Annons
Artiklar > 'Läsarna ser ändå inte om bilderna är oskarpa'

'Läsarna ser ändå inte om bilderna är oskarpa'

Allt fler dagstidningar gör av sig med sina fotografer för att spara pengar. I en diskussion om sänkt bildkvalitet uppges Mittmedias redaktionell chef ha sagt att läsarna av Länstidningen Södertälje ”är så gamla att de ändå inte ser att bilderna är oskarpa”.

Tidningen Journalisten uppger att uttalandet gjordes vid ett ett möte om den nya organisationen på Länstidningen Södertälje. Efter Mittmedias köp av Promedia ska alla reportrar bli multijournalister och utrustas med kamera, vilket orsakat oro för bildkvaliteten i tidningen.

Mittmedias redaktionell chef AnnaKarin Lith nekar till uttalandet, men hon bekräftat för Journalisten att en diskussion om bildkvaliteten har förts.
– När vi har ett accelererande tapp i upplaga för papperstidningen så måste vi ta vara på alla våra redaktionella resurser. Då går det inte heller att satsa på bildkvaliteten i papperstidningen. LTs läsare är inte så olika läsarna i Örebro och i Falun. De vill ha sin tidning på morgonen och jag tror att vanan att ha tidningen på frukostbordet snarare än kvaliteten på bilderna är det som är viktigt, säger AnnaKarin Lith till Journalisten.

Jalmar Carlson, tf ordförande i Journalistklubben på LT, var med på mötet och bekräftar Liths uttalande.
– Hon gjorde inte ett särskilt bra intryck på grund av det hon sa. Vi har knappt några reportrar som fotograferar på LT och hos oss har vi varit noga med bildkvaliteten. Till exempel så är sportrapportering viktig i vår tidning och där är bilderna väldigt viktiga.

Uttalandet rör även upp känslor utanför tidningen. Lars Dareberg, tidigare fotograf och bildchef på Sydsvenskan skriver i sin blogg att diskussionen istället borde handla om hur bilderna i dagspressen kan bli ännu bättre.
– I svensk dagspress ser jag allt för mycket bilder som är registrerande och som bara bekräftar texten. Dessa bilder är lätta att ersätta med knäpp/registreringar som vem som helst, mer eller mindre, kan ta.

Dareberg är noga med att han inte vill ställa text mot bild utan menar att fler borde inse hur stark bild, text och form kan vara tillsammans.
– Vad är det med ledningsgrupperna inom svensk media? Är det bara jag som bläddrar och njuter fin form, luftig layout och berättande bra bilder? Men texten läser jag långt ifrån allt kan jag erkänna. Det måste väl finnas fler som jag?



Publicerad 2016-02-10.

15 Kommentarer

Alf-Magnus 2016-02-10 10:03  
Ifall bilderna är så viktiga så undrar jag varför Frankfurter Allgemeine är en av världens mest renommerade kvalitets morgontidning.
Hankki 2016-02-10 10:55
Säkert har de tillräckligt att skriva om :-). Andra måste fylla ut med bilder så det blir mer än 4 sidor. Själv vill jag nog som betalande prenumerant se bra bilder i tidningen.

Min lokala tidning har ofta bra bilder tagna av helt suveräna fotografer men det finns även dessa "multijournalister" som tar helt urusla bilder som t ex en vitklädd skidåkare på snö knäppt på autoläge så bilden är närapå 2 steg underexponerad.
Bläddrade här om dagen i Finlands största biltidning för amerikanska bilar och häpnade över vilken skitkvalité det hade blivit. Färgbrus, överskärpta med oskarp mask på brusiga bilder och överbrusreducerade dragracingbilder där man nästan inte ens såg reklamen på bilarna. Så tar dom ändå nästan 90€/år för en 8 nummers årsprenumeration.
Christer2 2016-02-10 10:55  
TV-nyheterna blir varken bättre eller sämre av att ses på en välvd 75-tums super-ultra-HD-tv med surround-ljud. Jag tror att de flesta läsare, av nyhetstidningar, har samma åsikt när det gäller foton beledsagande nyhetsreportage i sin dagstidning. Många människor nöjer sig också med smartphone-foton som samtidsdokument gällande sitt eget liv.
Sorgligt nog är kvalitetsfoto en hotad konstform.
Num Vistbacka 2016-02-17 14:06
Du missuppfattar problemet här.

Nej, TV-nyheterna blir inte bättre på en 75-tums TV, men de blir bättre om reportagen är filmade på ett bättre sätt. Och det är DET detta handlar om. Den som intervjuades i artikeln blandade ihop tryckkvaliteten och bildkvaliteten; dvs vad bilden berättar och hur den är fotograferad. Om utbildade fotografer/videofilmare sparkas från nyhetsbyråerna kommer kvaliteten på vad vi ser att försämras oberoende om vi trycker i 80 dpi eller i 6000 dpi, oberoende om vi sänder i analogt eller med 4K digitalformat.

Smarttelefonfoton kan vara otroligt bra. Det är fotografen (igen) som gör bilden, inte apparaten.
MrKarisma 2016-02-10 11:13  
Nä fy o blä för dagens nyhetsrapportering och nyhets-medias värdelösa journalister som knappt kan stava eller vet vad källkritik är trots att de gått journlistutbildning, fattar inte tidningar och media att de själva tar död på en hel yrkesgrupp som för 20-30 år sedan hade ett enormt prestigefyllt arbete som de kunde berätta om med stolthet? Idag skyggar folk tillbaka när de får höra att någon är journalist.. Usch!
Svar från froderberg 2016-02-10 11:29
Det blir inte bättre av att alla journalister dras över en kam. Jag vill ändå tro att det är skillnad på vad jag uträttar och vad en reporter på Se&hör uträttar.
PMD 2016-02-10 19:34
Det är alldeles säkert skillnad, Magnus. Problemet är väl att efterfrågan på kvalitetsjournalistik minskar.
alfin 2016-02-10 11:43  
Ytterligt tråkigt att bra bildjournalistik värderas så lågt numera. Men i takt med allt mer åsikts- och agendajournalistik i nyhetsreportagen är det väl en naturlig konsekvens av utvecklingen.
Svar från froderberg 2016-02-10 13:06
Jag har inte sett så mycket åsikts- och agendajournalistik i lokaltidningarna. Jag tror mer att det har med förändrade vanor att göra - fler som läser nyheter på dator, platta och mobil.
alfin 2016-02-10 15:30
Vilket väl borde inbjuda till än bättre bildreportage jämfört med pappersmedia?
tormig 2016-02-10 15:50
Gillar du bilder kan jag rekommendera en prenumeration på DN. Där finns massor med bilder, STORA bilder och så lite text. Särskilt i kulturdelen verkar de gilla bilder. Skall någon kulrturell kändis avhandlas är det enormt många och stora bilder på personen i fråga. Gärna en helbild på framsidan, ett halvt uppslag och så några bilder till. För det allra viktigaste tycks enligt DN vara att vi verkligen får veta hur hur kulturknutten ser ut.
hbengtsson 2016-02-10 13:07  
Känns ändå som att det alltid kommer finnas utrymme för riktigt bra bilder. DN, SVD och andra lite mer "seriösa" tidningar prioriterar fortfarande bildkvalité, både fototekniskt och känsla. Även om anställda fotografer har fått börja frilansa.

Kvälls- och skvallertidningar och diverse lokala förmågor jobbar sannolikt mot tydligare besparingskrav/vinstutdelning och där är förstås utvecklingen tråkigare.

Paradoxalt nog sjunker bildkvalitén i samma takt som fotointresset ökar. Men det kanske är en naturlig konsekvens. Det finns fler källor att hämta bilder från, till lägre priser.

Men jag har ändå hopp om utvecklingen. När fler tidningar upptäcker att bättre bilder kan bli en konkurrensfördel.
Ventures 2016-02-10 14:46  
De flesta idag nöjer sig uppenbarligen med vad som syns och hörs i mobiltelefonen. De yngre har inga referenser till kvalitet. De äldre gnäller men accepterar.
Jag tror inte det är många som säger upp sin prenumeration för att de sett oskarpa bilder i tidningen. De säger nog snart upp den ändå. Det finns för mycket "brus" idag och allt ska vara gratis. Ser man något som man inte gillar tittar man på något annat istället. Utbudet är obegränsat och gratis. Några få kanske återupptäcker vad kvalitet är, ungefär som när några börjar spela vinylskivor igen, men den stora massan är nog förlorad redan. Snart hamnar yrket fotograf på samma hög som typograf osv. Alla är ju fotografer, eller hur?
Bofoto2 2016-02-12 19:16
Håller med, men det finns flera skäl till att tidningarna minskar i upplaga. Som tidningsbud känner man till klagomålen på abonnemangs/ reklamations avdelningarna. Lokaltidningen(ar) som vill tryckas sent för att få med mer, kanske ihop med att tryckningen av tidningen centraliserats till annan ort. Vilket innebär att en del inte hinner få tidningen innan dom åker till jobbet. Vill dom läsa den på kvällen?
Allt inverkar, Google tar över en del annonser och tidningarna är mycket tunnare idag. Så att spara in på bilderna gör bara läsaren mindre intresserad.
Kent Helgesson 2016-02-10 19:30  
Titta bara på de fotografer som tar bilder i krigshärjade områden. Skulle man göra sig av med dessa så kan ju journalister med mobilkameror försöka få fram samma budskap. Skitbilder blir det men grymt billigt!
Sten-Åke Sändh 2016-02-13 03:21  
Men ibland så är ju trycket så dåligt att det ändå blir eländigt. Jag skrev i en tråd, att förra veckan så skickades det med en inbladad fyrsidig bilaga i DN som var reklam från ett reseföretag. Om man ska locka folk att resa med bilder så måste väl bilderna vara OK kan man tycka men det var det värsta jag sett på länge. Övermättat och gräsligt mycket för mycket gult bl.a. Jag tyckte synd om de som tagit de bilderna för jag kan aldrig tänka mig att det är fotografer som lämnar ifrån sig så dåliga alster.

