Annons
Artiklar > Utrustning du bör ha för studiofotografering

Utrustning du bör ha för studiofotografering

Paraplyreflektorer

De kan vara vita, silver och vit/transparenta. Silver ger hårdare ljus med mera kontrast, vita är något mjukare, och transparenta ännu mjukare. Samtliga bilder här där paraply har använts
är vita.


Bouncer

En bouncer är en slags "ljuslåda". Svart tyg på sidorna och vitt, "mjölkfärgat" på framsidan. Blixten placeras inuti bouncern. Den ger ett bra allmänljus. En tumregel med bouncer är att ju närmare objektet du placerar den, desto hårdare och mer markerade skuggor får du.

Bouncrar finns i en mängd olika storlekar, allt ifrån 30*30cm som kan fästas på en vanlig blixt, till flera meter. Stora bouncers kan ha flera blixtar monterade i sig. Jag använder en Photoflex 0,8*1 meter och en Chimera med Pro-Globe 1,20*1,6meter. För att lysa upp en modell i helfigur bör du ha en bouncer på minst 80cm.


Blixtar

Vanliga kamera-blixtar typ Nikon och Canon är oftast i svagaste laget och för långsamma. En bouncer stjäl mycket ljus. Sen har studioblixtar ledljus som gör att du kan se hur ljuset faller.

Elinchrome och Pro gör mycket bra blixtar. Pro är modefotografernas favvo. Snabba, pålitliga och otroligt stryktåliga. Extremt dyra dock. Men begagnat finns det rätt mycket. En Pro 3 kan du hitta för runt 15-25000:- med tre blixthuvuden, eller "skallar" som man också kan säga. Multiblitz gör budgetgrejer som räcker långt, finns starpaket från runt 7-8000:-. Men även här kan du leta beggat. En tumregel är att hålla sig till kända märken, har du väl blivit "studiobiten" vill du skaffa fler tillbehör.

Det finns två huvudtyper av studioblixtar

Fristående generator

En stor låda med två eller tre uttag för själva blixtarna. Du styr styrkan från generatorlådan.

Fördelen med det är att du har alla kontroller på ett och samma ställe.De riktigt kraftiga blixtarna är nästan alltid av den typen. Har du blixten högt placerad behöver du inte riskera att slå halvt ihjäl dig stående på pallar för att nå upp till kontrollerna. Nackdelen är att inte alla aggregat tillåter att variera styrkan på varje blixt var för sig. Har du tre skallar kopplad till den, följer alla med när du vill variera styrkan. Aggregat med individuella kontroller kostar pengar... Sen är de ganska tunga och inte så praktiska att bära med sig om du gör jobb utanför studion.

Kompaktaggregat

Kompakterna har blixtrör och generator i ett, som en vanlig blixt alltså. Fördelen mot kompaktaggregat är att du kan variera styrkan individuellt på varje blixt, de är billigare och mer portabla.


Ringblixt

Jag använder två typer, dels Pro-Ring, ett stort åbäcke som kopplas till en Progenerator. Den har ett otroligt ledtal. På två meter och ISO 100 ger den bländare 22 på lägsta effekt. Därför
använder jag ibland en Sunpak DX-12R som drivs med batterier.


Bakgrunder

Vanligast är pappersfonder på rulle. Madeco, Yfo och andra yrkesbutiker säljer såna. Runt 350:- spänn plus moms kostar en rulle. Jag använder Colorama Polarwhite. Papper är en förbrukningsvara, räkna med att det går åt en hel del om du jobbar mycket. Manfrotto gör bra fondhållare som skruvas fast i väggen.

Blixtmätare

I studion kan du inte lita på TTL och annan automatik. Studioblixtar har inget sådant, så allt ljus mäts manuellt. Minolta gör bra mätare. Dyra, men går att hitta begagnade, räkna med 2-3000:- för en Flashmeter IV. Sekonik är lite billigare och är helt ok.


…och kamera förstås!

Men där vet du bäst själv vad som passar. Tänk bara på att när du börjar behärska ljussättning, är det roligare med mellanformat, kvaliteten är överlägsen 35mm. Digitalt är väl inte så mycket att hurra för just nu, men de tar sig. Fördelen är förstås att du kan se resultatet direkt. Men om du ändå lägger du ner din energi på att jobba med studioljus, finns det ju ingen anledning att snåla med kvaliteten.
Tänk på att enklare systemkameror inte alltid har PC-synk. Då måste du skaffa en adapter som du sätter i blixtskon och kopplar synksladden till.

Och filmvalet, färgbilderna här är tagna med Kodak VHC och GPH. Numera använder jag 160 VC. Diafilm framkallad i C-41, då har jag använt Kodak EPP. Svartvit är antingen Plus-X eller T-Max 100. Håll dig till Iso 100, snyggare korn. Är blixtarna dessutom kraftiga, måste du blända ner för mycket på högkänslig film. Försök att hamna runt bländare 8-11.

Kaffe och CD-spelare!

Det är en av fördelarna med att jobba i studio.
Stänga av mobiltelefonen är också en bra idé.

Regler och sånt?

Till för att brytas! Det sätt jag plåtar på kanske inte passar dig, jag berättar bara hur jag gör. Du kommer säkert att hitta egna knep efter en tid.

-Men allt kan jag väl fixa i Photoshop om jag skulle misslyckas i studion?
Nä, det kan du inte, fuskis!



Läs Calles rikt illustrerade artikel med bilder och bildkommentarer.

Publicerad 2001-10-20.

21 Kommentarer

picturethis.se 2001-10-22 12:38  
Betyg: 5
Skitbra! Jag har iof hållt på ett tag, men ibland dyker det upp tips och ideér som jag aldrig tänkt på, ty jag är låst i mina tankar.

Men, en från jag lade ut men ej fick svar på...
Jag navänder nu Pentax 67II, men hittade en Mamiya RZ76proII, tänte byta.
Vad tror du om det?
En större och klumpigar kamera stör mig inte längre...
Calle S 2001-10-22 17:54  
"Jag navänder nu Pentax 67II, men hittade en Mamiya RZ76proII, tänte byta.
Vad tror du om det?"
Inte en aning, har bara använt Pentax 67 ett par gånger, den är rätt trevlig. Har aldrig provat RZ, men man bör väl ha den på stativ? Jag plåtar helst på fri hand, så Mamiyan har inte varit så intressant för mig. Men om du inte stör dig på vikten och klumpgheten är det bara att prova den. RZ:an är ju rätt så vanlig, så den är nog bra, men det är bara du själv som vet vad som passar.
abatarphoto 2001-10-22 18:47  
Betyg: 4
Bra info för mig som inte är insatt i studiobelysningens alla tillbehör.
startraker 2001-10-26 10:43  
Betyg: 4
skenbild 2001-10-29 12:30  
Betyg: 4
Bra artikel. Kort och samlad.
pisces 2001-11-25 21:50  
Betyg: 2
jag kan inte säga att jag har nån direkt erfarenhet av olika märken och så.. det jag däremot inte håller med om, är att ju närmare modellen man har bouncern, ju hårdare ljus och skuggor blir det.. jag skulle vilja påstå precis tvärtom..
Peter Dahlen 2001-12-29 19:06  
Glömde fråga,,,,
Vet du något bra forum där man hittar begangnad studioutrustning

Peter
nomolas 2002-01-03 14:20  
Betyg: 3
Om man vill börja riktigt lågbudget så är HAMAs blixtrar med vanlig lampfattning en god start. Dock är de långsamma och inte så kontrollerbara men klart överlägsna vanliga kamerablixtrar och kostar mellan 1500-2000 kr st nya.
Agogo 2002-03-13 16:22  
Lasse Keybets 2002-03-31 00:06  
Har du fler förslag vad det gäller val av film till mellanformatskameran? Speciellt tänker jag då på Porträttfotografering. Vad för slags iso?

Mvh

/Lasse
Freguz 2002-04-23 11:04  
Betyg: 4
HeBl 2002-06-03 21:26  
Betyg: 3
Jag saknar info om små slavblixtar, det kanske finns ngn annastans på sidan, jag har inte scannat hela. Det kanske inte är aktuellt?
perfransson 2002-08-27 00:26  
Betyg: 4
En bra artikel för den som har gott om pengar och tillgång till riktig studio. Ingen som har några tips om enkel ljussättning med två blixtar som man kan sätta upp hemma. Har fotat en del passfoto för Kodak och där användes det bara en blixt på kameran och en slvablixt placerad bakom modellen som slog in i väggen, blev ganska bra. Finns det nån artikel skiven för den lite fattigare amatörfotografen som inte tänkter köpa "En Pro 3 för runt 15-25000:- med tre blixthuvuden"
fotogoran 2002-10-25 22:17  
Betyg: 3
Bra men med lite mycke teknik, ringblixt ger röda ögon tror jag är den lämplig för porträtt ?
canni99 2002-11-12 03:11  
Betyg: 3
Bra men "citat" Mellanformat överlägsen 35 mm?! Hmm... killnaden har nog krymt de senaste åren och är väl beronde på "villken" mellanformat man använder. Fotar själv med mellanformat 6x9, 6x7 samt fotat med 6x4.5. Sonny
Marcus LB 2003-09-22 20:47  
Betyg: 4
Väldigt bra för nybörjaren som vill ha en grundläggande introduktion. Och vad gäller skribenten ovan slår mellanformat 35 mm med hästlängder. Använder själv 6x6 vilket blir extremt mycket bättre i tryck.
stoffeee 2003-10-12 13:08  
Betyg: 5
Väldigt bra för mig som är amatör!
Thomas Gustafson 2004-01-20 22:33  
Betyg: 4
Bra fick en del svar som jag undrade över. Skulle däremot vilja veta vad för slags styrka man ska köpa på blixtaggregaten? Vill kunna fota helperson samt kanske mindre grupp. FUnderar på Kompakt blixtar och vill köpa lite mer än vad jag kanske behöver just nu för att växa i det samt vilka märken ska jag kolla efter? Vilka är ¨kända¨. Desutom undrar jag om Canons MT 24 EX ring flash är OK för mode fotografering. Jag använder Canon eller är Sun Pak bättre? Blir resultatet de samma med din SUn pak som med din Pro ring flash? Tack
ThomasC 2004-07-03 20:18  
Betyg: 3
Informativt för den nyfikne, men ett sakfel!....Skuggorna blir mjukare ju närmre bouncern befinner sig motivet.....Alltså ju längre bort bouncern befinner sig desto mer liknar den en riktad mindre ljuskälla.
aceeo 2004-08-20 08:42  
Betyg: 5
Mycket bra och information artikel

// Anders
Calle S 2004-10-18 11:13  
Ja, jag vet att jag skrev tvärtom gällande skuggorna, hjärnsläpp! Ska skrivas om, plus att digitala kameror numera har mycket bättre kvalité. Artikeln har ett par år på nacken.
magnuslilja 2005-01-20 14:04  
Betyg: 5
bra artikel, borde kanske nämnas att det behövs ett rätt stort och bra rum att vara i också.
Är lite trött på alla som tycker att photoshopredigering är fusk. Är det inte resultatet som är det som räknas?
Johnny Buchwald 2006-11-17 11:36  
Betyg: 5
Mycket givande artikel, stort tack för den!
Lean Wolf 2007-09-23 19:58  
Betyg: 2
Artikeln har nu ännu fler år på nacken. Jobba på nu!
snaxalig 2008-03-29 15:58  
Betyg: 2
Ja, den här utrustningslistan känns lite "out-of-date". Exempelvis Sunpak-blixten som det hänvisas till i texten går inte att få tag i längre.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar