Prylnytt
Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer.
Efter åratal av spekulationer, rykten och luddiga intervjusvar från Nikon-chefer är det så äntligen dags. Ett nytt spegelfritt system från Nikon med småbildssensorer (fullformat): Z-systemet. Det som visas upp nu är Z7, en en kamera med 45,7 megapixel, senare i höst kommer Z6, en modell med 24,5 megapixel. Bägge har sensorer med BSI-teknik, sensorbaserad fasdetekterande autofokus och för första gången i ett Nikon-system, femaxlig sensorstabilisering som skall möjliggöra upp till 5 steg längre slutartider.
Objektivfattningen är helt ny, med en innerdiameter på hela 55 millimeter, en av de vidaste fattningarna på marknaden. Det så kallade registreringsavståndet, alltså enkelt uttryckt avståndet mellan sensorplan och objektivbajonetten, är 16 mm, ett av de kortaste på marknaden. Nikon har alltså gått från att använda en av marknadens snävaste bajonetter (med en ytterdiameter på 44 millimeter) med ett av de största registreringsavstånden (46,5 millimeter) till raka motsatsen. Bajonetten har enbart elektronisk kommunikation, alltså inget stöd för skruvfokus eller mekanisk bländare.
Officiella loggan för nya systemet, vi får hoppas att Nikon inte blir stämda av ZZ Top som har en liknande logga.
Man har tagit fram en adapter, FTZ, för befintliga F-objektiv. Den ger autofokus med alla objektiv som har egen fokusmotor (AF-S, AF-P), men inget autofoksstöd för gamla skruvfokusobjektiv (AF). Adaptern har däremot en inbyggd motor för att kunna styra bländaren i alla Nikon-objektiv med Ai-koppling, vilket i praktiken är de flesta, runt 350 objektivmodeller, utom några riktigt gamla och de allra nyaste E-objektiven med elektroniskt styrd bländare. Bländaren i de sistnämnda styrs förstås direkt från kameran, utan adapterns motor.
Nikon AF-S 24-70 mm f/2,8E ED VR på en Z7, du ser adaptern mellan objektiv och kamera.
Själva kamerahusen hos Z7 och Z6 är märkbart mindre än Nikons spegelreflexmodeller, men de är lite större än till exempel Sonys A7-serie. Bland annat är greppet större, greppkänslan när du håller i kameran påminner mycket om Nikon D750. Ser vi till hanteringen kommer vana Nikon-användare känna igen sig. Det mesta sitter där det brukar hos Nikons systemkameror, vilket känns klokt - Nikon har redan en omtyckt ergonomi, finns inga större skäl att ändra på den. Men det finns skillnader: Framme under avtrycket har du precis som vanligt ett inställningshjul, men motsvarande baktill har ersatts av en större och tydligare ratt som du även kommer åt uppifrån. Det här är nytt för Nikon, men en vanlig lösning i andra kameror och fungerar för det mesta bra. Enda haken är att man lätt kommer åt den ratten av misstag, men Nikon har i alla fall gjort den någorlunda trög. På ovansidan, bakom avtrycket, har du en svartvit informationsdisplay vilket är ovanligt hos spegelfria kameror, men känns bekant för Nikon-användare.
Mycket bekant, men också en hel del nytt som U-lägena på ratten uppe till vänster och den stora ratten baktill till höger.
Uppe till vänster om sökaren sitter en ratt med de vanliga PASM-lägena, men också tre användarlägen, U1-U3. Det här är också nytt hos Nikons proffsmodeller, men är en smidig och omtyckt funktion som en del konkurrenter har. Bildskärmen är på 3,2 tum (8 cm) och har 2,1 miljoner bildpunkter, den är pekkänslig och vinklingsbar på samma sätt som hos D850. På baksidan har du joystick, AF-ON-knapp och en vippväljare, precis som det brukar se ut på nyare Nikon-modeller. Kontakter för HDMI, USB med mera sitter där de brukar på kamerans vänsterkant. En trevlig förbättring är att de två programmerbara Fn-knapparna framtill har blivit väsentligt större och tydligare.
Minneskortplatsen sitter på höger sida. Notera singular, kamerorna har bara plats för ett minneskort, något som säkert lär väcka besvikelse. Många gillar tryggheten med dubbla kortplatser. Orsaken är att man valt att satsa på en kortplats som klarar XQD-kort och de kommande supersnabba CF-expresskorten, (som är på gång) XQD och CF-express ser ju fysiskt likadana ut och har samma kontakter. Man har satsat på högsta möjliga kortprestanda istället för att klämma in två SD-kortplatser. Två XQD-platser skulle helt enkelt inte få plats.
Kortplatsen är för XQD-kort, men är också förberedd för de kommande CF Express-korten som har samma formfaktor och kontakter.
Sökaren är OLED-baserad och har 3,69 miljoner bildpunkter, den täcker 100 procent av bildytan och har en förstoring på 0,8x. Du har mer information tillgänglig längs kanterna av sökarbilden jämfört med de optiska sökarna. Sökaren känns ljus, stabil och trevlig, men vi får vänta tills vi fotograferat lite snabba motiv innan vi kan säga något mer definitivt om den. En trevlig detalj är att okularglaset är fluor-behandlat, ungefär som man gör med frontlinserna på många nya objektiv. Det här gör glaset lättare att hålla rent.
Sökaren är av OLED-typ, men har ju sedan i sig själv en optisk lösning med flera element. Det yttersta planglaset är fluorbelagt vilket gör det smutsavstötande.
Autofokusen skiljer sig lite mellan Z7 som har 493 fokuspunkter och Z6 som har 273, men bägge täcker ungefär 90 procent av bildytan. AF-systemet jobbar med både fasdetektering och kontrastavkänning. Vi har än så länge bara hunnit fokusera lite på ganska stilla motiv tvärs över bordet, men det sköter fokuseringen rappt och träffsäkert. Det skall bli mycket spännande att se hur AF-systemet sköter sig med svårare motiv och ihop med F-objektiv och adaptern. Vi återkommer så snart vi fått chansen att prova lite mer.
En annan skillnad mellan de två modellerna är ISO-prestanda, här följer Z7 i fotspåren från D850 med ISO 64-25 600 (32 - 102 400), medan Z6 klarar 100-51 200 (50 - 204 800).
Kamerorna har ett tyst slutarläge, vi tolkar det som elektronisk slutare, men återkommer med mer information. En annan kool funktion är focus peaking ihop med stackning. Nikon införde ju stackning, att många exponeringar läggs samman till en bild med större skärpedjup i efterhand. I det nya läget kan kameran simulera fram en svartvit bild, med peaking, för att visa hur skärpedjupet blir efter en stackningsserie. Att sedan stacka bilderna gör du som tidigare i datorn efteråt, men nu blir det enklare att direkt i kameran kolla att det blev som du tänkt.
Videofunktionerna har utvecklats en del jämfört med Nikons tidigare modeller. Både Z7 och Z6 kan spela in UHD 4K (3840 x 2160) i 30p och full-HD i upp till 120p med hela sensorbredden. När du kör 4K i full sensorbredd med Z6 läser de ut alla pixlar och samplar ned till UHD. Du kan använda Active D-Lighting, elektronisk bildstabilisering och focus peaking med både 4K och full-HD. Kamerorna har ett log-läge, N-Log, som kan kombineras med 10-bitars utmatning via HDMI. Du kan däremot inte spela in till minneskort och HDMI samtidigt. Kamerorna stödjer tidskoder för att förenkla ljudsynkning. En annan trevlig nyhet är att de nya S-objektiven för Z-kamerorna har en programmerbar inställningsring, något som videofilmare lär uppskatta, ringen kan till exempel programmeras att styra bländare eller exponeringskompensation.
Både Z7 och Z6 har både Wifi och Bluetooth. Kamerorna har dessutom vädertätade och stryktåliga kamerahus, Nikon säger att de skall följa samma krav som D850 vilket låter förtroendeingivande. Under presentationen gjorde Nikon själva liknelsen att Z7 är den spegelfria motsvarigheten till D850, medan Z6 på många sätt motsvarar en spegelfri D750.
Kametrahusen i Z och Z6 skall vara lika vädertätade och stryktåliga som D850.
Trevligt nog passar även många av tillbehören som finns för tidigare Nikon-modeller. Nikons blixtar, fjärrutlösare, mikrofoner och mycket annat passar rakt av. Här har man lärt sig av misstaget med 1-systemet som ju inte delade tillbehör med andra Nikon-kameror. Faktum är att Z7 och Z6 använder samma EN-EL15b-batteri som D750/D850. Däremot får Z-modellerna ett eget batterigrepp, MB-N10, som inte är klart ännu, men dyker upp framöver. Greppet rymmer två EN-EL15b och är lika vädertätat som kamerorna. Greppet kan dessutom laddas med USB, Nikon kommer även släppa en USB-adapter för vägguttag, EH-7P.
Befintliga blixtar och tillbehör som fjärrutlösare, mikrofonen ME-1 eller Wifi-sändaren WT-7 passar på Z-kamerorna, de delar alltså tillbehörsprogram med spegelreflexmodellerna. Även batteriet EN-EL15b (och därmed laddaren) är detsamma som i aktuella spegelreflexmodeller. Däremot kommer ett dedikerat batterigrepp, men de brukar ju vara modellberoende.
Rekommenderade butikspriser för Z7 är 39 990 kronor inklusive moms, för Z7 och adaptern FTZ, 40 990 kr, för Z7 med 24-70/4, 45 990 kr och Z7 med 24-70 och FTZ, 46 990 kr. Köper du Z 24-70 mm f/4 löst kostar den 11 990, köper du FTZ löst går den på 3 299 kronor. Dessutom finns en Z 35 mm f/1,8 som kostar 9 990 kronor inklusive moms. Alla de här börjar säljas i slutet av september.
Z6 med 24,5 megapixel börjar säljas i slutet av november för 21 990 kronor inklusive moms. Precis som med Z7 får du betala 1 000 kr för FTZ om du köper den i paket med kameran, och 6 000 kr för zoomen om du köper den i paket med kameran. Eller 7 000 kr för zoom och adapter om du köper bägge i paket med kameran. I november börjar även Z 50 mm f/1,8 säljas, den kostar 6 990 kronor inklusive moms. Våren 2019 skall dessutom ett 58 mm f/0,95 dyka upp, pris okänt.
63 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag håller däremot med dig i din kritik. Man kan nog vara ganska säker på att nästa modell eller revision kommer göra utrymme för två kortplatser.
Om det är den avvägningen de gjort eller inte vet jag förstås inte, men det skulle kunna vara så.
Ser fram emot att höra mer närmaste veckorna. Batteriprestanda och autofokus kommer bli särskilt intressant att höra om.
Vad gäller AF-prestanda finns det väl ingenting att hitta än?
http://www.rossharvey.com/reviews/nikon-z7-review
("Provat" är alltså mer rättvisande än "recenserat".)
Men det är Nikons prioritering, inte min. Nikon kan gå på tvärs mot (tex) mina behov utan att göra formellt fel. Det lär ändå vara viktigt för mig - och knappast bara för mig - om min befintliga utrustning funkar med det nya systemet eller inte. Om det inte gör det så är det av underordnad betydelse om hindret är tekniskt eller affärsmässigt.
Min misstanke är att det kan bli problem med idag befintliga objektiv som man försöker köra på de nya kamerorna via adapter - som att t.ex. sätta ett Sigma Art-objektiv med F-bajonett på en FTZ. Det kan funka, men det finns en risk att det inte gör det. Och om det blir problem, misstänker jag att Sigma hyfsat snart kan ha uppdateringar som man kan lägga in via dockningsmojängen. Om nu inte Nikon gjort något väldigt konstigt med Z-bajonetten, men det känns inte s troligt.
Däremot misstänker jag att det ganska snart kommer tredjepartsobjektiv direkt byggda för Z-serien, och sådana borde fungera bra från start.
Min 6 års gamla D600 har visst användarinställningar. Jag är rätt säker på att även de nyare kamerorna har dem.
Och 7 lax för ett 50/1,8 - wow!
Ett modernt 50mm 1.8 för det priset är i sig självt inte så konstigt. De befintliga Nikon 50mm 1.8G eller 1.8D är konstruerade enligt en riktigt gammal, enkel optisk design och utvecklingskostnaderna är sedan länge återbetalda. Att tillverka ett nytt objektiv som motsvarar kundernas förväntningar för bildkvalitet och optiska egenskaper kostar pengar. Tamrons fina 45mm 1.8, förvisso med bildstabilisering, kostar trots allt 7000 kronor.
Huruvida man tycker att ett 50mm 1.8 är värt de pengarna, oavsett optisk kvalitet, är något annat.
Angående Z 50/1,8, även om det har samma brännvid och samma maxbländare som dagens AF-S 50/1,8 behöver det inte vara ett likartat objektiv riktat till samma målgrupp. Z 50/1,8 siktar på att vara ett mycket mer högpresterande objektiv än AF-S 50/1,8 som i första hand siktar på att ge bra prestanda till ett lågt pris (jag har det själv, älskar det). Det är trost namnlikheten två väldigt olika objektiv riktade till rätt olika målgrupper.
Jag har AF-S 50/1,8G och det är ju rätt bra för vad det är och kan väl tycka att teckningen nära helt öppet i rätt läge kan vara lite trevlig. Dock är ju objektivet inte lika skarpt vidöppet som ett med högre pris/ambitionsnivå kan vara.
(Sedan bör ju påpekas att AF-S 50/1,8G är en ny konstruktion jämfört med AF 50/1.8D, apropå inlägget ovan om återbetalda utvecklingskostnader. Det är också i princip på alla vis bättre än föregångaren, undantaget distorsion.)
Av erfarenhet kan jag säga att det är rätt segt med adapter så låt oss hoppas att Nikons plan för objektiven inte glider ett ögonblick.
1. Det är bökigt när man har t.ex 2 st Nikon F-objektiv och 1 st Nikon Z-objektiv och ska byta objektiv om man inte har adapter på båda F-objektiven.
2. Tyngdpunkten för objektiv via adapter kommer långt ifrån kameran och finns större risk för skador på bajonetten eftersom det blir viss hävarm där. Har dock ingen egen erfarenhet av problem.
3. Nikons adapter ger god kompatibilitet med äldre objektiv men ser klumpig ut.
https://www.dpreview.com/reviews/nikon-z7-first-impressions-review/2
https://www.youtube.com/watch?v=DrWv6D3v95g
Eftersom det verkar som att många klagar på en (1) kortplats, borde det inte vara möjligt att klämma in det i ett batterigrepp? Om det nu är för trångt i huset.
Kanske inte tekniskt möjligt men det skulle ju lösa nåt som är ett problem för många?
Men jag håller nog med om att risken är mycket liten :)
https://www.google.se/search?q=zz+top+logo&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj8voywrYPdAhUJPXAKHdTDAcYQsAR6BAgGEAE&biw=1278&bih=653
Ungefär som när Leica klagade på Olympus M-1 så att Olympus fick byta namn på den till OM-1. M-1-kamerorna är samlarobjekt numera.
Fast ZZ Top är ju inte en kameratillverkare, förstås ... :-)
Antar dock att de inte gått fullt ut med dessa kamerahus för inte göra sina DSLR's obsoleta.
Kortplatsen är nog det de flesta verkar reagera på, de är en bra grej vi vant oss vid, håller med om att det är synd. När det gäller videospecarna får man nog delvis se dem ur ett Nikon-perspektiv: de är bättre än någon av deras DSLR-modeller.
Jag vet inte riktigt vilka rattar du saknar, det mest slående med Z7 är nog hur lik den är Nikons DSLR-modeller hanteringsmässigt. Och de fungerar rätt bra.
Gällandes video så filmar jag själv inte mycket, men tycker det känns lite halvdant att inte ha 4k/60fps när flera av konkurrenterna har eller kommer ha det inom en snar framtid.
Rattarna jag tänker på är under-rattar för att ändra drive mode och ljusmätning, men man ändrar väl dem på nåt annat sätt på Z-husen antar jag.
Vilka andra småbildskameror har 4k i 60p?
Du kan lägga drive mode, ljusmätning och mycket annat på Fn-knapparna (som blivit större och bättre) och några sådana funktioner kan du lägga på inställningsringen på de nya Z-objektiven. En sak som är markant mycket enklare med Z7 är att byta AF-läge, Nikon har ju länge haft det knutet till en knapp framtill, nere under låsknappen för objektivfattningen. Den funktionen kan man nu lägga på valfri Fn-knapp vilket är en bra förenkling. Överlag upplever jag hanteringen på Z7 som väldigt lik och överlag ungefär lika bekväm som hos deras DSLR-modeller.
Risken är nog betydligt större att bli stämda av jätten IBM. De använder benämningen Z Series för deras flotta av mainframe-datorer :-)
https://www.networkworld.com/article/3208072/data-center/ibm-touts-full-data-encryption-in-new-z-series-mainframes.html
Thommy
Frågan om ögonfokus har kommit upp här under presseventet, och svaren har varierat lite (beroende på vem som svarat), men ett av de mer konkreta svaren från en chefsutvecklare var, starkt förkortat och väldigt fritt översatt, att "Nikon har koncentrerat sig på att utveckla ansiktsigenkänningen de haft sedan tidigare så att den fungerar ännu bättre. Exakt vad man väljer att identifiera i ett ansikte beror på vinkeln" (t.ex. om personen ser in i kameran eller har sidan till) Det kan innebära att de faktiskt identifierar ögon, men att de inte valt att ge det ett specifikt namn utöver "ansiktsigenkänning". Vi kommer att få prova kamerorna mer i övermorgon, en av de saker jag är nyfiken att prova mer är just hur effektiv ansiktsigenkänningen är.
Däremot saknar D800E och D850, liksom många moderna högupplösta kameror, högpassfilter/antialiasfilter (AA-filter). Jag skulle bli extremt förvånad om Z7 har ett AA-filter, däremot kan nog den kommande Z6 ha det, 24 megapixel i småbildsformat är lite för lite upplösning för att det skall bli riktigt bra utan AA-filter.
D800e sägs väl förvisso inte vara lågpassfilterlös, har jag för mig, utan vara försedd med kaka på kaka som tar ut effekten. Detta till skillnad från D810 och D850 som är utan. Möjligen en nyansskillnad, men ändå.
Men man behöver bara vrida 40 grader, inte 60 grader som med F-fattningen - gör objektivbyten enklare.
Hoppas man fixat den slappa autofokusen vid videofilmning som de "gamla" dslr:erna har.
Att det inte går att läsa in på minneskort samtidigt som hdmi låter inte bra. Betyder det att man inte kan använda extern hdmi-monitor medan man lagrar i kameran utan måste förlita sig på kamerans lilla skärm?
Nu dröjer det trots allt ett tag innan kameran blir aktuell för egen del.
Att det inte går att spela in både internt och externt stämmer inte. Det går i 8-bitars, men kör man 10-bitars 4K N-log ut så går det inte. Detta enligt Nikons egen broschyr.
Tillägg: Och 10-bitars går inte att spela in internt, dvs man har oavsett inspelning på extern enhet i det läget.
Jodå, du kan visa bild på extern skärm och spara på minneskortet, däremot inte lagra på extern enhet (via HDMI) samtidigt och samtidigt spara på minneskort.
"Some filmmakers prefer to record footage both to an
external HDMI recorder and to an in-camera memory
card for backup. The Z 7 allows simultaneous recording of
uncompressed 8-bit 4K UHD movie files onto such devices."
respektive följande notering under avsnittet om 10-bitars 4:2:2 4K N-log:
"Note: Simultaneous recording to memory card with 4K UHD 10-bit output
is not available."
1) Att se bild på extern skärm via HDMI är aldrig ett problem vad gäller lagring på internt minneskort.
2) Att lagra 8-bitars 4:2:0 på extern enhet via HDMI går att göra samtidigt som man spar samma sak på på minneskortet.
3) Men vill man spara den ännu högre kvalitetem 10-bitars 4:2:2 på extern enhet via HDMI, då kan man inte samtidigt spara till minneskortet.
Sannolikt handlar det om att man av pga begränsningar i processorprestanda inte kan skriva så hög videokvalitet som 10-bitars 4:2:2 till minneskortet, enda sättet är att ta ut den via HDMI vilket är mycket mindre belastande för kamerans processor.
Det där med en enda minneskortsplats är en kompromiss de gjorde när de ville kombinera kompakt kamerahus med ultrasnabbt och framtidssäkrat minnekortsformat.
Sedan öppnar det ju upp för ett större framtida ännu mer dedikerat proffshus med dubbla kortplatser :)
Både DPR & Fotosidan verkar ha fler som är starkt kritiska än personer som är positiva.
Vad jag själv tycker vara en nackdel är att objektiven verkar väldigt stora. Om de är lika tunga som de ser ut att vara spelar det ju inte så stor roll om huset är lätt.
Det där med stora objektiv förstår jag inte riktigt. Sett till de prestanda de verkar leverera är de om något ovanligt kompakta och lätta. Sedan kan man tänka sig att också göra ännu mindre och lättare objektiv där man släpper lite på till exempel kant- och hörnprestanda. Men man börjar nog där man ser att man kan sälja mest.
Generellt känns de objektiv jag provat hittills (24/4 och 35/1,8) ganska "lagom" stora ihop med kamerahuset. Känns välbalanserade helt enkelt.
Idag föredrar jag betydligt lättare hus för tex resefoto för dels är det lättare att bära samt du blir mer diskret.
Jag som kör med Nikon D850 o fuji ser ingen direkt vinning med z om den är minimalt mindre än D850 då kan jag lika gärna köra vidare med den. Dagen jag ska ersätta D850 kanske jag köper Z. Hade däremot huset varit litet o optiken inte stor så hade jag kanske tom bytt ut fujin o kört Z på resejobben.
Om jag hade varit Nikon hade jag byggt en spegelös för sportfotografering,natur där är det oftast bättre att husen är större pga det passar bättre till teleobjektiv sedan hade jag tagit fram en spegelös för resefoto o tex reportage o för folk som är trött på stora dslr och där priat mindre storlek på hus o objektiv.
Om vi tex ser på hur försäljningen minskat på kompakt kameror så beror det på följande anser jag. Först att mobilen är alltid med o att den är mindre samt att kvaliten på kameran är likvärdig en kompakt kamera i många fall.
Kan jag välja en mindre spegelös kamera med samma/nästan likvärdig kvalitet så väljer jag den mindre för resejobb o gatufoto osv slipper en stor rygga kan ha allt i en liten väska samt jag blir mindre i ögonfallande.
Däremot hade jag kört stora telen så är ett större kamerahus bättre så allt hänger på vad man själv föredrar. Jag bytte från tex D3x till canon 5 d mark 2 efter det har jag aldrig kört större hus än D800.