklarar, berättar och demonstrerar saker. Och så sorlet från alla besökare. Ljudkulissen är intensiv. Men även ögonen blir stressade: Överallt stora eller gigantiska bildskärmar där det flimrar en strid ström av logotyper, slogans, inzoomningar på produkter, leende par med gulliga barn, hav, fjäll och så ännu mer logotyper, slogans och inzoomningar på produkter.
Som tur är finns det här och var transportkorridorer mellan de stora montrarna där man kan få en stunds lugn och ro. Men tillbaka ute i montrarna så är det förstås ett hav av prylar, grejer, apparater, manicker, utrustning, mojänger, gizmos, gadgets och, tja, saker. Det mesta dessutom med elektronik i, mässan heter ju trots allt Consumer Electronics Show.
CES handlar alltså om vilka konsumentprylar vi ser framöver, eller som ett företag hade som slogan "The future of retail". I det här kaoset av elektronikprylar utgör fotorelaterade grejer bara en liten procent. Slående var Samsungs enorma centralmonter med mobiltelefoner, smartklockor, UHD-TV, SUHD-TV och mängder med andra prylar. Men vi såg inga kameror. När vi frågade personalen erkände flera att de faktiskt bara kände till de delar av montern där de själva arbetade, "prova därborta istället".
Att fotobranschen generellt ligger ganska lågt på CES är faktiskt inte så konstigt, det finns många andra mässor som är mer riktade till deras målgrupper. Som CP+ och NAB nu snart och så är ju 2016 ett Photokina-år. Många planerar nog sina produktsläpp så att de har saker att visa upp där. Så varför introducerade Nikon D5 och D5000 under CES? Allmänt handlar det nog om att det är sommar-OS i år. Och Fotbolls-EM. Nikon D4 introducerades ungefär vid den här tiden inför London-OS, D4s händelsevis två år senare lagom till vinter OS i Sotji. Canon då? Ja, de släppte 1D X några månader efter D4, men fortfarande före London-OS. Så många misstänker att vi får se en 1D X Mark II till CP+ eller NAB. Och kanske en Eos 5D Mark IV. Övriga tillverkare väntar nog framåt sommaren med större nyheter så att de slipper slåss om uppmärksamheten med Canon och Nikon och så det känns färskt till Photokina i höst.
Även de minsta nischer har sin eller sina montrar på CES. Här ovan en kinesisk tillverkare av skal till mobiler och surfplattor i trä.
Vi fotoentusiaster glömmer ibland att våra grejer bara utgör en mycket liten del av den totala marknaden för bildprodukter. Här ovan ser du ett kinesiskt företags utbud av optik för olika sorters bilkameror. De visade även upp kompaktkameraobjektiv, färdiga paket med sensor + optik för telefoner, övervakningsmoduler, skannermoduler (ytskannrar, personskannrar, ögonskannrar, osv), små projektorobjektiv, enheter för rörelsedetektering och rörelsestyrning, mätoptik osv, osv. Och jo, de tilverkade faktiskt ett systemkameraobjektiv också, med M43-fattning. Men det verkade mest vara en kuriosaprodukt för dem.
Bland alla varumärken hittar man en del som kanske inte skulle funka så bra i Sverige. Känns inte så förtroendeingivande.
Sony hade en hyfsat stor och faktiskt mycket trevlig monter, de spelade nämligen ingen musik på hög volym. Pluspoäng. Men läckrast var att på insidan av monterns runda väggar projicerades ett gigantiskt kollage av bilder och kommentater vartefter de lades upp på olika sociala medier. Det var som att stå i något slags gigantiskt situation room och se hur mycket bilder av allt möjligt som läggs upp hela tiden, dygnet runt.
Det mesta i Sony-montern handlade om annat än kameror, men de hade hela utbuden av både E- och A-mountsystemen.
Canon hade en relativt måttlig monter där jag kände igen en hel del från Canon Expo i höstas. Bland annat demonstrerade de 8k-teknik och dess möjligheter.
Hos Nikon var det D5 och i synnerhet D500 som var i fokus för uppmärksamheten. Men de visade även upp Key Mission 360. Jag lyssnade en stund på en demonstration på franska (inte mitt bästa språk) och om jag tolkade det rätt så har de en rätt snygg app för att se resultet från det Key Mission 360 filmat. På mobilskärmen visas ett utsnitt av hela 360-filmen, och när du vrider mobilen i en ny riktning så ser du det kameran filmade i den riktningen
Panasonic hade enormt mycket teknik i sin monter, varav Lumix-kamerorna var en del. Och de pratade inte oväntat mycket om 4K, Panasonic är väl den av de kända kameratillverkarna som hårdast marknadsför sig med 4K.
Men Panasonic gör enormt mycket annan teknik också, dels hifi-grejer under namnet Technica, men även saker som säkerhetssystem eller som här ovan underhållningssystem för flygindustrin. Panasonic är inte så stora på kameramarknaden, men det är ett enormt företag med enormt mycket olika verksamheter.
Ricoh hade precis som på IFA i Berlin en monter helt vikt till livsstilkameran Theta som är en föregångare till och delvis en konkurrent till Nikons Key Mission 360 och med en liknande app för att visa upp resultatet. Jag frågade om de hade Pentax-grejer att visa upp, men fick beskedet att de sparar det till Photokina.
Polaroid var på plats med en överraskande stor monter. De visade dels förstås upp sina olika kameror, men hade dessutom allt från egna mobiltelefoner till 3D-skrivare i utbudet. Jag pratade med en mycker rättfram representant som berättade att de i huvudsak var vad han kallade ett Branding Franchise, alltså att de säljer ett stort utbud av teknikprodukter från små okända tillverkare under deras välkända varumärke. Lite som till exempel Lacie gjort med it-produkter.
Generellt var det mer video och videotillbehör än stillbild på CES, och som sagt helst 4k. Här en Steadicam-rigg, de är ju annars kanske mest kända för sina självstabiliserande kameraselar.
Sony hade inte oväntat mycket proffsvideo-produkter, de är ju strängt taget en större och mer etablerad spelare i den branschen är på stillbildssidan. Längs bak i den här riggen gömmer sig en Sony A7.
Ett tillbehör som visserligen funkar bra för video men som kanske framför allt är intressant för time lapse-fotografer är prylar som de från Nya Zeeländska företaget Syrp. Det du ser närmast är deras Genie Mini med en kulled på, bakom ser du glidern Magic Carpet med en Genie Mini monterad på släden. Genie Mini är ett styrbart panoreringshuvud som kostar ungefär 2000 kronor plus moms.
Här ser du appen som styr Genie Mini, du anger hur mycket den skall rotera kmeran och hur snabbt.
Amerikanska Tiffen är i Sverige mest kända för sina filter. Här på CES visade de till exempel upp sitt Ultra Clear. Det här är alltså ett helt klart filter som inte skall ha någon optisk effekt alls, det skall enbart skydda objektivet. Nu har det uppdaterats och de påstår att det är lika starkt som Gorilla-glas och lika vatten- och smutsavstötande som de fluor-belagda frontlinserna som en del dyra Canon- och Nikon-objektiv har.
En lite annorlunda skrivarteknik från det amerikanska företaget Epilog Laser. De bränner in mönster i nästan vilket material som helst med hjälp av mycket smal laser. Här ovan ser du bilder etsade i metall.
Här har Epilog Laser etsat en bild i marmor, det borde vara något för alla dem som oroar sig för hållbarheten hos sina bilder.
Företaget My Case Builder skapar skräddarsydda insatser till många kända hårdskalsväskor. På bilden ovan Pelican-väskor med olika specialanpassade insatser.
Här visar deras representant upp en insats för några av Canons videoobjektiv och med ett fack för batterier. Processen att skapa en insats är enkel: du går in på deras webb och i beställningsverktyget anger du vilken väska du har. Sedan är det bara att börja "möblera" insatsen med lämpliga hål för till exempel kameraobjektiv, batterier och annat som du väljer från drop-down-listor i verktyget. Vill du skapa ett uttag för en pryl som verktyget inte känner till anger du längd och djup i verktyget och bifogar en bild av objektivet eller vad det nu är.
Om vi lämnar stillbildsfoto och ser till CES i stort så är det svårt att göra någon exakt trendspaning utan att gå runt en hel vecka. Men några saker var tydliga: Som att många ville visa upp lösningar för VR, Virtual Reality. Här ovan VR-glasögon från Samsung.
Här en praktisk tillämpning av VR. Svenska Ericsson hade i sin monter ett exempel med en simulator för utbildning på entreprenadmaskiner (grävmaskiner m m) från Volvo. Du sitter och kör maskinen med sådana reglage den har och kan träna upp förmågan utan att behöva tappa, välta eller mosa saker på riktigt.
En annan tydlig trend är att många pratar om videokvalitet. I många år har det i TV-världen nästan enbart handlat om fysisk storlek (32, 42, 55, 65 tum osv) eller bildstorlek (HD ready, full-HD och nu UHD eller 4K i dagligt tal). Men nu har man äntligen börjat tala om saker som tonomfång, här ovan exemplifierat med HDR (High Dynamic Range) i Sonys monter.
Samsung visade upp sin SUHD-teknik. SUHD är i sig ingen bildstorlek (på bilden ovan visar de en SUHD 8k-skärm, men det finns även för 4k), utan handlar om färgkvalitet. LG visade upp en liknande teknik som till råga på allt nästan heter samma sak. LG pratade annars händelsevis mycket om fördelen med ips-tekniken i paneler (vilket kan ha att göra med att LG tillverkar nästan alla IPS-paneler).
Det här är faktiskt en mycket positiv utveckling för oss fotoentusiaster. Äntligen börjar nu vi få tv-apparater som kan visa upp våra bilder med vettig upplösning - en uhd-skärm på 55 eller 65 tum ger ju riktigt krispiga och detaljrika bilder även på nära håll. Men också apparater som kan ge ett vettigt tonomfång och bra färger.
Samsung visade liksom Panasonic upp en Bluray-spelare för UHD-video. Skall det bli någon snurr på 4K så behöver man ju kunna visa 4k-material och där har det helt klart brustit en hel del. Som att det faktiskt saknats vettiga medier utom att ha 4k-material på hårddisk kopplat till TV-apparaten.
LG tryckte mycket på oled-tekniken och hade till i sin monter vad man skulle kunna kalla en rejäl krökt bildskärmslösning. Den bestod av ett fyrtiotal OLED-slärmar i jättestorlek (min gissning 85 tum) som tillsammans gav en rätt kool bildupplevelse.
LG hade annars också tagit det här med krökt tv till nya absurda höjder.
En annan tydlig trend på CES var teknik för hälsa och träning. Glöm pulsarmband, stegräknare och cykeldator. Nu skall du mäta blodtryck, andning, puls och hela din livssituation samt lagra det så du kan få fram statistik över hur du tränar, vad och hur mycket du ätit och veta exakt hur en dator tycker att du mår. Det här är nog ett jätteområde som vi bara sett början på. Hälsa och vår allmänna ångest över vad vi äter (eller borde ätit) och hur vi tränar eller borde tränat) är en oemotståndlig marknad.
Det intelligenta hemmet har väl hittills inte varit någon stor succé, men till exempel Samsung stretar till exempel på med allt "smartare" kylskåp. Här en modell med jätteskärm inbyggd i ena dörren där tanken är att du till exempel skall kunna läsa recept. Idén är egentligen inte så dum, kylskåpsdörren fungerar som en stor fast monterad surfplatta. Smidigare än en samling magneter som håller fast läsa lappar med recept, att-göra-listor, beställningslistan från lokala pizza-haket och en bild på mormor.
Ennan annan trend som inte är ny för i år, men som verkar starkare än någonsin är drönare. I den enorma undre södra hallen kändes det som om hälften av montrarna hade en stor bur med en eller flera drönare. Det visades upp kameradrönare, jaktdrönare (leta djur med IR-kamera), små drönare, stora drönare, enorma drönare i alla former, färger och storlekar.
En udda drönare om om jag förstod saken rätt skulle vara säker så ingen kan göra sig illa på den.
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Välskriven mässrapport som vanligt, och många kul prylar för oss som är lagda åt det hållet!
Sa Samsung något om NX-systemets framtid?
http://www.dpreview.com/opinions/4558122489/opinion-pour-one-out-for-samsung-cameras
Vi kan väl säga så här: kameror verkar inte vara något prioriterat område för dem just nu. Men glöm inte att det är Photokina-år i år och att de kan spara på nyheter att visa upp där. Har de inget att visa upp där i september - ja då är det nog helt klart fara å färde för deras fotosatsning.