Papper ska det inte vara längre heller och på nätet vill ingen betala som man länge gjort för papperstidningar så vad gör man då? Man automatiserar bl.a. Jag har själv byggt automationsnav med FotoWares DAM-system (Digital Asset Management) under 6 år nu för museets räkning där jag jobbar men av andra skäl än att rationalisera bort fotografer, men andra gör just det i dessa tider.

Jag vet att ett tidningsförlag använder FotoWare för att autoprocessa bilder man får in. Först hade de tydligen två parallella flöden. Ett som man körde bilderna rakt igenom processkanaler och använde "SmartColor" som är en modul som har viss intelligens och kan bearbeta flödet så att bilderna blir användbara utan att någon människa rör dem. Så det funkar faktiskt. Det andra flödet var till för att tillåta manuell bearbetning om det absolut skulle behövas. Efter ett tag stängde de ner det senare flödet helt. De upptäckte förmodligen att det blev tillräckligt bra ändå eller att ingen ändå klagade eftersom läsarna förmodligen också har svårt att avgöra om det är en taskig tryckning eller bara dåliga bilder, för sådana har man nog vant sig vid nuförtiden också. Svårt att ta betalt för något som ingen bryr sig om.
Pagajviftaren 2016-02-14 12:21  
Det finns journalister som är duktiga fotografer och det finns fotografer som är duktiga på att skriva.
Precis som i alla andra branscher. En del är duktiga på att både sjunga, spela instrument, skriva text och musik. Andra är bara duktiga på en eller ett par och låter andra gör resten.
Eller bilmekaniker, bilplåtslagare och lackerare, en del är duktiga på alla tre eller två av yrkena, andra är bra på ett av dem.
Endel fotografer är duktiga på efterbehandlingen (I dator eller mörkrum beroende på teknik), andra lämnar bort det till en som enbart framkallar, kopierar och retuscherar bilder. Den senare kan kanske inte ens ta en vettig bild med kompaktkamera
Även bland läsarna finns det duktiga hobbyfotografer och yrkesfotografer inom andra inriktningar än journalistik.
Tidningen kan inte täcka allt med egna fotografer, framförallt inte vara först på plats vid alla händelser som inte är planerade.
Jag är född 1971 och har sett läsarbilder i tidningen så långt tillbaka jag kan minnas och är övertygad om att de funnits med så länge det funnits fotografier i tidningarna.
Jag tycker att tidningarna ska behålla fotograferna. Men vissa händelser är ekonomiskt orimligt att skicka två personer till, framförallt sådant som täcks av enmans lokalredaktionerna. Där bör tidningarna tänka till och anställa lokalreportrar som är hyffsat duktiga fotografer och gärna internutbilda dem inom foto.
Och dessa läsarbilder. När det hänt något och de efterlyser läsarbilder. Sedan kan läsaren bläddra igenom över hundra läsarbilder varav de flesta är så dåliga att man knappt ser vad de föreställer. Där får tidningarna skärpa sig. Har de inte möjlighet att få fram egna bilder får de såklart ta läsarbilder. Men nöj er med en eller ett par, lika många som skulle använts om en egen fotograf var på plats. Även på nätupplagan. Välj bara ut bilder som håller en viss kvalitet, eller skippa bilderna.
Snabba händelser, som observationer av varg och lo, byggnader som är övertända på några minuter och nedbrunna inom en halvtimme och många andra händelser kan tidningarna aldrig hinna få ut egna fotografer till, där kommer läsarbilden alltid att leva kvar.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar