Peter bygger lätta och kompakta blixtstativ - och tipsar om hur du kan bygga dina egna. Foto samtliga bilder: Peter Karlsson.
Länktips
Det som började som en rolig grej har slutat med minst sagt succé - Peter Karlssons filmer om de egenbyggda stativen har haft 55.000 visningar och till och med orsakat en och annan serverkrasch.
- Idéen rör sig om riktigt lätta stativ för blixtfoto med mindre batteriaggregat och softboxar av paraply-typ. Jag har själv byggt fem stativ av den här typen nu, och använder dem hela tiden på mina kommersiella jobb, berättar Peter Karlsson till Fotosidan.
Peter Karlsson har arbetat som reklamfotograf i tio år men pluggade tidigare till att bli civilingenjör med inriktning teknisk fysik och var mycket nära att ta examen som civilingenjör.
- Foto fick in mig på annan bana, bara fyra tentor innan examen. Har nu pluggat utomlands ett år i Trondheim, läst form- och färglära-kurser med arkitekter och en del industridesign, konsthistoria m.m. istället för det tekniska jag borde läst som utbytesstudent, säger han.
Kanske har hans tekniska bakgrund inspirerat Peter till att bygga de lätta blixtstativen själv. Tanken var från början att bara göra något kul och kanske bygga något att ha nytta av själv. Aldrig kunde han ana att det skulle bli så stort intresse kring hans blixtstativ.
- Jag har gjort två enkla filmer om hur man bygger de här själv. De har cirka 55.000 visningar på You Tube. De har visats på
strobist.com, och strömmen av folk därifrån kraschade en natt en hel server hos mitt web-hotell. Lite underhållande på sitt sätt.
- Folk vill också köpa dem av mig, många tycker att jag borde ha patenterat dem, något som är omöjligt nu när allt gjorts offentligt på nätet. Men jag bryr mig inte så mycket i pengar, har gjort det här för att roa mig själv, säger Peter.
Peters blixtstativ väger bara 0,4 kilo jämfört med ett normalt stativ på cirka 2 kilo. När stativet är ihopsatt mäter det bara 40 cm och blir 2 meter fullt utställt.
Nyfiken på att veta mer om dettaa lätta och kompakta blixtstativ?
Surfa då in på någon av dessa sidor:
http://blog.svarteld.com/2009/12/homegrown-ultralight-lightstands.html
http://blog.svarteld.com/2010/02/homegrown-ultralight-lightstands-2-how.html
http://blog.svarteld.com/2010/01/strobist-lightstand-posting.html
YouTube-klippen, direktlänkar:
http://www.youtube.com/watch?v=xnySj16NWdg
http://www.youtube.com/watch?v=Y1xECdgZfPw
I princip alla bilder på Peter Karlssons hemsida är också gjorda med små batteriblixtar.
Här kan du titta på portfolion.
Även bloggen Wired - Gadget Lab, har valt att skriva om Peters fiffiga uppfinning. Här kan du läsa
artikeln på engelska.
15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag ser inte nyttan med det förutom hjärngympan det ger när man skall bygga ihop konstruktionen.
My 50
/ Nicklas
Nicklas; visst är de mindre flexibla/generellt användbara, så sant. Nyttan, IMHO, kommer när jag bygger större ljusuppsättningar med 5-6 blixtar/stativ/softboxar; vikt, packningsstorlek och hastighet för att ställa upp/förflytta/packa ned börjar då spela roll för mig. Det är därför jag byggt dem, publiciteten är en märklig bieffekt.
Jag använder dem för att slippa greja onödigt mycket med prylar under plåtningen, så jag kan koncentrera mig på väsentligheter, som motivet.
To each his own; de som ser nyttan har kanske nytta av dem, de andra inte. Helt OK med mig :-)
Jag såg i filmen att du hade byggt upp "ljusväggar" med ditt system. Då gör ju så klart vikten sitt till om grejerna skall släpas.
Det är kul för dig att ditt system blivit uppmärksammat. Om inte annat så drar det säkert igång geniknölarna hos många andra människor vilket är positivt.
Mvh
Ha't gött /Peter
Jag älskar hemma byggen det är roligare att göra allt själv än att köpa en "off the shelf" pryl.
@ UppfinnarJocke, en fråga om dina Elinchrom paraplyer du använder i videon:
Tycker mig förstå att David Hobby (Strobist) numera mer använder shoot-through paraplyer då de ger möjlighet att komma närmare motivet=mindre blixt-effekt o mjukare ljus. Tror du sade att den variant du använder (vit reflektor + diffusor) blir tillräckligt mjukt tom utan att vinkla... Ska precis köpa ett par till så jag är lite nyfiken då jag egentligen tycker shoot-through är lite "meckigt"... Är det 80cm, du har?
Också nyfiken o höra om du testat nya PocketWizards med möjlighet till full TTL och short sync mm?
/ Jonas
Jag kör Lastolite Umbrella Box, har 6 st; de har vit yta inuti, och ger uber-mjukt ljus, mjukare/jämnare yta än vanliga softboxar och studioblixt; har testat innan jag sålde alla stora studiogrejor. På det sättet blir de rätt effektiva i förhållande till sin storlek; man behöver inte riktigt lika stor lysande yta för att uppnå samma mjukhet.
Sant, att man kommer närmare med shoot-through. Men de spiller också mer ljus omkring sig i resten av lokalen som studsar om den är liten, vilket jag inte gillar; dessutom blir den lysande utan inte jämnt belyst eftersom blixten inte studsar mot något först (mer liknande vanliga softboxar, som också belyser ytan direkt).
Shoot-through kan vara smart om man vill ha upplättning i små vita rum automatiskt med en blixt, men man kan å andra sidan inte välja bort det heller. Är rummet färgat blir det mindre bra också.
Vill man komma närmare med de jag har, kan man kapa pinnen rätt mycket själv. DIY ;-)
Glömde: mina är ca 100 cm, kör Elinchrom Skyport på 7 st 580EX, har inte testat PW, men folk gillar dem, är nog bra :-)
930g
48cm ihopfällt.
600kr.
Kan inte vara många kroner dyrare. Säkert billigare om man ser arbetstid som en kostnad ;)
Varför inte trycka ner 3 tältpinnar (de korta med krok) i varje hörn i "triangeln" - så står lite stadigare om man vill använda stativet utomhus.
Åke
Bra idé. Man kan också göra öglor i repet vid varje ben, och använda tältpinnar. Kräver ett mjukt underlag utomhus, men kanske kan de då bli mindre vindkänsliga än ett vanligt stativ (som också skulle kunna ha öglor vid benen).