Fotografer
När Facebook nyligen lanserade sin nya VR-satsning använde de 360-bilder tagna Martin Edström som bland annat jobbar för National Geographic. "Det känns fantastiskt att kunna bjuda in publiken att vandra runt i världens största grotta direkt på Facebook", säger Martin Edström.
Det var under utvecklarkonferensen F8 i San José, USA, som Facebook lanserade sin nya VR-tekniken WebVR. Med WebVR går det att visa VR-material över internet, genom olika plattformar, utan att användaren behöver ladda ned något.
– VR har länge varit svårt att leverera, men här slår vi ett slag för att göra den här typen av storytelling tillgänglig i världens största sociala medier - och ett klick bort kan man kliva in i VR, säger Martin Edström.
Facebook valde att vända sig till Martin Edström för att visa vilka upplevelser som deras WebVR-teknik kan ge. Och något mer storslaget än Martins 360-graders bilddokumentering av världens största grotta, Son Doong i Vietnam, är svårt att finna. Läs mer om fotograferingen här.
Martin Edstrom jobbar i Son Doong-grottan. Foto: Mats Kahlström.
För att göra anpassa materialet för den Facebooks nya WebVR-tekniken vände sig Martin till sin bror Fredrik Edström och hans företag Ivar Stockholm.
– Vi har jobbat med den här typen av berättelser länge, men nu finns äntligen ett brett stöd på sociala medier. Det är otroligt kul att jobba på så hög nivå med Facebook, där vi kan vara med forma hur denna typ av interaktiva berättelser ska kunna ta mer och mer plats online, säger Fredrik Edström på Ivar Stockholm.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera