Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
56 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är mycket tyckande hit och dit på lösa grunder, men få som har koll. Det blir helt absurt. Det vore önskvärt att man sätter sig in i tekniken först.
Om utslaget blir att det blir förbjudet, och som i tidigare domar kommer att luta sig mot att personer kan bli övervakade utan att de vet om det, då lär det bli en spännande fortsättning.
Men fylla hela Sverige med isis terrorister går bra,då behövs det inget tillstånd!
linsen , öppna ögat , ta in fakta och växa upp .
Ängslan och förvåning transplanterar mig avsevärt tvärt.
Piffar skuggor?
Klämmer det nu?
Älsklingen lukrar upp den årliga plafonden i c-dur.
Dessa radiosonder väger ~300gr (272gr utan snöre och ballong) och faller ner till marken från ett par tusen meter.
Tror du SMHI vet var dom landar?
Ora er mer för dessa radiosonder än drönare som flyger...
Problemet som jag ser det är nybörjarhobbyister som flyger över folk på t.ex festivaler, och inte hobbyister som gillar att flyga OCH fota.
Och glöm inte det viktigaste:
Jag kan ta bort kameran från drönaren och flyga om en lag skulle förbjuda just den.
Men det som de flesta verkar hänga upp sig på är kvar.
Drönaren.
Blanda inte ihop flygfoto och eran rädsla för modellflyg/drönare, för detta är två väldigt olika saker...
Trasig ballong och 50 g elektronik i en fallskärm är alltså min sportkepsjämförelse.
Tror nog att störtande drönare, eventuellt med kamera, från 30 m höjd gör ondare.
http://www.vaisala.com/Vaisala%20Documents/Brochures%20and%20Datasheets/RS92SGP-Datasheet-B210358EN-F-LOW.pdf
Är exakt den som SMHI använder...
Dimensions and Weight
Dimensions 220 x 80 x 75 mm
Weight with alkaline (dry-cell) batteries (Är med dessa vanliga batteri som den går upp)
(RS92-SGPD, RS92-SGPA) Typically 280 - 290 g
Hastighet vid landning om ballong spruckit ordentligt ca 130-170km/h.
Räkna nu på detta...
0.3kg och 40m/s (144km/h) ger 240 Joule
1kg (vilket är vad en normal drönare väger) och 14m/s (50km/h) vilket är vad dom flesta KAMERADRÖNARE flyger i max ger 98 joule. Orättvis jämförelse, med fritt fall kontra max fart? Kanske, men hur många vill krasha sin 8-12000:- maskin genom att flyga den så tom så den stänger av sig i luften? Idioter finns det inom alla hobbys, men inte görs bilar olagliga pga några 18-åringar som kör som idioter på nätter?
Kort och gott, du vill INTE ha en radiosonde i huvudet, och absolute inte en drönare, men att jämföra det med en sportkeps?! Ta och sätt in dig i vad du pratar om, annars låter du rent ut sagt obildad!
Att få en drönare i huvudet är nog inte min största oro men en radiosond från smhi verkar trots allt mindre farlig att få i huvudet.
F
Ibland sitter större delen av ballong kvar vid landning, men lika ofta är det bara en liten ballong "slamsa" kvar, kan lägga upp lite bilder från någon ballong jakt. Har en bror som är radioamatör och som har som hobby att följa dessa ballonger.
SMHI släpper upp ballongerna från samma plats och tid morgon och kväll, så nej, SMHI kan inte styra var sonden "landar" utan det ligger hos väder och vind.
Ang luftgevär och joule, jo, över 10 joule = licens
Ang drönare:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/Sok-tillstand-for-UAS/Kategori-1A/
Luftfartygets maximala startvikt ska vara mindre eller lika med 1,5 kg.
Luftfartyget utvecklar en maximal kinetisk energi på högst 150 J.
Luftfartyget flygs enbart inom synhåll för piloten.
Transportstyrelsen räknar inte på fritt fall, utan vikt och max fart.
Hur många drönartillbud/olyckor har det varit de senaste tio åren?
Autosonder har orsakat 2 tillbud, därav fallskärmen som kom till i år.
Och då skall vi ha i åtanke på att det går iväg 10 st, / dygn, året runt.
Licens på drönarinnehav vore väl kalas, och en transponder där till,
för att identifiera ägaren.
Jag håller med dig i mycket, licens och någon form av transponder vore inte inte dumt, men problemet är inte "oss" utan "dom".
"Dom", ja dom där 18-19-åriga grabbarna som kör som idioter på kväller och nätter (ibland på dagen) med i sina hemmatrimmade bilar. Vi ser dom, men vi väljer att oftast inte ringa Polisen för att dom buskör och racar...
Samma "Dom" som finns överallt, i alla grupper!
Det finns regler och förordningar, men om Anders 20år hittar en begagnad drönare att ta med till Bråvalla för ett par tusen så har han ingen aning om vad han får inte får göra, och när sedan en krash sker, dras det upp på löpsedlar om drönare som är livsfarliga, inte om att personen som flög var ett totalt våp!
Men tillbaka till kärnan: Detta ev förbud gäller FLYGFOTO, inte FLYGNINGEN i sig.
Jag kommer fortsätta flyga om det blir ett förbud.
Kameran kan jag ju enkelt plocka bort, men det verkar dom allra flesta inte tänka på.
Jag *tror* att funktionärer eller tävlingsledning vid event inte har pratat om hur detta ska hanteras.
Det är inte jättesvårt att se vem som är pilot och att be denna landa om han inte är ackrediterad för filmning, för det är dom som skaffat drönaren för att få roligare/bättre bilder eller filmer från ett event ,och som inte har något direkt foto eller flygintresse, som skulle göra så.
Är man seriös flyger man inte i tätbebyggt eller runt folk. Punkt!
(ev. tillstånd undantaget givetvis)
Och nu får jag nästan sätta upp en timmes arbetstid på Autosondkontot. :-)
Här är ett par av de största leverantörerna, men det finns fler allternativ.
http://www.marsparachutes.com/
http://www.skycat.pro/
"Transportstyrelsen jobbar nu med en ny föreskrift som komplement till föreskrifterna om trafikregler och om flygtrafikledningstjänst.
Syftet med arbetet är att:
Möjliggöra användning av drönare på låg höjd (<50 m) inom en flygplats kontrollzon om avståndet till flygplatsen är tillräckligt säkert.
Möjliggöra användning av drönare på låg höjd (<50 m) inom en flygplats kontrollzon eller trafikinformationszon utan kontakt med flygtrafikledningen om avståndet till flygplatsen är tillräckligt säkert.
Minskning av kravet på separation mellan vanliga luftfartyg och en tillfällig sektor med drönarverksamhet i en kontrollzon.
Transportstyrelsen planerar att skicka ut en externremiss under våren och avsikten är att den nya föreskriften ska börja gälla till sommaren 2016.
Kommentar:Förslaget att godkänna flygning <50m möjliggör att en stor del av flygfotograferingsuppdrag skulle kunna genomföras inom kontrollzoner. / Björn Bergman - Styr.medlem www.blf.se
F.ö måste den som vill foto/filmflyga kommersiellt förutom att ha tillstånd från från Trptstyrelsenäven ha försäkring och tillstånd från Försvarsmakten.
Björn Bergman / photo2be.com
Kör du kommersiellt så krävs det tillstånd som nämnts ovan samt försäkring för 3 part om du skulle orsaka någon personskada/egendom osv.Däremot är det svårt o dyrt att få på sin drönare så oftast inom rc svängen så betalar man sina krascher själv. Ang var man får flyga så finns det redan regler på att man inte får flyga närmare än 5o meter från folksamlingar osv allt om detta finns på transportstyrelsen hemsida jag länkat till tidigare.
Eftersom vi som kör kommersiellt måste betala avgift till transportstyrelsen samt försäkring för 3 part o maskinens nummer reggas där oxå så skulle man se vem drönare som kraschat. Jag själv tycker att alla som flyger drönare ska betala avgift till transportstyrelsen o för mig kan den lika gärna kosta 10000 kr per år för då skulle många inte köpa dom till sina barn om dom vet att straffet att köra utan tillstånd o försäkring är kostsamt.
Sedan så har jag inte sett mer än 4 drönare i luften från förra sommaren o dom som körde gjorde det på uppdrag så jag tror inte det är ett stort problem överhuvudtaget.
risken att få en drönare i skallen anser jag minimal om man följer dom regler som finns men visst det kan hända likaväl som ett flygplan störtar men risken är liten om dom som kör följer regler o gått på utbildning osv.
Men huvudfrågan är om det ska klassas som övervakning o det är riktigt tramsigt för du får inte den kvaliten som behövs o ska du få det krävs stora maskiner som verkligen ingen undgår o även då är typ den fetaste glugg du får på typ 50mm. O vad hjäper ett förbud mot dom som verkligen vill filma folk dom gör det oavsett tillstånd eller ej.
När jag pratat med flygchefer vid brommaflyg så fick jag veta att dom tror att det kommer komma nya regler att man kommer få flyga upp till 120m inom kontroll zoner såsom det är i flera andra länder.
Det man ska tänka på är att om du flyger idag inom kontroll zon på tid som inte är ok och dom får veta det då stänger dom flygtrafiken o då åker polisen ut o hittar dom dig där då kan det vänta feta böter precis som det hände när någon flög i hagaparken då stängdes flygtrafiken av.
Jag välkomnar tex
krav på försäkring för alla
reggade drönare för samtliga
utbildningskrav typ körkort
sedan kraftiga böter till dom som inte har följer kraven ovan.
Att tro att man kan använda dessa små drönare som övervakning är löjligt för det första så tycker jag namnet drönare inte stämmer med på dessa små maskiner dom som används i krig är något helt annat dom kan användas till bomber till övervakning etc men det är i en helt annan division.
så för alla som kör kommersiellt så finns alla maskiner reggade o försäkrade för skada på 3 part idag. Låt samma regler samt avgifter gälla samtliga. Jag fick betala 3800 kr till transportsyrelsen för tillsåndet o reggningen årsavgiften är lägre följande år.
Länk:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/Pagaende-regelarbete/ny-foreskrift-om-anvandning-av-obemannade-luftfartyg-dronare-i-narheten-av-flygplatser/
F.n är det lättare att vinna på Lotto än att få ok från Bromma när dom har öppet.. Helt rätt.
Björn Bergman / www.blf.se
Tydliga lagar! :)
Tyvärr får de skötsamma också vara med på det här!
Vore det inte bättre om riksdag stiftade nya lagar istället om vad som bör gälla?
F
Det blir riktigt fräcka filmklipp, men när de åker över folksamlingen framför scenen exempelvis så kommer den ju träffa någon i huvudet, folk står så tätt, så omöjligt att missa nån om det händer nåt.
Eventet går inte att prata med om någonting, minsta lilla kritik och de har skygglapparna på och slår tillbaka, att alla andra har fel och inte de.
Om det nu sker igen att drönarna används på detta sätt, vart ska man då vända sig om man ska anmäla? Går det att höra av sig innan och förbereda de?
Jag har inget emot drönare i sig men sättet som det används och att eventet är omöjliga att prata med gör att det känns som de skulle behöva en liten tillsägning iaf från högre ort.
Stämmer det som nån skrev här nedanför att man inte får flyga inom 50 meter av en folksamling?
När jag hade företag i början av drönarnas existens (var nog en av de första som skaffade och byggde en i Sverige) så hade jag tät kontakt med Transportstyrelsen. Det diskuterades ang nya företag som dök upp och sket i de regler som gällde. Vet att de hörde av sig till ngt företag men i slutändan sa de att det enda som gäller för att ngt ska hända är att polisanmäla. Transportstyrelsen har inte befogenhet att göra ngt/dra in tillstånd annars. Kan ha ändrats sedan dess...
"Håll avstånd till människor och djur
Se till att ha ett ordentligt avstånd, och flyg aldrig över folkmassor i till exempel parker, på torg, på festivaler och på idrottsevenemang där många människor samlas."
Tidigare har jag för mig att det stog att man skulle hålla ett säkerhetsavstånd på 50m till folkmassor.
Nu står det bara det, när det gäller var man startar ifrån.
"Innan en flygning genomförs ska operatören upprätta ett flyg- och säkerhetsområde. Området ska ha ett tillräckligt stort säkerhetsavstånd (dock minst 50 m) till människor, djur och egendom som inte hör till flygningen, så att ingen eller inget kan komma till skada under flygningen."
http://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/