Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Test: Samyang AF 35/2,8 FE
Imponerande flugviktare för Sony

Test: Samyang AF 35/2,8 FE

Perfekt reseobjektiv. Med sitt kompakta format och mycket låga vikt passar Samyang AF 35 mm f/2,8 FE perfekt på de kompakta kamerorna i Sonys Alpha-serie. Det är ett bekvämt objektiv att gå runt på stan med eller att ha med sig på resa. Bilddata: 35 mm, f/2,8, 1/100 sek, ISO 200, Sony A7 III

 

35 mm har längre varit en klassisk brännvidd för att fotografera människor, som inom gatufoto och reportage. I sådana lägen vill man ofta ha en så lätt och smidig utrustning som möjligt. Det gör en kompakt och lätt 35:a till Sonys spegelfria mycket intressant.

Det finns många skäl att 35 mm är en omtyckt brännvidd. Det ger som vi nämnde i ingressen en trevlig bildvinkel för att fotografera människor och händelser med småbildskameror. Det är vidvinkel, men inte så mycket att det blir optiskt komplext, vilket innebär att 35:or ofta kan byggas kompakta och till måttliga priser men ändå ha bra prestanda. Ungefär som med normalobjektiv alltså.

Samyang AF 35 mm f/2,8 FE är ett praktexempel på bra prestanda med måttlig storlek. Objektivet är 33 mm långt, nästan som en pannkaka och väger bara 85 gram. Trots detta har det en riktigt bra skärpa i och runt mitten redan vid maxbländaren. Bländar du ned till f/5,6 är skärpan utmärkt från kant till kant. Den optiska konstruktionen låter enkel, 7 linselement i 6 grupper, men två av elementen är asfäriska vilket sannolikt bidrar till att hålla nere antalet och därmed storleken och vikten. Ett element har högbrytande HR-glas.

Bra i motljus. Samyang har lyckats bra med antireflexbehandlingen, det uppstår mycket sällan några fula reflexer eller spökbilder i motljus. Däremot blir det en ovanligt tydlig kontrastsänkning, men som också bidrar till en mjuk känsla i motljusbilder som vi faktiskt tycker ofta funkar bra. Motljusskyddet är mer kompakt än effektivt vilket sannolikt bidrar till sänkt kontrast när ljuskällor är strax utanför bild.
Bilddata: 35 mm, f/2,8, 1/1600 sek, ISO 200, Sony A7 III

I praktiken

Objektivet har en svagt tunnformad distorsion som inte stör nämnvärt. Vid maxbländaren syns vinjetteringen, men övergången är mjuk och den är därmed rätt enkel att korrigera bort. Dessutom avtar den snabbt med nedbländning. Vid riktigt kontrastrika övergångar kan du se lite kromatisk aberration utåt kanterna vid maxbländaren. Men bara svagt, och även det lättkorrigerat.

Oskärpeteckningen är inte dålig, men inte lika bra som hos större och tyngre objektiv. Oskärpecirklarna får synliga kanter, något som förstärks utåt hörnen där kanterna gör oskärpan orolig och där oskärpecirklarna dessutom får en citronform på grund av mekanisk vinjettering. Men tar du halvkroppsbilder eller rena ansiktsbilder på människor får du hur som helst tillräckligt med bakgrundsoskärpa vid f/2,8 för att ge trevliga bilder där motivet står ut från bakgrunden.

Oskärpa vid f/2,8. Bilden är tagen på ungefär det avstånd du skulle använt för ett ansiktsporträtt. Som synes får du då en påtagligt oskarp bakgrund som får motivet i fokus att "poppa fram". Oskärpan är sämre i hörnen: I det nedre I det nedre infällda utsnittet ser du oskärpan i mitten av bildens överkant där oskärpan är lugn och mjuk, i det övre utsnittet ser du oskärpan i bildens övre vänstra hörn där oskärpan är oroligare. Detta eftersom oskärpecirklarna har tydligare kanter. Bilddata: 35 mm, f/2,8, 1/250 sek, ISO 200, Sony A7 III.

Motljusegenskaperna är bra, du får ett kontrastfall, men däremot mycket sällan några fula spökbilder eller reflexer. Faktum är att vi gillar hur Samyang fått till kontrastsänkningen i motljus, om det nu är en avsiktlig design. Delvis beror det väl på det minimalistiska motljusskyddet som knappt märks. Med det här objektivet är det lätt att få fram den där klassiskt mjuka high-key-känslan i motljus som du annars ofta får använda filter för att uppnå.

Fokuseringen är inte blixtsnabb, men helt okej. Kör du manuell fokus kan objektivet kommunicera med kameran så fokushjälp aktiveras så snart du vrider på fokusringen.

Den närmsta konkurrenten är Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm f/2,8 ZA. Det är några millimeter längre, har ungefär samma ytter- och filterdiameter, samma närgräns men är byggt i metall, är vädertätat, väger lite mer och kostar mer än dubbelt så mycket. Prestandamässigt är de mycket lika. Vi ser poänger med bägge, men Samyang-objektivet är onekligen mycket prisvärt.

Svag distorsion. På riktigt nära håll är distorsionen svagt kuddformad, på porträttavstånd i stort sett neutral och på 3-4 meters håll, som i bilden ovan är den svagt tunnformig (utsnittet visar övre halvan av bilden). Men den blir aldrig problematisk. Samma gäller vinjetteringen som du kan ana här, bilden är tagen vid f/2,8 och bländar du ned ett steg syns den knappt.

SLUTSATS

Samyang AF 35 mm f/2,8 FE har en klassisk brännvidd och presterar bra optiskt. Det har autofokus och är ändå kompakt, otroligt lätt och inte dyrt. Det känns snudd på perfekt till marknadens minsta och lättaste småbildskameror. Det här är helt enkelt ett bra köp.



Publicerad 2020-02-24.

1 Kommentarer

pdahlen 2020-02-24 12:34  
Trevliga objektiv dessa (inkl 24/2,8) i rätt prisnivå. Man får hoppas att de kommer i Z fattning, då nikons f/1,8 har utvecklats till ”proffsobjektiv”

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar