Den 14-23 september i år anordnas Landskrona Foto Festival för sjätte gången. Som tidigare år varvas etablerade fotografer från hela världen med unga fotografer under stark utveckling. Över 120 utställande fotografer från hela världen visas på festivalen.
Utomhusutställningarna är fem till antalet i år: Landskrona Foto Festival sammanför den omtalade konstnären Weronika Gęsicka (f. 1984 i Polen) med en av stadens mest magiska platser: Gamla kyrkans grund. I projektet TRACES arbetar Gęsicka med spåren efter den amerikanska familjeidyllen, som den skildrades på 1950- och 60-talet.
Vidare på promenaden genom Landskrona hittar vi, utanför Landskrona museum, en av Nordafrikas mest betydelsefulla konstnärer, Hicham Benohoud (f.1968 i Marocko) och serierna Ânes situ (Situerade åsnor) och Holes (Hål). I sitt arbete prövar Benohoud rumslighet, han vänder upp och ner på vardagen och har systematiskt i sin karriär skapat ovanliga scener genom att kombinera det vanliga. Resultatet är surrealistisk och bisarrt, ibland skrämmande och ibland roligt.
Ett stenkast från havet visas Eyes As Big As Plates av duon Karoline Hjort (f. 1980 i Norge) och Riitta Ikonen (f. 1981 i Finland). Med en estetik som går i dialog med nordiska folksagor, myter och legender – med fantasi och berättelse – vill de båda konstnärerna göra seendet större och visa på förmågan att inta fler och för oss oväntade perspektiv. I porträtten vävs människan in i naturen, den vi alla kommer ifrån, lever av och ska återgå till.
Yan Ming, Country of Ambition
Innan vi går in på Konsthallen, i parken utanför, möter vi kinesiske fotografen Yan Ming (f. 1970-talet i Kina) och bildserien Country of Ambition. Det är de vanliga människorna Ming vill skildra, deras ambitioner och liv i en nationell kontext; i de tablåer han fångar händer lite men avslöjas mycket. Kinas unika historia, dess befolkning, natur och traditioner är de motiv han söker.
På Konsthallen kan vi, för första gången i Sverige, se Rania Matar (f. 1964 i Libanon) som under 30 år skildrat mänsklig sårbarhet under övergångsperioder i kvinnor och barns liv. Hennes fotografi undersöker identitet och hur jaget påverkas av kontext och kultur. Matar föddes 1964 i Libanon men flyttade till USA 1984. Utifrån sin dubbla bakgrund, den palestinska hon fick med sig och den amerikanska som hon tillägnat sig, beskriver Matar vilka vi är i vår tid. På Konsthallen visas serierna Invisible Children, L’femme Enfant samt A Girl and Her Room.
Gideon Mendel, Drowning World - Submerged Portraits
I hjärtat av Landskrona, i Citadellets historiefyllda rum och i vallgraven som omsluter dem, visas den världsberömde sydafrikanske fotografen Gideon Mendel (f. 1959 i Sydafrika) med serierna Drowning World, Dzhangal samt The Ward. Gideon Mendel har dedikerat sin långa karriär till att belysa ämnen som HIV/AIDS, apartheid och klimatförändringar och har erhållit ett flertal prestigefyllda priser som Jackson Pollock Prize for Creativity och Greenpeace Photo Award.
Drowning World består av fyra delar: Submerged Portraits, Flood Lines, Watermarks samt The Water Chapters. Mendel inledde arbetet med serie 2007, då han fotograferade översvämningar i Storbritannien och Indien. Projektet fortsätter än i dag och under de elva år som passerat har Mendel rest jorden runt och belyst spänningen mellan de personliga och globala effekterna av klimatförändringar.
I Snickeriet på Citadellområdet visas The Future is Ours, en utställning med sju unga fotografer som alla ger sin vision av hur ambivalent framtiden kan te sig. Utställningen är en del av Parallel European Photography Platform som är ett projekt finansierat av EU.
Inomhusutställningarna har ett gediget urval av fotografer – både historiska och samtida.
Marianne Maric, Filles de l'Est
Konsthallen visar, förutom nämnda Rania Matar även Marianne Maric (f. 1982 i Frankrike) med serien Filles de l’Est. För Maric är kroppen arkitektur och hennes verk driver med symbolismen och dekonstruerar stereotyper. Hon fotograferar sina vänner som om de vore levande skulpturer.
Anders Petersen visar bilder från Chile
Anders Petersen, Valparaiso/Chile
Tyghuset visar Valparaiso med Anders Petersen (f. 1944 i Sverige) & Alberto García-Alix (f. 1956 i Spanien) samt förra årets residensfotograf Carlos Alba (f. 1984 i Spanien). Carlos Alba har under sitt residens 2017 undersökt kopplingarna mellan nyanlända och inhemska landskronabor genom arkivmaterial och fotografi. I Tyghuset visas serien The Taste of the Wind.
Anders Petersen & Alberto García -Alix har båda dokumenterat den chilenska staden Valparaiso, men vi olika tidpunkter – Petersen 2014 och García-Alix 2015. Hamnstadens gatstenslabyrinter, graffitimålade byggnader, hundar, fåglar och människor kommer till liv ur två olika perspektiv.
Foto: Hans Malmberg, Times Square New York, 1948, Nordiska museet.
Landskrona museum visar Landskrona Fotos tredje utställning med historiskt, svenskt fotografi: A WAY AWAY – Swedish Photographers explore the world 1862–2018 där ambitionen är att visa hur svenska fotografer rest ut och betraktat världen genom kameraögat. Läs mer om utställningen här.
Att Landskrona Foto varje sommar presenterar ett annat lands fotografi i en stor utställning har blivit en stabil tradition. I år har turen kommit till ett latinamerikanskt land och valet föll på Chile. Utställningen är sammanställd av den franske skribenten och curatorn Christian Caujolle i samarbete med Rodrigo Gomes Riviera, som är konstnärlig ledare för fotofestivalen i Valparaiso. I utställningen visas den internationellt ryktbare fotografen Sergio Larrain tillsammans med verk från ytterligare sex fotografer. View: Chile visas på Landskrona museum.
I skyltfönster i butiker, restauranger och frisörer visas Open Call Window Exhibition med verk av 50 fotografer från hela världen på temat So Far.
Portfolio-vinnaren ställer ut
I en tom butikslokal visas fjolårets vinnare av Portfolio Review - Anna Ehrenstein (f. 1993 i Albanien, bosatt i Tyskland) med serien Tales of Lipstick And Virtue. Ehrenstein porträtterar albanska kvinnor men avbildar också skönhetsartefakter som via fotografiet förvandlas till konstföremål. Med humor och öppenhet bryter Ehrenstein ner skönhetsnormer i sina beståndsdelar och där tycks äkthet och fejk flyta samman.
Anna Ehrenstein, Tales of Lipstick and Virtue, Portfolio Winner 2017
Konstnärliga ledare är för tredje året i rad Jenny Nordquist och Christian Cajoulle. Cajoulle är en legendarisk fransman inom den internationella fotovärlden, han var en av grundarna till Agence VU. Jenny Nordquist är framgångsrik fotograf i egen rätt, utbildad i Storbritannien och verksam från Köpenhamn. Tillsammans har de ett kontaktnät som gör att fotofestivalen kan locka både nya och väletablerade stjärnor.
Fotofestivalens koncept är att kombinera en mötesplats för professionella med en fest för alla. För varje år växer festivalen, i år erbjuds seminarier, workshops, konstnärssamtal, guidningar, portföljgranskningar och fotoboksdagar med en fotobokstävling. Fullständigt festivalprogram publiceras under sensommaren.
1 Kommentarer
Logga in för att kommentera