Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
46 Kommentarer
Logga in för att kommentera
//
Dock dålig av dig att du envisas att göra reklam för din "hemsida" (som för övrigt har bra foton)
//
På vilket sätt då?
men jag tar den när den kommer!
Intressant i alla fall!
Datorerna är mycket snabba idag, snabb internet, lagring är billig så den typen av innovationer utgör inget hot mot ett så pass etablerad standard som JPG. Hade kanske chans 15 år sedan men knappast idag. Vad används JPG idag till - lägga ut bilder på nätet - inga problem att ladda i browser 800 x 600 px bilder med 160 kb i storleken. Flera TB stora diskar rymmer många JPG bilder i familjealbum. I professionella sammanhang förutom nättet jobbar man med psd och tiff.
Vid större fil ser jag knappt nån skillnad, och det är ju så man använder bilderna, inte med "tiny". Normalt använder man ju hög upplösning och max kvalitet.
Sen är väl Jpeg ett gammalt format så d borde väl komma nåt bättre som ersättare förr eller senare, verkar dock bli senare. Men kan man lagra bilder med mindre utrymme så är det ju alltid välkommet.
Men poängen då är väl att filstorleken blir dubbel så stora med jpeg än med bpg? Och det kanske man vill slippa.
Storleken på bilden står 29,1 mot 30,4 kb
Är ju inte någon större skillnad
Men jag kan hålla med om att BPG ser bättre ut men inte lika skarpt ( på denna bilden)
Min fråga är, finns det någo program som stöder detta ännu? Och visningen - vilka program visar detta?
Gällande bildkvalitetsjämförelsen: Det intressanta är att JPEG är skarpare vid "large" än BPG. Vid medium/tiny är bpg helt klart bättre. Men med tanke på att jag alltid sparar mina JPEGs i bästa kvalitet, så... tja.. är det så stor skillnad? I det skedet att jag sparar JPEGs är bilden klar, så då behöver den inte klara editering längre.
Vid videokodning används både keyframes (där hela bilden sparas) och intermediate frames där man sparar skillnaden mot föregående eller efterkommande frames. Det man gjort i både BPG och WebP är att man tagit formatet för att koda keyframes från en video codec och gjort det till en separat fil.
Fördelen är att h265 kodning snart kommer finnas inbyggt i alla devices som säljs för att den ska kunna spela upp video. Så man kan då (iaf teoretiskt) använda detta för att avkoda även stillbilder. Att lägga in stöd för BNG är därför inte så stort arbete som att implementera en helt ny bildavkodare.
Bildformat som dessa är ofta eftersökta av stora företag som har massor med bilder att skicka ut, tex Facebook. Även om en halvering av bildstorleken med ungefär bibehållen kvalitet inte är enorm så blir det pengar om man betalar datalagring och bandbreddskostnader.
Mer skoj hade jag väl tyckt om det kom en bra standard som kan ersätta båda RAW och JPEG. På max kvalité får du en RAW fil och i takt med att du skruvar ned kraven blir det mer som en JPEG. Med fördelen att oavsett kamera har du ETT format ut, från digitala mellanformatare till 150 kronors mobiler. En kan väl få drömma lite =)
http://xkcd.com/927/
Att vara sentimental över teknik är bara korkat, det är som att säga att det var bättre förr och är mest ett tecken på senilitet.
Om kunderna vill ha sina bilder lågupplöst av praktiska skäl så är detta ett steg framåt som gagnar både fotograf och köpare. Kanske slipper vi leverera tiffar via ftp och kan maila lite mer bilder istället. Låter skitbra.
Själv föredrar jag PNG som bildformat, även för foto.
Många missar att bilden till höger ser korrekt ut då allt bakom dom två spelarna är ur fokus.
Och vi människor ser inte på samma sätt som en kamera ser.
När vi med våra egna ögon tittar på spelarna i verkliga livet ser vi dom skarpa.
Flyttar vi bort blicken till läktaren fokuserar ögat direkt så vi ser personerna skarpa.
Minnet från spelarna ligger kvar som skarpt, och när vi sedan flyttar tillbaka blicken till spelarna minns vi även dom på läktarna skarpa.
Därför ser/upplever vi människor inte bokeh.
När vi då tittar på bilden här ovanför där den vänstra bilden har mer kantskärpa och mer "detaljer" p.g.a. den hårda komprimeringen upplever vi på flera sätt bilden "bättre" då ögat/hjärnan hela tiden vill se skarpt och detaljer.
Jag/vi som fotografer måste ta hänsyn till detta och tänka steget längre. Hade vi enbart sett originalbilden där allt som är ur fokus är riktigt "smetat" hade vi upplevt bilden perfekt.
Men när vi plötsligt kan jämföra en hård sönderkomprimerad JPEG-version av bilden, likt den till vänster. Då upplever vi att vi sätter på oss ett par glasögon. Vi upplever bilden mer detaljrik och skarp.
Men bilden till vänster är dålig och det som är "skarpt" är defekter i bilden.
Därför är det viktigt att fotografen aldrig visar denna sönderkomprimerade bild i jämförelse med en i hög kvalitet.
Och det är viktigt att fotografen vet om detta så dom förstår vad som är riktiga detaljer, skärpa, fokus gentemot grötig, sönderkomrpimerad bild.
Samma som att man är försiktig när man skärpar upp en bild i Photoshop.
Backar man undan 70cm eller så så ser man detta. Tex så är reklamtexten skarpare till vänster och man ser mer detaljer in ansiktena.
Föredrar faktiskt detta jämför med den högra som ser ut som något tagit i med noise reduction.
Om det är falska detaljer eller inte, det upplevs behagligare till vänster. Kan förstås vara också vara vana att titta på dåliga jpeg :-)
Får mig osökt att tänka på alla de som tycker kameror utan antialiasfiler gör något bra när de visar detaljer som är över brytfrekvensen (dvs över kamerans upplösning) och tekniskt inte borde kunna ses, som istället visas med en felaktigt lägre upplösningsfrekvens men synligt. Dvs man ser falska detaljer och upplever detta positivt.
När man drog ner till medium och tiny så var BPG överlägsen. Men personligen sparar jag alltid JPEGs i högsta kvalitet ändå och i det skede skall de inte editeras mer.
För övrigt så ser det ut som det största problemet med BPG stavas: patent.
http://xooyoozoo.github.io/yolo-octo-bugfixes/#soccer-players&jpg=s&bpg=s
Men iom att browsern inte kan visa BPG än så är det förstås ändå en konvertering gjord men med hög kvalitet.
"These images were created by downsampling very high resolution JPEGs from Wikipedia."