Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Dina bilder hjälper företagen

Dina bilder hjälper företagen

1,8 miljarder. Så många bilder delas på sociala medier varje dag. Kunskap om hur man ska sticka ut och hur just dina bilder ska uppmärksammas är idag dyrbar. Bildanalys har blivit ett mål för forskning.

Bildanalys är en allt växande marknad, och det finns en rad olika områden där det är åtråvärt med komplexa och avancerade system. Speciellt, inte speciellt överraskande, inom marknadsföring.

David Rose är forskare på MIT i Boston. Han ligger bakom företaget Ditto som utvecklar en tjänst som gör att man kan analysera bilder på sociala medier. Bakom det hela ligger datorbaserade bildalgoritmer. Programvaran kan identifiera 6 000 varumärken, ett tusental produkter och 500 ansikten och antalet växer hela tiden.

– Vi kan visa företag vad deras kunder egentligen gör med produkterna. Som att Chobani yoghurt vanligen äts i bilen och att många slickar i sig glassen Häagen-Dazs på natten, säger han till Ny Teknik.

Hur kunder använder företagets produkter är viktigt, men minst lika intressant är att hålla reda på hur konsumenterna använder konkurrenternas produkter.

Ditto kan ge företagen namnen på de som lagt ut bilderna i samband med en specifik produkt. Även de som är med på fotot kan ibland identifieras.
– Mobiltillverkaren LG skulle kunna kontakta de personer som lagt ut en bild på sin mobil vars bildskärm gått sönder exempelvis, säger han vidare till Ny Teknik.

Men att lägga ut ditt ansikte på nätet tillsammans med produkter kan få konsekvenser. Citybank har kontaktat kunder som har publicerat bilder på sina kreditkort. De får uppmaningen att klippa sönder det kortet och inte lägga ut nya bilder på det nya kreditkortet.

Själv är han inte orolig över att informationen ska hamna i fel händer.
– Nej, jag litar på att våra lagar i USA förhindrar det, avslutar han till Ny Teknik.



Publicerad 2016-05-17.

1 Kommentarer

Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar