Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
27 Kommentarer
Logga in för att kommentera
//Marcus
(Det var visserligen inte i Sverige, men principen alltså Helge).
Nu diskuterar vi såklart på ett teoretiskt/juridiskt plan. I praktiken kan det säkert fungera. Få som bryr sig.
Enligt GDPR och Lagen om namn och bild i reklam ska ett samtycke/avtal finnas innan kommersiell användning. (underförstått: då människor i bild kan identifieras)
Än en gång, detta är i teorin. I praktiken är de få som följer reglerna, och publiceringarna hamnar ofta i någon slags gråzon mellan reklam och dokumentation.
"Genom att köpa denna biljett godkänner du att vi får fotografera dig".
En av principerna som skiljer GDPR från tidigare PuL är att man nu ställer högre krav på personuppgiftsinsamlaren (fotografen) att informera och skaffa samtycken/avtal i samband med fotografering. Det var mer flytande/gråzon tidigare.
Men som sagt, GDPR är inte ute efter att sätta dit hederliga fotografer. Däremot är det nog en bra grej att som fotograf/arrangör informera besökare om att de sannolikt kommer bli fotograferade. Det skulle om inte annat se bra ut vid eventuell tvist.
Det är ingen som VET vad som egentligen gäller fotografer och GDPR. Avsnitten som uttryckligen nämner bilder är få och inte särskilt tydliga. Därför tror jag att man gör bäst att tänka förnuftigt och vara lite extra försiktig framöver, tills man ser vad som gäller i praktiken.
(. Det är bra att GDPR är så tydlig. .)
Att du som arrangör informerar alla som kommer in på området att de kan bli fotograferade är en sak (som jag skrev tidigare så är det något man traditionellt får räkna med på stora evenemang).
Men om bilderna ska användas för kommersiella syften, t.ex. att marknadsföra festivalen, så krävs ett samtycke och/eller ett giltigt avtal (modellavtal). Skriftligt. Individuellt.
Som jag tolkar GDPR skulle ett tvingande entréavtal (dvs: du kan inte välja att gå in utan att användas i deras marknadsföring) inte gälla i domstol. Det måste vara individuellt och skriftligt. Det får inte upplevas som påtvingat. (Det ska enligt GDPR finnas tydliga JA / NEJ-alternativ)
Att du som privat arrangör bestämmer ordningsregler på området förändrar inte GDPR:s och LoN&BiR :s krav på avtal/samtycke.
Men om bilderna används i konstnärliga, journalistiska eller andra sammanhang som ger undantag från GDPR behövs inga skriftliga avtal eller samtycken. (Så länge bilderna inte kan upplevas som kränkande).
Det är möjligt, som Magnus skrev, att ett evenemang av Sweden Rock Festivals typ skulle kunna komma runt GDPR i sitt användande av bilder genom att hävda något slags allmänintresse, typ journalistisk eller konst.
Jag tror inte det.
Samtidigt är inte detta ett problem i praktiken. De allra flesta är okej att medverka på bilder/filmer från Sweden Rock (även om det indirekt blir reklam för festivalen).
Skulle det däremot uppstå en situation där en person känner sig kränkt av festivalens ”olovliga” bildpublicering så tror jag de skulle ha ett ganska starkt case.
Kanske vill festivalen genom att använda ”No Photo”-märken gardera sig lite mot det och andra potentiella GDPR-konflikter med publiken.
”Skulle det däremot uppstå en situation där en person känner sig kränkt av festivalens ”olovliga” bildpublicering så tror jag PERSONEN/DEN AVBILDADE skulle ha ett ganska starkt case.”
Festivalarrangören måste väl skaffa individuella, skriftliga, godkännanden från personer som kan identifieras på fotografier som används i marknadsföringssyfte oavsett om andra personer inte blir fotograferade för att de bär ett "No Photo"-märke?
Att SRF delar ut ”No photo”-märken tror jag mest handlar om en osäkerhet kring GDPR och vad lagen kan innebära. De fattar troligen att märket inte har någon som helst juridisk bäring... möjligen kan det göra att festivalen slipper klagomål från de besökare som ”indirekt” gått med på att bli fotograferade.
Spekulationer givetvis.
Men visst kan jag ha överförenklat saken. Vilka krav ställs på ett sådant avtal enligt GDPR och lagen om namn och bild i reklam?
https://www.sfoto.se/radgivning-och-juridik/avtalsmallar/
Datainspektionen ger en summering som bland annat tar upp syfte, lagring och arkivering.
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/grundlaggande-principer/
Lagen om namn och bild i reklam:
https://lagen.nu/1978:800
Därmed är det en gråzon om Sweden Rock Festival – som är en kommersiell aktör – kan använda bilder på privatpersoner på sin hemsida utan samtycke.
Men, tål att upprepas, grundtanken med GDPR är inte att sätta dit enskilda fotografer – utan att hålla kolla på de stora jättarnas hantering av våra personuppgifter (Facebook, Google, Youtube etc).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1978800-om-namn-och-bild-i-reklam_sfs-1978-800
Ideella föreningar brukar inte vara näringsidkare.
https://www.bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ideell/vad-1.2917