Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Canon EOS 70D - premiär för ny autofokusteknik

Canon EOS 70D - premiär för ny autofokusteknik

Canon Eos 70D blir en direkt konkurrent till Nikon D7100,  Pentax K-5 II och Sony A77 med ny sensor, nytt autofokussytem, inbyggd wifi och 7 bilder per sekund som lockbete.

Canon Eos 70D liknar föregångaren 60D till det yttre, men ser lite högre ut. Den bakre ytan har blivit större och givit plats åt knappar från 6D och 5D Mark III för liveview/filmning, meny och info. Tillsammans med snabbare serietagning (7 bilder per sekund mot 5,3 för 60D) och ett autofokussystem med 19 korslagda autofokuspunkter (likt 7D) så känns 70D proffsigare än 60D. 

Snabb serietagning ställer krav på en stor bildbuffert. Internminnet hos 70D rymmer 65 jpeg-bilder eller 16 bilder i råformat. Likt 6D och 5D Mark III finns ett läge för nästan helt tyst serietagning.


Helt ny sensor med 20,2 megapixel

40 miljoner mätpunkter för autofokus
Canon har konstruerat en helt ny aps-c-sensor med 20,2 miljoner pixlar till Eos 70D. Canon säger inget om förbättringar i bildkvalitet, men uppmanar oss att testa kameran mot konkurrenterna. Det är främst Nikon D7100 som Canon har i sikte.

Varje pixel på sensorn består av två fotodioder med en gemensam mikrolins framför. Diodparen används för att styra fokuseringen med mjuka och säkra fokusrörelser som ser snygga ut vid videofilmning. Genom att jämföra signalen från vänster och höger diod kan kameran se hur långt just den delen av bilden har tills maxskärpa uppnås. 

Vi har snabbt provat den nya autofokustekniken som kallas »Dual pixel cmos af«. Intrycket var kvickt och mjukt, men det krävs ett objektiv med stm-motor för att fokuseringen inte ska bli ryckig. Vi jämförde med nya 24-70/2,8L II och då var fokuseringen ganska kvick, men ryckig i vissa lägen. Det går att välja vad som ska bli skarpt inom 80 procent av bildytan. Autofokussystemet arbetar även utanför detta område i vissa fall.


Inte helt logiskt. Processorn Digic 5+ som sitter i 70D är snabbare än Digic 6-processorn som sitter i vissa nya kompakter.

Inbyggd wifi
Eos 70D har exakt samma inbygda wifi-funktion som 6D. Det innbär att kamern kan skicka bilder till dator, tv, surfplatta eller en smarta telefon. Det går även att fjärrstyra kameran med den här funktionen. Tyvärr saknas den inbyggda gps-enheten som sitter i 6D. Det går att ansluta en extern gps-enhet i tillbehörsskon.

Kameran har max-iso 25.600 (12.800 i 60D). Det finns HDR-funktion, multiexponering och kreativa effektfilter, men ingen funktion för time lapse (videofilmer ihopsatta av stillbilder tagna under en längre tid). Batterigreppet till kameran BG-E14.

70D kommer i slutet av augusti. Pris 10.000 kronor för kamerahuset. 11.400 kronor med EF-S 18-55 IS STM. 13.200 kronor med EF-S 18-135 IS STM.


Vädertätad som Eos 6D och Eos-1N



Publicerad 2013-07-02.

33 Kommentarer

Bengf 2013-07-02 06:43  
Synd att Foto slutat med sina tester av upplösningen, Vore trevligt att få se om det är skillnad mot den vassa 18Mp-sensorn.

Kan tänka mig att med ett bra objektiv så tecknar denna sensor många detaljer. Kanske Foto får möjligheter att sticka i mellan då nya sensorer kommer och man får ett mera hum om utvecklingen. All prestanda är inte alltid mätbar utan beror ofta på fotoskicklighet och kunskap.

Därför är mätbara fakta ofta intressant om likvärdiga objektiv kan användas, Att Canon valde att stanna vid 20Mp tror jag beror mycket på möjligheten att inte tappa bilder/s och att tömma bufferten inom rimlig tid.

//Bengt.
Betacam_SP 2013-07-02 06:55  
Fin kamera, men dom har halkat efter i upplösning.
genkakuzai 2013-07-02 07:28
Fast det Canon främst halkat efter i (gällande APC-C-sensorer speciellt) är ju DR och lågljusprestanda. Går fortfarande att printa över 1 meter med 12 megapixel, så rimligen räcker 20 megapixel rätt väl också, förutsatt att man inte croppar varenda bild till förbannelsen ;) Ska bli kul att se vad den här nya sensorn kan prestera, och om de lyckats ta igen försprånget Sony/Nikon haft i några år nu.
Betacam_SP 2013-07-05 11:45
Du har rätt.
Jag har ägt en d800. Blev rätt bortskämd med den.
Kommer nog att skaffa en sådan igen framöver.
scrappy 2013-07-02 08:38  
Mycket intressant. Om de har gjort en ny sensor och uppmanar till jämförelse lär den ju vara betydligt bättre än tidigare, så uppfattar jag det. 20 MP räcker gott och väl, 8 räckte för mig förr.

Bättre AF i live view är intressant. Jag gillar att komponera med bildskärmen och tycker ofta att jag lyckas bättre då. Gör samma sak med min RX100 och Galaxy S4 så man är ju van. Den vinklingsbara skärmen underlättar.

Priset verkar ok. Vad kostade 60D när den kom?
control87th 2013-07-02 21:44
60D låg länge på 12000 +/- 1000
Der Steppenwolf 2013-07-02 09:39  
Prestanda på CPUn är inte heller fel på, iom att varje pixel är uppdelat i 2 så är det dubbelt så mycket data som ska skyfflas runt om jag inte har fel. En snabb CPU glädjer nog mest utvecklare bakom Magic Lantern i första hand sedan kommer videofolket bli riktigt glada ;)
Rutquist 2013-07-02 11:33  
Om de äntligen har fått AF att fungera i live-view så kommer nästa generation av EOS M att bli väldigt intressant.
dudek53 2013-07-02 11:44  
yet another babystep, gäsp
sniper1 2013-07-02 12:40
Yep, Canon uppfinner hjulet igen och igen och igen.....
pest 2013-07-02 13:43
Man kanske får betrakta nya kameramodeller mer som nya årsmodeller i bilvärlden, dvs små uppdateringar med jämna mellanrum. Det är ju inte alltid en aha-upplevelse när nya bilar presenteras heller. Men vill man ha ett komplett modellutbud, och det vill de stora kameramärkena, är det högst rimligt att det ibland blir mindre förbättringar...så tänker i alla fall jag! Sedan får vi ropa halleluja då och då när något stort händer!
alfin 2013-07-02 15:35
Undrar om ni verkligen förstått den nya fasdetekterande autofokusen och vilka möjligheter det ger?

Det här kanske är anledningen till att Canon ännu inte tagit tag i Nikons pixelrace?

Läs mer här:
http://www.dpreview.com/previews/canon-eos-70d/3
Grimmer 2013-07-02 16:26
Och när EVF:er blir tillräckligt bra för Canon:s smak så vips så har även de gjort en Sony och blivit spegellösa. Detta ÄR framtiden, för er som inte har förstått det än. Framtiden kommer att vara olika långt bort för olika märken, men alla kommer att trilla dit, så även Canikon. Fördelarna är så stora så att när väl nackdelarna är övervunna så kommer t.o.m. du som fnyser åt detta nu, skratta åt den gamla "stenålderstekniken".
Betacam_SP 2013-07-05 11:47
Hahahah!! Instämmer
fafner 2013-07-02 14:12  
Borde man inte kunna göra en självkorrigerande autofokus nu så att man kan justera den vanliga AF-en som ofta behöver justeras med olika kombinationer av objektiv.

Eftersom du mäter på sensorn borde det finnas en möjlighet att göra det väldigt enkelt och slippa skicka in dem för justering...
Betacam_SP 2013-07-05 11:50
Precis en intelligent automatisk justering. Som lär aig hur det ska vara för vardera objektiv och har steglösa referenspunkter.
FlyerOne 2013-07-02 22:19  
Läser man allt positivt som Canon framhåller, så verkar det ju som att de "är framme" vid det som alla skriker efter.

Men, då undrar jag bara - varför har de inte redan slängt ut det konventionella PDAF-systemet med en rörlig spegel som jobbar med sina 19 separata PDAF-sensorer utanför sensorn? Eller med andra ord - vilka begränsningar uppvisar denna variant av On-Sensor PDAF jämfört med den traditionella med spegel (fast eller rörlig)?

Jag får uppfattningen att detta "Dual pixel CMOS AF"-system i första hand är tänkt att användas vid videofilmning, där det CDAF-system de har i sina andra kameror är närmast helt värdelöst, så en förbättring där är förstås välkommen. Jag får dock uppfattningen att detta "Dual pixel"-system inte fungera lika jämnt och smärtfritt med alla gamla PDAF-objektiv som Sonys SLT-system gör.

Den här sensorn har ju 40 miljoner fotodioder för att kunna få ut 20 Mp. Tappar man i bildkvalitet här? Detta är förmodligen anledningen till att de "halkar efter" de flesta andra. Det är nog max vad de kunnat klämma ut ur en APS-C sensor utan alltför märkbar bilddegradation. Håller i övrigt med Kristoffer det han skriver om detta, ifall det är 20 eller 24 Mp har inte så enormt stor betydelse, det är det flera steg större DR som Sonys senare generationer är kapabla att ge när man behöver högsta kvalitet (då behövs förstås också bra ljus, så att man inte behöver köra med höga ISO, för då tappar man som bekant raskt massor i DR och annan bildkvalitet).

Likaså säjer man att detta On-Sensor PDAF system ska kunna fungera ända ner till bländare 1:11. Bra ibland förstås, men hur är det i andra ändan? Tappar man i noggrannhet ifall man använder ett 1:1,4 objektiv? Där man ju verkligen behöver högsta noggrannhet! Det kanske är dåligt redan med 1:5,6 objektiv, och då behövs ju verkligen det konventionella spegel-AF-system också.

Eller kort sagt - det jag framför allt är intresserad av att få svar på: Vad är anledningen till att kameran fortfarande har kvar även det traditionella spegel-PDAF-systemet?
.
nivas 2013-07-02 22:46
Den största anledningen till att ha kvar spegeln är att man inte ännu har kommit i mål med en EVF som är tillräckligt bra för merparten av alla fotografer.
FlyerOne 2013-07-02 22:49
Sedan vill jag inte hålla med om att detta är "en gäspning" (ifall den åtminstone visar sig vara någorlunda så bra som Canon vill påskina). Jag tycker tvärtom att denna kamera är den första modell som kommit från Canon och Nikon på väldigt länge, som INTE har varit "aptråkig"... :-)

Som bekant har det ju sipprat ut rykten om att Sonys kommande Alpha-modeller nästa år, inkl. två st FF-kameror (exkl. NEX-fullformataren) ska sakna speglar överhuvudtaget. Man kan ju spekulera i hur deras idéer skiljer sig från Canons variant? Jag hoppas för min del verkligen att Sonys är inte är snarlikt Canons, eftersom jag har svårt att se hur något On-Sensor PDAF-system ska kunna fungera lika snabbt och säkert vid dåligt ljus som spegel-AF-systemen gör.

Så för att gardera mig håller jag för egen del på och samlar ihop kosing för att kunna skaffa en SLT-A77 med 16-50 SSM-gluggen innan den går ur produktion... :-)
.
dudek53 2013-07-02 23:15
Om denna modell leverar god autofokus vid filmning så kan det vara en vinnare. Svårt att glömma fiaskot med introduktionen av stm optik med 650D som skulle göra just det som dem nu lovar med 70D. Om denna kamera är medioker vid filmning vad gäller autofokus, vilket jag tror, så har dem kört en ny blåsning. Det känns inte ok. I övrigt plåtar jag vidare med min 5d mark 3, en kamera som jag verkligen diggar...
FlyerOne 2013-07-02 23:15
Tommi, tror att det ligger en del i det du skriver. Vill bara modifiera din utsaga något:

"Den största anledningen till att ha kvar spegeln är att merparten av alla fotografer TROR att man ännu inte har kommit i mål med en EVF som är tillräckligt bra för de allra flesta ändamål." :-)

Den är förvisso ännu inte tillräckligt bra för den som fotar massor av sport, men en BRA EVF är i själva verket betydligt bättre och ibland helt överlägsen en OVF för det allra mesta som inte bara vi glada amatörer, utan aven flertalet profotografer brukar ägna sig åt. Och med en BRA EVF menar jag den typ av OLED / EVF:er som sitter i de senaste SLT-kamerorna. De andra som finns på marknaden vill jag inte kalla för EVF:er ens... :-)

Det handlar här framförallt om ett utbildningsproblem anser jag. Det brukar ta några månader eller mer för att på egen hand komma underfund med denna nya teknik (tror inte jag har sett någon kameratestare som har lyckats med detta ännu). En till två veckor räcker inte för att komma underfund med en teknik som markant skiljer sig från allting annat vi har varit vana vid under det senaste halva århundradet.
.
Svar från froderberg 2013-07-02 23:20
Det finns flera skäl för att behålla ett optiskt sökarsystem:

1. Folk uppskattar ett optiskt system. Dels för att de är vana vid det, men också för att det har sina fördelar. Elektroniska sökare har också fördelar och kommer säkert i någon EOS-modell framöver. Mest troligt är att en EOS M-modell är först ut.

2. Bildsensorbaserade autofokuslösningar har en avgörande begränsning: antalet utläsningar per sekund. Den konventionella autofokusmodulen kan göra långt fler utläsningar per sekund och har därför en del fördelar för rörliga motiv.

Det är också mitt intryck att Canon prioriterat att göra ett autofokussystem för live view som ska ge mjuk fokusering som inte upplevs slö. Jag kan tänka mig att detta uppfattas tillräckligt bra i en spegelfri EOS M-modell, men för en kamera som 70D med har actionfotografering med 7 bilder per sekund som ett säljargument så ...
FlyerOne 2013-07-02 23:33
Håller med dig, Magnus. Vill bara tillägga att det finns ju som du vet de som tagit fram kameror som kör i Liveview-läge hela tiden, men ändå lyckats med att få dessa att ösa iväg 12 bilder/sekund... Dock med spegel, men som bekant med icke-rörliga sådana. :-)

För säkerhets skull, ifall någon petimeter händelsevis skulle råka dyka upp här - jag vet mycket väl att det inte är "speglar" som används i SLT-kamerorna utan "Thinplate Beam Splitters" (vilket f.ö. sedan länge gällt även för mittdelen av de rörliga speglarna i SLR- och DSLR-kamerorna.
.
Der Steppenwolf 2013-07-03 05:41
Gunnar, enligt Canons eget utsago ska CDAF systemet vara betydligt säkrare och precisare än PDAF. Uttömmande förklaringen hittar du i följande artikel, scrolla ner till halva sidan till textstycket som ligger direkt under filmen "Making of Handmade"

Här är länken till artikel.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-70d/canon-70dA.HTM
Jimmy Nordström 2013-07-03 00:03  
Det finns exempelbilder på Canons sida nu om någon missat.
http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos70d/
Jan Olof Härnström 2013-07-03 13:36
Ser bra ut. Bilden på jazzmusikern skvallrar om att egenskaperna på höga ISO i dåligt ljus är bra.

(Det bådar gott för en ev. kommande 7D Mark II)
aMpari 2013-07-04 01:50
Jag måste hålla med där, en 7D mk II skulle nog bli en grym kamera, om nu 70D levererar som den borde med tanke på Canons uppmanande att jämföra den mot konkurrerande modeller.

ISO-prestandan verkar sjukt trevlig på tex jazz-bilden som ni sagt, jag föredrar det alla dagar i veckan före att ha massa onödiga pixlar som enbart tar plats, ger långsamare seriebildstagning, större filer osv. Jag klarar mig mer än väl på min 60D nu och dess upplösning. Det är tex ISO-prestandan som är den största nackdelen för mig och det verkar 70D verkligen ha lyckats på. Men det är ju inte så överraskande då tex 6D presterar mycket bra inom det området också. Canon är helt klart på rätt spår, och den som tycker att detta är en "gäspning" från Canon har nog inte läst helt rätt. Massvis av förbättringar som inbyggd WiFi, mindre brus, fler fokuspunkter OCH ett ganska märkbart lägre pris än 60D när den kom.

Detta kommer nog att bli en storsäljare i mellanklassen!
Jan Olof Härnström 2013-07-04 09:28
Jag hoppas på en 7D Mark II. Av två tunga skäl.
Prestanda på höga ISO är värdefullt. Idag så går gränsen någonstans mellan 800 kanske 1600 ISO. Brus och ev. brusreducering förstör mycket.
Också följande AF kan bli bättre. Det blir för få "keepers" när det går undan i svängarna. (mot 1D-serien och 5D Mark III)
(AF-systemet med antal sensorer och olika val av fokuspunkter är helt OK. Med en vassare processor så bör det gå att öka prestanda.)

Så även om 70D är mycket lovande så kanske...
Christian Magnusson 2013-07-05 08:15  
http://www.canonrumors.com/2013/07/canon-eos-70d-dual-pixel-af-performance/

Till alla skeptiker vad det gäller hastigheten på af:et :)
dudek53 2013-07-05 23:23
Ser riktigt bra ut. Jobbar snabbt. Ska bli intressant att se hur den levererar i följande läge. Inte dumt alls. Verkar även som att icke stm objektiv jobbar snabbt
Martinro 2013-07-07 21:00  
Mycket intressant kamera! Har inga särskilda förväntningar på bildkvaliet eftersom jag klarar mig för mina behov med HTP och IS-objektiv på min 550D. Intressant är dock hur bra af är (som så många andra har skrivit). Själv tycker jag fortfarande optisk sökare är en självklarhet(även om den inte är överdrivet bra på min kamera) framförallt med tanke på strömförbrukningen och att ögat själv är så bra på att korrigera optiska störningar att även en ganska liten och mörk sökare fungerar helt ok. Däremot om någon skulle lyckas göra en liten, typ 550D:s storlek(eller mindre), kamera i med ett stort fällbart handgrepp(har stora händer) med bra ergonomi skulle jag bli hur nöjd som helst!
slutligen vill jag tillägga att bilden från regnbågar i månsken är hur häftig som helst, hade inte ens hört talas om detta fenomen :)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar