Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Fujifilm X-T1 – Snabb och vädertätad systemkamera

Fujifilm X-T1 – Snabb och vädertätad systemkamera

Nu är det dags för Fujifilm att ta upp kampen med kameror som Nikon D7100, Pentax K-3 och Olympus E-M1. Vi har provat Fujifilm X-T1 som kan ta 8 bilder per sekund och är vädertätad.

Fujifilm X-T1 ser ut som en klassisk spegelreflexkamera med ett stort pentaprisma. Vid en närmare betraktelse ser man att kamerahuset är tunnare eftersom kameran är spegelfri. Istället för ett pentaprisma finns en elektronisk sökare med stort okular och stor förstoring.

På kamerahuset finns ett flertal klassiska rattar och reglage, bland annat för ISO, slutartid, exponeringskompensation, ljusmätning och fotograferingslägen. Jämfört med tidigare modeller har Fujifilm höjt kvalitetskänslan ett steg. Kamerahuset är i metall och alla rattar och reglage går lagom trögt så att man inte riskerar att oavsiktligt ändra inställning.

Kamerahuset har en liten utbuktning på framsidan för att ge ett bättre grepp. För den som vill ha ännu bättre grepp kommer det att finnas ett större grepp som också gör kameran en aning högre. Då får man även stöd för lillfingret. Greppet har hål för kamerans batterilucka.

Trots att kamerahuset inte känns tjockt finns en vinklingsbar skärm på baksidan. Det kommer även att säljas ett batterigrepp plats för ett extra batteri och ett vertikalavtryck.

Delar delar med X-E2

På insidan finns samma sorts sensor med fasdetekterande sensor som i Fujifilm X-E2. Trots att det är samma processor som i X-E2 har X-T1 bättre och snabbare autofokus i svagt ljus. Fujifilms nordiska kontor vet i dagsläget inte om det kommer någon uppdatering av X-E2 för att få samma autofokusprestanda.

Från X-E2 kommer också sökarens OLED-panel, men X-T1 har större okular och sökarförstoring. Bilden är så stor att Fujifilm gjort ett visningsläge där man kan se två bildrutor samtidigt. Dels hela bilden och dels ett utsnitt för skärpeinställning. Det finns olika metoder för att underlätta skärpeinställningen ytterligare, som dubbelbild och fokuspeaking med tre olika valbara färger. Det senare innebär att de delar av bilden som är i skarpa får färgade konturer.

Under vårt möte med Fujifilm hade vi inte möjlighet att bilda oss en uppfattning om hur snabb autofokusen i X-T1 verkligen är. Vi kunde däremot konstatera att slutaren är imponerande tyst, även vid snabb seriebildstagning.

80 tätningar skyddar mot damm och väta

X-T1 kan ta 8 bilder per sekund. Den fasdetekterande autofokusen ska kunna följa röliga motiv och förutsäga dess position när nästa bild tas. Detta i kombination med vädertätat kamerahus och tre kommande vädertätade zoomombjektiv ska göra X-T1 till Fujifilms främsta alternativ för action-, sport- och naturfoto.

De kommande vädertätade zoomarna är XF 18-135/3,5-5,6 R OIS WR, XF 16-55/2,8 R OIS WR och XF 50-140/2,8 R OIS WR. I planen finns också en supertelezoom. Den blir antagligen också vädertätad.

Kamerans specifikationer är garanterade ner till -10 grader celsius.

Först ut med UHS-II

Snabba bildserier fyller kvickt kamerans bildbuffert. Fujfilm har satt in ett större buffertminne och är först ut med SD-minneskort av typen UHS-II. I kameran som vi fick prova satt ett UHS-II-kort från Toshiba som hade 240 MB/s som högsta angivna skrivhastighet. Fujifilm anger att X-T1 ska kunna ge dubbla skrivhastigheten med ett UHS-II-kort än om ett UHS-I-kort används.

Med råformat och UHS-II-kort ska X-T1 kunna ta 23 bilder i råformat eller 47 jpeg-bilder med det snabbaste läget innan det blir stopp. Det innebär konstant fotografering med 8 bilder per sekund i 3 respektive 6 sekunder. Att tömma bufferten tar 9 sekunder om man har ett UHS-II-kort.

Eftersom UHS-II-kort har fler kontakter än andra SD-kort krävs en UHS-II-läsare för att få ut maximal läshastighet vid inläsning av bilder till datorn.

Levereras med lös blixt

Eftersom X-T1 inte har inbyggd blixt levereras kameran med en lös blixt som har ledtal 8. Fujifilm har inte lyckats få från den vädertätade zoomen XF 18-135/3,5-5,6 R OIS WR i tid till säljstart för X-T1. Därför kommer de som köper X-T1 före den 31 mars får 25 procents rabatt på zoomen när det kommer i juni.

Det rekommenderade priset för Fujifilm X-T1 är 10.999 kronor. Kameran börjar levereras i februari och Fujifilm uppger att tillgången är stor redan från början.



Publicerad 2014-01-28.

24 Kommentarer

Johannes Bojesen 2014-01-28 08:24  
Tack!
Blir spänande att få se lite bilder också. Särskilt på högt isonivå.
hbengtsson 2014-01-28 08:33  
Tjusiga prestanda. Varför får jag en känsla av att Fuji snart också säljer sig till högISO djävulen, plattar ut färgfiltret och den fina analoga bildkänslan från X100 försvinner alltmer. Hursomhelst, skall bli kul att se hur bilderna ser ut. Hoppas jag har helt fel.
Robert L. 2014-01-28 08:54
Håller med dig fullständigt Henrik! Tyvärr är väl hög ISO det som marknaden prisar högst. Se bara första kommentaren här.. :)
MTN 2014-01-28 09:48
Jag tycker att det är bra att det går att ta tekniskt bra bilder på högt ISO. Har lite svårt att förstå att någon kan se det som ett problem?
hbengtsson 2014-01-28 10:03
Det är naturligtvis inget problem med tekniskt rena och fina bilder på höga ISO, tvärt om! "Problemet" som jag förutspår är vägen att nå dit (läs kompromisserna). Ofta genom att bland annat tillverka ett tunnare färgfilter för att släppa igenom mer ljus men på bekostnad av färgbalans/säkerhet. 5D Mark 3 har fantastisk ISO prestanda men jag blir inte alls lika glad av att se bilderna ur kameran jämfört med en brusigare 5D original eller en 1Ds (1,2,3) kamera för den delen.

Det är i högta grad en smaksak men jag tror att de flesta håller med om att äldre DSLR:er hade en annan (trevligare) känsla i bilderna på lägre ISO. Sannolikt pga ett tjockare färgfilter (bland annat). Det går att skriva hur mycket som helst...poängen är att FujiFilm har jävulsk koll på färger och lyckades EXTREMT bra med sin X100 som kombinerade en retro design med retro bildfiler. Låt det vara så... det finns redan hur många som helst som tävlar med högISO, megapjäx och 8 bilder per sekund. Fuji ägare har redan vittnat om en tappad "känsla" i efterföljaren X100s för att ta ett exempel.

Men visst...lyckas man med konststycket att behålla "analoga" bildfiler som är tokrena på högiso så är det ett vinnande koncept. Men jag tvivlar...
interpix 2014-01-28 11:42
Intressant. Fotograferar just med en X100 och kikade på photozones testbilder från XE2 och reagerade just på att färgen såg lite artificiell ut.
Mats Abrahamsson 2014-01-28 19:36
Roar mig ibland med att gå in på pbase och kika på bilder från olika kameror. Lite dåligt med uppdateringar ibland, men ändå. Och en del modeller tycks generellt ge lite vackrare bilder. Tycker t ex att Fuji x100 oftare ger estetiska kvaliteter än efterföljaren. Verkar vara så att sensor/elektronik/optik ibland lockar fram lite mer magi, ibland blir det - trots bättre teknisk prestanda - lite intetsägande bilder. (Ibland blir det lyckligtvis även bättre.) Vi får se hur det går den här gången... Personligen tycker jag att mörkerfotografering på höga iso är en kvalitet som haussats för mycket. Säkert viktigt om man plåtar sport och djur i rörelse - så det har sitt syfte. För mig finns andra egenskaper som väger tyngre. Håller med Henrik alltså...
Mats Abrahamsson 2014-01-29 19:14
Kikat på Cyberphotos hemsida. De verkar lyriska...
hbengtsson 2014-01-29 20:29
Mycket intressant...
Iore117 2014-01-28 09:23  
Naturligvis går det att filma med den, och vad jag kan se från andra källor är det 30p och 60p som gäller.
Vad jag inte förstår är varför det många gånger är så svårt att få till 25p eller 50p för oss som inte bor i USA eller 60Hz-land.
jkm 2014-01-28 09:34  
Undrar vad 16-55 zoomen kommer att landa på? 18-55 gav man inte mycket för som "kitzoom"... Ha det gött!
genkakuzai 2014-01-28 14:21  
Mycket intressant. Fuji har levererat flertalet mycket intressanta kameror på sistone.
Bengf 2014-01-28 18:09  
Nikon D5100 hade väl en Sonysensor, medans D5200 fick en Toshiba, och enligt DXO så kan inte jag se några extrema skillnader, lågljusparametern fick högre tal visserligen, men kan inte det också bero på utveckling av programvaror och algoritmer, Och vad är det som säger att inte Nikon fick en bättre prisuppgörelse av Toshiba.

//Bengt.
alfin 2014-01-28 19:54  
Verkar vara en riktigt fin kamera, även om jag själv skulle önskat högre upplösning. Är det så att bländaren ställs via objektivringen på Fujiobjektiven, som på den gamla goda tiden? ISO, slutartid, exponeringskompensation och bländare ("mekaniskt"/manuellt), till skillnad från något undangömt menyalternativ?
Strömqvist 2014-01-28 20:48
Det stämmer, det finns dock vissa objektiv som saknar bländarring så där måste man gå via en meny (eller en ratt) för att ställa in bländare. Gäller de billigare objektiven som tex 27mm 2.8, 16-50mm 3.5-5.6 och
50-230mm 4.5-6.7.
TH-56 2014-01-28 20:58  
Intressant utveckling hos Fuji.
Men aning dyr,tycker jag.Du kan få en K-5IIs för 6590 kr hos Fotokungen.
Och jag tror att den är en bättre kamera än Fujin.
x-country 2014-01-28 21:59
Bättre? Vad får dig att tro det?
TH-56 2014-01-28 22:48
Tror den är robustare,Pentax har ju rutin på vädertätade kameror i motsats till Fuji, och sensorn är ju beprövad och grymt bra.
Dessutom är ju en optisk sökare med pentaprisma fortfarande
bäst,även om jag tycker att de elektroniska ha blivit mycket bättre.
Jag har själv både X-E1 och K-5:an och bägge har sina fördelar.
Men till actionfoto och makro med rörliga motiv är EVF fortfarande långt efter.
Ett stort plus för Fujin är ju vikten och storleken.
Den är säkert mycket bra,tycker bara att priset ligger lite högt,
men jag är ju van vid Pentax som alltid legat lägre än konkurrenterna.
x-country 2014-01-29 14:21
Tycker bara att det är fel att använda ordet "bättre". Annorlunda skulle jag säga. Jag tror att Pentax får smisk när det gäller autofokus.
TH-56 2014-01-29 16:19
Helt riktigt,men eftersom jag mest använder manuella objektiv så är det av sekundärt intresse.
Sammantaget så för mig är det en något bättre kamera.
snap01 2014-01-30 10:48  
otroligt att man kan veta att någon annan kamera är bättre utan att ens sett,hållit i använt fujin. Jag har fuji o jag kan säga att du får svårt att hitta någon kamera som ger så snygga bildfiler med analog stuk o sjukt bra objektiv.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar