Facebook ingen kanal att satsa på för att nå ut
Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
37 Kommentarer
Logga in för att kommentera
41% använder Instagram dagligen och det skall man satsa på
9% lyssnar på en Podd dagligen och det är det nya svarta.
Blogg ligger på 7%
Jag förstår inte riktigt hur författaren kom till slutsatserna men enligt statistiken som visas så är fortfarande FB överlägset störst!
Dock finns en trend som visar att FB håller på att tappa övertaget.
Vad är då det bättre alternativet idag om det nu bara handlar om att nå ut till så många som möjligt? Borde inte det i så fall vara Facebook OCH Instagram.
Sedan handlar det väl om hur man vill nå ut och till vilka. Det handlar dessutom hur man ser på dessa plattformar och på hur Facebook m.fl. hanterar sina relationer till de som tar bilderna. Fler och fler har börjar dra öronen åt sig när man insett att Facebook faktiskt inte riktigt varit att lita på när det gällt skyddet av medlemmarnas integritet. Det ligger en väldig lockelse att tjäna ännu mer pengar än man gör genom att sälja ut folks integritet till de som betalar mest eller till myndigheterna i de länder man verkar i.
De som hellre bloggar kanske också har andra avsikter än att bara visa sina bilder. De vill förmodligen även ge sina bilder en djupare kontext också men bloggmediets natur gör kanske även att man aldrig når samma spridning som på Facebook och Instagram, men den främsta avsikten kanske heller inte är att nå så många som möjligt med bloggarna.
Det går verkligen åt helvete med allt.
Mvh. Erik/DK.
Mikael: Att Instagram är poppis bland ickefotografer är inte så konstigt. Det finns massa filter och skit, och de flesta som slösurfar gör det med just mobilen. Frågan är varför även seriösa fotografer och/eller folk som är intresserade av fotografi, använder Instagram. Plattformen är helt genomusel på alla sätt och vis. Bilderna finns ofta i större version men det saknas knapp för att förstora, så man får inte tillgång till den uppladdade filens ursprungliga storlek.
Det är mobiltelefonen som är det primära kommunikationsmedlet numera. Datorer är passé, så webtjänster som är anpassade för användning med en mobiltelefon är framtiden. Tyvärr.
Per: Om datorer är passé så kan jag personligen lika gärna sluta använda internet. Mobiler är den värsta skit som drabbat mänskligheten. Fördumning i en minimal förpackning, kan man säga. Alla krav på kvalitet verkar helt ha försvunnit i och med att fler och fler använder mobilen istället för datorn. Helt sjukt.
1) Bilderna ser inte roliga ut i små format
2) Algoritmen suger
3) Folk som sitter hela dagarna och kommenterar o likar andras profiler får mera trafik till sin sida, vilket resulterar i att massa människor vill vara snälla tillbaka och bara kommenterar för den anledningen, inte för att personen har bra foton....
/Mikael
Jag deltar inte själv i Facebook, Instagram och liknande.
/ Med vänlig hälsning,, FiCa1
https://www.sawantphotography.com/
Vad storleken beträffar är det ju inte värre än att se på diabilder på ett ljusbord. Sällan man hör folk säga att man är dum i huvudet för det.
Flera av världens bästa fotografer publicerar på Instagram och att påstå att de skulle vara ointresserade av foton är väl ändå lite magstarkt och direkt felaktigt?
Vad gäller mobil som plattform för att konsumera foto så finns där förstås begränsningar men jag föredrar att givetvis att ha valfriheten och möjligheten att se bilder när jag inte har med mig "bättre" enheter. Och, en liten bra bild är alltid bättre än högupplöst en tagen i mellanformat men som i sig är dålig.
Om man ser Instagram som ett komplement till andra kanaler så har det sin givna plats för de som verkligen är intresserade av bra foto och inte bara ute efter många pixlar.
Varför jämföra en dålig bild med en bra bild när det är olika visningsalternativ vi talar om? Fullständigt irrelevant. Vi måste jämföra SAMMA bild på mobil jämfört med på en datorskärm. Då vinner datorskärmen alltid. Även om det är en usel datorskärm.
Jag har inget emot att andra tycker att det är rimligt att använda sina mobiler till att kolla på bilder. Men jag förstår inte hur man kan använda en tjänst som BARA är till för mobilgluttare. Det måste man väl ändå förstå att de som på riktigt är intresserade av att kolla på bilder i bra kvalitet, kommer att rata denna tjänst?
Varför ska jag ladda upp bilder i ~600 pixlars bredd/höjd? Det gjorde jag för tio år sen. Borde inte utvecklingen ha gått framåt sen dess? Jag fattar verkligen inte grejen med Instagram. Över huvud taget.
Gammal Nokia som duger gott och väl till mina behov dvs. ringa och SMS:a. En stationär dator som inte är av senaste snittet men räcker gott och väl till mina behov den också.
Har aldrig deltagit på FB och liknande moderniteter och lär inte hända heller på överskådlig framtid. FS är jag däremot på nytt medlem på efter 15 år (2002-2017) så helt asocial är jag trots allt inte ;-).
Men jag har däremot en del vänner som likt jag träffas gärna pö om pö över en kopp kaffe då moderniteterna gärna kommer på tal.
Men jag har inget emot alla de som finner det givande att ha en telefon som substitut om det inte är vad jag såg för en tid sedan då en (mamman tror jag?) i god fart kom svischade på cykel förbi med sitt? lilla barn förvisso i en barnstol där bak men i vänster hand fanns det en mobil och antagligen såg hon inte mycket av omvärlden då hennes koncentration låg mest i den?
//R
Ger en bra översikt över fotografens portfolio och lätt att länka vidare till den seriösa webbsidan där man, om man har gott om tid, kan kolla ordentligt.
Dessutom är visningen av bilderna bra på Instagram vilket man inte kan säga om det tokkomprimerade Facebook.
Tycker jag...
Instagram däremot spelar ju kvallan ingen roll för. Storleken är så liten att man kan fota med en potatis ändå.
Vill man ha bättre kvalitet i bilderna än på Instagram så får man kanske gå någon annanstans istället:
https://gallery.1x.com/photo/1755526/latest:all (kanske hit :-)
https://www.lrinstagram.com/
Har ej testat dock. Jag brukar antingen instagram-optimera i datorn och airdroppa till telefonen, eller redigera i en kombination av Lightroom och Snapseed på telefonen. Upplösningen är numera 1080, så kanske det ser risigt ut om man laddar upp för smått?
Mvh. Erik/DK.
Men även bloggarna lyder väl under algoritmerna eller hur? Den viktigaste i det fallet är väl här på Fotosidan som på många andra ställen att de är ett flöde i tidsordning och det gör ju att de man lagt upp först sakta försvinner i bakgrunden om man inte gör något åt detta. Här på Fotosidan kan man förse bloggarna med "etikett-länkar" som gör det enklare att snabbt hoppa till äldre bloggar. Det kan i viss mån uppväga en del av algoritmernas tvång.
Det är ju heller inget som hindrar att man förser sina portfolios med länkar i huvudet på portfolion så att man enkelt kan nå bloggbakgrunden till portfolion om man nu råkar komma in den vägen istället. Här på Fotosidan har dock portfolios en stor nackdel och det är att bilderna inte indexeras av Google, vilket gör att de som söker där bara kan komma in via de tumnagelbilder som exv. visas under ens profil. Det kanske borde ändras om man vill öka trafiken till Fotosidans portfolios. Men vi kommer nog aldrig få se samma mängd trafik till bloggarna i allmänhet som till bilderna för alla gillar helt enkelt inte att läsa texter.
När det gäller specifikt fotosvängen så är det ju också så att det främst är fotografer (eller fotointresserade) som följer och gillar andra fotografer i sociala kanaler. Resultatet blir att du kan ha många följare, men trots det inte alls få särskilt många nya kunder eller ökad försäljning.
Hur kan man få det att funka då? Det som gäller är samma sak som innan de sociala kanalerna dök upp. Se till att bli attraktiv och synlig för dina målgrupper. Du behöver alltså jobba på saker som produkten i sig, budskap, paketering, placering och pris.
Du behöver också förstå klassiska marknadsföringsprinciper som att det kostar tid och pengar. En futtig annons på fejjan för en femhundring kommer antagligen inte att ge så mycket. Du behöver jobba långsiktig och nå dina målgrupper brett.
Många gör misstaget och förstår inte ovanstående. De tror att sociala kanaler är en gratis möjlighet att lätt hitta kunder. Den tiden är förbi. Om den någonsin har existerat.