Lag och rätt
Konstnären, fotografen och regissören Saga Berlin dömdes i tings- och hovrätt för grov skadegörelse till att betala 280.860 kronor i skadestånd för att ha planerat ett konstfotoprojekt där ett kommunalt utomhusbad klottrades ned.
Domen har upprört många då summan är högre än det skadestånd hon fick efter att ha skadats allvarligt vid terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm.
Nu tas fallet upp i Högsta domstolen.
Händelsen som fallet gäller inträffade en tidig morgon 2016. Då målade ett antal personer en bassäng på Hägerstensbadet med röd färg. Enligt konstnären Saga Berlin, som erkänt att hon organiserat konstprojektet, var syftet sedan att sanera bassängen.
Saga Berlin har under rättegången nekat till att ha deltagit i graffitimåleriet av en bassäng i Hägersten, men hon har erkänt att hon planerat konstprojektet.
Foto: Polisen
Södertörns tingsrätt dömde Saga Berlin för grov skadegörelse till villkorlig dom och dagsböter. Hon dömdes också att betala ett skadestånd till Stockholms stad på totalt 280.860 kronor. Domen fastställdes av hovrätten.
Domstolen slog fast att Saga Berlin inte själv ”rent faktiskt” stod bakom skadegörelsen, men att hon har erkänt att hon har anlitat de maskerade personer som gjorde det.
De medåtalade personerna som klottrade frias med motiveringen att det inte går att visa att trion kände till att de ”medverkade till en rättsstridig handling”.
Många har upprörts att skadeståndet för skadegörelsen överstiger det 150 000 kronor som Saga Belin tilldömts i skadestånd efter att ha skadats allvarligt vid terrorattacken på Drottninggatan. För att hjälpa Saga Berlin med rättegångskostnaderna har en insamling startats på Facebook.
Skälen för prövningstillstånd i högsta domstolen kan vara antingen att det finns misstanke om det begåtts allvarliga fel eller att man vill vägleda domstolarna kring hur de ska tänka.
– Saga Berlin har överklagat domen och pekat på att hon inte fått någon förhandling i hovrätten och det är den frågan som Högsta domstolen i första hand ska avgöra. Domstolen anger inte vilka skäl som är orsak till prövningstillståndet. Men riksåklagaren har tidigare angett att det finns behov av vägledning i det här målet, säger Fredrik Blommé, justitiesekreterare på Högsta domstolen till SVT.
54 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag tvivlar dock på att den firman ville 650000 kr för arbetet.
Innan man ger sig på sådana här konstprojekt kanske man ska tänka efter före.
Jag jobbar som fastighetsskötare i min kommun och klotter är ett sattyg som kostar en förfärligt massa pengar.
Ett utomhusbad som jag har hand om tar ungefär en månad att ställa iordning för säsongen. Då städas/saneras bassängen med ett specialgel som är miljöcertifierat som är ganska dyrt. Jag kan bara föreställa mig vilket helvete det varit att sanera denna bassängen. Om det är sprayfärg kanske de tom fick byta liningen.
Å andra sidan är det förmodligen allra billigast att låta klottret vara kvar om det inte påverkar den primära användningen av bassängen.
Varken tingsrätten (första instans) eller hovrätten (andra instans) godtog Berlins argumentation utan ansåg henne ansvarig för skadegörelse. När hovrätten tog sitt beslut så använde de möjligheten att ta beslutet bara på handlingarna från tingsrätten och inte ha en huvudförhandling i målet.
Det är hovrättens beslut att inte ha huvudförhandling i målet som Högsta domstolen kommer att pröva i första hand. Det är en fråga som bara rör den juridiska processen och berör inte Saga Berlins skuld eller skadeståndets storlek. OmHögsta domstolen kommer fram till att hovrätten borde ha haft en huvudförhandling i målet , kan det leda till även Saga Berlins skuld och skadeståndbeloppet prövas igen.
Då kanske hon skulle frågat om lov innan!
Egenmäktigt förfarande borde även ingå i brottsrubriseringen.
Egenmäktigt förfarande är något annat.
Jag frågar mig om det inte bra att konstnärer ibland utmanar gränserna och inte bara stryker oss medhårs. Kanske till och med göra några av oss förbannade? Och varför blir vi arga av det här projektet, egentligen? En konstnär genomförde ett projekt som hon uppenbarligen trodde på så mycket att hon var beredd att få betala för det och bli straffad. Ingen människa kom till skada och skattebetalarna kommer (med stor sannolikhet) att gå skadelösa ur det hela.
Kanske var det här Rentav ett bra projekt som utmanade oss lite i en tid när vi blir alltmer ängsliga för att hamna utanför invanda åsiktskorridorer?
Jag ställer mig också frågan vad jag hade tyckt om projektet om Saga Berlin hade haft möjlighet att slutföra projektet och själv återställa bassängen. Borde det påverka vad jag tycker nu när hon bara kom halvvägs?
Jag har inga slutgiltiga svar eller ställningstaganden. Å ena sidan tycker jag att det är fel att utan lov måla en allmän bassäng, å andra sidan tycker jag att Saga Berlins projekt är lite uppfriskande bland all lydig och snäll konst.
Att Berlin var beredd att betala verkar dock stå klart. Hon hade ju redan beställt sanering innan klottrandet gjordes.
Det jag skrev om var en beskrivning av mina egna personliga reflektioner där jag först reagerat på ett liknande sätt som du men sedan läst mer om SB:s intentioner med det (ofullbordade) projektet. Det utmanade alltså min egen initiala reaktion på ett sätt som var utvecklande för mig. Det behöver såklart inte betyda att du reagerar på samma sätt.
Att säga vad som är konst och inte konst kan ju vara en intressant diskussion så länge man inte tror att man ska nå fram till någon objektiv definition som alla accepterar.
Är det konst att klistra upp en banan på väggen med hjälp av silvertejp? En del tycks tycka att det är konst och betalar 120000 USD för det, medan andra bara skrattar åt det eller blir irriterade.
Eventuellt kan man kanske ha som kriterium för att något är konst att minst en person ska bli irriterad. :-)
Allvarligt talat så tror jag att om man ska diskutera vad konst är så måste man nog vara inställd på att det är själva diskussionen som är målet. Och det behäver inte vara fel och kan väl vara givande på sitt sätt.
Fast bäst är väl att helt enkelt att inte bry sig så mycket om definitionen och bara konsumera/njuta av/bli förbannad av/etc. av konst (vad det nu än är).
Det är inte lagligt att klottra oavsett bakgrund och syfte. Så ganska solklart att hon gjort fel.
Även de klottrare som var med.
Om de visste att det var lagligt så varför skulle de då vara maskerade.
Låt henne betala vad det kostar att rätta till.
Det blir förstås inte mer lagligt att klottra i en tom kommunal simbassäng bara för att klottret betraktas som konst.
Det är inte en fråga som berörs här. Här handlar det om att vederbörande förstår inte liksom allt fler huvudprincipen: vad som är mitt och vad som är ditt.
Vill någon hålla på mer eller mindre kontroversiella projekt får de göra det på egen bekostnad med egna medel utan att det påverkar tredje person eller allmänheten.
Hon ägde inte bassängen och hon fick inte lov av kommunen.
Nja, så enkelt är det inte. Det finns fler huvudprinciper att ta hänsyn till i det här fallet. Yttrandefrihets(grund!)lagen värnar särskilt om konstnärlig frihet t.ex..
YGL, första kapitlet, första paragrafen:
”Yttrandefriheten enligt denna grundlag har till ändamål att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande. I den får inga andra begränsningar göras än de som följer av denna grundlag. Lag (2018:1802).”
Sedan ska detta givetvis vägas mot lagar om egendom och skadegörelse etc.
Jag har aldrig hört talas om att sådana inskränkningar kan göras till förmån för en enskild person även om möjligen vissa typer av servitut är ett undantag.
Helt klart står dock att en godtycklig person inte kan göra sådana inskränkningar.
Och där skulle man t.ex. argumentera för att konst på offentlig plats, olaglig eller laglig, kan främja yttrandefriheten och ett fritt utbyte av idéer. Iaf inget man bara kan vifta bort från en helhetsbedömning. Och att påstå att konstverket endast främjar Saga Berlin som enskild person känns förenklat. Konstverket uppfördes på allmän plats. Och den offentligliga diskussionen som följt är ju definitivt en del av konstverket. En metod som många duktiga samtidskonstnärer (Anna Odell, Makode Linde, Lars Vilks etc) använder sig av för övrigt. Konst som väcker diskussion och tankar är grundläggande för ett demokratiskt samhälle. Man behöver inte tycka all konst är bra eller ens konst. Men att förbjuda allt man inte tycker om... näe
Personligen tycker jag det är självklart att en konstnär som olovligen använder annans egendom för att uppföra ett konstverk ska vara beredd på att betala eventuella böter och ta eventuellt straff. Det ska ingå i budget och planering. Självklart ska konstnärer samtidigt vara beredda på att bryta mot lagen för att göra konst – väcka tankar och diskussion. Ta Carl Johan De Geers ”Skända flaggan” som exempel. Jävligt bra.
"Helt klart står dock att en godtycklig person inte kan göra sådana inskränkningar."
Även om man köper argumentet att konst på offentlig plats kan främja yttrandefriheten och ett fritt utbyte av idéer (och det ställer jag upp på) så går det knappast att tolka (grund)lagen så att det är ett avgörande som en enskild person får göra när det gäller utformning och placering av ett sådant konstverk. Vi har en demokratisk ordning för sådana beslut.
Det handlar inte om att förbjuda konst man inte tycker om utan om att upprätthålla demokratins regler.
Jag är också nyfiken på hur du tänker när du säger att det är lämpligt att konst är subversiv i diktaturer som Sovjet eller Sydafrika under apartheidtiden – men inte i öppna demokratier som Sverige. Blir det inte lite av ett Moment-22 då demokratiska nationer, som faktiskt värnar om yttrandefriheten, börjar formulera lagar som specifikt förbjuder eller motverkar viss typ av konst.
Att äganderätten, upphovsrätten och andra lagar på ett kategoriskt sätt ska stå över yttrandefriheten och konsten är för mig helt främmande. Så funkar det inte som tur är. Och det är heller inte ett samhälle som jag eftersträvar på något sätt.
Lagar är, tillsammans med demokratiskt beslutsfattande, själva fundamentet i ett civiliserat samhälle. (En hel del annat behövs också förstås, men dit hör inte skadegörelse på annans egendom).
Än en gång, jag tycker du missar poängen i mitt resonemang. Jag ifrågasätter inte att Saga Berlin ska betala skadestånd och saneringskostnader. Att uppförandet av hennes konstverk är fel i juridisk mening råder inget tvivel. Min invändning är snarare om illegal konst, poesi, litteratur rent generellt alltid ska anses vara moraliskt fel?
Ja, det skrev jag ju också i det inlägg du kommenterade.
Erik skrev också: "Min invändning är snarare om illegal konst, poesi, litteratur rent generellt alltid ska anses vara moraliskt fel?"
Nej, jag tycker inte att all illegal konst är moraliskt fel. Nils har gett exempel på illegal konst som inte så så värst omoralisk.
Det är när någon eller några drabbas ekonomiskt eller skadas som den illegala konsten är omoralisk. Våra lagar utgår ju från en viss samsyn på moral så det är ingen slump att sådant som skadar andra är olagligt.
- Det här är klockrent!
Att diskutera vad lagen säger är meningslöst, såvida inte det finns någon lag som talar om vad man måste gilla. Och finns det en lag som säger att jag måste gilla vad hon gjort så tänker jag göra precis som hon, jag skiter i den!
Konst kan och ska uttrycka alla möjliga tankar och attityder, möjligtvis i påverkande syfte. Bassängen har påverkat mig så det är ju lyckat, men jag vet inte om effekten var den önskade.
Det skulle skapa diskussion. Frågan är om hon skulle våga göra så? Svaret är nog nej för hon visste att hon skulle bli utskrattad.
Det var nog enklare att göra vad hon gjorde och gardera sig med diffusa förklaringar om en beställd sanering. Hon hade ett syfte att skaffa sig popularitet och rubriker med förklaringen att inget var illa menat för hon är konstnär och hon har yttrandefriheten på sin sida och dessutom skulle hon fixa saneringen. Så det är ingen skada skett.
Visst ska konstnärer kunna provocera och skapa debatt men som sagt med egna medel och på egen bekostnad. Att kunna bryta mot lagen utan rättsliga konsekvenser är inget annat än anarki.
Skulle alla de som tycker att hon hade rätt att göra det hon gjorde vara med på att hon vandaliserar deras egna hus, bilar osv i konstens namn?
När jag gick i grundskolan fanns ämnet samhällskunskap, kanske det finns fortfarande. Men konstfack borde i samma anda ha en kurs i "hur man blir känd" så slipper djäknarna traggla sig igenom oändliga mängder av dåliga exempel på facebook, instagram, youtube med mera för att sedan greppa en pensel och gå loss.
Ordspråket "för den som har en hammare ser hela världen ut som en spik" känns relevant tycker jag.
Nej, det beror på. Vad majoriteten vill och röstar på.
Man kan rösta för ren kapitalism, men man kan självklart även rösta för ren kommunism/fascism.
Eller allt där emellan.
Jag ironiserade alltså över vulgärbetydelsen av "demokratiska principer".
(Och demokratiska principer innehåller mer än bara val enligt regeln en person en röst, enligt min mening).
Jo, demokratiska principer innefattar mycket mer än så. Absolut (var en förenkling, då jag missade din sarkasmmarkering).