Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography
Fotografer
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2025. Meiselas hyllas för sitt djupt engagerade förhållningssätt och har skapat ett starkt verk som breddar synen på dokumentärfotografi genom sina insiktsfulla skildringar av människor i deras samhällen.
Läs mer...
5
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det är faktiskt inte så svårt idag att få till en bra skärmkalibrering. Programmen är ofta självinstruerande och ser till först att din skärm blir rätt inställd och sedan skapar den en profil utifrån denna inställning. En kalibrator med program är heller inte så dyrt, åtminstone inte om man jämför med resten av de prylar som vi skaffar oss. Dessutom blir det ofta en dramatisk förbättring i kvalitet på skärmbilden.
Stefan
/JOHAN
Får man fråga vilken hård- och mjuk-vara du själv använder för skärmkalibrering?
Stefan
Som kalibrator använder jag en EyeOne Pro och en Monaco Optix.
Stefan
Tycker det är riktigt krångligt det här. Läst också en del del om detta. Tycks inte bli ett slut på förklaringar. Ser i din artikel att du täckt upp det mest, vilket uppskattas. Kör just nu sRGB och det funkar. Vill helst inte ändra färginställning.
Tack för artikeln, som jag nog behöver läsa några ggr till.
Det ligger väl en del i vad du säger, men det stämmer ju inte rakt igenom. Du kan inte använda sRGB som skärmprofil, om du inte har en skärm som går att ställa i sRGB-läge. Du kan inte använda sRGB som skrivarprofil om du inte har en skrivare som kan använda ett sRGB-läge. Men då har du kommit rätt långt på vägen redan om du hittat fram till dessa inställningar.
Det viktigaste steget är nog att du skippar sRGB som skärmprofil och verkligen gör en egen skärmprofil. Om du inte råkar ha en skärm som verkligen ligger nära sRGB:s färger så kommer du antagligen få en markant förbättring. Nästa steg är att du börjar använda en bra skrivarprofil för att utnyttja den kvalitet du har i din skrivare. Först därefter skulle jag börja fundera på vilken arbetsfärgrymd som är bäst. Med normala bilder, dvs bilder utan särdeles intensiva färger, fungerar sRGB helt OK.
Stefan
Bra läsning dessa artiklar. Nu vet jag att jag gör hyfsat rätt!
Och jag väntar på nästa artikel, för det är där jag har mina problem! Jag har en kalibrerad skärm, laddar rawbilder och arbetar i adobeRGB, men när jag konverterar till sRGB för publisering på webben så liknar inte färgnerna i min browser och i PS, om jag däremot konverterar bilden till min skärmprofil blir dom identiska, detta är jag helt säker på är fel arbetssätt!
Sen har jag hört av många att rumsljuset gör stor skillnad, jag kan inte ha annat än lysrör, kan man köpa lysrör för hyfsad peng som har rätt ljus?
/Daniel
Är det tillsvidare ok att köra adobeRGB som jag bäddar in i bilden när jag skickar till Crimson?
Jag har lysrör från Just Normlicht i mitt arbetsrum, kostar drygt 200 kr/rör. Nackdelen med dem är att de är den stora, gamla lysrörsdimensionen, så det är många moderna armaturer som inte kan användas. Men de går att beställa i en yrkesfotobutik.
Sedan detta med sRGB för webben, ja det är ju lite av en myt att det ska lösa alla problem. Det skulle göra det om alla skärmar hade samma färgomfång som sRGB har, men nu har tack och lov många större.
Stefan
Crimson rekommenderar att man levererar i Adobe RGB numera. Se bara till att du bäddar in profilen, så konverterar de från den färgrymd som du valt. Men som du ser i artikeln är det ofta inte så bra att ha färgrymder som är klart mycket större än vad man kan skriva ut. Adobe RGB är därför ett bra val.
Stefan
Stefan
mvh David
Sedan är det ju frågan vilka färger som ändrar utseende. Om du gör en perceptuell konvertering från en stor färgrymd till en liten, då kommer alla färger ändras. Om du gör en kolorimetrisk konvertering kommer bara de färger som ligger utanför det omfång som din målfärgrymd klarar av att förändras.
Sedan, vad gör man om man får tryckbarhetsvarning? För det första, det är en varning att det kan vara en risk för att färger konverteras på ett sådant sätt att de inte kan åtskiljas längre. Så kolla på bilden på skärmen om du får sådana problem. Om inte, gör inte något åt att du får lite grå ytor. Men om jag ser hur färgerna plattas till, då minskar jag färgernas mättnad.
Stefan
/David
Jag konverterar ju oftast till Prophoto RGB först, eftersom Adobe RGB ofta klipper färger i bilder från min kamera. Sedan tar jag ner färgomfånget så att det fungerar bra inom Adobe RGB och konverterar sedan till Adobe RGB. Sedan använder jag Crimsons profil för att bedöma om det är färger som är problematiska. Om inte, skicka den som den ser ut, om det finns färger med problem, minska mättnaden i dessa färger.
Stefan
Men intressant är det!
Men jag skulle uppskatta om du tar upp sådana delar där du tycker jag förutsätter mer kunskap om färghantering än vad jag gått igenom.
Sedan försöker jag också ge förslag för alla nivåer, även för de som verkligen vill få perfekt kontroll. Jag inser också att de flesta här på fotosidan har svårt att göra om ett rum till en bra arbetsmiljö med rätt färg på väggarna och rätt färgtemperatur och ljusstyrka på belysningen. Var och en får väl hitta sin egen ambitionsnivå. Men kalibrera skärmen är alltid det första steget.
Stefan
Finns det någon rödlinje att följa när det gäller kalibrering? Ex vad är viktigast att göra i rätt turodning.Och vad är överkurs?
Har en TFT skärm. en Epson photo3200 skanner och en epson C62 skrivare. Skannar in småbildsdia för att lagra på fotosidan. Arbetar i adobe RGB.
Angående lampor, finns det 5000k lampa att köpa?
Angående rummet, kan man köpa grått tyg att hänga för fönstren när man skall arbeta med fotoshop?
Vad som är överkurs och vad som är grundkurs är ju svårare att säga. Ibland är det ju bra att känna till lite mer än vad man använder sig av.
Det finns en bra lampa i Fotosidans butik som heter Solux. Något grått tyg känner jag inte till, men det måste ju finnas.
Stefan
Det är ett märkligt beslut av de företag som ligger bakom denna standard, men det har varit ännu värre.
Stefan
Rent tekniskt innebär att bädda in en profil just det vad som sägs. Profilen infogas i bildfilen. Det finns ett antal filformat som kan bädda in en profil i filen. Den enda nackdel jag kan sse är att man skulle behöva lägga till 4kB till varje bildfil som du tar med din kamera.
Stefan
Vid råformatsfotografering skapas bilden i råkonverteraren. Sedan tilldelas den kameraprofil som finns tillgänglig i råkonverteraren och sedan konverteras bilden till din arbetsfärgrymd som du valt.
Stefan
Stefan