Annons
Artiklar > Arbetsfärgrymder och skärmprofiler (del 3 av 4)

Arbetsfärgrymder och skärmprofiler (del 3 av 4)

Plus

Denna artikel beskriver vilken arbetsfärgrymd du ska använda och sedan hur du kalibrerar sin skärm. Valet av arbetsfärgrymd påverkar i grunden vilka färger som vi till slut kan få fram på våra utskrifter eller i tryck.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2006-07-09.

17 Kommentarer

North 2006-07-10 00:04  
Oj vad svårt det verkar för en nybörjare att få rätt skärmkalibrering,huh
Lan 2006-07-10 09:44  
Mycket bra artikel även om den är lite lätt skrämmande för nybörjare men den är väldigt intressant. Ska nog jobba lite hemma med skärmarna. Tack!
stefohl 2006-07-10 12:45  
Till Pelle och Lars
Det är faktiskt inte så svårt idag att få till en bra skärmkalibrering. Programmen är ofta självinstruerande och ser till först att din skärm blir rätt inställd och sedan skapar den en profil utifrån denna inställning. En kalibrator med program är heller inte så dyrt, åtminstone inte om man jämför med resten av de prylar som vi skaffar oss. Dessutom blir det ofta en dramatisk förbättring i kvalitet på skärmbilden.

Stefan
Arvidsson 2006-07-10 17:56  
Ofta när jag har släppt ifrån mig bilder i Adobe RGB, så blir den tryckta bilden grådassig och mörk. Nu fick jag en möjlig förklaring till detta. Jag har gett upp och kör sRGB nu för säkerhets skull. Jag kanske får färre nyanser, men färgerna blir i alla fall hyfsat rätt i tryck .
/JOHAN
BME 2006-07-10 21:48  
Mycket bra artikelserie så här långt!

Får man fråga vilken hård- och mjuk-vara du själv använder för skärmkalibrering?
stefohl 2006-07-10 22:16  
Johan, i så fall gör den som trycker dina bilder fel. De verkar inte läsa vilken profil som du har bäddat in i din bildfil. De antar antingen att allt som kommer till dem är sRGB, som så många labb gör när man skriver ut bilder, eller använder de skärmprofilen som arbetsfärgrymd. Lika fel båda två. Finns de som gör det bättre.

Stefan
stefohl 2006-07-10 22:21  
Mårten, jag använder Basiccolor som mitt kalibreringsprogram, som du kanske förstår. Jag använder också ColorNavigator till de Eizo ColorEdge-skärmar som jag använder. Också väldigt förtjust i Quatos iColor Proof.

Som kalibrator använder jag en EyeOne Pro och en Monaco Optix.
Stefan
wolken40 2006-07-10 22:37  
Läste en rekomendation att man bör veta vad man gör när man gör färginställningar. Vet man inte det till 100% är det bäst att låta sRGB var inställningen i hela arbetsflödet. Vet inte, kanske stämmer.

Tycker det är riktigt krångligt det här. Läst också en del del om detta. Tycks inte bli ett slut på förklaringar. Ser i din artikel att du täckt upp det mest, vilket uppskattas. Kör just nu sRGB och det funkar. Vill helst inte ändra färginställning.

Tack för artikeln, som jag nog behöver läsa några ggr till.
stefohl 2006-07-11 10:47  
Till Mats
Det ligger väl en del i vad du säger, men det stämmer ju inte rakt igenom. Du kan inte använda sRGB som skärmprofil, om du inte har en skärm som går att ställa i sRGB-läge. Du kan inte använda sRGB som skrivarprofil om du inte har en skrivare som kan använda ett sRGB-läge. Men då har du kommit rätt långt på vägen redan om du hittat fram till dessa inställningar.

Det viktigaste steget är nog att du skippar sRGB som skärmprofil och verkligen gör en egen skärmprofil. Om du inte råkar ha en skärm som verkligen ligger nära sRGB:s färger så kommer du antagligen få en markant förbättring. Nästa steg är att du börjar använda en bra skrivarprofil för att utnyttja den kvalitet du har i din skrivare. Först därefter skulle jag börja fundera på vilken arbetsfärgrymd som är bäst. Med normala bilder, dvs bilder utan särdeles intensiva färger, fungerar sRGB helt OK.
Stefan
Damme 2006-07-11 12:35  
Hej!

Bra läsning dessa artiklar. Nu vet jag att jag gör hyfsat rätt!
Och jag väntar på nästa artikel, för det är där jag har mina problem! Jag har en kalibrerad skärm, laddar rawbilder och arbetar i adobeRGB, men när jag konverterar till sRGB för publisering på webben så liknar inte färgnerna i min browser och i PS, om jag däremot konverterar bilden till min skärmprofil blir dom identiska, detta är jag helt säker på är fel arbetssätt!
Sen har jag hört av många att rumsljuset gör stor skillnad, jag kan inte ha annat än lysrör, kan man köpa lysrör för hyfsad peng som har rätt ljus?

/Daniel
North 2006-07-11 13:51  
Jag ska skaffa en kalibrator i höst.
Är det tillsvidare ok att köra adobeRGB som jag bäddar in i bilden när jag skickar till Crimson?
stefohl 2006-07-11 19:02  
Till Daniel
Jag har lysrör från Just Normlicht i mitt arbetsrum, kostar drygt 200 kr/rör. Nackdelen med dem är att de är den stora, gamla lysrörsdimensionen, så det är många moderna armaturer som inte kan användas. Men de går att beställa i en yrkesfotobutik.
Sedan detta med sRGB för webben, ja det är ju lite av en myt att det ska lösa alla problem. Det skulle göra det om alla skärmar hade samma färgomfång som sRGB har, men nu har tack och lov många större.
Stefan
stefohl 2006-07-11 19:05  
Till Pelle
Crimson rekommenderar att man levererar i Adobe RGB numera. Se bara till att du bäddar in profilen, så konverterar de från den färgrymd som du valt. Men som du ser i artikeln är det ofta inte så bra att ha färgrymder som är klart mycket större än vad man kan skriva ut. Adobe RGB är därför ett bra val.
Stefan
stefohl 2006-07-13 10:49  
I dialogrutan som dyker upp i samband med att du sparar din bildfil finns det ganska långt ner en kryssruta där du kan välja att ha med färgprofilen eller att skippa den.
Stefan
Nelio 2006-07-30 12:51  
Tack Stefan för ytterligare en intressant och informativ artikel. Jag har en undran om tryckbarhetsvarningen: Är det så att de gråmarkerade områdena är de som målfärgrymden inte kan återge? Det är alltså de som måste konverteras? Resten av bilden, blir den då oberörd (dvs behåller sina färgvärden)? Beror detta på vilken omvandlingsmetod man kör, relativ eller perceptuell? Gör du så att du manuellt drar i de gråa områdena (drar ner mättnad mm) så att ingeting i bilden blir grått? Om det är så man bör göra, varför är det det? Är inte själva finessen med en profilkonvertering att hantera just de områden där färgrymderna skiljer sig åt? Är jag ute och cyklar? Tacksam för svar,
mvh David
stefohl 2006-07-30 18:38  
Du har rätt i att de gråmarkerade områdena är de färgerna som inte målfärgrymden kan återge. Alla färger konverteras ju från den färgrymd som du utgår från till den färgrymd som du ska ändra bilden till. Ta som exempel om du går från RGB till CMYK. Då kommer ju alla färger att konverteras.
Sedan är det ju frågan vilka färger som ändrar utseende. Om du gör en perceptuell konvertering från en stor färgrymd till en liten, då kommer alla färger ändras. Om du gör en kolorimetrisk konvertering kommer bara de färger som ligger utanför det omfång som din målfärgrymd klarar av att förändras.
Sedan, vad gör man om man får tryckbarhetsvarning? För det första, det är en varning att det kan vara en risk för att färger konverteras på ett sådant sätt att de inte kan åtskiljas längre. Så kolla på bilden på skärmen om du får sådana problem. Om inte, gör inte något åt att du får lite grå ytor. Men om jag ser hur färgerna plattas till, då minskar jag färgernas mättnad.

Stefan
Nelio 2006-07-31 14:11  
Ok, då förstår jag. Det går alltså att se dessa "destruktiva" färgförändringar i softproof-simuleringen? Gör jag då en enbart visuell bedömning av de områden som tryckbarhetsvarningen visar gråa, eller är det meningsfullt att mäta upp vissa punkter? Mitt flöde ser ofta ut så här: Plåta i RAW, konvertera direkt till Adobe RGB. Redigering på kalibrerad bildskärm och print hos Crimson eller annat kompetent labb. Crimson har en profil online för deras printers, som dock enbart ska användas för softproof. Är då ett bra tillvägagångssätt följande: Göra en tryckbarhetsvarning med den softproof-profilen, bedöma de eventuella gråa områdena och se om färgerna känns platta. Om inte, så lämna bilden som den är, och annars dra ner mättnad i valda områden.

/David
stefohl 2006-08-01 11:14  
Avsikten med softproof är just att du ska kunna se dessa förändringar på skärmen. Nu kräver det ju en skärm med ett bra färgomfång för att det ska fungera perfekt, men även med en sämre skärm kan man se de värsta delarna.

Jag konverterar ju oftast till Prophoto RGB först, eftersom Adobe RGB ofta klipper färger i bilder från min kamera. Sedan tar jag ner färgomfånget så att det fungerar bra inom Adobe RGB och konverterar sedan till Adobe RGB. Sedan använder jag Crimsons profil för att bedöma om det är färger som är problematiska. Om inte, skicka den som den ser ut, om det finns färger med problem, minska mättnaden i dessa färger.

Stefan
schang 2006-08-03 23:46  
Tack för intressanta artiklar. Man jag måste säga att jag inte klurat ut för vem de är skrivna... Del 1 var riktigt bra skriven även för nybörjaren, men del 2 och del 3 verkar förutsätta att läsaren har mycket mer kunskap om färghantering än vad som gåtts igenom i tidigare delar. Således, jag som nybörjare har svårt att hänga med... Dessutom kommer man snabbt in i tekniska termer i t.ex. Photoshop, och är man inte användare av det programmet så är man snabbt borta. Jag tolkar det som att även nybörjaren har nytta av några av tipsen, men det är svårt att veta var gränsen går. Jag antar att även vi nybörjare har nytta av att t.ex. kalibrera skärmen, men jag planerar inte att tapetsera om för att få rätt färg på omgivande väggar...
Men intressant är det!
stefohl 2006-08-04 10:08  
Jo, detta är ju ett problem. I den första delen ville jag försöka förklara de grundläggande principerna för färghantering, varför det är så viktigt att förstå. I de följande artiklarna har jag strävat efter att vara mer konkret, att beskriva hur man faktiskt ska göra varje enskilt moment. Och då blir det genast svårare, för om du då inte har utrustning för skannerkalibrering så är det ju rätt svårt att hänga med.
Men jag skulle uppskatta om du tar upp sådana delar där du tycker jag förutsätter mer kunskap om färghantering än vad jag gått igenom.
Sedan försöker jag också ge förslag för alla nivåer, även för de som verkligen vill få perfekt kontroll. Jag inser också att de flesta här på fotosidan har svårt att göra om ett rum till en bra arbetsmiljö med rätt färg på väggarna och rätt färgtemperatur och ljusstyrka på belysningen. Var och en får väl hitta sin egen ambitionsnivå. Men kalibrera skärmen är alltid det första steget.
Stefan
esbtse 2006-08-09 19:07  
Totalt förvirrad av artiklarna.
Finns det någon rödlinje att följa när det gäller kalibrering? Ex vad är viktigast att göra i rätt turodning.Och vad är överkurs?
Har en TFT skärm. en Epson photo3200 skanner och en epson C62 skrivare. Skannar in småbildsdia för att lagra på fotosidan. Arbetar i adobe RGB.
Angående lampor, finns det 5000k lampa att köpa?
Angående rummet, kan man köpa grått tyg att hänga för fönstren när man skall arbeta med fotoshop?
stefohl 2006-08-10 17:58  
Vad synd att du blir förvirrad av artiklarna, det var meningen att de skulle minska, inte öka förvirringen. Jag tycker att det är absolut viktigast att kalibrera skärmen först. Nästa steg är skrivaren och det sista steget är skannern.

Vad som är överkurs och vad som är grundkurs är ju svårare att säga. Ibland är det ju bra att känna till lite mer än vad man använder sig av.

Det finns en bra lampa i Fotosidans butik som heter Solux. Något grått tyg känner jag inte till, men det måste ju finnas.

Stefan
John Crew 2006-08-15 22:21  
Stefan, efter att ha läst dina artiklar ändrade jag inställningarna i min Canon 30D till att spara bilderna som JPEG med färgrymden Adobe RGB. Bildvisningsprogrammet ACDSee Pro kan hantera inbäddade färgprofiler, men det är inte förrän jag öppnat filen i Photoshop, och uttryckligen sparat om den med inbäddningsalternativet förkryssat, som jag får de rätta färgerna. Är inte färgrymden Adobe RGB inbäddad redan när JPEG-filerna skapas i kameran?
stefohl 2006-08-16 00:51  
Det finns oftast ingen profil i bilden direkt från kameran. Det finns bara en markering i EXIF-datan att man har använt Adobe RGB eller sRGB. Denna EXIF-info kan vissa program läsa, andra inte.
Det är ett märkligt beslut av de företag som ligger bakom denna standard, men det har varit ännu värre.

Stefan
John Crew 2006-08-16 12:15  
Tack för svaret Stefan. Om ACDSee ska förstå att mina bilder är skapade i färgrymden Adobe RGB borde jag alltså skapa ett Photoshop-script som öppnar dem allihop och bäddar in profilen? Vad innebär det rent tekniskt att bädda in profilen i bilden. Finns det ett reserverat fält i filen i vilket det skrivs in en kod för färgprofilen, utöver det fältet som redan finns i EXIF-datan? Hade det funnits någon nackdel med att Canon i så fall helt enkelt lägger till den informationen redan i kameran?
stefohl 2006-08-16 21:02  
Jag har inte provat själv, men som det låter på din beskrivning kan inte ACDSee läsa denna EXIF-info och använda den som en profil. Då är det en bra lösning som du föreslår.
Rent tekniskt innebär att bädda in en profil just det vad som sägs. Profilen infogas i bildfilen. Det finns ett antal filformat som kan bädda in en profil i filen. Den enda nackdel jag kan sse är att man skulle behöva lägga till 4kB till varje bildfil som du tar med din kamera.

Stefan
Errko 2006-10-02 15:33  
När man tar bilderna i raw format, finns det ingen färgrymd i dom då? Jag menar som min kamera 350d, det är väl ingen ide att konvertera till ProPhoto RGB om man ställer in på Adobe 1998 i kameran, eller blir det bara på jpg då?
stefohl 2006-10-14 10:57  
Nej, det finns ingen färgrymd i en råfil. Vad som händer i kameran vid jpeg-fotograferingen är att efter bildbearbetningen som sker i kameran så tilldelas kameraprofilen och sedan konverteras bilden till den arbetsfärgrymd som du ställt in.

Vid råformatsfotografering skapas bilden i råkonverteraren. Sedan tilldelas den kameraprofil som finns tillgänglig i råkonverteraren och sedan konverteras bilden till din arbetsfärgrymd som du valt.

Stefan
erik_j_mattsson 2007-02-18 23:32  
Tack för en intressant artikel. Köpte nyligen en Spyder2express-kalibrator och är nöjd med resultatet som den ger. Hade dock fått för mig att jag skulle använda den kalibreringsprofilen som arbetsfärgrymd i photoshop också, vet bättre nu. Har dock en fråga, om jag konverterar mina raw-bilder till ProPhoto RGB i CameraRaw som du föreslår, bör jag inte då ha arbetsfärgrymden i photoshop inställd på ProPhoto RGB också? Denna profil finns inte välja som arbetsfärgrymd, räcker det att säga åt photoshop att använda den inbäddade profilen istället för Adobe 1998 som jag har som arbetsrymd nu?
stefohl 2007-02-27 20:58  
Visst kan du använda Prophoto RGB i Photoshop. Men för att du ska kunna se denna färgrymd måste du först aktivera alternativet »Flera alternativ« i Photoshops färginställningar. Men du kan också göra som du föreslår, alltså välja att använda den inbäddade profilen.
Stefan
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar